عنوان: مطالعهای بر استراتژی زمان تحویل و قیمتگذاری برای سیستمهای خردهفروشی الکترونیکی
چکیده: این مقاله، به بررسی رابطه بین قیمت و زمان تحویل برای یک سیستم خردهفروشی الکترونیکی میپردازد که در آن یکی از کالاهای آن توسط دو تأمینکننده دوقطبی عرضه میشود. یک بازی استکلبرگ با در نظر گرفتن دو تأمینکننده به عنوان رهبر و خردهفروش الکترونیکی به عنوان پیرو بررسی شده است. مدل پیشنهادی به اعضای کانال در دستیابی به یک رابطه تعادلی در یک فضای رقابتی کمک میکند. نتایج حاکی از آن است که وقتی یک تأمینکننده زمان تحویل کوتاهتر را بهعنوان استراتژی رقابتی انتخاب میکند، دیگر تأمینکننده باید قیمت کمتری را برای مقابله انتخاب کند و اعضای کانال قبل از ترویج کالاهای خود باید از ویژگیهای تقاضا مطلع باشند.
کلمات کلیدی: نظریه بازی، رقابت قیمت و زمان تحویل، خردهفروشی الکترونیکی
مقدمه:
با استفاده از تجارت الکترونیکی، محصولات را میتوان بهراحتی در سطح جهانی از طریق وبسایتهای تولیدکنندگان محصول به فروش رساند و سفارش مشتری نیز میتواند به راحتی دریافت شود. خردهفروشان الکترونیکی میتوانند خدمات مختلفی را به مشتریان ارائه دهند و از طریق کمک به مشتریان در مقایسه ویژگیهای کالاهای جایگزین و انتخاب کالاهای مناسب میتوانند بر رفتار خرید مشتریان و صرفهجویی در وقت آنها به جای جستجو در اینترنت یا خرید از فروشگاههای سنتی نقش داشته باشند. علاوه بر این، تأمینکنندگان میتوانند از برندهای شناختهشده خردهفروشان الکترونیکی استفاده کنند تا بازدید محصول خود را بالا برده و درنتیجه میزان فروش محصول خود را افزایش دهند. بااینحال، علاوه بر کیفیت محصول و خدمات به مشتری، تفاوتهای قیمت خرید و زمان تحویل دو فاکتور اساسی دیگر است که مشتریان هنگام تصمیمگیری در مورد خرید اینترنتی در نظر میگیرند.
بر اساس قیمت و زمان تحویل، مشتریان معمولاً مشخصات مختلفی را برای نیازهای خود ارائه میدهند. برخی از مشتریان ممکن است نسبت به زمان تحویل حساس باشند و تمایل دارند کالاها را در اسرع وقت و پرداخت قیمتهای بالاتر دریافت کنند. از طرف دیگر، برخی از مشتریان ممکن است نسبت به قیمت حساس باشند و حتی اگر مدت زمان انتظار طولانیتر باشد، انتظار دارند کالاهایی را با قیمت کمتر خریداری کنند. از آنجایی که برآوردهسازی رضایت همه مشتریان در بازار غیرممکن است، خردهفروشان الکترونیکی معمولاً بیش از یک تأمینکننده را برای ارائه کالاهای جایگزین با ویژگیهای بسیار مشابه اما ارائه خدمات متفاوت ارائه میدهند. به این ترتیب قادر به جلوگیری از کمبود و همچنین برآوردهسازی رضایت مشتریان با خصوصیات مختلف (مانند مشتریان حساس به قیمت یا حساس به زمان تحویل) هستند.
در این مقاله، یک سیستم خردهفروشی دوسطحی در نظر گرفته شده است که در آن دو تأمینکننده مستقل با موقعیتهای بازاریابی مشابه در بازار حضور دارند و محصولات خود را از طریق یک خردهفروش الکترونیکی به فروش میرسانند. با هدف به حداکثر رساندن سود هر یک از اعضای سیستم خردهفروشی الکترونیکی، راهحلهای تعادلی برای به دست آوردن موقعیتهای برد-برد بین اعضای کانال به دست میآیند.
در مقالات پیشین رقابت زمان تحویل و قیمتگذاری به صورت افقی (رقابت بین اعضای یک سطح زنجیره تأمین) یا عمودی (رقابت بین سطوح مختلف یک زنجیره تأمین) بررسی شده است. اما، این مطالعات در مورد قیمت و زمان تحویل با در نظر گرفتن رقابت عمودی بین تأمینکنندگان و خردهفروشان الکترونیکی و همچنین رقابت افقی بین تأمینکنندگان مختلف که محصولات یکسان یا مشابه را ارائه میدهند، بحث نکردهاند.
نوآوریها:
در این مقاله فرض شده است که یکی از کالاهای سیستم خردهفروشی الکترونیکی تنها توسط دو تأمینکننده دوقطبی عرضه میشود و مشتریان این کالا به قیمت و زمان تحویل کالا حساس هستند. با توجه به رقابت افقی بین دو تأمینکننده و مشابه بودن موقعیتهای بازاریابی و اشتراکگذاری اطلاعاتشان، این دو تأمینکننده زمان تحویل و قیمت بهینه خود را با حداکثرکردن توابع سودشان و در نظر گرفتن محدودیتهای ظرفیت و هزینه و مقادیر پیشنهادی رقیب خود به دست میآورند. با توجه به رقابت عمودی بین تأمینکنندگان و خردهفروش الکترونیکی و این فرض که قدرت خردهفروش در چانهزنی برای قیمتها از تأمینکنندگان کمتر است، تأمینکنندگان نقش رهبر را بازی میکنند و قیمتهای عمدهفروشی و زمان تحویل تعهدشده را برای خردهفروش الکترونیکی تعیین میکنند. از طرف دیگر، خردهفروش الکترونیکی به عنوان پیرو عمل میکند و تنها میتواند قیمتهای خردهفروشی را بر اساس پیشنهادات تأمینکنندگان تعیین کند. ساختار کانال و متغیرهای تصمیم اعضا در شکل زیر نشان داده شده است:
مفروضات:
تحلیل حساسیت، نتایج و بینشهای مدیریتی:
نتایج تحلیلهای پارامتری در زیر آمده است: