مدلهای پایدار روزنامهفروش تحت مدت اعتبار
کنترل انتشار کربن راهکاری برای مبارزه با گرمای جهانی است و به سه شکل صورت میپذیرد: 1) مالیات کربن؛ 2) سقف کربن؛ 3) تجارت کربن. مالیات کربن برای تولید کربن در تولید و حملونقل هزینههایی درنظر میگیرد. سقف کربن میزان مجاز انتشار کربن در تولید و حملونقل را محدود میسازد. تجارت کربن خریدوفروش حق انتشار کربن را مجاز میکند. بازیافت ضایعات مسئله زیستمحیطی دیگری است. با وجود ازدیاد محصولات الکترونیکی در زندگی مدرن، ضایعات الکترونیکی با نرخهای هشداردهندهای در حال افزایش هستند که بخش اندکی از آنان بازیافت میشود. در بازیافت، تولیدکنندگان، خردهفروشان یا مشتریان را تشویق میکنند که محصولاتشان را در ازای قیمت بازیافتی، بازیافت کنند. قیمت بازیافت بر تقاضای مصرفکنندگان اثرگذار است در حالیکه بازیافت انتشار کربن را افزایش میدهد. با وجود رایج بودن مکانیزم مدت اعتبار در تعاملات بازار، مطالعات پیشین در زنجیرههای تامین سبز آن را نادیده گرفتهاند. مکانیزم مدت اعتبار، با ایجاد منبع مالی کوتاهمدتی که فروشنده به شکل دورهای از زمان برای تعویق پرداختِ بدهی به خریدار پیشنهاد میدهد صورت میگیرد. ارائه مدت اعتبار هزینه اضافی مربوط به ریسک بالقوه را افزایش میدهد که این ریسک با افزایش مدت زمان اعتبار افزایش مییابد. بنابراین درنظر گرفتن ریسک مدت اعتبار در توسعه مدلهای موجودی با مدت اعتبار اهمیت دارد. مطالعات پیشین در زمینه مدت اعتبار، مدلهای موجودی روزنامهفروش را درنظر نگرفتهاند که این مقاله مدل روزنامهفروش را درنظر گرفته است.
1- مدلسازی مدل روزنامهفروش تحت مکانیزم مدت اعتبار با درنظر گرفتن ریسک بالقوه.
2- ارائه راهحلهای مناسب برای انواع محرکهای انتشار کربن با هدف تعیین مقدار سفارش، مدت اعتبار و قیمت بازیافت.
3- ارائه مثال عددی و آنالیز حساسیت برای بررسی پیادهسازی راهحلهای پیشنهادی و اثرات پارامترهای سیستم بر سود و تصمیمگیری.
در ادبیات موجود، انتشار کربن با تقاضای غیرقطعی، بدون درنظر گرفتن مدت اعتبار و ریسک بالقوه بررسی شده است، یا مدت اعتبار و ریسک را بدون تقاضای غیرقطعی و انتشار کربن درنظر گرفتهاند. همچنین اکثر مطالعات قبلی در مدلهای موجودی روزنامهفروش که مدت اعتبار را درنظر گرفتهاند تقاضای غیرقطعی یا انتشار کربن را درنظر نگرفتهاند. در حالیکه تقاضای غیرقطعی، انتشار کربن و مدت اعتبار و ریسک ناشی از آن ممکن است بطور همزمان وجود داشته باشند. این مطالعه هر 4 مورد (تقاضای غیرقطعی، انتشار کربن، مدت اعتبار و ریسک) را بطور همزمان مورد بررسی قرار داده است.
تعریف مسئله و مفروضات:
1- این مقاله مدل روزنامهفروشی شامل یک تامینکننده و یک خردهفروش را تحت محدودیتهای مختلف کنترل کربن ارائه میکند که در آنها، خردهفروش مقدار بهینه سفارش، مدت اعتبار و قیمت بازیافت را برای حداکثرسازی سود خود تعیین میکند.
2- مسئله تکمحصولی بدون هزینه کمبود در مواردی که تقاضا برآورده نگردد، فرض شده است.
3- برای اینکه سود مثبت باشد، بین پارامترهای هزینه خردهفروش باید رابطه زیر برقرار باشد:
4- تابع تقاضا وابسته به مدت زمان اعتبار پیشنهاد شده به خردهفروش و قیمت بازیافت است که به شکل زیر تعریف میگردد.
5- مدت اعتبار با ریسک بالقوه متناسب است و از رابطه زیر محاسبه میگردد:
این مقاله با در نظر گرفتن سه نوع روش انتشار کربن، سه نوع تابع هدف تعریف کرده است.
1- در روش مالیات بر کربن، اگر تقاضای مشتری، x، بیش از مقدار سفارش، Q، نباشد، درآمد خردهفروش برابر با Px خواهد بود و Q-x واحد باقی میماند. اگر x بیشتر از Q باشد درآمد خردهفروش برابر با PQ خواهد بود و هیچ کمبودی رخ نخواهد داد. سود کل در این حالت برابر خواهد بود با مجموع درآمد سالانه ریسک بالقوه و هزینه دسترسی به محصولات بازیافت شده و سود بازیافت منهای هزینه خرید و هزینه انتشار کربن که بهترتیب زیر میباشد.
رابطه بالا بهشکل زیر میتواند بازنویسی شود:
2- برخلاف مالیات کربن، سقف کربن محدودیتی براساس اندازه شرکت بر انتشار کربن بهجای مالیات بر آن اعمال میکند. در این مدل خردهفروش با سقف انتشار کربن، Z، روبرو است که بهعنوان محدودیتی به تابع هدف زیر اضافه میشود.
3- در مدل تجارت کربن خرده فروش میتواند مجوز باقیمانده کربن دیگران را خرید و فروش کند. تابع سود در این حالت برابر است با:
برای بهدست آوردن مقدار بهینه مدت اعتبار و قیمت بازیافت، مدل بالا را با درنظر گرفتن شرایط K.K.Tحل میکند.
مثال عددی در این مقاله شامل یک مثال واقعی است که نتایج نوع کنترل انتشار کربن در آن از طریق آنالیز حساسیت بررسی شده و بینشهای مدیریتی به شرح زیر از آنان بدست آمده است :
1- در مدل مالیات کربن، هرچه قیمت بازیافت (از طرف تولیدکننده) بیشتر باشد، کشش تقاضا به قیمت بازیافت، مقدار بهینه قیمت بازیافت و سود بهینه کل افزایش مییابد. هرچه قیمت بازیافت پرداختی از تولیدکننده به خردهفروش افزایش یابد، خردهفروش اشتیاق بیشتری برای پیشنهاد قیمت بالاتر بازیافت به مشتریان دارد. بنابراین تقاضا با افزایش بیشتر قیمت بازیافت افزایش مییابد. در نتیجه، خردهفروش باید مقدار بیشتری سفارش دهد و سود بیشتری کسب کند. با اینحال، مالیات بیشتر بر کربن قیمت بازیافت و مقدار سفارش بهینهو سود بهینه کل را کاهش میدهد. افزایش تقاضای اولیه، k، مقدار سفارش و سود بهینه را افزایش میدهد ولی قیمت بازیافت بهینه را کاهش میدهد. مقادیر بیشتر K، تقاضای مورد انتظار را افزایش میدهد که باید به افزایش در مقدار سفارش برای برآوردهسازی تقاضا منجر شود.
2- در مدل سقف کربن، مقدار سفارش با سقفی محدود شده است. مقدار سفارش بهینه و سود کل با افزایش قیمت بازیافت، تقاضای اولیه و کشش تقاضا به بازیافت و سقف کربن افزایش مییابد. وقتی کشش تقاضا به بازیافت افزایش مییابد، شرکت به صرف پول برای بازیافت محصولات نیاز ندارد و قیمت بازیافت بهینه افت میکند. با افزایش مقدار اولیه تقاضا، مقدار سفارش و سود کل بهینه افزایش مییابد اما قیمت بازیافت کاهش مییابد. بنابراین در مواردی که سقف کربن بالا است، افزایش مقدار سفارش و فروش بیشتر محصولات منطقی است.
3- در مدل تجارت کربن، قیمت بیشتر انتشار کربن، قیمت بازیافت، مقدار سفارش و سود کل را کاهش میدهد. قیمت بیشتر بازیافت و کشش آن نیز مقدار بهینه قیمت بازیافت، مقدار سفارش و سود کل را افزایش میدهد. سقف بیشتر کربن به افزایش سود بهینه کل میانجامد ولی اثری بر قیمت بازیافت یا مقدار سفارش ندارد.
مدل پیشنهادی مدیریت ریسک را برای کننرل ریسک بالقوه درنظر گرفته است که از تجمع بدهیهای ناشی از اعتباردهی پیشگیری مینماید. استفاده از مدل روزنامهفروش در مدلهای انگیزشی مختلف انتشار کربن را کاهش داده و سود بیشتری ایجاد میکند. نتایج حاکی از آن است که مقدار بیشتر مالیات بر کربن قمیت بازیافت، مقدار سفارش و سود کل را کاهش میدهد. سقف بالاتر کربن، قیمت بازیافت، مقدار سفارش و سود کل را افزایش میدهد. قیمت بیشتر انتشار کربن، قیمت بازیافت، مقدار سفارش و سود کل را کاهش میدهد. مالیات بیشتر، سقف پایینتر و قیمت انتشار بالاتر کربن انتشار کربن یک شرکت را کاهش میدهد. از دید خطمشی محیطزیستی، مالیات کربن بیشتر و قیمت بالاتر کربن اثر مثبتی بر مسائل تغییرات آبوهوایی خواهد داشت و سقف کربن اثری منفی.