مقدمه:
امروزه، فضای کسب و کار به دلیل پیشرفت تکنولوژی و ترجیحات مشتریان، رقابتی شده است. تحت این شرایط، مدیران زنجیره تامین باید مکانیزمهای متفاوتی را برای بهبود تقاضا به کار گیرند. تبلیغات یکی از ابزارهای کلیدی است که به طور گسترده در صنعت جهت افزایش نگرش مصرف کنندگان به برند محصول و فروش بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد. در ادبیات دو نوع تبلیغات وجود دارد: 1) تبلیغات تولیدکننده، 2) تبلیغات محلی. تبلیغات تولیدکننده مرتبط با فعالیتهایی مانند افزایش آگاهی از برند و شهرت محصول میباشد. هدف خردهفروش از انجام تبلیغات محلی، ایجاد مشتریان بالقوه میباشد.
تبلیغات همکارانه یک استراتژی تبلیغاتی است که تولیدکننده با سهیم شدن در هزینه تبلیغات خردهفروش بر تبلیغات وی تاثیر میگذارد. تبلیغات همکارانه میتواند تقاضای بازار را افزایش دهد و موجب افزایش سود کل زنجیره تامین شود. به دست آوردن کانال هماهنگ تحت بازی تبلیغات همکارانه یکی از موضوعات بسیار مهمی است که موجب بهبود عملکرد زنجیره تامین میشود.
نوآوری:
نوآوریهای این مطالعه به شرح زیر میباشد:
1) هر دو تبلیغات تولیدکننده و محلی در نظر گرفته شده است. در ادبیات، تحقیقات کمتری موضوع رقابت بین خردهفروشان را بررسی کردهاند.
2) به سناریوهای متفاوت بازی (Nash, Stackelberg ) و رفتارهای مختلف رقابتی خردهفروشان (Cournot, Collusion) تحت تبلیغات همکارانه پرداخته شده است.
3) یک قرارداد تسهیم هزینه تحت قدرت چانهزنی نش جهت هماهنگی کانال به کار گرفته شده است.
تعریف مسئله:
در این مقاله تبلیغات همکارانه در یک زنجیره دوسطحی مورد بررسی قرار گرفته است. زنجیره تامین مورد نظر شامل یک تولیدکننده انحصاری است که محصولات خود را به دو خردهفروش میفروشد. خردهفروشان بر تبلیغات محلی در یک بازار با یکدیگر رقابت میکنند. تولیدکننده به منظور تاثیر بر مشتریان بالقوه و گسترش دانش و تمایز نام تجاری تبلیغات انجام میدهد. از طرف دیگر خردهفروشان جهت ایجاد انگیزه در مشتری برای خرید محصولات، تبلیغات محلی انجام میدهند. همچنین تولیدکننده در درصدی از هزینههای تبلیغات خردهفروشان سهیم میشود که خردهفروشان را به تبلیغات بیشتر تشویق کند. تقاضای خردهفروشان متفاوت است و به هزینههای تبلیغاتی آنها وابسته است که تقاضا از رابطه زیر به دست میآید:
تبلیغات تولیدکننده و تبلیغات محلی خود خردهفروش تاثیر مثبت بر تقاضا و هزینه تبلیغات رقیب تاثیر منفی بر تقاضا دارد. در این مقاله چهار سناریو بازی در حالت غیرمتمرکز و یک بازی متمرکز مورد بررسی قرار میگیرد. در هر مدل غیرمتمرکز، بین دو سطح زنجیره تامین، بازی نش یا استکلبرگ و بین دو خردهفروش رفتار cournot و collusion به کار گرفته شده است. رفتار cournot بر اساس حرکت همزمان خردهفروشان است و رفتار collusion بر اساس همکاری خردهفروشان است. در بازی استکلبرگ، تولیدکننده رهبر و خردهفروشان پیرو میباشند. تحت این سناریو، تولیدکننده در مورد میزان سرمایهگذاری برای تبلیغات تصمیم میگیرد و سپس خردهفروشان با توجه به تصمیمات تولیدکننده، در مورد تبلیغات خود تصمیمگیری میکنند. در بازی نش، اعضا تصمیمات خود را به طور همزمان جهت بیشینهسازی سود خود اتخاذ میکنند. شکل زیر زنجیره تامین رقابتی مورد نظر را نشان میدهد.
تصمیمات غیرمتمرکز
در زنجیره تامین غیرمتمرکز، توابع سود خردهفروشان و تولیدکننده به صورت زیر میباشند:
در این مدل فرض شده است که حاشیه سود تولیدکننده، ضریبی از حاشیه سود خردهفروش میباشد که به صورت زیر در نظر گرفته میشود:
در ادامه چهار مدل Nash-Cournot و Nash-Collusion و Stackelberg-cournot و Stackelberg-Collusion در حالت غیرمتمرکز بررسی میشود.
1) مدل Nash-Cournot
در این مدل، بین دو سطح زنجیره بازی Nash و بین دو خردهفروش رفتار Cournot برقرار میباشد. تصمیمات هزینه تبلیغات و نرخ مشارکت هر سه عضو زنجیره تامین به طور همزمان و بدون همکاری اتخاذ میشود. تحت این مدل شرایط زیر حاصل میشود:
1) اگر رابطه زیر برقرار باشد، تعادل نش وجود ندارد.
2) اگر رابطه زیر برقرار باشد، تعادل بهینه وجود دارد و مقادیر بهینه حاصل میشوند.
2) مدل Nash-Collusion
در این مدل، بین دو خردهفروش رفتار Collusion و بین دو سطح زنجیره یک بازی Nash برقرار میباشد. تحت رفتار Collusion خردهفروشان جهت افزایش سود با یکدیگر همکاری میکنند. در این مدل تابع سود تولیدکننده مانند مدل قبل میباشد اما تابع سود خردهفروشان به صورت زیر حاصل میشود:
مقادیر بهینه به صورت رابطههای زیر میباشند:
این مدل همیشه یک جواب تعادل بهینه دارد.
3) مدل Stackelberg-cournot
در این مدل، بین دو خردهفروش رفتار Cournot و بین دو سطح زنجیره بازی استکلبرگ برقرار میباشد که تولیدکننده رهبر و خردهفروشان پیرو میباشند. در این مدل، توابع سود خردهفروش و اقدامات آنها مانند مدل 1 میباشد اما تابع سود تولیدکننده به صورت زیر باز نویسی میشود:
تحت این مدل شرایط زیرحاصل میشوند:
1) اگر رابطه زیر برقرار باشد، مقادیر بهینه به دست میآیند.
2) اگر رابطه زیر برقرار باشد، تعادل وجود ندارد.
3) اگر رابطه زیر برقرار باشد، نقطه تعادل مانند مدل 1 میباشد.
تحت شرایط تعیین شده، اگر تولیدکننده در هزینههای تبلیغات خردهفروش به میزان مثبت یا صفر سهیم شود نقطه تعادل بهینه در این مدل به دست میآید.
4) مدل Stackelberg-Collusion
در این مدل، بین دو سطح زنجیره تامین بازی استکلبرگ برقرار میباشد و خردهفروشان با یکدیگر همکاری میکنند. در بازی استکلبرگ، تولیدکننده رهبر و خردهفروشان پیرو میباشد. تابع سود خردهفروشان و اقدامات آنها مانند مدل 2 میباشد اما تابع سود تولیدکننده به صورت زیر باز نویسی میشود:
تحت این مدل شرایط زیر به دست میآیند:
1) اگر 0.5< θ باشد، مقادیر بهینه به دست میآیند.
2) اگر 0.5> θ باشد، نقطه تعادل مانند مدل 1 میباشد.
شکل زیر تعقر تابع سود تولیدکننده را نشان میدهد.
تصمیمات متمرکز
در ساختار متمرکز، هدف بیشینهسازی سود کل زنجیره تامین میباشد. تابع سود در این ساختار به صورت زیر میباشد:
مقادیر بهینه در این مدل به صورت زیر به دست میآیند:
در دو جدول زیر مقادیر بهینه در تمام سناریوها نوشته شده است.
بحث در مورد نتایج
در این بخش جوابهای بهینه چهار سناریو با یکدیگر مقایسه میشوند. مقایسهها تحت دو پارامتر θ و k انجام میشود. پارامتر k، تاثیر رقابت بین خردهفروشان بر تبلیغات محلی را نشان میدهد و به صورت زیر میباشد:
شکل زیر نواحی شدنی هر سناریو را تحت پارامترهای θ و k نشان میدهد. فضا به پنج ناحیه تقسیم میشود. جدول زیر نواحی شدنی هر سناریو بازی را در پنج ناحیه نشان میدهد. تحت بازی نش، درصد سهیم شدن تولیدکننده در هزینههای تبلیغات محلی خردهفروشان برابر با صفر میباشد. در حالی که در بازی استکلبرگ، تولیدکننده در درصدی از هزینههای تبلیغات محلی خردهفروشان سهیم میشود. در ضمن، تنها در بازی استکلبرگ تولیدکننده یک درصد مثبت از هزینه تبلیغات را به خردهفروشان پیشنهاد میدهد.
مقایسه نرخ مشارکت
در بخشهای قبلی مشاهده شد که نرخ مشارکت تولیدکننده در تبلیغات محلی خردهفروشان در هر دو بازی نش برابر با صفر بود. نرخ مشارکت تولیدکننده در بازیهای Stackelberg-Cournot و Stackelberg-collusion با توجه به پارامترهای θ و k در شکل 5 و 6 نشان داده شده است. با کاهش درجه جایگزینی بین دو خردهفروش، تولیدکننده نرخ مشارکت کمتری را پیشنهاد میدهد. در شکل 7 نشان داده شده است که تحت سناریو Stackelberg-Collusion نرخ مشارکت تولیدکننده در تبلیغات محلی نسبت به سناریو Stackelberg-cournot بیشتر است.
مقایسه تبلیغات
هزینه تبلیغات تولیدکننده تحت هر پنج سناریو به صورت رابطه زیر میباشد:
در حالت غیرمتمرکز در هر چهار سناریو، سرمایهگذاری جهت تبلیغات تولیدکننده با هم برابر هستند اما در بازی متمرکز، سرمایهگذاری جهت تبلیغات بیشتر از حالت غیرمتمرکز میباشد. در شکل 8، تبلیغات محلی خردهفروش در پنج سناریو با یکدیگر مقایسه شدهاند. با توجه به شکل در Nash-Collusion کمترین تبلیغات محلی انجام میشود در حالی که در بازی همکارانه و Stackelberg-cournot بیشترین هزینه تبلیغات را برای خردهفروش دارد.
مقایسه سود
در این بخش، سود بهینه تولیدکننده و خردهفروشان تحت نواحی شدنی آنالیز شده است. شکل 9، سود خردهفروش را در ناحیه شدنی پنج مقایسه میکند. طبق شکل، خردهفروش در مدل Nash-Collusion نسبت به Nash-cournot سود بیشتری به دست میآورد. به طور مشابه، مقایسه سود تولیدکننده در ناحیه شدنی پنج در شکل 10 نشان داده شده است. طبق شکل، سود تولیدکننده در مدل Nash-Cournot نسبت به مدل Nash-Collusion بیشتر میباشد.
در ناحیه سه، تابع سود خردهفروش و تولیدکننده در سه سناریو Stackelberg-Cornot و Stackelberg-Collusion و Nash-Cournot به ترتیب در شکل 11 و 12 با یکدیگر مقایسه شدهاند. سناریو سودآور برای خردهفروش Stackelberg-Collusion و برای تولیدکننده Stackelberg-cournot میباشد.
در ناحیه دو، تابع سود خردهفروش و تولیدکننده به ترتیب در شکل 13 و 14 با یکدیگر مقایسه شدهاند. در ناحیه مورد نظر، تولیدکننده و خردهفروش در مدل Stackelberg-Collusion سود بیشتری به دست میآورند.
جدول زیر بیشترین سود اعضای زنجیره تامین در نواحی شدنی را نشان میدهد.
بررسی شدنی بودن مدل متمرکز
خردهفروشان و تولیدکننده مدل متمرکز را میپذیرند اگر سود آنها در این مدل بیشتر از مدل غیرمتمرکز باشد. شدنی بودن مدل متمرکز ارزیابی میشود.
کران بالا Ø در مدل متمرکز از رابطه اول و کران پایین از رابطه دوم محاسبه میشود. همچنین ماکزیمم سود اعضای زنجیره در تمامی نواحی در جدول در بخش قبل نشان داده شد. جهت به دست آوردن کانال هماهنگ باید مقدار Ø در رابطههای زیر صدق کند.
که:
مقدار Ø باید در این بازه [0,1] باشد. همچنین کران بالای محدودیتهای فوق باید مثبت باشد. تنها محدودیت اول با توجه به شرایط، شدنی میباشد. بنابراین، اختلاف سود زنجیره تامین در ناحیه یک و دو به صورت رابطه زیر حاصل میشود:
و به صورت زیر تعریف میشوند:
اختلاف سود خردهفروشان و تولیدکننده و زنجیره تامین به صورت زیر حاصل میشود:
شدنی بودن بازی همکارانه نشان میدهد که اعضای زنجیره تامین حاضر به شرکت در بازی همکارانه میباشند. در بخش بعد به منظور تقسیم مناسب سود حاصل بین اعضا از مدل چانهزنی نش استفاده شده است.
مدل چانهزنی
در این بخش مدل چانهزنی نش توسعه داده شده که نرخ مشارکت به گونهای تعیین شود که سود اعضا در مدل همکارانه بیشتر از مدل غیر همکارانه شود. سود حاصل از این مدل بر اساس قدرت چانهزنی اعضا بین آنها تقسیم میشود. به منظور محاسبه نرخ مشارکت مورد قبول، تابع بهرهوری خردهفروشان و تولیدکننده به صورت زیر میباشند:
در رابطههای فوق، Ri و Rm به ترتیب قدرت چانهزنی خردهفروش و قدرت چانهزنی تولیدکننده را نشان میدهد. تابع بهرهوری کل زنجیره تامین به صورت زیر میباشد:
از این رو مسئله چانهزنی نش به صورت زیر تعیین میشود:
نرخ مشارکت به صورت زیر حاصل میشود:
نتایج
1) در بازی نش بین دو سطح زنجیره، تولیدکننده در هزینههای تبلیغات محلی خردهفروشان سهیم نمیشود، در حالی که در بازی استکلبرگ، تولیدکننده در درصدی از هزینه تبلیغات محلی خردهفروشان سهیم میشود.
2) سرمایهگذاری برای تبلیغات تولیدکننده تحت هر چهار مدل غیرمتمرکز برابر میباشد و بیشترین تبلیغات در مدل متمرکز انجام میشود.
3) بازی مطلوب بین دو سطح زنجیره بازی استکلبرگ تعیین شد و دو خردهفروش رفتار Collusion را ترجیح میدهند، در حالی که تولیدکننده تمایل دارد که دو خردهفروش رفتار Cournot را انتخاب کنند.
4) هزینه تبلیغات محلی تحت رفتار Collusion خردهفروشان نسبت به رفتار Cournot بدون توجه به بازی بین دو سطح کاهش مییابد. همچنین خردهفروشان تحت بازی نش نسبت به بازی استکلبرگ تمایل بیشتر به انجام تبلیغات ندارند بدون توجه به اینکه کدام رفتار بین خردهفروشها انتخاب شده است.