مقدمه
تولید و توزیع، دو عملیات کلیدی در زنجیره تامین محسوب میشوند که برای دسترسی به بهبود عملکرد در یک زنجیره، برنامهریزی یکپارچه این دو عامل بسیار حیاتی میباشد. برنامهریزی تولید مجموعه تصمیماتی است که تولیدکننده جهت ساخت کالای سفارششده در زمان موردنظر به منظور حداکثرسازی پاسخگویی به نیاز مشتری اتخاذ میکند، از طرفی برنامهریزی توزیع نیز در برگیرنده تصمیماتی برای انتخاب بهترین شیوه تحویل کالا از مراکز توزیع به مراکز تقاضا میباشد. در چند دهه اخیر نگرش نوین یکپارچهسازی تولید- توزیع، به دلیل افزایش روزافزون رقابتپذیری و تلاش سازمانها برای بقا، مورد توجه محققین قرار گرفته است. امروزه بهدلیل وابستگی متقابل بین مسائل تولید و توزیع، آنها را به طور همزمان در یک روش یکپارچه بهکار میبرند تا علاوه بر کاهش هزینههای کل زنجیره، میزان نیاز مشتریان با سطح سرویس بالا برآورده شود. در این مقاله کالاهای تولیدی، خوراک حیوانات میباشند که از هر مرکز تولید توسط کامیون به نقاط تقاضا(مزارع) ارسال میشوند. مراکز تقاضا براساس نواحی جغرافیایی در گروههای مختلفی سازماندهی شدهاند. در ابتدا برای مسئله ذکر شده، یک مدل اولیه تولید- توزیع بهمنظور کمینهسازی هزینههای کل ارائه میشود. زمان حل مدل پیشنهادی با افزایش ابعاد مسئله بصورت نمایی رشد کرده و این مدل برای مسائل با ابعاد بزرگ غیرکارا میباشد، به همین دلیل یک مدل ابتکاری در دو مرحله برای برنامهریزی تولید- توزیع ارائه میگردد. عملکرد رویکرد ابتکاری بیانگر این است که باوجود افزایش کمی در میزان هزینهها نسبت به مدل پیشنهادی اولیه، زمان حل بطور چشمگیری کاهش مییابد و در نتیجه رویکرد ابتکاری پیشنهادی برای مسائل با ابعاد بزرگ مناسب میباشد.
جایگاه و اهمیت مدلهای یکپارچه تولید- توزیع
با توجه به ادبیات موضوع موجود، در چند دهه اخیر طراحی و مدل سازی اجزای مختلف مسئله یکپارچه تولید- توزیع مورد توجه محققان بسیاری در این زمینه قرار گرفته است، زیرا این موضوع یکی از مهمترین مسائل بهینهسازی در زنجیره تامین میباشد. با توجه به مسئله مورد بررسی، برنامهریزی تولید و توزیع بین مزارع و کارخانهها، نیازمند مدیریت کارای تولید، حملونقل و موجودی بهمنظور کنترل موثر هزینهها میباشد. در این راستا، در تحقیقات ابتدایی بیشتر به مسائل مرتبط با تولید و حملونقل پرداخته شده است. سپس محققان مسائل نگهداری موجودی و تعیین سیاستهای مختلف حملونقل را نیز در این حوزه بررسی نمودند. در سیر مقالات مروری این حوزه، ابزارها و تکنیکهای قدیمی و جدید مانند برنامهریزی ریاضی، شبیهسازی و روشهای ابتکاری مشاهده میشود. در این تحقیق علاوه بر مدل اولیه پیشنهادی و استفاده از تکنیکهای مدلسازی ریاضی، یک مدل ابتکاری نیز ارائه شده است.
تعریف مسئله
ارائه مدل یکپارچه تولید- توزیع برای خوراک حیوانات به منظور کمینهسازی هزینههای کل شبکه، موضوع مورد مطالعه این تحقیق میباشد که در آن، کارخانهها به عنوان مراکز تولیدی، پس از تولید و بستهبندی محصولات که با توجه به نوع سیستم بستهبندی موجود در آن مرکز بصورت کیسهای و یا فلهای میباشد، کالاها را توسط کامیون به نقاط مختلف تقاضا ارسال میکنند. در شکل(1) مدل پیشنهادی مسئله ارائه شده است. همچنین مفروضات مدل به شرح زیر میباشد.
1- در مدل ارائه شده چند کارخانه بهعنوان مراکز تولید، چند مزرعه بهعنوان مراکز تقاضا، چند نوع محصول تولیدی و چند دوره زمانی در نظر گرفته شدهاست.
2- هر کارخانه قادر به تولید محصولات مختلفی میباشد. بستهبندی کالاهای تولید شده به دو طریق ممکن است. اگر در کارخانه مدنظر خط بستهبندی محصولات وجود داشته باشد، کالاها در کیسههای با وزن مشخص بستهبندی میشوند و در مدل ارائه شده، منظور از هر واحد محصول برای این نوع مراکز تولیدی، یک کیسه میباشد. ولی اگر مرکز تولیدی فاقد خط بستهبندی کالاها باشد، محصولات نهایی بصورت فلهای در کامیونها بارگذاری میشوند. منظور از هر واحد محصول برای مراکز تولیدی نوع دوم، یک کیلوگرم میباشد.
3- در هر کامیون، همزمان محصولات مختلفی قادر به بارگذاری هستند. برای تفکیک کالاهای مختلف از هم، محصولات یکسان در یک دسته(بچ) قرار میگیرند. بنابراین، در هر دسته محصولات مشابه یا بر حسب کیلوگرم(محصولات فلهای)، و یا بصورت چندین کیسه مجزا قرار میگیرند.
4- انبارش کالاها در هر مرکز تقاضا بصورت فلهای، کیسههای مختلف و یا هر دو نوع صورت میگیرد. نوع انبارش بستگی به امکانات موجود در آن مرکز تقاضا و همچنین نوع بستهبندی کارخانه تولیدی آن محصول دارد. یعنی اگر سیستم انبارش یک نقطه تقاضا بصورت فلهای باشد، باید سیستم بستهبندی کارخانه تولیدی مربوطه نیز بصورت فلهای باشد. علاوه بر آن انتخاب نوع وسیله نقلیه برای ارسال آن محصول به نقاط تقاضا و بارگیری وسیله نقلیه نیز، با توجه به نوع بستهبندی محصولات متفاوت میباشد.
5- مراکز تقاضا در گروههای مختلفی سازماندهی شدهاند. این گروهبندی بر اساس منطقه جغرافیایی نقاط تقاضا انجام میشود. هر گروه دارای مسئولینی است که مدیریت نقاط تقاضای متعلق به آن گروه را برعهده دارند. عقد قرارداد با کارخانهها، نظارت بر کالاهای مصرفی و میزان سفارشدهی مراکز تقاضا بر عهده مدیران هر گروه میباشد.
6- برای حمل کالاها از مراکز تولید به نقاط تقاضا، با توجه به نوع گروه آن نقاط، مسیرهای خاصی درنظر گرفته شده است. یعنی کامیونهایی که محصولات را به مراکز تقاضا حمل میکنند، برای هر نقطه تقاضا اجازه استفاده از تمامی مسیرها را ندارند، بلکه باید از مسیرهای تعریف شده برای گروه مرتبط با آن نقطه تقاضا استفاده کنند.
تعیین میزان تقاضا برای هر نقطه تقاضا در دوحالت تعیین میشود. مرحله اول تعیین میزان تقاضا در هر دوره افق برنامهریزی است، و مرحله بعدی تخمین میزان تقاضا برای دورههای بعد از افق برنامهریزی میباشد. در هر دوحالت فوق، تخمین اولیه تقاضا براساس دستورالعملهای موجود تعیین میگردد و در مراحل بعدی با توجه به میزان مصرف در هر گروه و توسط مسئول آن گروه، مقدار تقاضا اصلاح میگردد. شکل(2) برای دو گروه تقاضای مختلف میزان انحراف تقاضای اولیه و تقاضای اصلاح شده هر مرکز تقاضا را نشان میدهد. تعیین تقاضای اولیه و اصلاح آن بهشرح زیر میباشد:
1- براساس ویژگیهای ژنتیکی حیوانات، دستورالعمل اولیهای برای میزان تقاضای حیوانات تعیین میگردد. این دستورالعمل به عنوان استاندارد به تمام گروههای تقاضا ارسال میشود.
2- با توجه به اضافه کردن فاکتور سن هر حیوان موجود در زیر مجموعههای تقاضا به دستورالعمل اولیه، میزان تقاضای هر حیوان تخمین زده میشود.
3- بر طبق تفاوت بین میزان مصرف واقعی و میزان تقاضای تخمین زده شده بر اساس روش فوق در یک دوره زمانی کوتاه، به ازای تمام حیوانات هر مزرعه، تقاضای نهایی توسط مسئولان هر گروه تقاضا برای هر زیر مجموعه تقاضا اصلاح و تخمین زده میشود و در نهایت میزان تقاضای هر گروه برابر با حاصلجمع میزان تقاضای تمام مراکز تقاضای آن مجموعه میباشد.
توضیح تابع هدف
تابع هدف مدل به منظور کمینه کردن هزینههای کل ارائه شده است. هزینههای کل برای هر کارخانه شامل هزینه تولید، هزینه نگهداری موجودی میباشند و برای هر مرکز تقاضا بصورت هزینه نگهداری موجودی تعریف میشود. بجز هزینههای ذکر شده برای مراکز تولید و تقاضا، هزینه توزیع کالاها که بصورت هزینه حملونقل است، به هزینههای کل اضافه میشود. علاوه بر این، به دلیل اینکه هر وسیله نقلیه مجاز به ملاقات تعداد محدودی از مراکز تولید در هر دوره زمانی میباشد، اگر در یک دوره نقاط تقاضای بیشتر از حد مجاز خود را ملاقات نماید، به ازای هر مرکز اضافی جریمهای به مدل اضافه میشود. به عنوان مثال اگر حدمجاز ملاقات یک کامیون 2مرکز در یک گروه تقاضا باشد، و کامیون مدنظر بعد از ارضای تقاضای مراکز مربوطه، مزرعه دیگری را برای برآورد تقاضای آن ملاقات نماید، باید به ازای ملاقات هر مرکز اضافی هزینه جریمهای به مدل اعمال شود.
توضیح محدودیتها
محدودیت(3) نشانگر محدودیت تعادل موجودی در هر مرکز تقاضا میباشد. به ازای این محدودیت، مقدار موجودی هر محصول در آن مرکز تقاضا، برابر با موجودی دوره قبلی بعلاوه کل محصولات ارسالی از تمام مراکز تولیدی در آن دوره زمانی به آن مرکز تقاضا ، منهای مقدار تقاضای مرکز مذکور در آن دوره زمانی میباشد. در محدودیت(4) تعادل موجودی در هر مرکز تقاضا در دورههای بعد از افق برنامهریزی بیان شده است. بر طبق این محدودیت میزان موجودی در هر دوره زمانی بعد از افق برنامه ریزی، برابر با میزان موجودی دوره قبلی منهای کل مصرف آن دوره میباشد. محدودیت(5) نشاندهنده محدودیت ظرفیت در هر مرکز تقاضا میباشد و تضمین میکند که در هر مرکز تقاضا، مجموع میزان موجودی و همچنین کالاهای ورودی ، باید کمتر از ظرفیت آن مرکز باشد. محدودیت(6) بیانگر این است که کامیونی که به یک گروه تقاضا تخصیص داده میشود، برای ارسال محصولات به مراکز تقاضای آن گروه، از تمام ظرفیت بارگیری خود استفاده میکند(سیاست بارگیری هر کامیون باید بصورت استفاده از ماکزیمم ظرفیت آن وسیله نقلیه در هر دوره زمانی باشد). در محدودیت(7) تعداد کامیونهایی که از هر کارخانه به هر گروه تقاضا در هر دوره زمانی کالا ارسال میکنند، نشان داده میشود. محدودیت(8) تعادل تعداد کامیونهای هر گروه تقاضا را نشان میدهد که بر طبق آن باید تعداد کامیونهایی که از تمامی مراکز تولید به هر گروه تقاضا کالا ارسال میکنند، کمتر یا مساوی تعداد کامیونهای دردسترس آن گروه تقاضا باشد. تعداد مراکز تقاضای مختص به یک گروه تقاضا که توسط هر کامیون در آن دوره زمانی ملاقات میشود، در محدودیت(9) نشان داده میشود. محدودیت(10) بیانگر محدودیت تعادل موجودی در هر مرکز تولید می باشد. به ازای این محدودیت، مقدار موجودی هر محصول درآن مرکز تولیدی، برابر موجودی دوره قبلی بعلاوه کل تولید این دوره برای محصول مذکور منهای مقدار ارسالی از آن محصول به نقاط مختلف تقاضا است. همانطور که ذکر شد، بستهبندی کالاهای تولیدی بصورت فلهای یا کیسهای میباشد، به همین دلیل میزان تولید هر محصول برابر با تعداد دسته کالای تولیدی ضربدر سایز آن دسته میباشد. به عنوان مثال اگر بستهبندی کالایی بصورت کیسهای باشد، و 5 دسته از آن کالا تولید شود و همچنین سایز هر دسته 4 کیسه باشد(یعنی داخل هر دسته 4 کیسه قرار گیرد)، در نتیجه مقدار تولید آن کالا برابر با 20 کیسه میباشد. محدودیت(11) بیانگر تعادل موجودی در هر کارخانه پس از پایان افق برنامهریزی است، که بر طبق آن تفاوت بین موجودی و تقاضای هر دوره پس از پایان افق برنامهریزی برابر تفاوت بین موجودی و تقاضای دوره قبلی منهای کل تقاضای این دوره از سوی تمام مراکز تقاضا میباشد. محدودیت ظرفیت در هر مرکز تولیدی در محدودیت(12) ذکر شده است که بر طبق آن، میزان کل تولید آن مرکز بعلاوه موجودی دوره قبل آن، نباید از ظرفیت مرکز تولیدی مذکور تجاوز نماید.
الگوریتم ابتکاری
به دلیل اینکه مدل ذکر شده یک مدل برنامهریزی عدد صحیح مختلط (MIP) میباشد، با افزایش ابعاد مسئله یعنی افزایش تعداد متغیرها و محدودیتها، زمان حل بصورت نمایی افزایش مییابد. بنابراین، مدل ارائه شده برای رسیدن به جواب بهینه مدت زمان بسیار زیادی را صرف میکند و عملا بکارگیری این مدل در مسائل بزرگ غیرممکن میباشد. به همین دلیل، در ادامه به ارائه یک الگوریتم ابتکاری پرداخته میشود که دارای دو بخش میباشد. در بخش اول، مقدار سفارش، تعداد کامیونهای مورد نیاز برای هر گروه تقاضا و اندازه هر دسته تولید(سایز دسته ها) تعیین میگردد و در بخش دوم، مقدار بهینه کالاهای ارسالی از هر مرکز تولید به هر مرکز تقاضا و توسط هر کامیون تعیین میشود.
بخش اول
مدل ارائه شده در این بخش بسیار شبیه مدل اصلی مقاله میباشد، با این تفاوت که در این مدل بهجای متغیرQ از متغیرY استفاده میشود.تفاوتYبا Q در این است کهYبرابر است با مقدار محصول ارسالی از هر کارخانه به هر نقطه تقاضا، یعنی در Y وسیله نقلیهای که محصولات را ارسال میکند در نظر گرفته نشده است. تابع هدف این بخش کاملا شبیه مدل پیشین میباشد، با این تفاوت که مقدار هزینه جریمه برای هر کامیون در این مدل در نظر گرفته نشده است. همچنین، محدودیتهای مدل با تغییر متغیرYبجای Q بازنویسی میشود.
بخش دوم
تابع هدف این مدل حداقل کردن هزینه جریمه کامیونها به ازای ملاقات بیش از حدمجاز مراکز تقاضا میباشد. محدودیت(43) بیان میکند که کل کالاهای ارسالی از یک کارخانه و توسط تمام کامیونها به یک مرکز تقاضا برابر با کل کالای ارسالی از آن کارخانه به آن مرکز تقاضا است. محدودیتهای جدید(44) و(45) و(46) بترتیب معادل محدودیتهای (6) و(7) و(9) در مدل اولیه میباشند.
اجرای الگوریتم ابتکاری توسعهیافته فوق به شرح زیر است:
ابتدا تقاضای هر نوع محصول برای هر مرکز تقاضا با استفاده از پایگاه دادهها و چهارچوب پیشنهادی تخمین زده میشود، لازم به ذکر است که تخمین تقاضا بر حسب تقاضای کیسهای و تقاضای فلهای بصورت جداگانه در نظر گرفته میشود. در مرحله بعد به ازای هر نوع تقاضا مدل بخش اول بصورت مجزا حل شده و اندازه هر دسته ، میزان سفارش(مقدار سفارش از هر مرکز تولید به هر مرکز تقاضا تعیین میشود ولی اینکه هر سفارش توسط کدام کامیون ارسال گردد در مرحله بعدی مشخص میگردد) و تعداد کامیونها محاسبه میگردد. در نهایت برپایه مقادیر بدست آمده در بخش اول، مدل بخش دوم حل شده و مقدار بهینه کالاهای ارسالی از هر مرکز تولید به هر مرکز تقاضا و توسط هر کامیون محاسبه میگردد.
ارزیابی مدل ابتکاری
برای ارزیابی مدل ابتکاری ارائه شده، مسئله 10مرتبه در ابعاد کوچک حل شدهاست و نتایج حاصل با مدل اولیه پیشنهادی مقایسه میشود. تعداد گروههای تقاضا و مراکز تولید2 فرض شده و در هر مرتبه حل مسئله، مقدار پارامترهای دیگر تغییر مییابد. لازم به ذکر است که مدل ارائه شده توسط نرم افزار LINGO 11 حل شده است. در جدول(1) میزان هزینه کل و زمان محاسبه برای مدل اولیه پیشنهادی و مدل ابتکاری با هم مقایسه شده است. نتایج حاصل بهشرح زیر است:
1- همانطور که در جدول زیر مشخص است، در مدل ابتکاری میزان هزینههای کل در هر مرتبه برابر و یا کمی بیشتر از مدل اولیه است، ولی در حالت کلی میزان افزایش هزینه در حالت ابتکاری نسبت به حالت اول، همواره کمتر از 5 درصد میباشد. که این افزایش کمتر از 5 درصدی در هزینهها قابل چشم پوشی است.
2- علارقم افزایش بسیار کم در هزینهها،زمان محاسبه مسئله برای مدل ابتکاری بهطور بسیار چشمگیری کوتاهتر از مدل اولیه میباشد و میتوان نتیجه گرفت که مسائل با ابعاد بزرگ توسط مدل ابتکاری در زمان معقولی قابل حل میباشند. با توجه به اطلاعات جدول(1)، زمان حل مسئله برای دو گروه توسط مدل اولیه، زمانی بین 6تا 8 ساعت میباشد. با افزایش میزان این گروهها به 20، زمان حل بالغ بر 60 ساعت طول میکشد. در مسائل با ابعاد واقعی که تعداد گروههای تقاضا زیاد است، استفاده از روش اولیه در عمل کاملا ناکارآمد میباشد.در نتیجه حل مسائل واقعی به راحتی توسط مدل ابتکاری امکانپذیر است.
مطالعه موردی
همانطور که ذکر شد مدل ابتکاری ارائه شده به دلیل داشتن زمان محاسباتی معقول برای مسائل واقعی کاربر دارد. در نتیجه در ادامه به ارائه یک مسئله واقعی پرداخته میشود. به دنبال انجام یک پروژه واقعی در صنعت تولید خوراک دام در کشور تایلند که در ماه اکتبر سال 2010 صورت گرفته است، مسئله شامل 10گروه تقاضا میباشد که هر گروه دارای 2تا8 مرکز تقاضا میباشد. 2 کارخانه تولیدی و 6نوع محصول تولیدی وجود دارد. بستهبندی محصولات بهصورت فلهای و یا کیسهای میباشد. به ازای هر گروه تقاضا 3 کامیون وجود دارد. دو کامیون مسئول حمل محصولات کیسهای و یک کامیون مسئول حمل کالاهای فلهای است. گروه 6ام دارای دو کامیون است که هر کدام ظرفیتی معادل 570 کیسه دارند. گروه 3 و 6 نیز دارای دو کامیون با ظرفیت 500 کیسه میباشند. بقیه گروهها دارای دو کامیون با ظرفیت 300 کیسه هستند. همچنین تمام گروههای تقاضا دارای یک کامیون برای حمل محصولات فلهای با ظرفیت 5000 کیلوگرم میباشند. در جدول(2) نتایج حاصل از حل این مسئله توسط مدل ابتکاری ارائه شده است. به عنوان نمونه همانطور که مشاهده میشود، در دوره زمانی اول(روز اول)، برای گروه سوم تقاضا، کامیون یک، 132و 368 کیسه محصول نوع پنجم را از کارخانه اول به ترتیب به مزارع شماره 1 و 5 ارسال میکند. کامیون دوم،360کیسه از محصول نوع1و همچنین136کیسه از محصول نوع2 را ازکارخانه دوم به مزرعه شماره 2 ارسال میکند. کامیون سوم، که یک کامیون حمل محصولات فلهای است، 1540،1730،1730 کیلوگرم از محصول نوع 4 را ازکارخانه2 بترتیب به مزارع شماره 1، 4، 6 ارسال میکند.
نتیجهگیری
در این تحقیق ابتدا یک مدل یکپارچه تولید- توزیع برای خوراک حیوانات و ارسال آنها از کارخانهها توسط کامیون به مراکز تقاضا(مزارع) ارائه گردید. مراکز تقاضا براساس موقعیت جغرافیایی گروهبندی شدند و میزان تقاضای هر گروه براساس دستوالعمل اطلاعات ژنتیکی حیوانات، در ابتدا تخمین زده شد. سپس در دوره زمانی کوتاه، با توجه به میزان مصرف واقعی و فاکتورهایی مثل سن حیوانات، به ازای هر مزرعه میزان تقاضا توسط سرپرست گروه مربوطه اصلاح گردید. در نهایت میزان تقاضای هر گروه از حاصلجمع تقاضای مراکز مختلف آن گروه تعیین شد. پس از حل مدل اولیه مشاهده شد که مسئله در ابعاد بزرگ نیاز به زمان محاسباتی بسیار بالایی دارد و با افزایش ابعاد مسئله زمان حل رشد نمایی داشته و عملا برای مسائل واقعی که دارای ابعاد بزرگی هستند، حل این مدل به دلیل زمان محاسباتی بسیار بالا ناکارآمد است. در مرحله بعدی یک مدل ابتکاری دو مرحلهای تولید- توزیع یکپارچه ارائه گردید. در این مدل که در دو مرحله اجرا میشود، در مرحله اول میزان کالاهای ارسالی از مراکز تولید به مراکز تقاضا بدون در نظر گرفتن کامیونها محاسبه میشود و در مرحله بعدی میزان ارسال کالاها از هر مرکز تولید به هر مرکز تقاضا توسط هر کامیون برآورد میشود. با توجه به مقایسه این مدل و مدل اولیه شاهد افزایش کمتر از 5درصدی میزان هزینههای کل در این مدل میباشیم، ولی با توجه به کاهش بسیار چشمگیر این مدل، خواهیم دید که حل مسائل واقعی در ابعاد بزرگ با این رویکرد امکانپذیر است.