ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 |
مساله طراحی شبکه زنجیرهتامین دوهدفه تحت عدم قطعیت
مقدمه
در این مقاله، طراحی یک سیستم توزیعی دوسطحی در شبکه زنجیرهتامین و مکانیابی تسهیلات ارائه شده است. پیش از این، Ballou(1999) برنامهریزی زنجیرهتامین را به تصمیماتی در خصوص موجودی، حملونقل و مکانیابی تسهیلات تقسیمبندی کرد که این تصمیمات چارچوبی برای طراحی شبکه زنجیرهتامین مشخص کرده و تاثیر چشمگیری بر هزینههای لجستیکی خواهند گذاشت. برای مثال، به علت هزینه بالای بستن یا بازگشایی تسهیلات، مکانیابی تسهیلات تاثیر بلندمدتی بر زنجیرهتامین خواهد داشت. زمانیکه هزینهها وابسته به بازگشایی تسهیلات جدید و هزینههای موجودی باشد، شبکه سعی در کاهش تعداد تسهیلات دارد. از طرف دیگر، افزایش تعداد تسهیلات، زمان تحویل محصول را کاهش خواهد داد. در محصولات مشخص(خاص) زمان تدارکات سریع، میتواند به عنوان ارزش افزوده محصول تلقی شده و مزیت رقابتی بلندمدت و کوتاهمدت را برای شرکت به همراه داشته باشد.
در این مقاله مجموعهای از مکانهای بالقوه با هزینه ثابت برای بازگشایی یک تسهیل و ظرفیت محدود وجود دارد. در شبکه زنجیرهتامین تعداد و مکان کارخانجات و مشتریان ثابت بوده و برای حملونقل کالا بین هر دو جفت تسهیل در بین سطوح، گزینههای مختلف حملونقل وجود دارد که این حالات و گزینهها توسط تامینکننده از شرکتهای مختلف، به همراه دسترسپذیری انواع مختلف خدمات در هر شرکت و امکان استفاده از حالات مختلف حملونقل (مثل کامیون،هوایی،ریلی و غیره) تعیین میشوند. به طور معمول رابطه معکوسی بین زمان و هزینه استفاده از هرکدام از حالات وجود دارد که خدمات سریعتر دارای هزینه بالاتری نسبت به سایر خواهند داشت.
همچنین، در جهت ایجاد توازن بین مسایل اقتصادی و رضایت مشتریان، رویکرد مقاله سعی در کمینه کردن هزینه کل و کمینه کردن زمان موردنیاز برای ارسال محصول در سرتاسر زنجیره است. حضور اهداف چندگانه در مساله مجموعه حلهای بهینه را افزایش داده و به جای حل بهینه واحد بر حل پارتویی تمرکز دارد.
مقدمه
بیشتر مشتریان ترجیح میدهند که محصولات را از تولیدکنندگانی خریداری کنند که تعویض و یا تعمیر محصولات در دوره گارانتی را بدون پرداخت هزینه و یا با هزینه اندک، تضمین میکنند. بنابراین در میان تولیدکنندگانی که محصولاتی با کیفیت و قابلیت اطمینان یکسان تولید میکنند، میتوان گارانتی را به عنوان انگیزه مشتریان برای خرید از تولیدکنندهای در نظر گرفت که گارانتی را نیز در نظر میگیرد. از این رو، شرکتهایی که قراردادهای خدماتی متنوعی برای مشتریان فراهم میکنند، میزان فروش و در نتیجه سود بیشتری نسبت به شرکتهای دیگر خواهند داشت. به این ترتیب، مشتریان هنگام مواجه شدن با قراردادهای خدماتی، میتوانند قراردادی را که با نیازهای آنان متناسب است انتخاب کنند و از مزایای آن بهرهمند گردند.
مقدمه:
حمل و نقل جادهای عامل اصلی انتشار گاز کربن دی اکسید است که مستقیما از مصرف سوخت ایجاد میشود. مصرف سوخت به پارامترهای متفاوتی مانند سرعت، بار و شتاب وسیله نقلیه وابسته است. مسئله مسیریابی آلودگی (PRP) نوع توسعه یافته مسئله مسیریابی وسیله نقلیه (VRP) با پنجره زمانی است که به دنبال مسیریابی تعدادی وسیله نقلیه برای ارائه خدمات به مجموعهای از مشتریان دارای پنجره زمانی میباشد. در این نوع مسائل هدف تعیین سرعت بهینه در هر مسیر، کاهش مصرف سوخت و هزینههای راننده میباشد. اینگونه مسائل Np-hard هستند و روشهای دقیق قادر به حل آنها نیست به همین علت این مقاله الگوریتم جستجوی بزرگ همسایگی انطباقی که یک روش ابتکاری است را پیشنهاد داده است. تفاوت الگوریتم به کار رفته در این مقاله با حالت کلاسیک آن استفاده از الگوریتم بهینهسازی سرعت (SOA) است که در آن سرعت بهینه (در مسیر داده شده) محاسبه میشود؛ این عمل باعث کاهش مصرف سوخت، انتشار گازهای سمی و هزینههای راننده میشود. همچنین این الگوریتم میتواند به تنهایی در مسائل مسیریابی وسیله نقلیه با پنجره زمانی برای بهینهسازی سرعت استفاده شود.