چکیده:
در سالهای اخیر قیمت پایین تعداد زیادی از خردهفروشان چینی باعث افزایش تقاضا شده است. این افزایش تقاضا مشکلاتی مانند افزایش زمان تحویل کالا به مشتریان و ... را در پی داشته است، اگرچه حاملها تلاش کردهاند که ظرفیت تحویل خود را بطور موقت افزایش دهند. برای حل این مشکل، زنجیره تامینی در نظر گرفته شده است که شامل خردهفروشهای آنلاینی است که قیمت را تعیین میکنند. قیمت تعیین شده بر روی تقاضا تاثیر دارد و در صورت افزایش تقاضا، نیاز به افزایش ظرفیت حاملها است، که افزایش ظرفیت حاملها قیمت را بسیار افزایش میدهد. این مقاله، تصمیمات بهینه را به صورت ساختار تصمیمگیری متمرکز و غیرمتمرکز مورد بررسی قرار داده و عملکرد هر دو را با یکدیگر مقایسه کرده است. تصمیمات بهینه و اینکه کدام یک از ساختار دارای هزینه کمتر، امکان افزایش ظرفیت بیشتر و زمان کمتری برای تحویل کالا دارند، به پارامترهای مدل (مقیاس بازار، هزینه دیرکرد، هزینه افزایش ظرفیت، هزینه تحویل و تقاضای غیرقطعی) بستگی دارد. خردهفروشهای آنلاین ممکن است در ساختار غیرمتمرکز هزینههای کمی درنظر بگیرند و حاملها انگیزهای برای افزایش ظرفیت نداشته باشند، بنابراین یک قرارداد تقسیم درآمد-هزینه برای هماهنگی زنجیره تامین تحت تقاضای قطعی و تصادفی پیشنهاد شده است.
کلمات کلیدی: زنجیره تامین، قرارداد هماهنگی، تجارت الکترونیک، قیمتگذاری و ظرفیت
مقدمه:
در این مقاله، زنجیره تامین شامل یک خردهفروش آنلاین و یک حامل میباشد، که در آن تقاضا به قیمت تعیین شده توسط خردهفروش آنلاین و ظرفیت محدود حامل بستگی دارد که میتواند با هزینههای بالایی گسترش یابد. زمانی که تقاضا از ظرفیت حامل بالاتر رود، تقاضا در زمان موعد پاسخ داده نمیشود و این دیرکرد ممکن است به ضرر هر دو عضو زنجیره تامین باشد.
با افزایش توسعه تجارت الکترونیکی در چین، تعداد زیادی از مشتریان از اینترنت خرید میکنند، که حدود 10.6 درصد از کل خردهفروشها را به خود اختصاص میدهد. در 11 نوامبر 2009، Tmall فروشندگان خود را ملزم به تخفیف %50 روی قیمتهای خود کرد. کاهش قیمت تقاضای زیادی را تحریک میکند. فروش Tmall در آن روز از 50 میلیون دلار فراتر رفت. افزایش ظرفیت حاملها هزینهبر است. از آنجا که تقاضای عظیم ناشی از قیمتهای پایین در خردهفروشهای آنلاین، فقط برای مدت کوتاهی ادامه دارد، حاملها مجبورند ظرفیت خود را به صورت موقت افزایش دهند که هزینه بیشتری نسبت به حالت نرمال دارد. در چنین شرایطی چگونگی قیمتگذاری خردهفروش آنلاین کالاها و میزان افزایش ظرفیت حاملها، دو تصمیم مهم توسط خردهفروشان آنلاین و حاملها است.
تصمیمات بهینه برای هر دو عضو زنجیره در حالت غیرمتمرکز و متمرکز با تقاضای قطعی و غیرقطعی بررسی میشود. با افزایش ظرفیت حملونقل، هم خردهفروش آنلاین و هم حاملها سود میبرند. بنابراین یک قرارداد هماهنگی تقسیم هزینه-درآمد برای ایجاد انگیزه در خردهفروش برای قیمتگذاری مناسب، و ایجاد انگیزه در حاملها برای افزایش ظرفیت تحویل و بهتر کردن عملکرد کلی زنجیره تامین ارائه شده است.
مرور ادبیات:
مطالعات پیشین این مقاله موردی را در نظر گرفتهاند که خردهفروش (عضو پایین دست) قیمت و تولیدکننده (عضو بالا دست) ظرفیت را تعیین میکند و کمبود ظرفیت برای اعضای زنجیره تامین جریمه ندارد. علاوه بر این، هیچ مطالعهای در زمینهی هماهنگی بین قیمت خردهفروش آنلاین و گسترش ظرفیت حاملها انجام نشده، و ظرفیت حاملها عاملی برونزا و غیر قابل گسترش در نظر گرفته شده است. در این مطالعه، خردهفروش (عضو بالادست) قیمت را تعیین میکنند، و حاملها (عضو پایین دست) دربارهی افزایش ظرفیت تصمیمگیری میکنند.
سه جریان از ادبیات مرتبط با این مطالعه وجود دارد: مدیریت عملکرد در خردهفروش آنلاین، هماهنگی با لجستیک طرف سوم و گسترش ظرفیت با قیمتگذاری.
نوآوری:
مدل ارائه شده:
در این مطالعه، ابتدا مدل را در شرایط تقاضای قطعی و غیر قطعی به صورت متمرکز، غیرمتمرکز و هماهنگ مورد بررسی قرار داده میشود.
تابع سود در حالت تقاضای قطعی و متمرکز، به صورت رابطهی زیر است:
این مدل به دنبال بیشینه کردن سود میباشد. که با توجه به مدل فوق با استفاده از مشتقگیری، قیمت فروش، افزایش ظرفیت و سود بهینه را بدست آوره است.
تابع سود در حالت تقاضای قطعی و غیرمتمرکز، به صورت زیر است:
که تابع سود اول، مربوط به خردهفروش است. ω هزینه خدمات هر واحد کالایی است که خردهفروش آنلاین به شرکت حامل پرداخت میکند. علاوه بر آن، جریمه دیرکرد از میزان درآمد کل خردهفروش کسر میشود. تابع سود دوم مربوط به حامل میباشد، که جریمه دیرکرد و هزینه ناشی از افزایش ظرفیت از درآمد کل کسر میشود. هر کدام از اعضای زنجیره به دنبال افرایش سود خود هستند. تابع هدف خردهفروش، قیمت فروش و تابع هدف حامل، میزان افزایش ظرفیت را مشخص میکند.
تابع سود در حالت تقاضای قطعی و هماهنگ با توجه به قرارداد تقسیم درآمد-هزینه، به صورت زیر است:
در این قرارداد هزینه خدماتی که به شرکت حامل پرداخت میشود وابسته به به قیمت کالا است. این امر منطقی است، زیرا میتواند شرکت حامل را تحریک کند تا در اسرع وقت کالاهای گران قیمت را تحویل دهد. از طرف دیگر، اگر تقاضا بیشتر از ظرفیت حامل باشد، خردهفروش آنلاین در هزینه گسترش ظرفیت سهیم میشود، و در صورت عدم تحویل به موقع هزینه دیرکرد به خردهفروش و حامل تعلق میگیرد. مکانیسمهای تسهیم هزینه گسترش ظرفیت و هزینه تحویل دیرهنگام میتواند شرکت تحویل را برای گسترش ظرفیت مناسب ترغیب کند، که این سود کل زنجیره تأمین را به حداکثر میرساند. در حالت تقاضای غیرقطعی نیز مانند روش بالا صورت میگیرد.
بینشهای مدیریتی و نتایج:
در حالت تقاضای قطعی:
در حالت تقاضای غیرقطعی:
به طور کلی: