1- مقدمه
محصولات با چرخه عمر کوتاه منبع مهم سود سازمان ها هستند زیرا حاشیه سود بیشتری نسبت به محصولات با تقاضای قابل پیش بینی دارند. مشخصات این محصولات نوآورانه، عدم قطعیت ذاتی بالا، تقاضای غیرقابل پیش بینی، زمان تحویل طولانی به همراه چرخه عمر کوتاه و فصل فروش متمرکز می باشند. تحت مدت زمان تحویل طولانی، خرده فروشان باید قبل از فصل فروش و قبل از اینکه اطلاعات تقاضا در دسترس باشد، سفارش خود را به تولیدکننده صادر کنند.
مدت زمان تحویل، اثر مستقیم بر پیش بینی عدم قطعیت تقاضا دارد. کاهش زمان تحویل به طور کارا دقت پیش بینی را افزایش می دهد و قادر به پاسخ سریع به تقاضای پیش بینی نشده در طول فصل فروش متمرکز برای محصولات با چرخه عمر کوتاه می باشد. خطای پیش بینی تقاضا در عمل منجر به اختلال موجودی می شود. موجودی ناکافی یا منجر به کمبود می شود که زیان های زیاد و سطح سرویس کم را دربردارد و یا منجر به موجودی اضافی می شود که باعث کاهش قیمت و افزایش هزینه در اختیارگیری می شود. بنابراین، تصمیم گیرنده ها نیاز به یک استراتژی برای مدل سازی تامین و تقاضای این محصولات دارند. در محیط کسب و کار رقابتی، کاهش زمان تحویل رویکردی کارا برای پاسخ سریع به تقاضای پیش بینی نشده، کاهش کمبودها، کاهش قیمت اجباری و موجودی منسوخ شده است. اغلب پژوهش های پیشین بر سود حاصل از کاهش زمان تحویل تمرکز کرده اند و به هزینه اضافی تحمیل شده ناشی از کاهش زمان تحویل توجه نکرده اند. برای تنظیم زمان تحویل مناسب، تصمیم گیرنده ها باید تعادلی بین سود و هزینه ناشی از کاهش زمان تحویل برقرار کنند.
ادامه مطلب ...
مقدمه
با توسعه تکنولوژی و اقتصاد جهانی، رقابت در زنجیره تامین نقش بسیار مهمی در بین شرکتهای پیشرفته دارد. تحت این شرایط، چگونگی انتخاب ساختار مناسب برای تصمیمات زنجیره تامین به منظور حفظ مزیت رقابتی بسیار اهمیت دارد. از طرف دیگر انتخاب سطح کاهش انتشار کربن بهینه، برای شرکتها بسیار مهم میباشد زیرا در دهههای اخیر مشتریان تمایل بیشتر برای خرید محصولاتی که کمتر کربن منتشر میکند، دارند. برخی قوانین مانند قانون cap-and-trade جهت کاهش انتشار کربن طراحی شدهاند. تحت این قانون، دولت حد مجاز انتشار کربن را برای تولیدکنندهها تعیین میکند. اگر تولیدکننده بیشتر از حد مجاز کربن منتشر کند باید امتیاز کربن منتشر شده اضافی را از بازار تجارت کربن خریداری کند و اگر کمتر از حد مجاز منتشر کند، کربن مازاد را در همان بازار به فروش میرساند. بنابراین بهبود سطح سبز محصولات بوسیله کاهش انتشار کربن با استفاده از تکنولوژی برای تولیدکنندهها حائز اهمیت است. رقابت، در یک زنجیره تامین یا بین زنجیرههای تامین وجود دارد. اگر بازار شامل بیش از یک زنجیره تامین باشد، موقعیت پیچیده خواهد بود. از این رو توسعه یک مدل هماهنگی مناسب که برای تمام زنجیره تامین سودآور باشد ضروری میباشد.
ادامه مطلب ...
چکیده:
در این مقاله به بررسی یک مساله طراحی شبکه زنجیره تامین حلقه بسته شامل تامینکنندگان، تولیدکنندگان، مراکز توزیع، مشتریان، انبار، مراکز بازیافت و مراکز بازگشت محصولات پرداخته شده است. مدل سازی این زنجیره با در نظر گرفتن عوامل زیست محیطی، افزایش سود کل زنجیره و افزایش پاسخگویی به نیاز مشتری صورت گرفته است و برای حل مدل از الگوریتم ژنتیک استفاده میشود و چندین سناریو با جنبههای مختلف مورد بررسی قرار گرفته است.
ادامه مطلب ...تحقیق در مورد مکانیزم هماهنگی در یک زنجیره تامین سبز سه سطحی، تحت بازی غیر مشارکتی
مقدمه:
با معرفی یک اقتصاد کم کربن و تولید ناخالص داخلی سبز، نگرانی در مورد نظریه ها در زنجیره تامین سبز (GSC) در میان محققان و مدیران بازار، افزایش پیدا کرده است. از طرفی زنجیره تامین سبز شامل عرضه، سرمایه گذاری، تولید، فروش، بازیافت، حمل و نقل، مصرف و سایر زمینه ها است و مدیریت زنجیره تامین سبز (GSCM)، با استفاده از توسعه پایدار است که یادگیری و همکاری میان شرکت های مختلف را در زنجیره تامین تقویت می کند و سطح سبز زنجیره تامین را بهبود می بخشد.
طرح تحقیقاتی سیاست های مونوگرافی "زنجیره سبز" برای اولین بار توسط شورای کشور چین برای همکاری بین المللی در زمینه محیط زیست و توسعه زنجیره تامین، در تاریخ 15 دسامبر 2010 در پکن مطرح شد. این امر نشان می دهد که نه تنها اقدامات دولت، در زمینه راهنمایی و تقویت زنجیرهتامین سبز برای توسعه، افزایش یافته است، بلکه الزامات بیشتری را نیز فراهم کرده و چالشهای جدی را برای محققان بازار به وجود می آورد. از این رو، واضح است که مقررات زیست محیطی دولت چین برای شرکت ها، از تنها نگرانی آنها در خصوص مراحل عملیات شرکت، محیط زیست محصول و سایر موارد مورد نیاز در کل زنجیره تامین، است.
در واقع، اجرای موفقیت آمیز مدیریت زنجیره تامین سبز به موارد زیادی بستگی دارد و در یک ساختار هماهنگی منطقی خوب، مکانیزم های انگیزشی و ایجاد موفقیت آمیز همکاری های استراتژیک محیط زیست میان اشخاص مختلف، متفاوت است. دولت می تواند از شرکت های اصلی حمایت کرده، تا بتواند توانایی و انگیزه خود را برای اجرای عملیات سبز بالا ببرد و از یک مکانیزم هماهنگی درجهت افزایش منافع زنجیره تامین سبز استفاده کند، تا به هدف کل زنجیره تأمین که یکپارچگی و سبز شدن است، دست یابد
طراحی شبکه زنجیره تامین خون تحت عدمقطعیت در تقاضا و عرضه با درنظرگرفتن جنبههای اجتماعی
مقدمه:
خون انسان بعنوان یک منبع کمیاب شناخته میشود که فقط توسط انسان تولید شده و امروزه هیچ جایگزینی برای آن و محصولات آن وجود ندارد. برای تهیه سطح کافی محصولات خون به یک روند ایمن برای هر دو سطح بعلاوه رویکردهای اورژانسی، چالش بزرگی در محیط سلامت است. تامین اهداکنندگان خون بدون منطق و تقاضا برای خون امری تصادفی است. فسادپذیری خون و محصولات خونی مساله را سختتر میکند. کمبود خون باعث افزایش نرخ مرگومیر شده و افزایش هزینهها برای جامعه را در پی خواهد داشت. در زنجیرهتامین خون اهداکنندگان خون به صورت داوطلبانه با مراجعه به تسهیلات موردنظر اقدام به اهدای خون میکنند. واحدهای خونی به مکانهایی برای انجام آزمایشات و سپس توزیع آنها، بر اساس تقاضای بیمارستانها، ارسال خواهند شد. رویکردهای مختلفی برای مدلسازی زنجیرهتامین خون استفاده شده است. شبیهسازی، سیستمهای پویا، برنامهریزی عدد صحیح و برنامهریزی آرمانی از رویکردهای متدوال هستند.
ادامه مطلب ...
موضوع: مدل برنامهریزی خطی امکانی برای طراحی شبکه زنجیرهتامین تحت عدمقطعیت
چکیده
در این مقاله، یک مدل برنامهریزی خطی امکانی برای طراحی شبکه زنجیرهتامین با ورودیهای مبهم توسعه داده شده، که تقاضای بازار، مقادیر عرضه، هزینههای حملونقل، هزینههای احداث (بازگشایی)، هزینههای انبارداری بهصورت اعداد فازی مدل شده اند. یک برنامهریزی خطی امکانی با تابع هدف فازی که مجموع هزینههای سرمایهگذاری و عملیاتی زنجیرهتامین را حداقل میکند، فرمولبندی شده و یک روش برای حل مسئله برنامهریزی خطی امکانی ارائه شده است. نتایج عددی نشان میدهد عملکرد مدل پیشنهادی در کنترل دادههای غیرقطعی در مقایسه با مدل قطعی کلاسیک بهتر است.
مقدمه
امروزه مشتریان فقط متقاضی محصولات با کیفیت نیستند بلکه به دنبال خدمات هم هستند. درواقع محصولات ارزشی ندارند مگر اینکه در زمان و مکان مناسب به دست مشتریان برسند. لجستیک شامل یکپارچهسازی اطلاعات، حملونقل، موجودی کالا، انبارداری، جابهجایی کالا و بستهبندی میشود و قسمتی از زنجیره تامین است که ارزش زمان و مکان را به آن میافزاید. مدیریت لجستیک در زنجیره تامین وظیفه طراحی، نحوه اجرا، کنترل و افزایش بهرهوری کلیه فرآیندهای مرتبط با ذخیرهسازی کالا و جریانهای روبهجلو و یا معکوس از محل تولید تا نقطه مصرف بطوریکه نیاز مشتریان برآورده سازد، دارد. شرکتهای بسیاری هستند که برای ایجاد مزیتهای متمایز نسبت به دیگر رقبا با تکیه بر مدیریت لجستیک مزایای عالی بدست آوردهاند. توجه به موضوعات طراحی شبکههای زنجیرهتامین از بحثهای مهم مدیریت زنجیرهتامین با هدف کسب مزایای رقابتی و کاهش هزینهها محسوب میشود. در طراحی شبکه زنجیرهتامین تصمیمگیری در سه سطح عملیاتی، تاکتیکی و استراتژیک گرفته میشود. سطح استراتژیکی طراحی شبکه زنجیره تامین شامل تصمیمگیری پیکرهبندی شبکه بصورت زیر است:
ادامه مطلب ...
طراحی و برنامهریزی زنجیرههای تامین با یکپارچهسازی فعالیتهای لجستیک معکوس تحت عدم قطعیت تقاضا
مقدمه:
زنجیرههای تامین، بصورت سنتی، به عنوان سیستمهای لجستیکی دیده میشوند که شروع و پایان آنها به ترتیب با تامین مواد خام و توزیع کالا به مشتریان نهایی همراه هستند. ایجاد یک مدیریت کارامد برای چنین ساختاری به یکی از دغدغههای عمده تبدیل شده است و توجه جوامع صنعتی و آکادمیک را به خود جلب کرده است. جامعه پویای امروزی نیاز به جستجو در زنجیرههایتامین با یک دید گسترده و لحاظ کردن جنبههای محیطی و اجتماعی را ایجاد کرده است. وضعیت جامعه و الزامات قانونی، کارخانجات را ملزم به توجه به مسایل محیطی در سطوح مختلف فعالیتشان کرده است. در واقع، درصورت طراحی کارآمد زنجیرهتامین، عملکرد مثبتی در جهت کاهش تاثیرات منفی محیطی ایجاد خواهد شد. پس شرکتها باید بر طراحی سیستمها همراه با کاهش اثرات زیست محیطی سرمایهگذاری کنند.
تصمیمات طراحی و برنامهریزی نیازمند همزمان در نظر گرفتن با فعالیت های لجستیکی معکوس و ایجاد سیستم حلقه بسته است که فعالیتهای لجستیک معکوس شامل حملونقل و پردازش مجدد محصولات جمعآوری میشود.
مقاله مورد بررسی، یک مدل داینامیک برای طراحی و برنامهریزی زنجیرههای تامین همراه با درنظرگرفتن همزمان فعالیتهای حلقه بسته و فعالیتهای شبکه زنجیرهتامین رو به جلو ارائه کرده است. زنجیرهتامین پویا با گسترش ظرفیت و موجودیت های ارتباطی پویا در افق برنامهریزی سروکار دارد که سبب عدم قطعیت در تقاضا و در نتیجه نوسانات بازار در کسب و کار امروزی خواهد شد. در این مقاله یک مدل برنامهریزی خطی مختلط گسترش داده شده است که در آن ساختار زنجیرهتامین عمومی 4سطحی مورد بررسی قرار گرفته است و شامل عملیاتهای اصلی زنجیرهتامین از جمله تولید، مونتاژ، ذخیرهسازی، توزیع، جمعآوری، دستهبندی کردن، ساخت مجدد و در اختیار مصرف کننده قرار دادن، است. مدل پیشنهادی در چندین نوع شبکه از زنجیرهتامین روبه جلو تا زنجیرهتامین حلقه بسته با امکان تامین مستقیم از کارخانجات یا انبارها و یا خردهفروشان، اعمال شده است.
ادامه مطلب ...
تجزیه و تحلیل زنجیره تامین تحت تقاضای مصرف کننده حساس به مسائل زیست محیطی
و قرارداد اشتراک هزینه
مقدمه:
پیچیدگی های زنجیره های تامین، در جهان امروز رو به افزایش است و بسیاری از سازمانها مجبور هستند تا مسائل مرتبط با زنجیرهتامین خود را حل و فصل کنند و از طرف دیگر، نگرانیهای روزافزون در مورد تاثیرات زیست محیطی زنجیرههای تامین، بعد دیگری را بر پیچیدگی زنجیره افزوده است. از آنجا که خرده فروش در یک زنجیره تامین نقش مهمی را ایفا می کند، مسئله اصلی این مقاله نیز، از ابتکار عمل یک خرده فروش بزرگ، نشات می گیرد.
شرکت والمارت طی چندین سال اخیر به شدت تلاش کرده است تا محصولاتی را به فروش برساند که منابع و محیط زیست را حفظ می کنند. به منظور استفاده از بازاری که مصرف کنندگان آن نسبت به محصولات سبز آگاهی دارند، والمارت به طور فعال با تامین کنندگان خود، برای ایجاد محصولات سبز و برخی تغییرات در فرآیند، کار می کند.
در مثال دیگری، Dell یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فناوری در جهان، یک هدف بلندپروازانه برای کاهش 40٪ از انتشارات گازهای گلخانه ای از سال 2007 تا 2015 داشته است. این شرکت به مرور زمان متوجه شد که برای رسیدن به این هدف، باید به طور فزاینده ای با تامین کنندگان خود، که بخشی جدایی ناپذیر از زنجیره تامین Dellهستند، همکاری کند. تا سال 2009، هشتاد درصد از تامین کنندگان Dell الزامات زیست محیطی خود را برآورده کرده بودند و تا به حال نیز توسط شرکت Dell موظف به حضور در پروژه افشای میزان انتشارات کربن شده بودند. نوع همکاری شرکت Dell با تامین کنندگانش برای کاهش انتشار کربن در زنجیره تامین و وارد کردن محصولات سبزتر به بازارفروش، اهمیت زیادی در مدل این مقاله دارد.
تاثیر هماهنگی در هزینه ها و انتشار کربن برای یک مساله دوسطحی مقدار سفارش اقتصادی متوالی
مقدمه:
حمل و نقل باربری باعث ایجاد حدود 5 درصد از انتشار کربن در جهان است و تولید گازهای گلخانه ای حمل و نقل باربری بسیار بالاتر از بخش های دیگر حمل و نقل می باشد. در بخش حمل و نقل های باربری، ارتباطاتی بین هزینه های حمل و نقل و انتشار کربن حمل و نقل وجود دارد. ضریب بار یک شاخص عملکرد مهم برای حمل و نقل بار بوده، که تعریف آن "نسبت تناژ واقعی حمل شده به حداکثر باری که می تواند حمل شود”، است و وسلیه نقلیه باید با توجه به حداکثر وزن خود پر شود. در کمال تعجب، ضریب بار برای حمل و نقل باربری جاده ای در کشورهای توسعه یافته نسبتا پایین بوده و کاهش یافته است. به عنوان مثال، براساس گزارش آژانس محیط زیست اروپا به طور کلی ضریب بار در کشورهای اروپایی کمتر از 50 درصد بوده و این مقدار در دو دهه گذشته کاهش یافته است. در نتیجه، ناکارآمدی حمل و نقل باربری جاده ای در اروپا منجر به ایجاد هزینه و انتشار کربن زیادی شده است.
جلسه دفاع نهایی پایان نامه دکتری جناب آقای نعمت الهی در تاریخ سیزدهم تیرماه برگزار گردید. دانش آموختگی دوره دکتری ایشان را از طرف تمامی اعضای گروه هم افزایی به ایشان تبریک گفته و موفقیت ایشان را در تمامی مراحل زندگی خواستاریم.