مدیریت زنجیره تامین پایدار تحت استراتژی های قیمت گذاری، سبز و تعرفه دولتی: با استفاده از رویکرد نظریه بازی ها
مقدمه: با توجه به استفاده بیش از حد از منابع طبیعی و رو به اتمام بودن آن و تشدید آلودگی محیط زیست، به خصوص گازهای گلخانه ای، مسائل زیست محیطی در اکثر مناطق، کشورها و دولت های سراسر جهان مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. با توجه به نگرانی های زیست محیطی، حرکت به سمت جهان پایدار، از طریق تولید محصولات سبز، به یک موضوع محبوب در تحقیقات علمی و عملی تبدیل شده است. از طرفی، مدیریت زنجیره تامین سبز می تواند عملکرد زیست محیطی و اقتصادی سازمان ها را بهبود و مزیت های رقابتی آن ها را افزایش دهد. با وجود تاثیر قابل ملاحظه قوانین دولتی در زنجیره تامین سبز، در بسیاری از مطالعات، تقریبا نقش دولت و تعاملات بین دولت و تصمیمات اعضای زنجیره تامین، مورد توجه قرار نگرفته است. در صورتی که، دولت نقش مهم و قدرتمندی را در بازار داشته و می تواند استراتژی ها را در جهت کاهش آلودگی و افزایش پایداری در محصولات، تحت تاثیر قرار دهد. رشد آگاهی درخصوص اثرات نامطلوب آلودگی بر محیط زیست، دولت ها و سازمان های غیردولتی را به اعمال فشار بر تولید کنندگان اصلی در زنجیره تامین به منظور توسعه و معرفی محصولات پایدار وادار نموده است. تولید کنندگان در اغلب مواقع به جای در نظر گرفتن شاخص های زیست محیطی در فرایندهای تولیدی خود روش های تولید قدیمی و حاشیه سود بالاتر را انتخاب می کنند و با توجه به این انتخاب، قوانین و مقررات الزامی توسط سیاست گذاران در بسیاری از کشورها در جهت صرفه جویی انرژی و تولید کمتر کربن در حال اجرا است.
چکیده:
در این مقاله، یک مدل طراحی شبکه چند دورهای، چند سطحی رو به جلو و بازگشت تحت شرایط ریسک پرداخته شده است. شبکه طراحی شده شامل سه سطح در جریان رو به جلو ( تامینکنندگان، تسهیلات و مراکز توزیع) و دو سطح در جریان بازگشت (جداسازی قطعات ، توزیع مجدد) است. مجموعه تقاضای مشتری برای حالت اول تصادفی و در دوم قطعی میباشد که البته میتوان به صورت تصادفی نیز در نظر گرفتهشود. رفتارهای مدل در شرایط گوناگون در قالب یک مسئله برنامهریزی خطی عدد صحیح تصادفی (SMILP) مورد بررسی قرار گرفته است که هدف آن بیشینه کردن کل سود مورد انتظار است. ادامه مطلب ...
مدل بهینه سازی دو هدفه برای بازطراحی شبکه انبار
مقدمه
امروزه جهت بهبود قدرت رقابتپذیری سازمانها، مدیریت زنجیرهتامین امری حیاتی محسوب شده و تمایل سازمانها را به کسبوکار در وسعت جهانی بیش از پیش افزایش میدهد. بر این اساس، رویکردهای مدیریتی و متدهای بکارگیری تصمیمات کسبوکار به طور چشمگیری تغییر کرده است. برخلاف مسایل طراحی شبکه زنجیرهتامین، مساله بازطراحی بایستی موقعیت و ویژگیها و محدودیتهای فعلی شبکه زنجیرهتامین را درنظر گرفته و با یافتن روندی تدریجی، از وضعیت فعلی به پیکربندی مطلوب دست یابند. اغلب مسائل بازطراحی شبکه انبارها با فعالیتهایی چون ادغام انبارهای اصلی به تعداد کمتر ولی وسیعتر، توقف تدریجی انبارهای غیرضروری یا بلااستفاده و احداث انبارهای جدید در مکانهای بالقوه بدون کاهش سطح خدمت رسانی به مشتریان سروکار دارد. بازطراحی شبکه انبارها، امکان صرفهجویی در مدیریت هزینه موجودی، حملونقل و انبارها با حذف انبارهای زاید و ایجاد یک شبکه با تعداد انبارهایی کمتر اما وسیعتر برای استفاده بهتر از ظرفیتها را به سازمان میدهد.
در طراحی سنتی شبکه زنجیرهتامین، تمام تسهیلات در دسترس درنظر گرفته میشوند و عدم دسترسی و خرابی برای تسهیلات وجود ندارد، اما در دنیای واقعی، باتوجه به مفهوم "تولید بهنگام" ، امکان خرابی یا عدم دسترسی تسهیلات وجود دارد که در این صورت شبکه با کمبود موجودی مواجه میشود. شبکه، کمبود موجودی را میتواند با ظرفیت سایر تسهیلات جبران کند که ممکن است بهینه نباشد. گسترش شبکه ممکن است به سطح خدمات مشتری ضربه زده و پیامدهای منفی مالی داشته باشد. ویرانی ناشی از طوفان کاترینا و زلزله و سونامی ژاپن، تاثیر برجسته قابلیت اطمینان در شبکه زنجیرهتامین را نشان داد.
ادامه مطلب ...
مقدمه:
در این مقاله به بررسی یک شبکه دو سطحی، سیستم تولید و توزیع پرداخته شده است که تعداد و محل مراکز توزیع و کارخانهها مشخص است اما تقاضا از مراکز توزیع به عنوان یک متغیر تصادفی در نظر گرفته میشود. مجموعهای از مکانهای بالقوه برای انبارهای جدید نیز در نظر گرفته شده است که برای تاسیس هر یک از این مراکز هزینه ثابتی در نظر گرفته میشود. چندین کانال حمل و نقل، برای هر جفت از تسهیلات بین سطوح وجود دارد. پیشنهادات متفاوتی توسط عرضهکنندگان در شرکتهای مختلف بیان میشود مانند استفاده از حالات مختلف حمل و نقل (راه آهن، کامیون، هواپیما و کشتی). همان طور که مشاهده میشود کانال حمل و نقل یک عبارت بسیار عمومی است که نه تنها حالات مختلف حمل و نقل بلکه انواع مختلف خدمات حمل و نقل از یک یا چند شرکت را شامل میشود. پیشنهادهای ارائه شده توسط عرضهکنندگان شامل روابط معکوس بین مساله زمان و هزینه است. به عنوان مثال هر چقدر سرعت خدمت رسانی بیشتر باشد هزینه بالاتری را در بر میگیرد. برای حفظ تعادل بین مسائل اقتصادی به همراه پاسخگویی سریع به تقاضا، هدف این مقاله به حداقل رساندن کل هزینهها و زمان انتظار مورد نیاز برای حمل و نقل کالا در سراسر زنجیره تامین است.
ادامه مطلب ...مدیریت کانالهای چندسطحی و چندکالایی با استفاده از مدت اعتبار
مقدمه: زنجیرههای تامین، به دو صورت متمرکز و غیرمتمرکز وجود دارد. زنجیرههای تامین متمرکز باعث ایجاد ثبات در زنجیره و انگیزه همکاری میان شرکاء زنجیره تامین می شود و از طرفی، اعضایزنجیره تامین در سود و زیان با هم شریک هستند؛ در مقابل، در زنجیره تامین غیر متمرکز هر عضو به دنبال حداکثرکردن سود خود، بدون در نظر گرفتن سود و زیان سایر اعضای زنجیرهتامین است، که این امر در طولانی مدت حداکثرسازی سود کانال را به دنبال نخواهد داشت. برای ایجاد هماهنگی در زنجیره تامین و دستیابی به زنجیره تامین متمرکز، قراردادهایی بین اعضای زنجیرهتامین منعقد می شود و به این ترتیب، در ریسک و سود با یکدیگر شریک میشوند.
تعریف مسئله: در این مقاله یک سیستم موجودی چند کالایی تامین کننده- خرده فروش، مورد مطالعه قرار گرفته است که در آن تامین کننده به منظور جبران سرمایهگذاری خردهفروش در فعالیتهای تبلیغاتی برای افزایش سطح تقاضا، یک مدت اعتبار برای خرده فروش در نظر میگیرد.مسئله با در نظر گرفتن دو سناریوی هماهنگ و غیر هماهنگ مورد بررسی قرار گرفته است و برای دستیابی به راه حل مطلوب، الگوریتم هایی کارآمد توسعه داده شده است. این مقاله درصدد رفع برخی نقایص مطالعهای که توسط Tsao در سال 2010 انجام گرفته است، می باشد که در ادامه به آنها پرداخته می شود.
ادامه مطلب ...مقدمه:
در عصر تغییرات آب و هوایی، شرکت ها فشار های زیادی را برای کاهش انتشار گاز کربن خود اعمال می کنند، در حالی که به دنبال حفظ رقابت اقتصادی خود نیز هستند. شرکت ها باید چگونگی دست یافتن به اهداف اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی در پایداری را در سراسر زنجیره تامین خود در نظر بگیرند، از این رو آنها باید فراتر از مرزهای سازمانی خود را نگاه کنند و یک راه حل جامع تر برای یک زنجیره تامین پایدار توسعه دهند. مدیریت زنجیره تامین پایدار نیازمند تلاش در کلیه بخش های زنجیره تامین است.در حالی که اهداف و منافع متناقض اعضای زنجیره تامین، تنش هایی را بین آن ها ایجاد کرده و زنجیره را در رسیدن به اهداف پایداری دور می کند. مدیریت زنجیره تامین پایدار نیاز به یک تلاش هماهنگ از تمام اعضا برای رسیدن به اهداف پایداری است. چنین تلاشی ممکن است توسط موازنه های مختلف بین اهداف پایداری و تنش ها بین اعضای زنجیره تامین مختل شود. علاوه بر این، روابط قدرت بین اعضای زنجیره تامین باعث می شود، هماهنگی زنجیره تامین پایدار حتی پیچیده تر شود. برخی مطالعات نشان می دهند که قدرت بر چگونگی مدیریت روابط اعضای زنجیره تامین و نیز اثر آن از لحاظ پاسخ سازمانی به اجرای پایداری تاثیرگذار است لذا، ساختار قدرتی که در زنجیره تامین وجود دارد باید به درستی توسط مدیران به منظور مدیریت زنجیره تامین عملیاتی و استراتژیک قابل درک باشد.
مقدمه:
پیشرفت تکنولوژی و رشد اقتصادی موجب تفاوت قیمت و کیفیت در برندهای مختلف شده است. از آنجاییکه محصولات مشابه اغلب به عنوان جایگزین به کار برده میشوند، رضایت مشتریان تا حد زیادی به دسترسی آنها به محصولات در زمان و مکان مناسب بستگی دارد. در نتیجه، سطح سرویس بالا، یکی از بخشهای اساسی کسب و کار رقابتی میباشد. هنگامیکه محصولات مورد نظر مشتریان موجود نباشند، آنها اغلب به خرده فروش دیگری مراجعه میکنند. در واقع، نارضایتی از تقاضای برآورده نشده، موجب میشود مشتریان از مراجعه بعدی به فروشنده منصرف شوند. کورستن و گرون(2004) نشان دادند که 21-43 % از مشتریانی که تقاضایشان برآورده نشده است، به رقبا مراجعه میکنند. در نتیجه، خرده فروشان تقریبا نیمی از فروش خود را در زمان کمبود از دست میدهند. این مقدار خرید از رقبا، همان مقدار فروش از دست رفته برای خرده فروش است. بر این اساس، رفتار خرید مشتری به طور قابل توجهی تحت تاثیر در دسترس بودن محصولات است که بستگی به تصمیمات بازپرسازی موجودی زنجیره تامین دارد.
همکاری نزدیک بین تامین کننده و خرده فروش موجب افزایش رقابت در زنجیره تامین میشود، کچون و لاریویر (2005) نشان داند که قرارداد تسهیم درآمد توسعه یافته منجر به افزایش سهم بازار زنجیره تامین از 24% به 40% میگردد. بسیاری از محققان به مطالعه قرارداد تسهیم درآمد در شرایط عدم قطعیت بازار پرداختهاند، اما مطالعات کمی به چگونگی تاثیر سطح سرویس بر حمایت مشتریان و پاسخ زنجیره تامین به رفتار مشتریان پرداختهاند.
مقدمه:
در این مقاله به بررسی یک مدل برنامهریزی امکانی چند هدفه برای طراحی شبکه زنجیره تامین پایدار سلامت تحت عدم قطعیت با توجه به اهداف زیست محیطی و اجتماعی و اقتصادی پرداخته شده است و از الگوریتم تجزیه بندرز برای کاهش پیچیدگیهای محاسباتی استفاده شده است. نگرانی در مورد اثرات زیست محیطی و اجتماعی فعالیتهای کسب و کارهای مختلف منجر به ایجاد یک الگوی جدید به نام توسعه پایدار شده است. توسعه پایدار به معنی تامین نیاز نسل حاضر بدون به خطر انداختن منابع نسلهای آینده برای رفع نیازهای خود میباشد. در سال ۲۰۰۹ در اجلاس جهانی مطرح شد که توسعه پایدار فقط به تعادل منافع اقتصادی محدود نمیشود بلکه توسعه اجتماعی را هم شامل میشود (۲۰۰۹ وایت).
ادامه مطلب ...
مقدمه:
بیشتر شرکتها به منظور دستیابی به سود بیشتر در زنجیره تأمین به اهمیت همکاری بیشتر اعضای زنجیره و بهبود مکانیزمهای هماهنگی، پی بردهاند. از این رو در تئوری، برخی از تحقیقات به بررسی مکانیزمهای بهبود همکاری و هماهنگی بین اعضای زنجیره پرداختهاند که در ادبیات برای این منظور دو روش وجود دارد: (1) رقابت در زنجیره تامین و (2) استفاده از قراردادهای مختلف در زنجیره تامین. در ادبیات، تحقیقات بسیاری موضوع رقابت در زنجیره تامین را از دو جنبه "رقابت بین اعضای بالادستی" از جمله تولیدکنندگان و یا تامینکنندگان و "رقابت بین اعضای پاییندست" مانند خردهفروشان بررسی کردهاند.
هماهنگی زنجیره تامین و کارآمدی پارتو دو ویژگی مهم در زنجیرههای تامین میباشد. در زنجیره تامین هماهنگ، قرارداد توافق شده بین اعضا افزایش سود زنجیره تامین را تضمین میکند. یک قرارداد را کارا گویند اگر با به کارگیری آن سود تمام اعضا بهبود یابد. اعضای زنجیره تامین جهت هماهنگی، قراردادهای مختلفی را به کار گرفتهاند؛ برخی از آنها عبارتند از: قرارداد بازگشت، تاخیر در پرداخت، تسهیم درآمد، تخفیف.
ادامه مطلب ...
مقدمه :