عنوان
تحلیل استراتژی کمکربن برای اعضای زنجیره تامین با استفاده از رویکرد نظریه بازی تکاملی
چکیده:
این مقاله بر رفتار تکاملی کاهش کربن شرکتهای زنجیره تامین و مسائل راهبردی مرتبط با سیاستهای کاهش کربن دولت و تقاضایی که براساس کاهش کربن شکل میگیرد تمرکز دارد. یک زنجیره تامین دو سطحی شامل یک خردهفروش و یک تولیدکننده درنظر گرفته شده است. پس از اینکه استراتژیهای کاهش کربن اعضا با استفاده از رویکرد بازی تکاملی تحلیل شد برای حلِ 4 ترکیب از استراتژی کاهش کربن تولیدکننده و خردهفروش از بازی استکلبرگ استفاده شده است. استراتژی پایدار تکاملی (ESS) نشان داده است که 1) در مرحله توسعه فناوری کاهش کربن فقط یک بازیکن (خردهفروش یا تولیدکننده) باید رفتار کاهش کربن را به کار گیرد. 2) در مرحله بعدیِ کاهش کربن، فقط خردهفروش باید رفتار کاهش کربن را در پیش گیرد. در نهایت اثرِ تغییرات از سیاستهای کاهش کربن دولت، حساسیتهای مشتری و نرخهای بهره/ کمکهزینه تامین مالی کربن خردهفروش بر ESS تحلیل شده است. نتایج عبارتاند از: 1) دولت از طریق کنترل قیمت کربن به جای اعمال سقف کربن، قادر به تشویق شرکتها برای کاهش انتشارات کربن است؛ 2) افزایش حساسیتهای مشتریان، انتشار بلند مدت کربن را در سطح عملیاتی کاهش خواهد داد؛ و 3) خردهفروشان میتوانند سیستم زنجیره تامین تکاملی را از طریق کاهش نرخ بهره مالی کربن پایدار سازند.
ادامه مطلب ...عنوان:
هماهنگی و تامین مالی با مدت اعتبار برای زنجیره تامین وابسته به انتشار کربن.
چکیده:
در این مقاله اثرگذاری تصمیمات مالی و عملیاتی در زنجیره تامین وابسته به کربن، با خردهفروشی که با دریافت مدت اعتبار از تولیدکننده در کسبوکارش سرمایهگذاری میکند، تحت مکانیزم تجارت کربن، بررسی شده است. مقدار سفارش بهینه در ساختار متمرکز به سقف انتشار کربن ارتباطی ندارد. درحالیکه در ساختار غیرمتمرکز خردهفروش محصولات بیشتری را با سرمایه در گردش کمتر و سقف کربن کمتر میخرد. تولیدکننده ترجیح میدهد برای بدست آوردن سود بیشتر با خردهفروش با درآمد متوسط همکاری کند. بهعلاوه، قراردادهای عمومی از جمله قرارداد تخفیف، قرارداد تسهیم درآمد و قرارداد بازخرید میتوانند زنجیره تامین وابسته به کربن را با خردهفروش کم سرمایه هماهنگ سازند. در هماهنگی با استفاده از قرارداد تسهیم درآمد، خردهفروش با سرمایه محدود میتواند سود بیشتری از خردهفروشِ سرمایهدار بدست آورد. در این مقاله سناریوی زیانگریز (loss aversion) بودن خردهفروش بررسی شده است و مشخص شده است که خردهفروش محصولات کمتر سفارش میدهد. تحت قرارداد تسهیم درآمد درجه زیانگریزی بالا با نسبت تسهیم سود کمتر همراه خواهد شد که بیان میدارد تولیدکننده میتواند با همکاری خردهفروشِ زیانگریز سود بیشتری کسب کند.
ادامه مطلب ...عنوان:
مدیریت موجودی خون در بیمارستانها: با درنظر گرفتن غیرقطعی بودن عرضه و تقاضا و امکان انتقال عرضی خون بین بیمارستانها
چکیده:
در این مقاله، مسئله مدیریت موجودی خون در بیمارستان مورد بررسی قرار گرفتهاست و یک مدل برنامهریزی ریاضی برای مدیریت منابع و سفارشات خونی توسعه داده شدهاست. در این مقاله، عرضه و تقاضا غیرقطعی است و امکان انتقال عرضی خون بین بیمارستانها وجود دارد. همچنین، در مدل ارائهشده امکان جایگزینی گروههای خونی، به منظور حداقل کردن میزان کمبود و اتلاف خون در نظر گرفته شدهاست. برای برخورد با عدم قطعیت در عرضه و تقاضا، از برنامهریزی محدودیتهای شانسی استفاده شدهاست که باعث تشکیل یک مدل غیرخطی شده که با استفاده از تقریب خطی، به مدل خطی تبدیل شدهاست. در نهایت، نتایج محاسبه شده و تحلیل حساسیت روی پارامترهای مهم مدل انجام شدهاست.
ادامه مطلب ...عنوان:
یک مدل احتمالی دوسطحی چندلایهای برای بهینهسازی شبکه زنجیره تأمین خون
چکیده:
در این مقاله، یک مسئله برنامهریزی احتمالی دوسطحی برای طراحی زنجیره تأمین گلبولهای قرمز خون ارائه شدهاست که به طور همزمان تصمیمات مربوط به تولید، موجودی و مکانیابی در زنجیره را در نظر گرفتهاست. در این مسئله، در سطح اول تصمیمات مربوط به مکانیابی مراکز جمعآوری خون سیار و در سطح دوم، تصمیمات موجودی و تولید خون تعیین میشوند. به این منظور، یک مدل برنامهریزی عدد صحیح مختلط چندهدفه پیشنهاد شدهاست که به دنبال حداقل کردن همزمان تعداد اتلاف واحدهای خونی، هزینههای کل سیستم و مدت زمان تحویل خون به نقاط تقاضا میباشد. این مدل چندهدفه، با استفاده از روش محدودیت اپسیلون، به مدل تکهدفه تبدیل شدهاست و از یک مطالعه موردی واقعی برای ارزیابی مدل استفاده شدهاست و نتایج حاصل و تحلیلهای آنها، گزارش شدهاند.
ادامه مطلب ...
موضوع: تاثیر برگشت محصولات بر رقابت قیمت و زمان تحویل در خردهفروشی آنلاین
چکیده:
این مقاله رقابت قیمت و زمان تحویل تعهد شده بین دو خردهفروش اینترنتی را در فضای تجارت الکترونیک مطالعه میکند. برگشت محصول که تحت تاثیر تحویل با تاخیر یا زودتر از موعد است بررسی شده است. هدف بررسی وجود تعادل نش در رقابت و یافتن تاثیر برگشت محصول بر راهحل تعادلی است. دو وضعیت که حساسیت نرخ برگشت به تحویل با تاخیر یا تحویل زودتر از موعد متقارن (حساسیت نرخ برگشت به زمان تحویل با تاخیر و زمان تحویل زودتر از موعد برابر است) یا نامتقارن (عدم تساوی حساسیت نرخ برگشت به زمان تحویل با تاخیر و زمان تحویل زودتر از موعد) هستند درنظر گرفته شده است. نتایج پیشنهاد میهند که (1) شرکتها با نرخ برگشت یا حساسیت نرخ برگشت پایینتر، همیشه قیمتهای بالاتر و زمانهای تحویل تعهد شده کوتاهتری را اعلام کنند؛ (2) همیشه لزوما افزایش پارامترهای برگشتی رقبای شرکتها برای شرکتها سودآور نمیباشد.
کلمات کلیدی: برگشت محصول، قیمتگذاری، زمان تحویل تعهد شده
عنوان مقاله:
دیدگاه چندجانبه در طراحی شبکه خون در شرایط عدم قطعیت: روششناسی و کاربردها
چکیده:
در این مقاله، زنجیره تأمین خون از منظر جوانب کمی و کیفی مورد مطالعه قرار گرفتهاست
و رویکردی چندجانبه برای طراحی شبکه زنجیره تأمین خون ارائه شدهاست و در این
رویکرد، یک مدل سههدفه پیشنهاد شدهاست که در این مدل جوانب کمی و کیفی، لحاظ شدهاست
و به دنبال حداقل کردن هزینه، حفظ تازگی خون و انتخاب مکانهای بهینه برای استقرار
مراکز جمعآوری خون میباشد. به علاوه، یک رویکرد سهمرحلهای برای حل مدل
پیشنهاد شدهاست که در مرحله اول، مکانهای کاندید برای استقرار جمعآوری خون با
توجه به عوامل کمی و کیفی شناسایی میشود و در مرحله دوم، از رویکرد بهینهسازی
استوار برای برخورد با پارامترهای عدم قطعیت استفاده و در مرحله سوم، برای
تبدیل مدل چندهدفه به تکهدفه، از رویکرد فازی تعاملی به نام TH استفاده شدهاست. برای ارزیابی
نتایج مدل، از یک مطالعه موردی واقعی استفاده شدهاست و تحلیل حساسیت نیز، روی
پارامترهای مهم مدل انجام شدهاست.
موضوع: پیکربندی کانال و سرویس پرداخت در زمان تحویل با درنظر گرفتن زمان تحویل درونزا
چکیده:
این مقاله به استراتژی پیکربندی کانال بهینه برای تولیدکننده پرداخته است. این تولیدکننده در کانال فروش آنلاین خود سرویس پرداخت در زمان تحویل را به مشتریان ارائه میدهد. چرا که زمان تحویل باعث میشود مشتریان کمتر از خرید آنلاین استفاده کنند. از طرفی خردهفروش برای جذب مشتری در مقابل سیاست پرداخت در زمان تحویل از کاهش قیمت و/یا گروهبندی مشتریان (خرید از کدام کانال) استفاده میکند. به علاوه، استراتژیهای تعادلی شرکتها با توجه به حساسیت مشتری به زمان تحویل، هزینه تحویل و هزینه نهایی کانال غیرمستقیم (آفلاین- خردهفروشی) تعیین میگردند. وقتی هزینههای فروش از طریق کانال غیرمستقیم بسیار بیشتر است، تخطی تولیدکننده از کانال غیرمستقیم (راهاندازی کانال آنلاین) میتواند منجر به بهبود پارتو شود. نتایج نشان میدهند در مقایسه با پرداخت قبل از تحویل، تخطی تولیدکننده در سیاست پرداخت در زمان تحویل بیشتر است. در این مقاله، طرح پرداخت در زمان تحویل با قیمتگذاریهای متفاوت توسعه داده شده است و وضعیتی که در آن مشتریها و تولیدکننده عوامل کاهشی مختلفی دارند درنظر گرفته شده است.
کلمات کلیدی: زنجیره تامین با دوکانال فروش، پرداخت در زمان تحویل، زمان تحویل، نظریه بازی
ادامه مطلب ...مدلهای پایدار روزنامهفروش تحت مدت اعتبار