وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان  دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران
وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان  دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران

ارائه مدل یکپارچه تولید - توزیع برای محصولات فسادپذیر (بررسی مقاله هفتم)

 

مقدمه

زنجیره تامین محصولات فسادپذیر دارای ویژگی­های خاصی از قبیل عمر کوتاه، شرایط نگهداری خاص، تجهیزات و تسهیلات ویژه جهت تولید، نگهداری و توزیع می­باشد. انتخاب مناسب تامین­کنندگان و انبارش و نگهداری محصولات، جزء مهمی در این نوع زنجیره می­باشد که در سال­های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. زیرا محصولات فسادپذیر مدت زمان ماندگاری بالایی ندارند و باید با کیفیت بالا و به­موقع در دسترس مصرف­کنندگان قرار گیرند. در این مقاله زنجیره تامین میوه(سیب) مورد ارزیابی قرار گرفته است. مسئله بصورت مدل خرید و مدل فروش بصورت جداگانه و مدل یکپارچه خرید و فروش ارائه شده است. در مدل خرید، هدف انتخاب عرضه­کنندگان مناسب و میزان بهینه خرید از هر یک با هدف کمینه کردن هزینه­های خرید می­باشد. تخصیص کالاهای خریداری شده به سردخانه­های موجود با هدف کمینه کردن هزینه­ها در مدل فروش تعیین می­گردد. در نهایت مدل یکپارچه خرید و انبارش محصولات با هدف کمینه کردن هزینه­های کل سیستم ارائه می­شود. برای ارزیابی مدلهای معرفی شده و مقایسه عملکرد آنها، مطالعه موردی بیان می­شود که با توجه به نتایج، در مدل خرید بصورت جداگانه، محصولاتی که سطح کیفیت بالایی دارند و می­توانند در مدت زمان طولانی­تری نگهداری شوند، بیش­تر از محصولات با سطح کیفیت و زمان نگهداری متوسط و کم خریداری می­شوند. در مدل انبارش و نگهداری بصورت جداگانه، مشاهده می­شود که میزان هزینه­های مدل پیشنهادی کمتر از مدل واقعی است، زیرا در مدل واقعی تخصیص مناسب محصولات بر اساس سطح کیفیتشان به تسهیلات انبارش صورت نگرفته است. در مدل یکپارچه نیز میزان تخصیص محصولات به سردخانه­ها و مقدار کالای خریداری شده تعیین می­شود. در نهایت استفاده از مدل یکپارچه بدلیل کاهش چشمگیری در هزینه­های کل، منافع اقتصادی بسیار بالایی را نسبت به مدلهای مجزا خواهد داشت.

 

 

معرفی اجزاء و مراحل مختلف زنجیره تامین میوه

در شکل(1) زنجیره تامین میوه در حالت کلی نمایش داده شده که تمرکز این پژوهش بر روی زنجیره تامین سیب می­باشد. اجزاء شبکه مورد بررسی به شرح زیر است:

1- مراکز تولید که شامل باغ­های پرورش میوه می­باشد.

2- تسهیلات دریافت و انبارش که پس از ارسال محصولات از مراکز تولید، با توجه به کیفیت و مدت زمان انبارش محصول، تخصیص کالاها به سردخانه­های مربوطه را انجام می­دهند. سپس محصول را به انبارهای داخل شرکت منتقل می­نمایند. در این انبارها سردخانه­های مختلفی از لحاظ نوع تکنولوژی و دمای نگهداری موجود می­باشد و محصولات با توجه به زمان انبارش مشخص شده در سردخانه مربوطه قرار می­گیرند. لازم به ذکر است که اگر میزان محصولات بیش از ظرفیت سردخانه­های مذکور باشد، انبارهایی خارج از این تسهیلات اجاره می­شود. زیرا شرکت­ها مجاز به عودت محصولات اضافه به تولیدکنندگان نمی­باشند.

3- کارخانه­هایی که پس از ارسال میوجات از سردخانه، محصولات مختلفی مانند میوه خشک را تهیه می­نمایند. لازم به ذکر است که در این تحقیق، این بخش از زنجیره مورد بررسی قرار نمی­گیرد.

4- ناوگان حمل­و­نقل که ارسال کالا بین اجزاء مختلف زنجیره را انجام می­دهد.

 

همانطور که ذکر شد، مدت زمان و دمای انبارش محصولات داخل سردخانه­ها، متفاوت می­باشد. در حالت کلی هرچه کیفیت محصول بالاتر باشد، می­توان آن را برای مدت زمان بیشتری انبارش نمود. فاکتورهای مختلفی برای تعیین میزان کیفیت کالاها وجود دارد که به عنوان مثال می­توان به میزان فشار وارد شده به محصولات ارسالی بعد از پروسه برداشت و در حمل­و­نقل اشاره کرد. هر­چه میزان فشار بیشتر باشد، کیفیت محصول کاهش یافته و مدت زمان نگهداری آن نیز کم می­شود. با توجه به اینکه در این مقاله زنجیره تامین سیب بررسی می­شود، 6نوع محصول(سیب) وجود دارد که هر کدام با­توجه به نوع کیفیتشان در 3 سطح قرار می­گیرند و همچنین مدت زمان انبارش هر یک 3نوع می­باشد. در یک دسته­بندی کلی، مدت زمان انبارش محصولات بصورت دوره کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تقسیم می­شود. در دوره انبارش کوتاه مدت، طول زمان نگهداری محصولات 3ماهه است و از یخچال­هایی که دارای تکنولوژی معمولی در صنعت انبارش سبزیجات و میوجات بوده و CR نامیده می­شوند، استفاده می­شود. در دوره انبارش میان مدت، مدت زمان انبارش محصولات 6ماه می­باشد و از یخچالهای هوشمند با تکنولوژی جدید که SF نام دارند، استفاده می­شود. در این یخچال­ها از دستگاه­های ترموگراف دیجیتالی برای کنترل وضعیت عملکرد و دمای نگهداری محصولات استفاده می­شود. در نهایت و در دوره انبارش بلند مدت، محصولات در طول زمان 9 ماه نگهداری و انبارش می­شوند. یخچالهای نگهداری این نوع محصولات دارای تکنولوژی بسیار پیشرفته کنترل اتمسفر(CA) می­باشند. در این فناوری، میزان گازهای اکسیژن و دی اکسید کربن، با استفاده از ماشین آلات و سیستمهای کنترل، مورد تنظیم قرار می گیرد و به کمترین مقدار ممکن کاهش میابد، زیرا کاهش این نوع گازها در فضای نگهداری میوجات، باعث افزایش در طول عمر مفید هر واحد محصول می­شود.

تعریف مسئله

در این تحقیق 3مدل بصورت مدل خرید، مدل فروش و مدل یکپارچه خرید و فروش ارائه می گردد. در تمام مدل­ها هدف کمینه­کردن هزینه­های کل سیستم است. در مدل اول مقدار بهینه خرید از هر عرضه­کننده تعیین می­شود. در مدل دوم تخصیص بهینه محصولات به انبارها و سردخانه­های موجود درآن­ها انجام می­گیرد. در نهایت، در مدل یکپارچه نیز تعیین مقدار بهینه خرید و تخصیص بهینه به سردخانه­ها صورت می­گیرد. برای کلیه مدلهای پیشنهادی مفروضات مسئله به شرح زیر می­باشد:

1- در مدل ارائه شده چندین عرضه­کننده، یک کارخانه، چندین انبار که هر یک مجهز به چند سردخانه با تکنولوژی­های مختلف هستند، موجود می­باشد.

2- در زنجیره تامین مورد بررسی 6نوع محصول وجود دارد که با­توجه به سطح کیفیت هر واحد محصول ، از بین 3 زمان انبارش 9ماه، 6ماه و 3ماه یکی انتخاب می­شود.

3- تکنولوژی سردخانه­ها بصورت تکنولوژی بسیار پیشرفته کنترل اتمسفر(CA) برای نگهداری محصولات تا 9 ماه، یخچالهای هوشمند با تکنولوژی جدید SF برای انبارش محصولات تا 6ماه و تکنولوژی معمولی (CR) برای ذخیره کالا تا 3 ماه می­باشد.

در ادامه مدلهای مختلف خرید، فروش و یکپارچه ارائه می­گردند.

1- مدل ارائه شده برای خرید محصولات از مراکز تولید

در این مدل تصمیمات مرتبط با خرید محصولات بصورت مستقل از سایر بخشهای زنجیره اتخاذ می­گردد. انتخاب عرضه­کنندگان مناسب و میزان خرید محصولات با سطوح کیفیت گوناگون و مدت زمان نگهداری متفاوت از جمله تصمیمات مربوط به خرید کالاها می­باشد.

تعریف تابع هدف

تابع هدف مدل به­منظور کمینه کردن هزینه­های کل ارائه شده است که این هزینه­ها شامل هزینه خرید محصولات از مراکز تولید، هزینه های اداری و عمومی( مانند هزینه بازدید فنی هر مرکز تولید، هزینه تهیه و پردازش اسناد خرید)، هزینه حمل­و­نقل محصولات از مراکز تولید به کارخانه­ها و هزینه ثابت استفاده از هر وسیله نقلیه در دفعات استفاده از آن وسیله می­باشد( به ازای هر مرتبه استفاده از یک وسیله نقلیه، هزینه ثابتی به مدل اعمال می­گردد).

تعریف محدودیت­ها

محدودیت(2) بیان می­کند که در صورت خرید محصولی با سطح کیفیت خاص از یک تولید­کننده، باید کل مقدار مورد نیاز از آن نوع محصول از همان تولید­کننده مد­نظر خریداری شود. محدودیت(3) تضمین می­کند که تقاضای کارخانه باید برآورده شود و کل کالای خریداری شده برابر و یا بیشتر از تقاضای تعیین شده باشد، زیرا کمبود مجاز نیست. محدودیت(4)، محدودیت مقدار عرضه مراکز تولیدی را نشان می­دهد که بر­طبق آن، خرید محصول بیش از مقدار موجود در هر مرکز تولیدی امکان­پذیر نمی­باشد. در محدودیت(5) تعداد کل سفرهای هر وسیله نقلیه در طول دوره خرید مشخص شده است.

2- مدل مبتنی بر انبارش و نگهداری محصولات

مدل ارائه شده در این بخش، تصمیمات مربوط به ذخیره­سازی و انبارش محصولات را بصورت مستقل از سایر بخشهای زنجیره اتخاذ می­کند. بعد از ارسال محصولات خریداری شده به تسهیلات دریافت، با توجه به کیفیت و مدت زمان نگهداری هر واحد محصول، باید تخصیص آنها به سردخانه­های مرتبط صورت گرفته و کالاها بلافاصله برای ذخیره­سازی و نگهداری به انبار­های مربوطه ارسال گردند.

 تعریف تابع هدف

تابع هدف این مدل به­منظور کمینه کردن هزینه­های حمل­و­نقل کالا از کارخانه به انبار، هزینه نگهداری و انبارش کالا، هزینه­های ثابت استفاده از انبار و سردخانه­ و در نهایت هزینه ثابت استفاده از وسیله نقلیه به ازای دفعات مصرف آن می­باشد.

تعریف محدودیت­ها

محدودیت(10) بیان می­کند که در هر سردخانه فقط یک نوع محصول(از لحاظ سطح کیفیت) را می­توان انبارش نمود. محدودیت(11) نشاندهنده محدودیت ظرفیت در هر سردخانه می­باشد. در محدودیت(12) تضمین می­شود که کل کالای خریداری شده از مدل خرید، باید در این مدل انبارش و نگهداری شود. به عبارت دیگر، تمام کالاهای خریداری شده باید پس از فرایند خرید در سردخانه­ها انبارش و نگهداری شوند. محدودیت(13) نشان می­دهد که تنها در صورتی که یک انبار فعال باشد(یعنی در مدل از آن انبار برای نگهداری محصولات استفاده شود)، می­توان از سردخانه­های موجود در آن استفاده نمود. همانطور که قبلا ذکر شد، در این تحقیق میوجات در6 سطح کیفیت و3 نوع مدت زمان انبارش قرار می­گیرند، در محدودیت(14) مطلب مذکور تضمین می­شود.

در محدودیت(15) تعداد سفرهای هر وسیله­نقلیه در فرایند انبارش محصولات(حمل کالا از تسهیل دریافت به انبارها) نشان داده شده است.

3-مدل یکپارچه خرید و انبارش محصولات

در این مدل تصمیمات مرتبط با خرید و انبارش محصولات بصورت تعاملی و بادر نظر گرفتن یک مدل یکپارچه اتخاذ می­شود که شامل تعیین مقدار کالای خریداری شده و میزان تخصیص محصولات به سردخانه­ها می­باشد.

تعریف تابع هدف

تابع هدف مدل یکپارچه به­منظور به حداقل رساندن هزینه­های کل سیستم ارائه شده است و بصورت مجموع توابع هدف مدل1و2 می­باشد.

تعریف محدودیت­ها

محدودیت(20) که سبب پیوستن مدل خرید به مدل انبارش محصولات است و این دو را بصورت یک مدل یکپارچه تبدیل می­نماید، که بر­طبق آن کل کالای خریداری شده برابر با کل کالای ذخیره شده است. بجز محدودیت(12) از مدل انبارش، تمامی محدودیتهای مدل1و2 در این مدل نیز استفاده می­شوند.

لازم به ذکر است که در تابع هدف مدل یکپارچه، می­توان بجای حاصل­جمع هزینه­های خرید و  انبارش، مدل را بصورت دو هدفه نیز در نظر گرفت، بطوریکه در تابع هدف اول هزینه­های خرید و تابع هدف دوم هزینه­های انبارش حداقل شود.

مطالعه موردی

همانطور که ذکر شد، در این پژوهش زنجیره تامین سیب مورد بررسی قرار می­گیرد که اطلاعات سطوح مختلف زنجیره به­شرح زیر می­باشد:

تعداد تولید­کنندگان 236 می­باشد که هر یک محصول مذکور را در سطوح مختلف کیفیت، تولید و عرضه می­نمایند. در حالت کلی، 6نوع سیب وجود دارد که هر کدام با­توجه به نوع کیفیتشان در 3 سطح قرار می­گیرند و همچنین مدت زمان انبارش هر یک 3نوع می­باشد. مقدار تقاضای کارخانه مورد بررسی 28000تن میوه در سال می­باشد. تعداد انبارهای شرکت برابر 11عدد است و هر یک دارای 10سردخانه­های می­باشد. تکنولوژی سردخانه­های مذکور به 3دسته تقسیم می­شود که بر مبنای آن قادر به نگهداری محصولات در مدت زمان 3ماه، 6ماه و 9ماه می­باشند. ناوگان حمل­و­نقل شامل 30کامیون می­باشد که ظرفیت آنها به 3دسته 9.9، 12.2 و25.1تن تقسیم می­شود.

برای ارزیابی و مقایسه مدلهای ارائه شده، مسئله فوق بصورت جداگانه برای مدل خرید، مدل انبارش و مدل یکپارچه در CPLEX حل شده و نتایج حاصل مورد تحلیل قرار می­گیرد.

نتایج عددی مدل ارائه شده برای خرید محصولات

با­توجه به مدل خرید پیشنهاد شده در این پژوهش، نتایج عددی بر طبق جدول(1) حاصل شده است. دسته­بندی سمت چپ جدول نشاندهنده انواع محصول مورد بررسی است که بنابر توضیحات قبلی 6نوع سیب وجود دارد که هر کدام با­توجه به نوع کیفیت موجود، دارای مدت زمان انبارش 3ماه، 6ماه و یا 9ماه می­باشند. قیمت، مقدار عرضه و تقاضا برای هر نوع محصول متفاوت می­باشد. با توجه به نتایج حاصل انتخاب بهینه تولید­کنندگان و مقدار خرید از هر یک مشخص شده است که کل محصولاتی که مدت زمان انبارش آنها 9 ماه است برابر با 17842تن می­باشد. همچنین مقدار کالاهای خریداری شده با مدت زمان نگهداری 6ماه برابر 5726 تن و با زمان نگهداری 3ماه برابر 4551 تن می­باشد(برای هر 6نوع محصول). همانطور که مشاهده می­شود میزان محصولات خریداری شده که دارای مدت زمان نگهداری 9 ماه می­باشند نسبت به سایر زمانهای نگهداری بسیار بیشتر است و این نشاندهنده این امر است که در مدل خرید، محصولاتی که سطح کیفیت بالایی دارند و می­توانند در مدت زمان طولانی­تری نگهداری شوند، بیش­تر از محصولات با سطح کیفیت و زمان نگهداری متوسط و کم خریداری می­شوند.

 

نتایج عددی مدل ارائه شده برای انبارش و نگهداری محصولات

با توجه به نتایج حاصل از مدل قبل(مدل خرید)، مقدار خرید کالاها با توجه به مدت زمان نگهداریشان مشخص شده است. بر طبق این نتایج در مدل انبارش پیشنهادی، تخصیص کالاهای خریداری شده به سردخانه­های موجود با هدف کمینه کردن هزینه­ها را ارائه می­شود. نتایج عددی حاصل در جدول(2) نشان داده شده است که به­عنوان نمونه در انبار1 سردخانه1 تا 4 با تکنولوژی CA، یعنی مدت زمان نگهداری 9 ماه انتخاب شده­اند که بترتیب به هر یک 570، 908، 1672 و1140 تن کالا تخصیص میابد.

 

در جدول(3) مقایسه بین نتایج حاصل از مدل انبارش پیشنهادی در این مقاله و مقدار واقعی مدل نگهداری و انبارش نشان داده شده است. بر طبق نتایج حاصل، محصولاتی که بدلیل داشتن زمان انبارش 9ماه باید در سردخانه­های CA نگهداری می­شدند ولی در انبارش واقعی، بخشی از آنها در سردخانه­های با زمان نگهداری6 ماه(SF) قرار گرفته­اند، سطح کیفیتشان کاهش خواهد یافت و هزینه­های اضافی به مدل اعمال می­گردد، زیرا هر محصول باید در سردخانه­های مربوط به خود قرار گیرد. برای محصولات با مدت زمان انبارش 6 و 3ماه نیز جابجایی قرارگیری در سردخانه­ها دیده می­شود. با توجه به توضیحات مذکور، این امر سبب افزایش هزینه­های کل می­شود. همانطور که در جدول(3) نشان داده شده مدل پیشنهادی هزینه کل کمتری نسبت به مدل واقعی دارد. زیرا در مدل پیشنهادی هر محصول در سردخانه مرتبط با مدت زمان نگهداری خود انبارش می­شود.

 

نتایج عددی مدل ارائه شده برای مدل یکپارچه خرید و انبارش محصولات

نتایج حاصل از مقدار خرید بهینه محصولات در مدل یکپارچه، در جدول(3) نشان داده شده که بر طبق نتایج حاصل و با مقایسه آن با مدل اول، افزایش چشمگیری در مقدار خرید محصولات با زمان نگهداری 9 ماه وجود دارد. همچنین افزایش خرید در کالاهای با زمان انبارش 6ماه نیز دیده می­شود. نتایج حاکی از آن است که در مدل یکپارچه و با درنظر گرفتن سطح انبارش و خرید بصورت همزمان، گرایش مدل به خرید محصولاتی با سطح کیفیت بالاتر که در مدت زمان طولانی­تری قابل نگهداری هستند، بسیار بیشتر از محصولات با سطح کیفیت کمتر و زمان نگهداری پایین­تر می­باشد.

 

در جدول(5) تخصیص کالاهای خریداری شده به سردخانه­های موجود با هدف کمینه کردن هزینه­ها در مدل یکپارچه نشان داده شده است. به­عنوان نمونه در انبار7 سردخانه1 و 4 با تکنولوژی SF، یعنی مدت زمان نگهداری6 ماه انتخاب شده­اند که بترتیب به هر یک 900 و 1704تن کالا تخصیص میابد.

 

در جدول(6) مقایسه نتایج مدل واقعی و مدل پیشنهادی یکپارچه نمایش داده شده است. همانند مدل انبارش، محصولاتی که بدلیل داشتن زمان انبارش 9ماه باید در سردخانه­های CA نگهداری می­شدند ولی در انبارش واقعی، بخشی از آنها در سردخانه­های با زمان نگهداری6 ماه(SF) قرار گرفته­اند، سطح کیفیتشان کاهش خواهد یافت و هزینه­های اضافی به مدل اعمال می­گردد، که برای محصولات با مدت زمان انبارش 6 و 3ماه نیز جابجایی قرارگیری در سردخانه­ها دیده می­شود. بنابرین مدل پیشنهادی بدلیل انبارش هر محصول در سردخانه مرتبط خود، هزینه کل کمتری نسبت به مدل واقعی دارد.

همچنین، در مقایسه این جدول با جدول(3) مشاهده می­شود که کاهش هزینه­های کل مدل یکپارچه پیشنهادی بطور قابل­ملاحظه­ای کمتر از هزینه­های کل مدل پیشنهادی انبارش است.

 

همانطور که ذکر شد در تابع هدف مدل یکپارچه، می­توان بجای حاصل­جمع هزینه­های خرید و  انبارش، مدل را بصورت دو هدفه نیز در نظر گرفت، بطوریکه در تابع هدف اول هزینه­های خرید و تابع هدف دوم هزینه­های انبارش کمینه شود. در شکل(2) ارتباط میان هزینه­های خرید و انبارش در مدل یکپارچه نشان داده شده است که بر طبق آن هر چه هزینه­های خرید افزایش یابد، هزینه­های انبارش کاهش می­یابد. زیرا هرچه هزینه بیشتری برای خرید محصولات صرف شود و محصولات با کیفیت­تری خریداری گردد، برای نگهداری محصول هزینه کمتری صرف می­شود. با توجه به توضیحات مذکور، محصول مورد بررسی در این پژوهش دارای 6 سطح کیفی می­باشد که محصولات با سطح کیفیت بالاتر هزینه خرید بیشتری دارند، ولی برای انبارش و نگهداری آن­ها هزینه­های کمتری صرف می­شود.

 

نتیجه­گیری

در این مقاله زنجیره تامین سیب مورد ارزیابی قرار گرفت. مسئله بصورت مدل خرید و مدل فروش بصورت جداگانه و مدل یکپارچه خرید و فروش ارائه گردید. مدل خرید با هدف مینیمم کردن هزینه­های خرید و به­منظور انتخاب عرضه­کنندگان مناسب و میزان خرید محصولات با سطوح کیفیت گوناگون و مدت زمان نگهداری متفاوت معرفی شد. در مدل فروش تخصیص کالاهای خریداری شده به سردخانه­های موجود با هدف کمینه کردن هزینه­ها تعیین گردید. سپس مدل یکپارچه خرید و انبارش محصولات با هدف کمینه کردن هزینه­های کل سیستم ارائه شد. برای ارزیابی مدلهای معرفی شده و مقایسه عملکرد آنها، مطالعه موردی بیان شد که با توجه به نتایج، در مدل خرید بصورت جداگانه، میزان محصولات خریداری شده که دارای مدت زمان نگهداری 9 ماه می­باشند نسبت به سایر زمانهای نگهداری بسیار بیشتر است و این نشاندهنده این امر است که در مدل خرید، محصولاتی که سطح کیفیت بالایی دارند و می­توانند در مدت زمان طولانی­تری نگهداری شوند، بیش­تر از محصولات با سطح کیفیت و زمان نگهداری متوسط و کم خریداری می­شوند. در مدل انبارش و نگهداری بصورت جداگانه، تخصیص محصولات به انبارها و سردخانه­های موجود در آنها نشان داده شد و سپس با مقایسه نتایج انبارش واقعی با انبارش مدل پیشنهادی مشاهده شد که میزان هزینه­های مدل پیشنهادی کمتر از مدل واقعی است، زیرا در مدل واقعی بخشی از محصولاتی که بدلیل داشتن زمان انبارش 9ماه باید در سردخانه­های CA نگهداری می­شدند، به سردخانه­های با زمان نگهداری6 ماه(SF) تخصیص داده شدند، و این امر سبب کاهش سطح کیفیت محصولات و اعمال هزینه­های اضافه بر سیستم گردیده است. همچنین، برای محصولات با مدت زمان انبارش 6 و 3ماه نیز جابجایی قرارگیری در سردخانه­ها دیده می­شود. در نهایت و در مدل یکپارچه نیز میزان تخصیص محصولات به سردخانه­ها و مقدار کالای خریداری شده مشخص شد، که نتایج حاصل مانند مدل جداگانه نشانگر این امر است که میزان محصولات خریداری شده که دارای مدت زمان نگهداری 9 ماه می­باشند نسبت به سایر زمانهای نگهداری بسیار بیشتر است. زیرا محصولاتی که سطح کیفیت بالایی دارند و می­توانند در مدت زمان طولانی­تری نگهداری شوند، بیش­تر از محصولات با سطح کیفیت و زمان نگهداری متوسط و کم خریداری می­شوند. همچنین هزینه­های کل سیستم در حالت یکپارچه، نسبت به مدلهای جداگانه دارای کاهش بسیار چشمگیری می­باشد.

تحقیقات آتی

1- همانطور که ملاحظه شد، کلیه پارامترهای مدل بصورت قطعی در نظر گرفته شده است. در پژوهش­های آتی می­توان بعضی پارامترها مانند عرضه محصولات را بصورت پارامتر غیر­قطعی در نظر گرفت.

2- در این تحقیق، هزینه­های انرژی، تدارکات و نیروی کار منظور نگردیده است، که در تحقیقات آتی می­توان این هزینه­ها را به مدل افزود.

3- در مدل ارائه شده فقط سطح خرید و انبارش در­نظر گرفته شده است. برای پژوهش­های آینده می­توان سطوح دیگر زنجیره را نیز به مدل اضافه نمود.

 

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد