مدل بهینهسازی استوار برای تامین، تولید و توزیع یکپارچه در زنجیرهتامین پلاکت
مقدمه
پلاکتهای خونی بعنوان محصولی با ارزش که از تجزیه خون انسان به دست میآیند، دارای عمر کوتاه 5تا 7روزه هستند. بیمارانی با پلاکت کم و یا مسایلی در خصوص عملکرد پلاکتهای خونی خود، نیاز به تزریق پلاکت دارند. در وهله اول، بیماران سرطانی که با شیمی درمانی دسته و پنجه نرم میکنند همچنین افرادی که با عمل پیوند مغز استخوان درگیر بوده و یا در اثر مصرف داروهای خاص در عملکرد پلاکت آنها اختلال ایجاد شده است، نیاز به تزریق پلاکت دارند. همچنین افرادی که جراحی قلب باز دارند، نیز نیاز به تزریق پلاکت دارند. زنجیرهتامین پلاکت شامل جمعآوری خون کامل و پلاکتها از اهداکنندگان و آزمایش آنها، تولید و توزیع پلاکتها به مراکز تقاضا میشود.
طراحی و بازطراحی پویای شبکه لجستیکی چند سطحی و چندمحصولی با امکان برونسپاری : یک مطالعه موردی
مقدمه
طراحی شبکه لجستیک (LND) فرآیندی استراتژیک، برای بهینهسازی پیکرهبندی زنجیرهتامین است. امروزه، سازمانها با توجه به موقعیت تجاری جدید خود و یا برآورده کردن اهداف جدید استراتژیک خود، نیاز به بازطراحی زنجیره تامین موجود در سازمان و یا طراحی یک زنجیره جدید دارند. تغییرات بازار کسبوکار و افزایش فشار هزینه از دلایل بازطراحی شبکه لجستیک است که این کار میتواند 5 تا 15 درصد هزینه کلی لجستیک را کاهش دهد و به علاوه، سرویسدهی مناسبتری را به مشتریان ارائه دهد.
به طور کلی، طراحی شبکه لجستیک با تعیین تعداد بهینه و مکانیابی تسهیلات، تخصیص ظرفیت و تکنولوژیهای مورد نیاز تسهیلات و تصمیمگیری درباره جریان محصول در طول زنجیرهتامین، به صورتی که نیاز مشتریان در حداقل هزینه یا حداکثر سود برآورده شود، سروکار دارد. تصمیمات لجستیک دومین گروه از تصمیمات کلیدی است که با انتخاب تامینکنندگان در تامین و تدارکات و تصمیمات توزیع و تولید سروکار دارد. همچنین، تصمیمات راهبردی در ساخت و تولید درون کارخانهها و یا برونسپاری تولید محصول و یا حتی ترکیبی از این دو رویکرد از تصمیمات لجستیکی هستند. نقش طراحی شبکه لجستیک (LND) و طراحی مجدد شبکه لجستیک (LNRD) در محیط های کسب و کار امروزی، برای مقابله با انواع چالشها به منظور ارائه عملکرد زنجیرهتامین برجسته شده است. تصمیمات استراتژیک شبکه تمام سطوح مدیریت زنجیرهتامین را تحت تاثیر قرار داده و یک چارچوب برای فرآیندهای عملیاتی موفق ارائه میدهد.
مقدمه
در دهههای اخیر، گازهای گلخانهای توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کردهاند. افزایش گازهای گلخانهای یکی از مهمترین نگرانیهای جهانی است. فعالیتهای زنجیره تامین از منابع مهم انتشار گازهای گلخانهای مانند کربن میباشد. با افزایش آگاهی از مشکلات زیست محیطی، مشتریان نسبت به انتشار کربن محصولات، بسیار حساس شدهاند و تمایل دارند محصولاتی را که کمتر کربن منتشر میکنند، خریداری کنند. با کاهش انتشار کربن، اقتصاد یک روند جدید جهانی را شروع میکند. بسیاری از تحقیقات بر رابطه بین قوانین دولت و رفتارهای شرکتهای بزرگ متمرکز شدهاند. در این مقاله، چشماندازهای مدیریتی مناسب که برای دولت و شرکتها سودمند میباشد، مورد بررسی قرار گرفته است.
مقدمه
در بازار رقابتی امروز، گارانتی به عنوان ابزاری متداول برای افزایش تقاضای مشتریان از طریق کاهش ریسکی که مشتریان با آن مواجه هستند، مورد استفاده قرار میگیرد. گارانتی در واقع قرارداد بازیابی محصولات است که بر اساس اصول فروش کنترل میشود و در ادبیات مربوط به اقتصاد و مدیریت عملیات، بسیار مورد توجه واقع شده است. در اقتصاد، نظریه بیمه بیان میکند که مشتریان نسبت به فروشندگان ریسکگریزتر هستند و گارانتی را به عنوان هزینهای که برای جبران معیوب شدن محصولات به مشتریان پرداخت میشود، در نظر میگیرد. همچنین نظریه سیگنالدهی بیان میکند که گارانتی محصول نشانهای از کیفیت محصول است (گارانتی با مدت زمان بیشتر، معمولا نشانهای از کیفیت بهتر برای محصول است).
ادامه مطلب ...طراحی شبکه زنجیره تامین پایدار پاسخگو تحت عدم قطعیت
مقدمه:
تمایل زیادی به مفهوم پایداری در طراحی شبکه زنجیره تامین در بین محققان وجود دارد. در عصر حاضر شرکتها تمرکز زیادی بر بهینهسازی کیفیت و هزینه محصولات دارند. در طی دو دهه گذشته، مشاهده میشود که کشورهای غربی تمایل زیادی به انتقال مراکز تولیدی خود از کشورهای چین، مالزی و هند به سایر کشورهای آسیایی به دلیل هزینههای پایین، تولید دارند و همچنین توجه زیادی بر یکپارچه سازی زنجیره تامین رو به جلو و معکوس به منظور کاهش هزینهها و کاهش انتشار گاز کربن دی اکسید در کل شبکه شده است. لجستیک رو به جلو شامل عرضه مواد، تولید، توزیع و مصرف است. لجستیک معکوس شامل جمعآوری محصولات استفاده شده، جداسازی، بازیافت، انهدام محصولات میباشد. زنجیره تامین حلقه بسته (CLSC) شامل لجستیک رو به جلو و معکوس است که طی سالهای اخیر مورد توجه محققان قرار گرفته است. اهداف شبکه زنجیره تامین شامل۱-حداکثرسازی سود زنجیره ۲-بهبود سطح پاسخگویی زنجیره تامین ۳- کاهش انتشار گاز CO2 ۴-کاهش اثرات ریسک در زنجیره تامین میباشد. طراحان شبکه زنجیره تامین با فراهم کردن محصولات تازهتر و به حداقل رساندن هزینهها میتوانند رضایت مشتریان را افزایش بدهند. طراحی شبکه زنجیره تامین حلقه بسته در صورتیکه عرضه و تقاضای محصولات نامشخص باشند، بسیار مشکل است و به منظور مواجهه با عدم قطعیت از رویکرد رباست استفاده میشود. هدف اصلی این مقاله طراحی یک شبکه زنجیره تامین پایدار پاسخگو در شرایط عدم قطعیت است و همچنین در این مقاله به سوالات زیر پاسخ داده میشود. ادامه مطلب ...
1- 1- مقدمه
با رشد سریع اقتصاد چین، این کشور بزرگترین مصرف کننده انرژی اولیه در جهان است و به شدت وابسته به زغال سنگ و نفت است و همچنین بزرگترین منتشرکننده گازهای گلخانه ای در جهان است. مسائل اصلی که کشور چین با آن مواجه است، اختلال در عرضه انرژی، آلودگی محیطی و رشد وابسته به واردات انرژی برای تامین امنیت انرژی و حفاظت از محیط زیست است.
به منظور دست یابی به آینده پایدار، چین به دنبال تنظیم ساختار انرژی خود با سرعت بخشیدن به استفاده از منابع انرژی های سازگار با محیط زیست و تجدیدپذیر جایگزین سوخت های فسیلی سنتی است. سوخت های زیستی یکی از پرکاربردترین انرژی های تجدیدپذیر و جایگزین مناسبی برای سوخت های فسیلی، به طور خاص در بخش حمل و نقل به دلیل پتانسیل بالای آن ها برای افزایش امنیت انرژی و کاهش آلودگی های محیطی هستند. علاوه بر این، به عنوان یک پیشرو در بخش کشاورزی، توسعه صنعت سوخت زیستی، پیشرفت روستایی در چین را به همراه دارد. در سال های اخیر، چین برنامه هایی را برای ترویج تولید و عرضه سوخت های زیستی راه اندازی کرده است. تولید سوخت زیستی در سال های 2005 تا 2015 تقریبا پنج برابر شده است. با این حال، این مقدار تنها 3.25٪ از مجموع کل سوخت تولیدی جهانی در سال 2015 را تشکیل می دهد، و هنوز هم نسبت به مصرف محصولات نفتی بسیار کم است. بنابراین، تولید محدود سوخت های زیستی در چین نمی تواند شکاف بین تقاضای انرژی و عرضه را تامین کند ادامه مطلب ...
مقدمه
کیفیت محصولات در بازار رقابتی امروز، نقش مهمی در موفقیت تولیدکنندگان آن محصول دارد. از آنجا که امکان تشخیص کیفیت محصول برای مشتریان به طور مستقیم وجود ندارد، بنابراین طول دوره گارانتی محصول میتواند به عنوان شاخص یا نشانهای برای تشخیص میزان کیفیت محصول باشد. هرچقدر مدتزمان گارانتی محصول بیشتر باشد، نشانه کیفیت بیشتر و سطح سرویس بالاتر آن محصول است. بسیاری از شرکتها به ویژه شرکتهای فعال در صنعت اتوموبیل و لوازم الکترونیکی، برای افزایش تقاضا از گارانتی به عنوان استراتژی بازاریابی بهره میبرند.
1- مقدمه
هماهنگی در زنجیره تامین شامل خرده فروش حساس به ریسک، موضوع مهمی است. در ادبیات، مکانیزم مناسبی برای هماهنگ کردن زنجیره تامین شامل چند خرده فروش ناهمگن حساس به ریسک وجود ندارد. به همین دلیل، در این مقاله یک زنجیره تامین دو سطحی شامل یک تولیدکننده خنثی به ریسک و چندین خرده فروش ریسک گریزبا هدف کاهش میانگین واریانس در نظر گرفته شده است. هر خرده فروش با بازار جداگانه اما اندازه یکسان با سایر بازارها مواجه است. همچنین هر خرده فروش از منظر سود، اهداف متفاوتی دارد. اگر سود مورد نظر هر عضو برآورده نشود، از زنجیره تامین خارج می شود. تولید کننده علاوه بر مسائل اقتصادی، به منظور دست یابی به روابط خوب با خرده فروشان و افزایش پایداری در زنجیره تامین، مسائل مرتبط با عدالت، وفاداری و مشارکت را نیز در نظر میگیرد. تولیدکننده برای اجتناب از اثرات منفی بی عدالتی بین خرده فروشان، مشکلات قانونی ناشی از تفاوت قیمت و ریسک هزینه های غیرمنتظره ناشی از بی عدالتی و موارد قانونی، باید قرارداد یکسانی به همه خرده فروشان پیشنهاد دهد. مدل سازی ریسک گریزی با استفاده از رویکرد میانگین واریانس (MV) انجام شده است. طبق رویکرد MV، فرض شده است که هدف هر خرده فروش، کاهش واریانس سود خود با توجه به محدودیت کمتر نبودن سود مورد انتظار از سطح مشخص است.
ادامه مطلب ...
مقدمه:
امروزه، فضای کسب و کار به دلیل پیشرفت تکنولوژی و ترجیحات مشتریان، رقابتی شده است. تحت این شرایط، مدیران زنجیره تامین باید مکانیزمهای متفاوتی را برای بهبود تقاضا به کار گیرند. تبلیغات یکی از ابزارهای کلیدی است که به طور گسترده در صنعت جهت افزایش نگرش مصرف کنندگان به برند محصول و فروش بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد. در ادبیات دو نوع تبلیغات وجود دارد: 1) تبلیغات تولیدکننده، 2) تبلیغات محلی. تبلیغات تولیدکننده مرتبط با فعالیتهایی مانند افزایش آگاهی از برند و شهرت محصول میباشد. هدف خردهفروش از انجام تبلیغات محلی، ایجاد مشتریان بالقوه میباشد.
تبلیغات همکارانه یک استراتژی تبلیغاتی است که تولیدکننده با سهیم شدن در هزینه تبلیغات خردهفروش بر تبلیغات وی تاثیر میگذارد. تبلیغات همکارانه میتواند تقاضای بازار را افزایش دهد و موجب افزایش سود کل زنجیره تامین شود. به دست آوردن کانال هماهنگ تحت بازی تبلیغات همکارانه یکی از موضوعات بسیار مهمی است که موجب بهبود عملکرد زنجیره تامین میشود.
مقدمه
در اکثر مدلهای هماهنگی زنجیره تامین، معمولاً درنظر گرفته میشود که خریدار، یک برند از محصول را از تامینکننده آن برند خریداری میکند. در واقع درجه جایگزینی (جانشینی) برندهای مختلف یک محصول نادیده گرفته شده است. در حالی که در بسیاری از فروشگاهها، خردهفروشها برندهای متفاوتی از محصولات یکسان را در فروشگاه خود میفروشند. سیستمهای توزیع فراوانی وجود دارند که در آنها خردهفروش محصولاتی (با قابلیت جایگزینی بالا) که از تامینکنندگان متفاوتی تامین شده است را نگهداری میکند. بنابراین، با وجود تامینکنندگان متعددی که میتوانند محصولات از نوع یکسانی را تامین کنند، نوعی رقابت در قیمتگذاری محصولات بین آنها ایجاد میشود. در چنین شرایطی، توسعه مکانیزم هماهنگی به منظور بررسی نحوه دستیابی به سودآوری زنجیره تامین از اهمیت بسیاری برخوردار است.
ادامه مطلب ...