موضوع: روش ابتکاری جستجوی همسایگی بزرگ انطباقی برای حل مسئله مسیریابی وسیلهنقلیه چنددورهای
در مقاله حاضر به بهینهسازی هزینههای جمعآوری و توزیع محصول در افق زمانی (چند روزه) پرداخته شده است. عمل جمعآوری و توزیع مججد بصورت روزانه انجام میشود و به تنوع محصولات فصلی توجه شده است. مسیریابی برای کل افق زمانی طراحی میشود و برای مدلسازی توالی دورهها اعمال شده است. از الگوریتم جستجوی همسایگی بزرگ انطباقی در این مقاله استفاده شده است.
مقدمه
مسئله مسیریابی وسایلنقلیه یک مسئله بهینهسازی ترکیبی است که در بسیاری از مسائل طراحی و مدیریت سیستمهای توزیع مطرح میشود. مسئله VRP کلاسیک را بهعنوان مسئله مسیریابی وسیلهنقلیه ظرفیتدار CVRP نیز مطرح میکنند که هدفش تعیین مسیرهای وسایلنقلیه همگن است که در یک انبار مرکزی مستقر هستند و باید تقاضاهای معین مجموعهای از مشتریان را برآورد سازند. هدف طراحی مسیر با کمترین هزینه است. مفروضات مسئله کلاسیک به شرح زیر هستند:
هر مسیری که توسط یک وسیله نقلیه انجام میشود باید از انبار شروع شود.
هر مشتری فقط یکبار توسط هر وسیلهنقلیه بازدید میشود.
مقدار کالای در حال جریان در هر مسیر (تحویل دادنی/ جمعآوری شده) باید از ظرفیت وسیلهنقلیه تخصیص یافته به آن مسیر تجاوز نکند.
پارامترهای مسئله (مقادیر قابلتحویل/ جمعآوری شده) برای هر گره از مشتری، ثابت و معین است. اما زمانیکه نوسانات فصلی در عرضه و تقاضا اتفاق میافتد کیفیت برنامه مسیریابی پایین میآید. در مقاله حاضر میخواهیم کیفیت را بصورت مطلوب نگه داریم. ایده مقاله از جمعآوری شیر و توزیع مجدد در صنعت لبنیات Quebec (Dayarian et al. 2015) گرفته شده است. مسیریابی مربوط به جمعآوری یک محصول معین از تسهیلات تولیدکننده و سپس توزیع به کارخانههای فرآوری میباشد.مسیرها باید بهگونهای طراحی شوند که تقاضای کارخانهها کاملا برآورده شود. فرض شده است که تولید روزانه، تقاضای کل کارخانه را برآورد میسازد. Dayarian و همکارانش (2015) یک مدل VRP چند دورهای با نوسانات فصلی مدلسازی کردند و یک راهحل دقیق بر اساس رویکرد شاخه-قیمت پیشنهاد دادند.
مرور بر ادبیات
روشهای فراابتکاری ALNS، روشهای مبتنی بر جمعیت، الگوریتم شبهسازی تبریدؤ الگوریتم ژنتیک، الگوریتم تکاملی و ... برای حل مسائل VRP در مقالات متفاوت مورد استفاده قرار میگیرند. Ribeiro & Laporte (2012) الگوریتم ALNS را برای مسائل مسیریابی ظرفیتدار تجمعی CCVRP ارائه دادند. در این مسائل زمان ورود مشتریان مهم میباشد و هدف حداقل کردن کل زمان رسیدن به مشتریان است. Hemmelmayr و همکارانش (2012) الگوریتم ALNS را برای مسئله مسیریابی وسیله نقلیه دو سطحی 2E-VRP و مسئله مکانیابی مسیریابی LRP پیشنهاد کردند. نویسندگان از علاوه بر استفاده از غملگرهای موجود یکسری عملگر جدید طراحی کردند. Demir و همکارانش (2012) از الگوریتم ابتکاری برای حل مسئله مسیریابی آلوگی استفاده کردند. مسئله PRP الگوریتم پیشنهادی خود را برای دو زیرمسئله مسیریابی وسیلهنقلیه با پنجره زمانی VRPTW و مسئله بهینهسازی سرعت بکار برد. VRPTW با استفاده از الگوریتم ALNS و مسئله بهینهسازی سرعت با استفاده از یک چندجملهای حل شدند. در الگوریتم ALNS پیشنهادی از عملگرهای گذاشت و برداشت جدید استفاده کرده است تا بتواند کیفیت راهحل را بهبود بخشد و نتایج نشاندهنده اثربخشی الگوریتم در نمونههایی با 200 گره بوده است. Renaud و همکارانش (2013) یک مسئله تحویل و بازگشت را مطرح کردند. همچنین از الگوریتم ALNS با ارائه عملگرهای تخریب جدید از نقاط انتقال استفاده کردند. رویکرد پیشنهادی در دنیای واقعی برای مسائل مسیریابی حملونقل افراد معلول اعمال شد. Adulyasak و همکارانش (2014) یک الگوریتم ابتکاری کارآمد را با استفاده از ALNS و همچنین تکنیکهای جریان شبکه برای حل مسئله مسیریابی تولید ارائه دادند. آنها برای پیاده سازی الگوریتم ALNS در زمینه مسیریابی تولید از ایدههایی که توسط Coelho و همکارانش (2012) ارائه شد، الهام گرفتند. از الگوریتم ALNS برای مدیریت متغیرهای دودویی و از یک مدل جریان شبکه برای مدیرت متغیرهای دیگر استفاده شد. در نهایت الگوریتم پیشنهادی به عنوان موثرترین الگوریتم در حوزه مسیریابی تولید شناخته شد. Mancini (2015) یک مسئله مسیریابی وسیلهنقلیه قدرتمند را که چند دورهای و چند انباره بود مطرح کرد و برای حل مدل از الگوریتم ALNS با عملگرهای تخریب جدید استفاده کرد. تحقیقات دیگر مسیریابی در زمینههای جمعآوری ضایعات روغنهای زیستی برای تولید بیودیزل، جمعآوری روغن زیتون و ... برای مسیریابی حملونقل ضایعات و مواد قابل تجدید انجام گرفته است. Elbek & Wohlk (2016) یک مورد مطالعاتی درحوزه مدیریت زبالههای مسکونی را درنظر گرفتند که در آن شهروندان شیشهها و کاغذها را برای بازیافت به کیوسکهای کوچکی که در چند نقطه جمعآوری قرار گرفتهاند، میفروشند. کیوسکها توسط وسایلنقلیه تخلیه و به انبارها و مراکز بازیافت منتقل میشوند. یکی از تفاوتهای این مسئله با مسئله MPVRPSF این است که تقاضای مربوط به تسهیلات وجود ندارد ولی انبارها دارای ظرفیت ذخیرهسازی محدودی هستند. Lahrichi و همکارانش (2013) شبکه حملونقل لبنیات را بررسی کردند. آنها مسئله را با درنظر گرفتن زمان تحویل کارخانه، ظرفیت وسایلنقلیه مختلف، تعداد مختلف وسیلهنقلیه در هر انبار و چند دورهای و چندانباره مدلسازی کردند و با استفاده از الگوریتم جستجوی ممنوع به حل مدل پرداختند. Dayarian و همکارانش (2015) به ارائه یک الگوریتم شاخه و قیمت برای برنامهریزی حملونقل مواد لبنی با درنظر گرفتن پنجره زمانی تخصیص داده شده به هر تولیدکننده و سطح تولید ثابت در افق زمانی، پرداختند. مسائلی که به مسئله مورد مطالعه در این تحقیق نزدیک هستند مسائل مسیریابی وسیلهنقلیه دورهای یا چند دورهای است که درواقع مشتریان خدماتی درخواست میدهند، که میتوانند در طول یک افق زمانی (چندین دوره) دریافت کنند. همچنین ممکن است در برخی از مقالات برای تعداد روزهایی که میتوان یک مشتری ملاقات و سرویسدهی شود را با تعیین یک حد مجاز محدود کرد.
نوآوریهای مقاله
در این مقاله به اینکه راهحل سریع و کارآمد ارائه شود توجه شده است بنابراین برای مسئله MPVRPSF رویکرد حل براساس چارچوب جستجوی همسایگی بزرگ انطباقی ALNS طراحی شده است.
برای ارزیابی کیفیت روش مجموعهای برای حدود بالا و پایین برای روش چنددورهای محاسبه و جواب بدست آمده با روش ALNS با این حدود مقایسه شده است.
عملکرد روش پیشنهادی با استفاده از نمونههای بزرگ که بصورت تصادفی تولید شدهاند بررسی و تجزیهوتحلیل شدهاست.
تعریف مسئله
طراحی یک طرح مسیریابی برای سازماندهی حملونقل بین مجموعهای از تامینکنندگان و کارخانهها در یک افق زمانی میباشد. وسایلنقلیه نامحدود و بصورت همگن در انبارها موجود هستند. وسیلهنقلیه از انبار خارج میشود یک نوع محصول را از زیرمجموعههای تولیدی جمعآوری میکند و به کارخانهها ارسال میکند و مجدد به انبار اولیه باز میگردد. افق زمانی به چندین دوره تقسیم شده است که هر دوره یک سطح تولید فصلی را نشان میدهد. نوسانات احتمالی درون دورهها معمولا نادیده گرفته میشود. مدل پیشنهادی چند دورهای دارای شباهتهای زیادی با چارچوب بهینهسازی مسائل مسیریابی وسیلهنقلیه با تقاضای تصادفی VRPSD است. در مدل دو مرحلهای مسئله تصادفی، روش بدست آمده در مرحله اول در فاز دوم بروزرسانی میشود. بطور مشابه با الگوریتم VRPSD، در مرحله اول یک طرح واحد برای افق برنامهریزی با درنظر گرفتن تغییرات عرضه بین دورهها، طراحی میکنیم. در مرحله دوم طرح بر اساس ویژگیهای دوره تنظیم میشود. در فصلهایی با سطح عرضه بالاتر، ممکن است یک وسیله نقلیه با کمبود ظرفیت برای بارگذاری روبرو شود، اصطلاحا به این وضعیت شکست میگویند. در این زمان هر وقت وسیلهنقلیه دیگر اجازه بارگیری نداشت به کارخانه برمیگردد و تخلیه بار صورت میگیرد سپس برگشته و ادامه مسیر را که باقیماندهاند جمعآوری میکند. طبق این سیاست هر وقت یک شکست اتفاق بیفتد وسیلهنقلیه به کارخانهای که تخصیص دادهشدهبود، برمیگردد. فاصله کل سفر در این حالت برابر با فاصلهای که از قبل پیشبینی شده بعلاوه فاصله سفر برگشت به کارخانه میباشد. هدف درواقع طراحی یک طرح تاکتیکی است که اطمینان حاصل شود که هماهنگی و کیفیت سرویسها و نوسانات عرضه فصلی درنظر گرفته شوند. درواقع در هر دوره زمانی اگر یک درصد نرخ افزایش عرضه را درنظر بگیریم قید مربوط به ظرفیت وسیلهنقلیه نقض میشود. بنابراین وسیلهنقلیه باید به کارخانه برگردد عملیات تخلیه بار صورت گیرد و مجددا به بارگیری بقیه مسیر باقیمانده بپردازد. همانطور که در شکل (1) نشان داده شده است با توجه به میزان افزایش عرضه اینکه چه زمانی شکست اتفاق بیفتد و وسیلهنقلیه مسیر خود به سمت کارخانه تغییر دهد مشخص شده است.
شکل 1- تغییرات عرضه بر روی مسیر وسیلهنقلیه
چارچوب راهحل پیشنهادی ALNS
جستجوی بزرگ همسایگی انطباقی ALNS توسعهای از الگوریتم جستجوی بزگ همسایگی LNS است که توسط شاو ارائه شده است و بر پایه ایده بهبود تدریجی جواب اولیه با استفاده از عملگرهای تخریب و ایجاد پیادهسازی میشود. به عبارت دیگر LNS شامل یکسری عملیات برداشت و گذاشت بوده و جستجوی همسایگی با استفاده از برداشتن چند مشتری از جواب و قراردادن آنها در مسیر بدست میآید. ابتکاری LNS برای مسائل مسیریابی وسیلهنقلیه چنددورهای نتایج خوبی را ارائه کرده است. الگوریتم ALNS از چندین عملگر برداشت و گذاشت مشتریان در حین جستجوی همسایگی استفاده میکند. ابتدا الگوریتم با یک جواب اولیه شروع میشود و این جواب اولیه توسط عملگرهای برداشت و گذاشت تغییر کرده و جواب جدیدی تولید میشود. درصورت بهبود جواب جدید نسبت به جواب فعلی در تکرار بعد جواب جدید بهعنوان ورودی الگوریتم درنظر گرفته میشود.
الگوریتم ALNS کلاسیک، یک فرایند است که بصورت مداوم تکرار میشود و در هر تکرار بخشی از راهحل فعلی حذف میشود و در نهایت به دنبال یافتن راهحلی بهتر بازسازی میشود. در فاز تخریب یکسری از گرهها از مجموعه گرهها حذف میشوند و در مجموعه گرههای تخصیص نیافته ذخیره میشوند. سپس در فاز بازسازی گرههای مجموعه تخصیص نیافته به مسیرهای موجود برای یافتن بهترین جواب وارد الگوریتم میشوند. عملیات برداشت و گذاشت توسط یک روش ابتکاری انجام میشود. در هر تکرار روشهایی بصورت تصادفی به عنوان چرخ رولت انتخاب میشوند. درواقع روشهایی که تکرارهای اخیر با توجه به معیارهای خاص (مثل بهبود کیفیت در راهحل) موفق بودهاند.
عملگر برداشت: پس از ساختن یک جواب اولیه، از الگوریتم بهبوددهنده برای جستجوی فضای همسایگی و تولید جوابهای همسایه استفاده میشود. ورودی این عملگر یک جواب شدنی و تعداد تکرار الگوریتم و خروجی یک جواب کاهش یافته میباشد. مشتریانی که در این مرحله از مسیرها برداشته شده اند در یک لیست ذخیره میشوند. انواع مختلفی از عملگرهای برداشت از جمله برداشت تصادفی ، برداشت بدترین مسافت، برداشت بدترین زمان و ... وجود دارد.
عملگرد گذاشت: الگوریتم عملگر گذاشت با استفاده از ورودیهای لیست مشتریانی که در مرحله برداشت از مسیر حذف شده بودند و با استفاده از جواب کاهش یافته و تعیین ماکزیمم تکرار، با استراتژیهای مشخصی بهعنوان مثال انتخاب حریصانه بهترین مکان را برای مشتری حذف شده از مسیر پیدا میکندو در نهایت یک جواب جدید ارائه میدهد.
در پایان هر تکرار بر اساس معیارهای پذیرش بهترین جوابها را پیدا میشوند. فضای جستجو با استفاده از الگوریتم SA محدود میشوند. درصورتیکه جواب بهتر از جواب فعلی باشد، جایگزین شده و درصورتیکه جواب جدید بهتر از جواب نباشد با یک احتمالی جواب پذیرفته میشود. در این حالت دما با یک نرخ مشخصی کاهش مییابد. این عملیات به الگوریتم کمک میکند که در جوابهای بهینه محلی گیر نکند و جواب بهتری را در تکرارهای بعد پیدا کند. بعد از هر بار بهبود جواب فعلی بروزرسانی میشود.
یکی از تصمیمات مهم قبل از اجرای یک الگوریتم فراابتکاری انتخاب ساختار دادهها و نحوه ارائه راهحلها میباشد. در این مقاله سه فهرست درباره اطلاعات مشتریان ایجاد شده است.
لیست جانشینان: برای هر گره در گراف اگر به یک انبار دیگر تخصیص پیدا کند و از مسیر قبلی حذف شود جای خود را به گره بعد از خود میدهد.
لیست پیشینیان: برای هر گره در گراف اگر به یک انبار دیگر تخصیص پیدا کند و از مسیر قبلی حذف شود جای خود را به گره قبل از خود میدهد.
لیست مسیر اختصاصی: هر مسیر یک شماره دارد تمام مشتریان که در مسیر 1 قرار میگیرند در این فهرست عدد 1 را میگیرند.
در شکل شماره (2)، یک شبکه با 2 انبار، 2 کارخانه و 7 تولیدکننده وجود دارد و لیستهای گفته شده در شکل برای این شبکه مشخص شده است. زمانیکه مشتری در اول مسیر با کارخانه یکی باشد درواقع مسیر خالی است.
شکل 2- نمونه جواب از یک مسئله مسیریابی
فضای جستجو
جستجو در مکانهای غیرقابل قبول ممکن است منجر به یافتن راحلهای خوبی شود. بنابراین جوابهای غیرقابل قبول را که در آنها تقاضای کارخانه بطور کامل براورده نشده است را میتوان مجاز دانست و حرکت به سمت جوابهای غیرقابل قبول را با یک تابع هدف جریمه بررسی کرد.
مقدار ƞ در ابتدا برابر یک است. اگر تعداد جوابهای غیرمجاز بیشتر از dmax باشد ضربدر 2 میشود و اگر تعداد جوابهای غیرمجاز کمتر از dmin شود بر 2 تقسیم میشود.
از استراتژی جریمه برای عملگر برداشت استفاده میکنیم تا مشتریانی که ظرفیت مسیر را نقض میکنند از مسیر خارج و در محل مناسب دیگری جایابی شوند. عملگر جریمه بصورت معادله زیر محاسبه میشود.
در این مقاله در الگوریتم پیشنهادی یک حافظه مرکزی پیشرفته برای ذخیرهسازی راهحلهایی با کیفیت عالی پیشنهاد کرده است. همچنین عملگرهای برداشت طراحی شده با استفاده از اطلاعات استخراج شده از حافظه مرکزی یعنی دو مجموعه بهترین راهحلهای شدنی و بهترین راهحلهای نشدنی سریعتر عملیات تخریب انجام میدهند.
موتور جستجوی انطباقی
انتخاب عملگرها وابسته به عملکرد گذشته آنها در بهبود جواب میباشد. انتخاب این عملگرها با استفاده از مکانیزم چرخ رولت صورت میگیرد. در ابتدا تمام عملگرها مشابه بوده و احتمال انتخاب آنها یکسان میباشد. در هر N تکرار از الگوریتم ALNS امتیاز عملگرها با توجه به عملکردشان در نحوه جستجوی جواب محاسبه شده و احتمال استفاده از آنها بروزرسانی میشوند. امتیاز بالای عملگر نشاندهنده موفقیت آن عملگر در جستجوی جوابهای بهینه است. احتمال انتخاب عملگرها در هر بار تکرار الگوریتم از رابطه زیر محاسبه میشود.
امتیازها در ابتدای تکرار مکانیزم چرخ رولت صفر شده و با شرایط و مقادیر موجود زیر محاسبه میشوند.
δ4: عملکرد عملگر منجر به بهترین جواب جدید میشود.
δ3: عملکرد اپراتور منجر به جواب بهتری نسبت به جواب فعلی میباشد اما بهترین جواب نیست.
δ2: جواب جدید معیارهای پذیرش را دارد و در مجموعه بهترین جوابهای شدنی قرار میگیرد.
δ1: جواب جدید معیارهای پذیرش را دارد ولی در مجموعه جوابها نشدنی قرار میگیرد.
تخریب ابتکاری
4 عملگر پرکاربر در ادبیات موضوع که در این مقاله به آنها توجه شده است، بصورت زیر میباشند:
حذف بدترین: گرههایی با بدترین مکان چه از لحاظ هزینه چه بعد مسافتی حذف شده و در یک لیست سیاه قرار میگیرند.
حذف مسیر: یک مسیر به تصادف انتخاب میشود و تمام گرههای موجود در آن مسیر حذف میشوند. البته ممکن است مسیر حذف شده بر اساس معیارهای دیگری انتخاب شود.
حذف خوشه: یک دسته از گرهها در داخل یک مسیر حذف میشوند. یک مسیر از جوابهای فعلی به تصادف انتخاب شده و بر اساس الگوریتم کروسکال درختی که مجموع یالهای آن کمینه باشد انتخاب و گرههای آن درخت حذف میشوند. اگر دو درخت انتخاب شود به تصادف یکی را حذف میکنند.
حذف هوشمند: یک گره محوری به تصادف انتخاب میشود سپس گرههایی که در شعاع مشخصی از آن گره قرار گرفته اند حذف میشوند.
در مقاله 6 عملگر برداشت زیر پیشنهاد شده است:
حذف مبتنی بر هزینه گره
حذف مبتنی بر هزینه مسیر
حذف جفتی
حذف مربوط به مسیر: به تمام گرههایی که در یک مسیر وجو دارند وزن داده میشود. اگر گرهای از روش قبلی خود پیروی و تقلید کند آن گره حذف میکنیم.
حذف Depot-producer-related: گرههایی را شناسایی میکنند که ممکن است به انبار منتقل شوند. وزن به هر جفت گره و انبار تخصیص داده میشود. یه لیست از هر جفت گره و انبار تهیه میشود و به هر کدام وزنی داده میشود. از هر جفت گره و انبار با کمترین وزن شروع میکنیم و با احتمال زیر حذف میکنیم:
حذف Plant-producer-related: حذف گرههای تولید بر اساس وزن گره و کارخانه در عملکرد گذشتهشان
بازسازی ابتکاری
2 عملگر گذاشت زیر درنظر گرفته شده است:
گذاشت بهترین- اولین
گذاشت با تاسف
عملگر گذاشت حداقل تقاضای از دست رفته از فرمول زیر محاسبه میشود:
کران بالا و پایین جواب
برای ارزیابی عملکرد بالا و پایین الگوریتم پیشنهادی کران بالا و پایین تابع هدف را بدست میآوریم. هزینههای مسیر بصورت زیر نوشته میشوند.
برای هر جواب شدنی C(X) یک کران بالا برای جواب مطلوب مسئله چند دورهای و F(X)، یک کران پایین حساب میشود. درواقع باتوجه به حداقل تعداد وسایلنقلیه میتوانیم هزینه کل را بر اساس معادلا (16) بدست آوریم.
مدلسازی ریاضی
تابع هدف:
حداقل کردن هزینههای شکست در صورتیکه در مسیر وجود داشته باشد.
محدودیتها:
محدودیتهای (19) و (20) تضمین میکنند که ظرفیت وساینقلیه رعایت شود.
محدودیت (21) تضمین میکند که هر وسیله نقلیه فقط به یک کارخانه تخصیص یابد.
محدودیت (22) تضمین میکند که تقاضای کارخانه باید برآورده شود.
محدودیت(23) بیان میکند که هر تولیدکننده فقط به یک وسیلهنقلیه تخصیص پیدا کند و فقط بک وسیله نقلیه از آن تولیدکننده کالا جمعآوری میکند.
محدودیت (24) تضمین میکند که تولیدکنندهها فقط به مسیرهایی که وجود دارند تخصیص داده میشوند.
برای هر دوره محدودیتهای (25)- (27) تعداد مکانهای شکست برای هر وسیلهنقلیه را تعیین میکنند.
محدودیت (28) تضمین میکند تا زمانیکه کار یک وسیلهنقلیه تمام نشده است وسیله نقلیه بعدی نمیتواند کار خود را شروع کند.
محدودیت (29) بیان میکند حتما وسیله نقلیه اول از کارخانه اول برای سرویدهی خارج شده باشد.
محدودیت (30) متغیرهای باینری را تضمین میکنند.
محدودیتهای (18) تا (30) مدل ممکن است منجر به افزایش مقدار تابع هدف بشوند. زمانی این اتفاق رخ میدهد که در دوره زمانی مختلف هر دو شکست در نزدیکتری گره به کارخانه باشند.
نتایج محاسباتی
تعداد تولیدکننده در رنج 40 تا 200، هر نمونه 4 یا 5 دوره زمانی و 5 سناریوی مختلف درنظر گرفته شده است. نمونهها از لحاظ توزیع وزن و سطح SRT متفاوت هستند. جزئیات در جدول (2) آمده است. تغییرات در پارامترها بر عملکرد یک الگوریتم تاثیرگذار است. افزایش پارامتر به میزان قابل توجهی دقت الگوریتم را پایین میآورد. یک روش دو مرحلهای برای تنظیم پارامترها درنظر گرفتهایم. در فاز اول، پارامترهایی که تاثیر بیشتری بر عملکرد الگوریتم دارند تنظیم میشوند. در فاز دوم، پارامترهایی با حساسیت کمتر با آزمایش سعی و خطا تنظیم میشوند. پارامترها بر اساس اولویت و از طریق الگوریتم Opal تنظیم میشوند. این الگوریتم درواقع شامل یک ماتریس است که حدود پایین و بالای هر پارامتر را بهعنوان ورودی میگیرد و ارزش پارامتر را بر اساس معیار عملکرد آنها تعیین میکند. برای تعریف معیارهای اندازهگیری Opal آزمایشهایی در نمونههایی با 40-200 تولیدکننده، 2-6 انبار و کارخانه انجام شده است. در هر بار تکرار الگوریتم مقدار میانگین تابع هدف برای هر نمونه در 5 بار اجرا میشود. یک جواب اولیه و یک دمای اولیه تنظیم شده است. تنظیم دمای اولیه بگونهای است که اجازه میدهد الگوریتم جوابهایی که تا 5٪ از جواب فعلی بدتر هستند هم با احتمال 50٪ بپذیرد. برای بررسی ارزیابی عملگرهای مختلف مقایسه براساس بهترین مقدار تابع هدف، مقدار میانگین هزینههای مسیریابی و درصد زمان پردازش صورت میگیرد. نتایج نشان میدهد با بررسی این معیارها همه عملگرها کارا هستند. اما تغییرات قابل ملاحظهای بین مقادیر حداقل و حداکثر احتمال انتخاب عملگرها (مثل عملگر برداشت depot-producer-related با عملگر گذاشت باتاسف یا عملگر برداشت مرتبط با هزینه مسیر با عملگر گذاشت باتاسف) مشاهده میشود. بر اساس نتایج جدول 6، مشاهده میشود که عملگر گذاشت باتاسف نسبت به دیگر عملگرهای گذاشت بهتر عمل میکند.
جفتشدن عملگرها شاید کیفیت را به دنبال نداشته باشد اما ای امکان را به ما میدهد که در کل زمان محاسباتی را بطور میانگین به میزان 11.88 تا 30.07٪ بهبود ببخشد. عدم وجود جستجوی محلی در الگوریتم باعث کاهش 1.28-0.02٪ از مقدار بهترین جواب و کاهش 1.08- 0.03 ٪ از مقدار میانگین جوابهای بدست آمده در 5 تکرار با 40 تا 200 تولیدکننده میشود. جستجوی محلی همچنین باعث افزایش زمان محاسبات از 0.24 تا 10.23 ٪ میشود اما بدلیل کیفیت جوابها از افزایش زمان محاسبات چشمپوشی میکنیم. الگوریتم پیشنهادی همانطور که در جدول 8 گزارش شده است، بهترین راهحلها را نسبت به مقاله Pisinger & Ropke (2007) ارائه دادند که 0.76 تا 4.76 ٪ بهبود در جوابها دیده میشود. افزایش ارزش میانگین انحراف هزینه مسیریابی از بهترین ALNS در مقایسه با نمونههای 40-50 تولیدکننده نشاندهنده پیچیدگی این موارد است. نتایج بدست آمده نشان میدهد برای موارد 40 و 50 تولیدکننده، کاهش قابل توجهی در زمان محاسباتی نسبت به 60 تولیدکننده داشتهاند. بطورکلی افزایش تعداد انبارها و کارخانهها زمان محاسبات را افزایش میدهد.
نتیجهگیری
یک مسئله حملونقل از طرحهای تاکتیکی بخش جمعآوری شیر با درنظر گرفتن تغییرات و نوسانات در عرضه آن مورد بررسی قرار گرفت و مدل مسیریابی چند دورهای مدلسازی شد. از الگوریتم ALNS برای حل مدل استفاده کردند.
الگوریم بر روی نمونههایی با حجمهای بزرگ در سایزهای مختلف بررسی و آزمایش شد. نتایج نمونههایی با سایز کوچک با نتایج حل روشهای دقیق کار شده در مقالات قبلی مقایسه شد. برای مقایسه نمونههایی در اندازه بزرگ بدلیل عدم وجود راهحل مطلوب در مقالات قبلی با استفاده از کران بالا و پایین ارزش راهحلها مقایسه میشوند.
درحالیکه الگوریتم پیشنهادی در این مقاله تا حدودی خاص میباشد. شاید بتوان از الگوریتم پیشنهادی برای مسائل VRP پیچیده استفاده کرد.
پژوهشهای آتی میتوانند شامل پنجره زمانی، محدودیتهای طول مسیر، استفاده از وسایل نقلیه ناهمگون باشند. همچنین میتواند وضعیتی را درنظر گرفت که یک وسیله نقلیه بتواند در یک روز تحویل به چندین کارخانه داشته باشد. همچنین میتوان تغییرات روزانه را نیز در سطح تولید درنظر گرفت.