مدیریت کانالهای چندسطحی و چندکالایی با استفاده از مدت اعتبار
مقدمه: زنجیرههای تامین، به دو صورت متمرکز و غیرمتمرکز وجود دارد. زنجیرههای تامین متمرکز باعث ایجاد ثبات در زنجیره و انگیزه همکاری میان شرکاء زنجیره تامین می شود و از طرفی، اعضایزنجیره تامین در سود و زیان با هم شریک هستند؛ در مقابل، در زنجیره تامین غیر متمرکز هر عضو به دنبال حداکثرکردن سود خود، بدون در نظر گرفتن سود و زیان سایر اعضای زنجیرهتامین است، که این امر در طولانی مدت حداکثرسازی سود کانال را به دنبال نخواهد داشت. برای ایجاد هماهنگی در زنجیره تامین و دستیابی به زنجیره تامین متمرکز، قراردادهایی بین اعضای زنجیرهتامین منعقد می شود و به این ترتیب، در ریسک و سود با یکدیگر شریک میشوند.
تعریف مسئله: در این مقاله یک سیستم موجودی چند کالایی تامین کننده- خرده فروش، مورد مطالعه قرار گرفته است که در آن تامین کننده به منظور جبران سرمایهگذاری خردهفروش در فعالیتهای تبلیغاتی برای افزایش سطح تقاضا، یک مدت اعتبار برای خرده فروش در نظر میگیرد.مسئله با در نظر گرفتن دو سناریوی هماهنگ و غیر هماهنگ مورد بررسی قرار گرفته است و برای دستیابی به راه حل مطلوب، الگوریتم هایی کارآمد توسعه داده شده است. این مقاله درصدد رفع برخی نقایص مطالعهای که توسط Tsao در سال 2010 انجام گرفته است، می باشد که در ادامه به آنها پرداخته می شود.
مدل سازی: در این مقاله دو سناریوی هماهنگ و غیر هماهنگ مدل سازی و مقایسه گردیده است؛ زنجیره تامین مورد بررسی، در شکل (1)نمایش داده شده است:
شکل1. زنجیره تامین چند سطحی مورد بررسی
در این مقاله به عنوان تلاش تبلیغاتی خرده فروشی برای کالای i، اگر j=I مربوط به حالت هماهنگ و اگر j=t متعلق سناریوی غیر هماهنگ و تقاضای پایه برای کالای i و بخشی از هزینه تبلیغاتی خرده فروشی به اشتراک گذاشته شده توسط تامین کننده و تخفیف نقدی ارائه شده توسط تامین کننده به خرده فروش و نرخ بهره سرمایه کوتاه مدت است و هزینه تبلیغاتی هر واحد کالای i بوده که آن به صورت زیر بدست می آید :
با توجه به مطالب بالا، سود خرده فروش و تامین کننده به ترتیب،به صورت زیر بدست می آیند:
که در آن :
که در آن :
و سود کل زنجیره تامین از مجموع تابع سود تامین کننده و خرده فروش به صورت رابطه زیر حاصل می شود :
در ادامه برای اثبات تقعر تابع سود کل زنجیره تامین، ماتریس هیشین آن بدست آورده میشود:
مدل سازی سناریوی غیرهماهنگ: بر اساس سناریو غیر هماهنگ، خرده فروش فعالیت تبلیغاتی بهینه و چرخه بازپرسازی مشترک را در جهت حداکثر سازی سود سالانه خود تعیین می کند. برای محاسبه مقادیر بهینه این متغیرها، باید مشتق تابع سود خرده فروش نسبت به این دو متغیر تصمیم به صورت زیر محاسبه شود.
مدل سازی سناریوی هماهنگ: در این سناریو، تابع سود کل زنجیره تامین بهینه سازی می شود و برای بدست آوردن مقادیر بهینه متغیر های تصمیم، مشتق تابع سود کل زنجیره تامین نسبت به آنها محاسبه می شود:
با مقایسه مقادیر بدست آمده می توان نتیجه گرفت که سود زنجیره در حالت هماهنگ از حالت غیر هماهنگ بیشتر است.
قضیه1) با برقراری نامساوی زیر نتایج a , b حاصل خواهد شد :
و با استفاده از نتایج بالا روابط موجود میان سود بهینه خرده فروش و تامین کننده به صورت زیر بدست خواهد آمد :
لذا برای بهبود سود خرده فروش، تامین کننده یکی از دو مکانیزم زیر را به او پیشنهاد می کند :
در ادامه به بررسی این دو مکانیزم پرداخته می شود.
سود خرده فروش و تامین کننده در صورتی که تامین کننده درصدی از هزینه تبلیغات را به او پرداخت کند به ترتیب زیر خواهد بود:
سود خرده فروش و تامین کننده در صورتی که تامین کننده به ازای هر واحد فروش تخفیف نقدی f را برای او در نظر بگیرد، به ترتیب زیر خواهد بود:
با توجه به روابط بالا ارتباط میان اثرات ناشی از دو مکانیسم فوق را می توان به صورت زیر بیان نمود:
در این مقاله یک الگوریتم توسعه یافته برای حل بهینه مسئله ماکزیمم سازی تحت سناریوی هماهنگ و غیر هماهنگ ارائه گردیده است که در ادامهبرای مثال، الگوریتم مربوط به سناریوی هماهنگ ارائه شده است:
اعتبارسنجی مدل:
در واقع به طور خلاصه حدود بالا و پایین B به صورت زیر تعریف می شوند:
زمانی که دو طرف قرارداد در مورد بخشی از هزینه های تبلیغاتی به اشتراک گذاری شده مذاکره کردند و به توافق رسیدند، سود کانال افزایش می یابد.
میزان سود قابل افزایش کانال به صورت زیر می باشد :
میزان سود قابل افزایش تامین کننده به صورت زیر می باشد :
میزان سود قابل افزایش خرده فروش به صورت زیر می باشد :
زمانی که خرده فروش و تامین کننده دارای قدرت چانه زنی یکسان باشند، B بصورت زیر می شود:
زمانی که طرفین قرارداد در مورد میزان تخفیف نقدی مذاکره کردند و به توافق رسیدند، سود کانال افزایش می یابد.
میزان سود قابل افزایش کانال به صورت زیر می باشد:
میزان سود قابل افزایش تامین کنند به صورت زیر می باشد:
میزان سود قابل افزایش خرده فروش به صورت زیر می باشد:
شکل زیر یک تصویر گرافیکی برای مقایسه بین دو مکانیسم به اشتراک گذاری هزینه تبلیغات و تخفیف قیمتی است:
شکل 2. مقایسه ی مکانیسم به اشتراک گذاری هزینه تبلیغات و مکانیسم تخفیف قیمتی
که در آنy(F,B) به شکل زیر معرفی می گردد :
مثال عددی:
در این مقاله در ابتدا با استفاده از الگوریتم پیشنهادی و مثال عددی ارائه شده در مقاله Tsao(2010) مقادیر متغیرهای مسئله محاسبه شده است. مقادیر بدست آمده با نتایج حاصل از مقاله Tsao(2010)مقایسه گردیده است که نتایج در جدول 1 نشان داده شده است.
جدول 1. مقایسه نتایج مقاله با نتایج مقاله Tsao
با توجه به جدول 1، در این مقاله، چرخه بهینه باز پرسازی و مقدار سود کل زنجیره تامین در سناریوی هماهنگ در مقایسه با مقاله Tsao(2010)، بهبود یافته و همچنین در سناریوی غیر هماهنگ، چرخه بهینه بازپرسازی ، سود خرده فروش، سود تامین کننده و سود کل کانال بهبود داشته است. با توجه به مقایسات انجام شده، می توان نتیجه گرفت که در این مقاله، تفاضل سود کانال ها در دو سناریو، در مقایسه با مقاله Tsao(2010) کمتر شده است که این نتیجه مطلوب، نشان دهنده ی معتبر و بهینه تر بودن این مقاله در مقایسه با مقاله Tsao(2010) است.
جمع بندی:
مقاله بررسی شده در بالا نقدی بر مقاله Tsao که در سال 2010 منتشر شده بود می باشد و برخی از اشکالات آن مقاله به شرح زیر است که در این مقاله تصحیح گردیده اند :