مقدمه
با افزایش روزافزون رقابت در بازارهای جهانی، سازمانها برای ارتقاء سطح خود تا حد جهانی، همواره با بهبود در سطوح مختلف برنامهریزی مواجه هستند. در دستهبندی سطوح مختلف تصمیمگیری، برنامهریزی تاکتیکی به مسائلی مربوط میشود که برای رسیدن به اهداف در سطوح میانی سازمان مطرح میباشند و شامل فرایندهایی هستند که به وسیله آن، مدیران دستهای از فعالیتهای مرتبط را در جهت اجرای یک استراتژی به تصویر میکشند. هدف این تحقیق بهینهسازی برنامهریزی تاکتیکی با درنظر گرفتن فاکتور طول عمر برای کالاهای پرفروش میباشد. افق برنامه ریزی در نظر گرفته شده یک سال است که بهموجب آن بهبود در فرایند انبارش و نگهداری موجودی در انبارها و مراکز توزیع مورد بررسی قرار میگیرد. مسئله در چهار حالت بدون درنظر گرفتن فاکتور سن، احتساب سن کالا بطور مستقیم، احتساب سن کالا بطور غیرمسقیم و احتساب سن کالا بطور ترکیبی از حالات قبلی، در قالب چهار مدل ریاضی برنامهریزی خطی عدد صحیح مختلط با هدف کمینهسازی هزینههای کل سیستم ارائه میشود. در نهایت مثال عددی برای ارزیابی و مقایسه عملکرد مدلهای ارائه شده مطرح میشود. نتایج حاصل بیانگر این است که مدل ترکیبی و همچنین مدلی که سن محصولات بصورت مستقیم در آن در نظر گرفته شده، نتایج مطلوبتری را در زمان محاسباتی معقول ارائه میدهند.
اهمیت برنامهریزی تاکتیکی و درنظر گرفتن فاکتور سن در طراحی شبکه برای محصولات فسادپذیر
برنامهریزی تاکتیکی به مسائلی مرتبط میشود که اهداف و طرحهای استراتژیک را به اهداف و برنامههای مشخص تبدیل مینماید که این اهداف و طرحها مرتبط با بخش خاصی از سازمان میباشند. این نوع برنامهریزی مربوط به فرموله کردن هدفها و انتخاب ابزار و ایدههای مناسب برای تحقق آنها میباشد. چارچوب زمانی برنامهریزی تاکتیکی کوتاهتر از زمان برنامهریزی استراتژیک بوده و معمولاً متجاوز از دو سال نمیشود. این نوع برنامهریزی بهوسیله سطوح میانه مدیریت انجام میگیرد که مسئولیت آنها دربرگیرنده هدایت بخشهای گوناگون، معاونت و زیر بخشهای دیگر سازمان است. با توجه به توضیحات مذکور، برنامهریزی موجودی در صنعت کالاهای پرفروش با درنظر گرفتن افق برنامهریزی یک ساله جزء برنامهریزی تاکتیکی در این نوع صنایع تلقی میشود. کالاهای پرفروش(FMCG) محصولاتی هستند که با سرعت بیشتری فروخته میشوند و قیمت فروش آنها پایین است. نوشیدنی ها، مواد شوینده، مکمل های غذایی و سایر محصولاتی که در داروخانه ها بدون نسخه عرضه میشوند، برخی از اسباب بازیها و محصولات غذایی بسیاری از رستورانها، نمونههایی از کالاهای تندمصرف هستند. معمولاً حاشیه سود فروش محصولات تند مصرف به نسبت سایر محصولات، خیلی زیاد نیست و سود تولیدکنندگان و توزیع کنندگان، از حجم بالای فروش تامین میشود. در این تحقیق کالاهای تند مصرف فسادپذیر با تمرکز بر فاکتور سن آنها مورد بررسی قرار میگیرد.
تعریف مسئله
این تحقیق به بررسی مدلهای یکپارچه تولید- توزیع محصولات فسادپذیر در چهار حالت میپردازد که در حالت اول فاکتور سن محصولات در نظر گرفته نشده است، در حالت دوم سن محصولات بصورت مستقیم(بصورت اندیس سن کالا) در مدل ارائه شده است. در حالت سوم فاکتور سن بصورت غیر مستقیم در مدل لحاظ شده و درنهایت در حالت چهارم ترکیبی از مدلهای مذکور درنظر گرفته میشود، که در ادامه هریک از مدلها شرح داده میشود. شبکه مورد بررسی شامل چندین تامینکننده مواد اولیه، مراکز تولید، انبار، مراکز توزیع و نقاط تقاضا میباشد. مفروضات مدل به شرح زیر است:
1- طول افق برنامهریزی یک سال است که هر دوره زمانی بصورت یک هفته درنظر گرفته میشود.
2- مقدار موجودی مواد اولیه در هر مرکز تولید و همچنین ظرفیت آن مراکز مشخص میباشد.
3- مقدار موجودی اولیه هر انبار و مرکز توزیع و همچنین ظرفیت آنها از قبل تعیین شدهاست.
4-تولید محصولات شامل دو مرحله تولید و بستهبندی میباشد.
5- هر دسته از محصولات مشابه در تولید، در یک مجموعه قرار میگیرند.
6-تمام محصولات تولید شده پس از تولید از کارخانه به انبارها منتقل میشوند و هیچ موجودی از محصول نهایی در کارخانهها باقی نمیماند.
1. مدل یکپارچه تولید- توزیع برای محصولات فسادپذیر و عدم احتساب فاکتور طول عمر محصولات
توضیح تابع هدف
تابع هدف مدل به منظور حداقل کردن هزینههای کل زنجیره ارائه شده است که این هزینهها به شرح زیر میباشند:
1- هزینه خرید: شامل هزینهای است که نقاط تولید در ازای خرید مواد اولیه به عرضهکنندگان پرداخت میکنند.
2- هزینه تولید: این هزینه شامل هزینه راهاندازی خط تولید به ازای محصولات مختلف و همچنین تولید هر محصولی میباشد.
3- هزینه نگهداری موجودی: شامل نگهداری مواد اولیه در نقاط تولید، محصول نهایی در انبار و سپس در مراکز توزیع میباشد.
4- هزینه حملونقل: دربرگیرنده هزینه ارسال مواد اولیه از عرضهکنندگان به نقاط تولید، هزینه حمل محصول نهایی از نقاط تولید به انبار، از انبار به مراکز توزیع و در نهایت از مراکز توزیع به نقاط تقاضا میباشد.
5- هزینه جریمه: اگر مقدار کالاهای موجود در انبار و مراکز توزیع کمتر از سطح ذخیره اطمینان موجودی تعیین شده باشد، به ازای هر مقدار کمتر از سطح تعیین شده، جریمهای به مدل اعمال میشود.
6- هزینه کمبود: شامل هزینهای است که به ازای هر واحد کمبود در نقاط تقاضا بهوجود میآید.
توضیح محدودیتها
محدودیت(1) نشاندهنده محدودیت ظرفیت در مراکز عرضه مواد اولیه میباشد که بر طبق آن، حداکثر میزان ارسال مواد اولیه از هر مرکز عرضه به تمام نقاط تولید، نباید بیشتر از ماکزیمم ظرفیت آن مرکز باشد. محدودیت(2) بیانگر محدودیت ظرفیت نگهداری مواد اولیه در مراکز تولید است که به ازای آن، ماکزیمم میزان مواد اولیه انبارش شده در هر مرکز تولید، نباید از حداکثر ظرفیت آن مرکز فراتر باشد. محدودیت(3) تعادل موجودی مواد اولیه در هر مرکز تولید را نشان میدهد که به ازای آن، مقدار موجودی هر دوره در هر مرکز تولید برابر با مقدار موجودی دوره قبل بعلاوه کل مواد اولیهای ارسالی از نقاط عرضه در همین دوره منهای کل مواد اولیهای که برای تولید مصرف شده میباشد. در محدودیتهای(4)و(5) تضمین میشود که زمان تولید و بستهبندی محصولات نباید از ظرفیت زمانی تعیین شده در هر کارخانه و به ازای هر محصول تجاوز نماید. محدودیتهای(6)و(7) بیان میکنند که هر مجموعه محصول(محصولات مشابه) در کارخانههایی که مجهز به راهاندازی خط تولید و بستهبندی آن محصول باشند، ساخته میشود. محدودیت(8) تعادل موجودی برای هر محصول را در هر مرکز تولید نشان میدهد که بر طبق آن، باید کل محصولات تولیدی در هر دوره بعد از تولید به انبارها منتقل شوند. محدودیتهای(9)و(10) بترتیب بیانگر محدودیت ظرفیت موجودی در هر انبار و مرکز توزیع است که بر طبق آن، موجودی کالا در هر کدام از مراکز مذکور نباید بیش از ظرفیت آن مرکز باشد. محدودیتهای(11)و(12) بترتیب نشاندهنده تعادل موجودی در هر انبار و مرکز توزیع است که بنا بر آن، میزان موجودی هر دوره برابر با موجودی دوره قبل بعلاوه کالاهای ورودی به آن مرکز در همان دوره منهای کالاهای خروجی از آن مرکز در همان دوره میباشد. اگر مقدار موجودی هر دوره از مقدار مینیمم ذخیره اطمینان هر انبار و مرکز توزیع (که به صورت پارامتر برای مدل تعریف شده) کمتر باشد، به ازای هر واحد به مدل جریمه اعمال میشود، همچنین این مقدار توسط محدودیتهای(13)و(14) بترتیب برای هر انبار و مرکز توزیع محاسبه میشود. در محدودیتهای(15)و(16) بترتیب میزان تقاضا و مقدار کمبود مجاز محصولات در هر نقطه تقاضا نشان داده شده است.
2. مدل یکپارچه تولید- توزیع برای محصولات فسادپذیر با در نظر گرفتن فاکتور طول عمر محصولات
در ادامه سه مدل مختلف برای تولید- توزیع محصولات فسادپذیر و با احتساب طول عمر آنها ارائه میگردد.
2-1. حالت اول:
با توجه به شکل(1) در این مدل فاکتور سن هر محصول بصورت یک اندیس بعد از تولید آن محصول به پارامترها و متغیرهای مرتبط با آن اضافه میشود. بنابراین به تابع هدف هزینههای فاسدشدن محصولات اضافه میگردد. محدودیتهای(1)تا(8) مدل اولیه در این مدل نیز بکار میرود و محدودیتهای زیر نیز به مدل جدید افزوده میشود.
محدودیتهای(18)و(19) بترتیب جایگزین محدودیتهای(9)و(10) میشوند. محدودیتهای جدید مانند محدودیتهای مدل اولیه نشاندهنده ظرفیت انبار و مراکز توزیع میباشند با این تفاوت که در آنها فاکتور سن محصولات در نظر گرفته شده است. محدودیت(11) مدل اول با محدودیتهای(20)و(21) جایگزین میشود که در ادامه هر یک شرح داده میشود. محدودیت(20) تعادل موجودی در هر انبار را برای محصولاتی که دارای عمر 1واحد زمانی(1هفته) میباشند، نشان میدهد. این محدودیت بیان میکند که مقدار موجودی پایان دوره کالای دارای سن 1واحد در هر انبار برابر مقدار کالای ارسالی از تمام مراکز تولید به آن انبار است منهای کل کالاهای با طول عمر1واحد که در همان دوره به مراکز توزیع ارسال میشوند. برای کالاهای دارای عمر بیش از 1واحد زمانی محدودیت(21) ارائه میشود که بر طبق آن مقدار کالای دارای سنa واحد در هر انبار در انتهای هر دوره برابر با مقدار موجودی دوره قبل آن محصول است(که دوره قبل دارای سنa-1 بود) منهای مقدار کالای دارای سنa واحد که به همه مراکز توزیع در همان دوره ارسال میشوند، ولی اگر طول عمر کالا در انتهای دوره مذکور به انتها برسد باید از عبارت فوق مقدار کالایی که در انتهای دوره باقیمانده (بدلیل فاسد شدن) کم شود. محدودیت(22) جایگزین محدودیت(12) مدل اصلی میشود که این محدودیت تعادل موجودی در هر مرکز توزیع را نشان میدهد. در این محدودیت مقدار موجودی دارای سن a واحد در هر مرکز توزیع و در پایان هر دوره برابر با مقدار موجودی دوره قبل آن محصول با سنa-1 واحد بعلاوه مقدار کالای ارسالی دارای سن a واحد از هر انبار به آن مرکز منهای کالای ارسالی دارای همان سن به مراکز تقاضا میباشد. مانند محدودیت فوق اگر طول عمر کالا در انتهای دوره مذکور به انتها برسد باید از محدودیت بیان شده، مقدار کالایی که در انتهای دوره باقیمانده (بدلیل فاسد شدن) کم شود. محدودیتهای(13)و(14) مدل اول با محدودیتهای (23)و(24) جایگزین میشوند. محدودیتهای جدید مانند محدودیتهای مذکور مدل اولیه، تعیین کننده مقدار کمتر از سطح ذخیره اطمینان موجودی، در هر انبار و مرکز توزیع میباشند. در نظر گرفتن فاکتور طول عمر محصولات، تفاوت این محدودیتها را با محدودیتهای مدل اولیه بیان میکند. محدودیتهای(25)و(26) بترتیب جایگزین محدودیتهای(15)و(16) مدل اول است که بر مبنای آن، میزان تقاضا و مقدار کمبود مجاز محصولات در هر نقطه تقاضا و با در نظر گرفتن طول عمر محصولات لحاظ شده است.
2-2. حالت دوم
در این حالت بجای درنظر گرفتن سن محصول بصورت مستقیم(اندیس سن کالا)، فاکتور طول عمر بصورت غیر مستقیم به مدل اضافه میشود. به این نحو که میزان کالای فاسدشده در محدودیتها لحاظ میشود. همچنین مدل طوری فرموله میشود که تا حد ممکن، محصولات قبل از فاسد شدن به نقاط تقاضا ارسال شوند. به عنوان مثال یک مدل تک مرحلهای در شکل(2) نشان داده شده و فرض شده که موجودی اولیه و اتلاف وجود ندارد و طول عمر هر محصول 3 هفته میباشد. بدلیل اینکه موجودی اولیه صفر فرض شده، مقدار محصول خروجی در هفته اول بخشی از مقدار محصول ورودی به مرکز انبارش در همین هفته میباشد. با توجه به فرض عدم اتلاف، مقدار محصول انبارش شده در هفته اول باید در نهایت تا هفته سوم از انبار به نقاط تقاضا ارسال شود. بر طبق موارد ذکر شده، کل محصول ارسالی از هفته اول تا هفته سوم باید بزرگتر و یا برابر با مقدار محصول ورودی به انبار در هفته اول باشد.
در مسائل واقعی به دلیل وجود اتلاف و موجودی اولیه، رابطه مذکور در شکل(2) برای مراکز انبارش و نقاط توزیع بصورت محدودیتهای(27)و(28) تغییر میکند که بر طبق آن مقدار موجودی ابتدای دوره و کالای ورودی به هر مرکز انبار و توزیع باید کوچکتر یا مساوی مقدار موجودی خروجی و مقدار اتلاف باشد.
مانند حالت اول، هزینه اتلاف محصولات به تابع هدف اضافه میشود، همچنین محدودیتهای (1)تا(10) و (13)تا(16) مدل اول بعلاوه محدودیتهای(27)تا(30)، محدودیتهای حالت دوم میباشند که محدودیتهای(29)و(30) بترتیب معادل محدودیتهای(11)و(12) مدل اولیه هستند، با این تفاوت که در این دو محدودیت جدید، عبارت مقدار کالای فاسد شده در هر انبار و مرکز توزیع به محدودیت مدنظر اضافه میشود.
2-3. حالت سوم:
این مدل که ترکیبی از تمامی مدلهای ارائه شده میباشد، فاکتور طول عمر را بهطور مستقیم(بصورت اندیس سن محصول) تا مرحله انبارش محصولات در انبار در نظر گرفته است(مانند حالت اول)، ولی بعد از ارسال محصولات از انبار به مراکز توزیع فاکتور طول عمر بصورت غیرمستقیم به مدل اعمال میشود(مانند حالت دوم) و مانند شکل(3) محدودیتها طوری نوشته میشوند که مدل ارائه شده تا حد ممکن، سعی در ارسال محصولات به نقاط تقاضا قبل از پایان طول عمر آنها دارد. این مدل شامل محدودیتهای(1)تا (8)، (10)، (14)تا (17) مدل اول، (18)، (20)، (21)و (23) حالت اول مدل دوم میباشد. همچنین محدودیتهای(31)و(32)و(33)بترتیب مانند محدودیتهای(28) و(29)حالت دوم مدل 2 هستند، با این تفاوت که در این مدل فاکتور سن محصول در انبار در نظر گرفته شده است. در محدودیت(34) مجموع کالاهای ارسالی از مراکز توزیع به نقاط تقاضا با سنین مختلف برابر مقدار کل کالای ارسالی هر مرکز تقاضا به خردهفروشان میباشد. در نهایت در محدودیت(35) مجموع کالاهای اتلافی در هرمرکز توزیع نشان داده شده که برابر کل کالاهای اتلافی دارای سنین مختلف هستند که در آن دوره فاسد میشوند.
مثال عددی و تحلیل نتایج
برای نشان دادن تفاوت بین مدلهای مختلف مذکور، مثال زیر درنظر گرفته شده است.
در این مثال 5 عرضهکننده مواد اولیه، 2مرکز تولید، 2انبار، 4توزیعکننده و 8نقطه تقاضا وجود دارد. تعداد انواع مواد اولیه10 و تنوع محصول نهایی5 میباشد. برای حالتی که طول عمر محصول بصورت غیرمستقیم به مدل اعمال میشود، ماندگاری و طول عمر محصولات در سه حالت مختلف ارائه میشود. مدلهای ارائه شده در این تحقیق در حالات مختلفی که در زیر شرح داده میشود، با هم مقایسه میشوند.
نسبت ظرفیت انبارش در انبار و مرکز توزیع:
در جدول(1) مدلهای مذکور در این تحقیق وقتی نسبت ظرفیت انبارش در انبار 3برابر هر مرکز توزیع و یا یک سوم آن است با هم مقایسه شدهاند که بنا بر نتایج حاصل بهازای هر دو مقدار، حالت اول مدل دوم و مدل ترکیبی بترتیب نتایج بهتری را نشان میدهند، ولی وقتی ظرفیت انبارها بیشتر است، مدل اول نتایج بهتری نسبت به زمانی که ظرفیت مراکز توزیع بیشتر است دارد.
سطوح مختلف تقاضا:
چهار مدل ارائه شده در سطوح مختلف تقاضا که شامل مقدار تقاضای بسیار زیاد،متوسط و کم است با هم مقایسه شدهاند. نتایج حاصل در جدول(2) بیانگر آن است که تمامی مدلها دارای سطح پاسخگویی مطلوبی برای میزان تقاضای کم میباشند ولی با افزایش مقدار تقاضا، بخصوص در سطوح بسیار زیاد، ظرفیت مدلهای ارائه شده کافی نمیباشد. با توجه به میزان تابع هدف، مدل ترکیبی در تمام سطوح تقاضا، دارای بهترین مقدار تابع هدف است، همچنین حالت اول در مدل دوم نیز پس از مدل ترکیبی دارای کمترین مقدار هزینهها میباشد. کمترین زمان حل نیز متعلق به مدل اول میباشد.
مقادیر مختلف طول عمر برای محصولات
در جدول(3) طول عمر محصولات در سه حالت طول عمر طولانی، متوسط و کوتاه ارائه شده است که بر طبق آن در طول عمر طولانی، تمامی مدلها کارکرد تقریبا مشابهای دارند. زیرا با افزایش طول عمر محصولات، تاثیر سن محصول بر مدلها کاهش مییابد. به عبارت دیگر، در تمام مدلها فسادپذیری محصولات تقریبا درنظر گرفته نمیشود و نتایج مشابهای حاصل خواهد شد. همچنین در طول عمر کوتاه، مدلهای حالت اول و سوم نتایج بهتری را نشان میدهند.
تنوع محصولات تولیدی:
مقایسه مدلهای مذکور برای تعداد محصولات مختلفی صورت گرفته است. بر اساس نتایج جدول(4) وقتی تعداد انواع محصولات10و100میباشد، مدل ترکیبی نتایج بهتری ارائه میدهد، ولی در تعداد 25، مدل حالت اول نتایج مطلوبتری دارد. با افزایش تنوع محصولات تا 1000هیچ یک از مدلهای مطرح شده نمیتوانند نتایجی را حاصل نمایند، زیرا زمان محاسبه بطور فزایندهای افزایش یافته است و حل مسئله در زمان معقول غیرممکن میباشد.
نتیجهگیری
در این مقاله کالاهای تند مصرف فسادپذیر با تمرکز بر فاکتور سن آنها در چهار حالت مورد بررسی قرار میگیرد. مدلهای ارائه شده شامل یک مدل ریاضی برنامهریزی خطی عدد صحیح مختلط با هدف کاهش هزینههای کل سیستم میباشند. در مدل اول از درنظر گرفتن فاکتور سن محصولات چشمپوشی میشود. در مدل دوم فاکتور سن بصورت مسقیم و با اندیس عمر به مدل اضافه میشود. در مدل سوم فاکتور سن محصول بصورت غیر مستقیم درنظر گرفته میشود، به این نحو که در مدل اندیس سن محصول وجود ندارد، ولی میزان کالای فاسدشده در محدودیتها لحاظ میشود. همچنین مدل طوری فرموله میشود که تا حد ممکن، محصولات قبل از فاسد شدن به نقاط تقاضا ارسال شوند. مدل چهارم که ترکیبی از مدلهای مذکور میباشد، فاکتور سن محصول تا سطح انبار و قبل از مراکز توزیع بصورت اندیس عددی در آن لحاظ میشود ولی بعد از این مرحله مانند حالت قبلی، محدودیتها طوری نوشته میشوند که مدل ارائه شده سعی در ارسال محصولات به نقاط تقاضا قبل از پایان طول عمر آنها دارد. مثال عددی ارائه شده برای ارزیابی و مقایسه مدلهای فوق نشاندهنده این است که مدل ترکیبی و مدلی که فاکتور سن در آن بصورت مستقیم ارائه شده، نتایج مطلوبتری را در زمان محاسباتی معقول ارائه میدهند.