موضوع: جستجو همسایگی متغیر دو فاز برای حل مسئله مسیریابی موجودی چند محصولی
در این مقاله یک مسئله مسیریابی موجودی درنظر گرفتهشده است و برای حل آن از الگوریتم فراابتگاری جستجو همسایگی متغیر (VNS) دو فاز پیشنهاد شده است. در فاز اول از VNS برای حل مسئله مسیریابی ظرفیتدار در هر دوره برای پیدا کردن یک جواب اولیه بدون درنظر گرفتن موجودی استفاده میشود. در فاز دوم، مکررا به بهبود جواب اولیه با هدف کمینهکردن هزینههای حملونقل و موجودی پرداخته میشود. در این مقاله دو الگوریتم مختلف، جستجو همسایگی متغیر و .... پیشنهاد کردیم. مدل برنامهریزی خطی و ابتکاری بعد از حرکت از هر جستجوی محلی، برای تعیین مقدار محصولات جمعآوری شده از هر تامینکننده در هر دوره اعمال میشود. در مقاله از قانون اولویتبندی تامینکنندگان و وسایل نقلیه در طی افق زمانی برنامه تحویل فعلی استفاده شده است.
مقدمه و مرور بر ادبیات
در این مقاله، مسئله مسیریابی موجودی چند محصولی بصورت یک مسئله توزیع یکپارچه با هدف مدیریت مسیر و موجودی بررسی شده است. بنابراین مسئله مورد بررسی ترکیبی از یک مسئله مسیریابی وسیله نقلیه است که در آن هر مسیر برای اینکه وسیلهنقلیه بتواند به مشتریان سرویس دهد باید تعیین شود و همچنین مسئله موجودی است که در مورد مدیریت مقدار محصول که باید از هر تامینکننده در هر دوره زمانی جمعآوری شود، میباشد. هدف مسئله این است که هزنه حملونقل و هزینه نگهداری موجودی در افق زمانی برنامهریزی به حداقل برسد.
Bell و همکارانش (1983) برای اولین بار به بررسی مسائل مسیریابی موجودی پرداختن. آنها مسئله توزیع گاز را با تقاضای قطعی درنظر گرفتند. از روش مسئله عددصحیح مختلط برای پیدا کردم مقادیر تحویل، مجموعه وسایل نقلیه موردنیاز و زمان بازدید مشتریان استفاده کردند. Golden و همکارانش (1984) مسئله توزیع پروپان را برای یک شرکت با 3000 مشتری و تقاضای تصادفی بررسی کردند. برای حل مسئله سه الگوریتم ابتکاری پیشنهاد کردند. ابتدا با جواب بدست آمده از حل مسئله فروشنده دورهگر به تخمین هزینههای حملونقل پرداختند، سپس مسیرها را بوسیله الگوریتم کلارک و رایت تعیین کردند. مسیرهای بدست آمده را به وسایل نقلیه تخصیص دادند و مسئله اصلی را حل کردند. Dror و همکارانش (1987) به بررسی یک مسئله مسیریابی موجودی با تقاضای تصادفی با هدف حداقل کردن هزینههای حملونقل پرداختند و مسئله را با استفاده از برنامهریزی عددصحیح مختلط مدلسازی و حل کردند. Chien و همکارانش (1989) به مسئله مسیریابی موجودی با مقادیر محدودشده در انبار پرداخته است. آنها اطلاعاتی را درباره موجودی مشتریان دریافت میکنند. هدف مسئله رسیدن به سود ماکزیمم است در این مدل ابتدا موجودی انبارها را به مشتریان تخصیص میدهد و سپس مشتریها را به وسایلنقلیه تخصیص میدهد. Anily & Fredreguen (1990) یک مسئله توزیع با مجموعه فروشگاهها با تقاضای معین را درنظر میگیرند با استفاده از خوشهبندی مشتریان را به چند خوشه تقسیم میکنند. مقدار بهینه تحویل برای هر خوشه حداقل بین مقدار محاسبه شده از مدل اقتصادی سفارش و مدل مسیریابی وسیلهنقلیه ظرفیتدار است. Bertazzi و همکارانش (2002) دو نوع مسئله مسیریابی موجودی مختلف را با توابع هدف مختلف (حداقلسازی هزینه حملونقل/ هزینه نگهداری موجودی خردهفروش و یا تامینکننده) با هم تجزیه و تحلیل و مقایسه کردند. از یک الگوریتم ابتکاری برای حل مدل با یک وسیلهنقلیه و یک محصول استفاده کردند. Savelsbergh و همکارانش (2007) یک مسئله مسیریابی موجودی را با حرکت پیوسته درنظر گرفتند. در مسئله به تحویل یک محصول به مجموعه مشتریان توجه شده است. درواقع دو نوع مشتری وجود دارد، کسانی که در نزدیکی انبارها هستند و دیگر مشتریان که دورتر از انبارها قرار دارند. در این مقاله سه الگوریتم ابتکاری برای پیدا کردن مسیر و مقادیر بهینه تحویل پیشنهاد شد. Savelsbergh و همکارانش (2008) به منظور افزایش کارایی مدل خود الگوریتم GRASP را پیشنهاد کردند. Moin و همکارانش (2010) الگوریتم ژنتیک را برای حل مسئله مسیریابی موجودی چند محصوله چند دورهای پیشنهاد دادند. در این مقاله کران پایین و بهترین عدد صحیح مبدست آمده از فرمول برنامهریزی عدد صحیح مختلط را با جواب الگوریتم مقایسه کردند. در سالهای اخیر جستجوی همسایگی متغیر برای حل مسائل مسیریابی موجودی مورد توجه قرار گرفته است. Porovi’c و همکارانش (2012) یک مسئله توزیع سوخت با وسایلنقلیه چند محفظهای را مورد بررسی قرار دادند. آنها یک مدل برنامهریزی عددصحیح و الگوریتم جستجو همسایگی متغیر را برای حل مدل پیشنهاد کردند.
تعریف مساله و مدلسازی MIP
مسئله مسیریابی موجودی چندمحصولی شامل برآورد تقاضای قطعی از محصولات مختلف کارخانه مونتاژ در طی یک افق برنامهریزی است. وسایلنقلیه که در انبار قرار دارند، محصولات مختلف را از تامینکنندگان مختلف جمعاوری میکنند، هر تامین کننده یک محصول منحصر به فرد را فراهم میکنند و میتوانند توسط بیش از یک وسیلهنقلیه بازدید شوند. برگشت سفارش وجود ندارد. هزینه نگهداری موجودی در تامینکننده درنظر گرفته نشده است. افق برنامهریزی را برای چند دوره درنظر گرفته شده است. یه هزینه متفاوت در مقاله درنظر گرفته شده است:
هزینه ثابت هر وسیلهنقلیه در هر دوره زمانی
هزینه متغیر سفر بین دو تامینکننده
هزینه نگهداری هر واحد محصول
تابع هدف:
معادله (1) هزینههای ثابت و متغیر حملونقل و هزینههای نگهداری را در کارخانه مونتاژ مینیمم میسازد.
محدودیتها:
محدودیت (2) تعادل موجودی برای هر محصول در کارخانه مونتاژ را تضمین میکند.
محدودیت (3) مربوط به تعادل جریان محصول و حذف زیرتور میباشد.
محدودیت (4) بیان میکند که مقدار محصولات حملشده توسط هر وسیلهنقلیه باید برابر با کل تقاضای کارخانه مونتاژ برای محصولات باشد.
محدودیت (5) و (6) تضمین میکنند که تعداد وسایلنقلیه خارج شده از هر انبار پس از دریافت محصول از تامینکنندگان و تحویل به کارخانه مونتاژ باید مجددا به همان انبار که از آنجا شروع به کار کرده است بازگردند.
محدودیت (7) تضمین میکند ظرفیت وسایلنقلیه از حد مجاز آنها بیشتر نشود.
محدودیت (8) بیان میکند که تقاضای کارخانه مونتاژ باید بطورکامل برآورده شود.
محدودیت (11) تضمین میکند هیچ مسیر مستقیمی از تامینکنندهها به انبار، از انبار به کارخانه مونتاژ، از کارخانه مونتاژ به تامینکنندهها وجود ندارد.
محدودیتهای (9)، (10)، (12) و (13) محدودیتهای نامنفی و عددصحیح مدل را تضمین میکنند.
روش ارائهشده و ساختار همسایگی
یک مسئله مسیریابی موجودی در افق زمانی T درنظر گرفته شده است. در هر دوره زمانی باید مشخص کنیم که کدام مسیرها باید انجام شوند و چه مقدار کالا باید از هر منبع بازدید شده جمعآوری گردد. در این مقاله تقسیم دریافتی مجاز است یعنی یک تامینکننده میتواند در یک دوره توسط چندین وسیله نقلیه (بیش از یکی) بازدید شود.
فرض کنید یک مسیر وجود دارد سه تغییر ممکن است در مسیر اولیه رخ دهد:
بدلیل حذف یک تامینکننده قسمتی از مسیر حذف شود.
تامینکنندهای که در مکان k قرار دارد از مسیر مشخص شده حذف میشود.
بدلیل اضافه شدن یک تامینکننده مسیر جدید ایجاد میشود.
مشتری i را با مقدار محصول جمعشده q در مکان k در مسیر مشخص شده اضافه میشود.
همچنین ممکن است جای دو تامینکننده جابهجا شود و مسیر اولیه را تغییر دهد.
تامینکننده در مکان k با یک تامینکننده جدید i با محصولات جمعشده q جابهجا میشود.
با توجه به سه حرکت فوق، 7 ساختار همسایگی در فضای جواب میتوان یافت.
انتقال همسایگی (N1)
همسایه انتقال در جواب S از طریق حذف یک تامینکننده از مسیرش و انتقال آن به مسیرهای مشابه و یا مسیرهای دیگر در یک دورهزمانی مشابه صورت میگیرد. همانطور که در شکل (1) مشخص است تامینکننده 6 از مسیر 2 به مسیر 1 در دورع زمانی مشابه حرکت کرده است.
شکل 1- انتقال همسایگی
تبادل همسایگی (N2)
زمانی اتفاق میافتد که یک تامینکننده در یک مسیر با یک تامینکننده دیگر در مسیری دیگر مکانهایشان را با هم تعویض کنند. مانند شکل (2) که تامینکننده 3 در مسیر اول با تامینکننده 6 در مسیر دوم در یک دوره زمانی مکانهایشان مبادله شده است.
شکل2- تبادل همسایگی
حذف همسایگی (N3)
با حذف یک تامینکننده ایجاد میشود. برای مثال در شکل (3) با حذف تامینکننده 2 از مسیر 1 بوجود میآید.
شکل3- حذف همسایگی
درج همسایگی (N4)
با اضافه شدن یک تامینکننده در مسیر ایجاد میشود. در شکل (4)، تامینکننده 7 به مسیر شماره 1 اضافه شده است.
شکل4- درج همسایگی
انتقال همسایگی دورهای (N5)
یک همسایه از جواب S، با حذف یک تامینکننده از مسیر و درج آ در هر مسیری و در هر دوره زمانی بهدست میآید. در شکل (5) تامینکننده 5 در دوره زمانی t حذف شده و در مسیر جدیدی در دوره زمانی جدیدی قرار گرفته است.
شکل 5- انتقال دورهای همسایگی
جایگزین همسایگی (N6)
زمانیکه یک تامینکننده در یک مسیر حذف و تامینکننده دیگری جایگزین آن میشود. برای مثال در شکل (6)، تامینکننده 2 از مسیر 1 حذف شده و تامینکننده 7 جایگزین آن میشود.
شکل 6- جایگزین همسایگی
تبادل همسایگی دورهای (N7)
زمانیکه دو تامینکننده در دو مسیر در دو زمان متفاوت با هم تعویض شوند. در شکل (7)، زمانیکه تامینکننده 5 در یک مسیر در دوره زمانی t با تامینکننده 7 در یک مسیری در دوره زمانی دیگری جابهجا شوند، این همسایگی رخ داده است.
شکل 7- تبادل همسایگی دورهای
جستجوی همسایگی متغیر دو مرحلهای
در این بخش، جستجوی همسایگی متغیر دو مرحلهای برای مسائل IRP شرح داده میشود. در مرحله اول، جستجوی همسایگی متغیر VNS برای حل مسائل مسیریابی وسایلنقلیه ظرفیتدار در هر دوره زمانی برای یافتن جواب اولیه بدون درنظر گرفتن موجودی استفاده میشود. در مرحله دوم، با تکرار جواب اولیه را در راستای اهداف مسئله یعنی حداقلسازی هزینههای حملونقل و نگهداری موجودی، بهبود میبخشیم.
فاز اول – ساخت جواب اولیه
الگوریتم VNS برای حل مسئله CVRP، دوره به دوره، به منظور یافتن جواب اولیه بدون درنظر گرفتن موجودی استفاده میشود. یعنی مقدار جمعآوری شده از هر تامینکننده در هر دوره با تقاضای کارخانه مونتاژ در آن دوره برابر است. هدف مجموعهای از مسیرهایی است که هزینههای انتقال را به حداقل میرسانند. در این مرحله هزینههای نگهداری صفر درنظر گرفته شده است. دو جستجوی محلی LS1 و LS2 را تعریف شده است. جستجوی محلی 1، از جواب اولیه شروع میکند و سعی میکند در هر تکرار با حرکت به سمت جواب همسایگی بهتر با استفاده از ساختار همسایگی N، جواب فعلی را بهبود ببخشد. در این مقاله، همسایگی N(S) با یک استراتژی بهبود مورد بررسی قرار میگیرد و اگر الگوریتم نتواند راهحل بهتری را پیدا کند، الگوریتم متوقف میشود. جستجوی محلی 2، با یک جواب اولیه شروع میشود و سعی میکند با دنبالهای از همسایگیها مثلا دو همسایگی N1 و N2 جواب اولیه را بهبود ببخشند. در هر تکرار بهبود اتفاق میافتد و جواب نهایی یک بهینه محلی نسبت به اجتماع دو ساختار همسایگی است. الگوریتم پیشنهادی این مقاله (الگوریتم 2) توسط دو بخش تشکیل شده است. یک بخش قطعی که در آن روش جستجوی محلی (LS2) بکار گرفته شدهاست تا بهینه محلی را پیدا کند و بخش دیگر برای اینکه بتوان از این بهینههای محلی رهایی پیدا کنیم.
فاز دوم – مرحله بهبود
در این فاز یک الگوریتم جستجو همسایگی متغیر برای بهبود جواب اولیه در جهت حداقلسازی هزینههای نگهداری و موجودی پیشنهاد میشود. در این مرحله از ساختارهای همسایگی استفاده میکنیم که نحوه جمعآوری محصولات را مشخص میکنند و مقدار محصولاتی را که از هر تامینکننده در هر دوره باید جمعآوری شود، تعیین میکنند. هدف این است که با توجه به مسیرهای تولید شده و حرکت به سمت جستجو محلی هزینههای موجودی حداقل شود.
مدیریت موجودی: مدل ریاضی
یک مدل برنامهریزی خطی معادلاتهای (14) تا (19) را برای تعیین مقدار جمعآوری شده هر محصول در هر دوره پیشنهاد شده است. در این قسمت از پارامترهای مدل قبلی استفاده میکنیم و فقط پارامتری که مقدار محصول را در کمبود عرضه در دوره t مشخص میکند در مدل درنظر میگیریم.
تابع هدف (14) هزینههای موجودی کل را کاهش میدهد و برای کمبود یک جریمه درنظر میگیرد.
محدودیت (15) تضمین میکند که برای هر تامینکننده تعادل جریان محصولات برقرار باشد.
محدودیت (16) تضمین میکند که ظرفیت وسایلنقلیه نقض نشود.
محدودیتهای (17)- (19) متغیرهای تصمیم و نامنفی را نشان میدهند.
روش حل ابتکاری
یک روش ابتکاری برای تعیین مقدار محصول جمعآوری شده، پیشنهاد شده است. یک روش روبهعقب برای تعریف مقدار محصولات تحویل داده شده به هر وسیله، در هر دوره زمانی، برای برآوردن تقاضای دورههای پیشین اتخاذ شده است. با توجه به اینکه چندین تامینکننده برای بازدید در هر دوره وجود دارند و هر تامینکننده ممکن است توسط بیش از یک وسیلهنقلیه بازدید شود، دو قانون اولویت پیشنهاد شده است. قانون اول این است که سفارشدهندهای مقدار سفارشات را تعریف میکند که مقدار آن محصول را تعیین میکند. دومین قانون، ترتیب تخصیص وسایلنقلیه میباشد. اولویت هر تامینکننده با یک ضریب آلفا تعیین شده است. تامینکننده ای در اولویت بالا قرار دارد که ضریب آلفای آن مقدار بزرگتری داشته باشد. هنگامیکه یک تامینکننده برای دوره t انتخاب میشود، باید وسایل نقلیه را برای بازدید به آن و جمعآوری محصولاتش تخصیص داده شود. با محاسبه تخمین میانگین هزینه در صورت عدم دریافت یک واحد محصول با وسیلهنقلیه v در دوره زمانی t، قانون اولویت را برای این تخصیص بصورت زیر تعریف میکنند.
بالاترین اولویت وسیلهنقلیه در هر دوره زمانی، جایی است که کوچکترین مقدار زیر بدست میآید.
باید درنظر داشته باشید که ممکن است تمام وسایل نقلیه نتوانند تمام تقاضاهای مربوط به یک دوره را تضمین کنند. در این حالت، روش پیشنهادی این است که مقدار تقاضاهای تحویلدهده نشده در دورهها قبل، به وسیلهنقلیه که در دوره بعد به آن تامینکننده نزدیک است تخصیص داده میشود. همچنین نمیتوانیم تضمین کنیم که تمام تقاضاهای کارخانه مونتاژ برای یک یا چند محصول بطور کامل برآورد شود. در این مقاله، از یک قانون جریمه برای هزینهها درنظر گرفته شده است که مانع انتخاب جوابهایی با کمبود زیاد میشود.
نزول همسایگی متغیر VND
روش VND یک نوع قطعی از روش VNS است. از الگوریتم VND برای فاز دوم استفاده میشود و شامل ساختارهای همسایگی است. فرض کنید یک مجموعه از ساختار همسایگی بصورت زیر دارید:
استفاده از این ساختارهای همسایگی اط زریف جستجوی محلی، مسیرهایی را که برای هر دوره اجرا میشوند را اصلاح میکنند. بنابراین مقدار محصولات که برای هر تامینکننده در هر دوره از هر منبع تهیه میشود، باید از طریق یکی از روشهای مدیریت موجودی تجدیدنظر شود. الگوریتم VND زمانیکه تمام ساختارهای همسایگی دیگر بهبودی در جواب ایجاد نکنند، متوقف میشود. الگوریتم پیشنهادی در این مقاله برای مرحله دوم با یک جواب اولیه بدست آمده در مرحله اول آغاز میشود. از اولین استراتژی بهبود برای تعریف ساختارهای همسایگی استفاده شده است.
جستجوی همسایگی متغیر
در الگوریتم 4 یک روش VND برای مرحله بهبود پیشنهاد شد. حال یک روش جایگزین بر اساس VNS پیشنهاد میکنیم. تعداد ساختارهای همسایگی را به 4 دسته N1، N3، N4، N6 محدود میکنیم. الگوریتم VNS الزاما دو مرحله دارد: یک بخش نزولی برای پیدا کردن بهینههای محلی و یک بخش تکان دادن برای فرار از بهینه محلی است. در بخش نزولی ار ساختارهای محلی محدود شده استفاده میکنیم. در الگوریتم 5 خط 7 از این ساختارهای همسایگی به ترتیب N3، N1، N4، N1، N6، N1 استفاده شده است. در بخش تکان دادن خط 5 در الگوریتم 5، جستجوی همسایگی متغیر پیشنهادی بین دو ساختار N3 و N4 در هر تکرار متناوب است. ابتدا، میانگین هزینهها نگهداری را برای همه تامینکنندگان محاسبه میکنند. سپس، یک یا دو ساختار همسایگی را با احتمال p و (1-p) برای N3 و N4 انتخاب میکنند. تامینکنندگان با هزینههای نگهداری کمتر از حذف میکنیم و تامینکنندگان با هزینهنگهداری بالاتر از هزینه میانگین نگهداری را در جای آنها قرار میدهیم. در حقیقت، میخواهیم محصولاتی را که هزینه نگهداری بالایی دارند را برای برآورد تقاضای کارخانه مونتاژ جمعآوری کنیم. همچنین به دنبال کاهش تعداد بازدیدهای برای جمعآوری محصولات با هزینههای پایین هستیم تا فاصله کل سفر را به حداقل برسانیم(الگوریتم5).
نتایج محاسباتی
مدل را بر روی نمونههایی با اندازههای متفاوت و دورههای زمانی متفاوت بررسی و تست میکنیم. نمونههایی در اندازه کوچک با 12 تامینکننده (S12Ty)، نمونه های با مقیاس متوسط با تامینکنندههای 20 و 50 تایی (S20Ty & S50Ty) ، نمونههایی در مقیاس بزرگ با 98 تامینکننده (S98Ty)، که y نشاندهنده تعداد دوره هر نمونه است. جزئیات هر نمونه در جدول (1) آورده شده است.
در مرحله اول، از یک الگوریتم VNS برای بهینهسازی هزینههای حملونقل استفاده میکنیم. زمانیکه بهبودی از طریق جستجوی محلی نداشتیم الگوریتم متوقف میشود. زمانیکه الگوریتم متوقف شد، برای مرحله دوم یک الگوریتم VND یا VNS را برای بهبود جواب اولیه اجرا میکنیم. الگوریتم VND زمانیکه بهبود امکانپذیر نیست، متوقف میشود. برای الگوریتمهای پیشنهادی پارامترها را بصورت زیر تنظیم میکنیم:
احتمال انتخاب N3 در محدوده N4 برابر 20٪ است.
محدودیت زمانی 2000 ثانیه معیار توقف الگوریتم فرض شده است.
برای هر مسئله نمونه الگوریتم را 10 بار اجرا میکنیم.
در جدول شماره (2) نتایج و تعداد وسایل نقلیه مورد استفاده برای 14 نمونه با تعداد تامینکنندگان N و تعداد دورههای زمانی متفاوت t، با سه الگوریتم GA، 2p-VND، 2p-VNS حل و آورده شده است. نتایج بدست آمده از الگوریتم پیشنهادی را با نتایج الگوریتم ژنتیک مقایسه میکنیم. الگوریتم پیشنهادی جوابهای بهتری نسبت به الگوریتم ژنتیک به ما میدهد. الگوریتم 2p-VND بهترین نتایج را برای 4 نمونه از 14 نمونه و 2p-VNS بهترین نتایج را برای 13 نمونه بدست میآورند. در مقایسه با GA، 2p-VND همیشه بهتر عمل میکند، به جز در دو مورد S98T5 و S98T10. همچنین p2-VNS فقط نمونه S98T14 را بدتر از الگوریتم GA نشان میدهد. با توجه به نتایج میتوان گفت که الگوریتم 2p-VNS برای نمونههای S12T5، S12T10، S12T14، S20T5، S20T10، S50T5 و S98T5 بر الگوریتم GA غالب است.
در جدول (3) حدود پایین و میزان انحراف حدود پایین با بهترین نتایج بدست آمده از الگوریتم GA گزارش شده است. همچنین حداقل، حداکثر و میانگین انحراف برای دو الگوریتم پیشنهادی نیز بعد از 10 بار اجرا محاسبه شده است. برای 12 نمونه اول، انحراف از معادله زیر محاسبه میشود:
برای دو نمونه آخر از فرمول زیر برای بدست آوردن مقدار انحراف استفاده شده است.
با توجه به جدول (3)، بنظر میرسد که هر دو روش پیشنهادی جدید بطور قابل توجهی نسبت به الگوریتم GA از نظر کیفیت جوابها بهتر عمل میکنند. انحرافات بدست آمده در دو روش پیشنهادی در 10 بار تکرار برای هر نمونه کمتر از انحرافات در روش GA میباشد.
از نظر زمان محاسباتی الگوریتمها برای یافتن جواب بهینه، همانطور که در شکل (4) نتایج آمده است الگوریتم 2p-VNS زمان محاسباتی کمتری نسبت به الگوریتم 2p-VND و الگوریتم ژنتیک به جز در نمونه آخر S98T14 دارد.
نتیجهگیری
در این مقاله، یک الگوریتم ابتکاری دو مرحلهای مبتنی بر جستجوی همسایگی متغیر برای مسائل مسیریابی موجودی با هدف کمینه کردن هزینههای موجودی و حملونقل ارائه شده است.
مرحله اول الگوریتم پیشنهادی حل مسئله مسیریابی وسایل نقلیه برای هر دوره با VNS پیشنهادی با هدف فقط کمینه کردن هزینههای حملونقل و درواقع بدست آوردن مسیر بهینه صورت گرفت.
در مرحله دوم مسیر بدست آمده از مرحله قبل را با استفاده از جستجوی محلی بهبود دادیم. در این مرحله از دو الگوریتم VNS و VND برای مدیریت موجودی و حداقل کردن هزینههای نگهداری استفاده شد.
از مدل برنامهریزی ریاضی خطی ابتکاری برای حل مسئله و محاسبه مقدار محصولات جمعآوری شده در هر دوره زمانی در افق برنامهریزی استفاده شد.
نتایج نشان دادند که دو الگوریتم پیشنهادی هم از نظر کیفیت جواب و هم از نظر زمان محاسباتی برای یافتن بهترین جواب نسبت به الگوریتم ژنتیک بهتر عمل میکنند.