موضوع: بررسی قیمت گذاری و هماهنگی در زنجیره تامین با درنظر گرفتن سرقت برای کالاهای دیجیتال
مقدمه:
کالاهای دیجیتال و کالاهای سنتی دارای هزینه ثابت متفاوتی هستند و هزینه ثابت کالای دیجیتال بیشتر است ولی هزینه های حاشیه ای کمتری دارند یعنی با افزایش مقدار فروش آن ها، سود آن ها نیز به سرعت افزایش می یابد. کالاهای دیجیتال به راحتی کپی می شوند و چون هزینه انتقال آن ها کم است خیلی راحت و ارزان به سرقت می روند. سرقت یک اثر یعنی کپی کردن یا استفاده کردن از یک اثر بدون اجازه گرفتن از صاحب امتیاز آن. این کار اثرات ناخوشایندی در جوامع مختلف به جای می گذارد حتی اگر اثر غیرمجاز، به صورت رایگان به دست مصرف کننده برسد. راه های مختلفی برای جلوگیری از سرقت یک اثر در مقاله ها ارائه شده است. برخی از این مقاله ها عبارتند از (Khouja & Park, 2008; Khouja & Rajagopalan, 2009; Wu & Chen, 2008). برخی بر این باورند که سرقت یک اثر بر تقاضا تاثیر گذاشته و باعث تغیر سود می شود.
چکیده:
شبکه های توزیع محصولات با مسئله ریسک و یا خرابی های غیر منتظره رو به رو هستند. تعداد مقالات بسیار کمی به بررسی از دست دادن یک تسهیل با در نظر گرفتن قابلیت اطمینان پرداخته است. در این مقاله دو مدل برای طراحی یک شبکه توزیع با قابل اطمینان مطرح شده است، مدل قابلیت اطمینان پی-مدیان (PRMP) و مدل قابلیت اطمینان مکانیابی مراکز با هزینه ثابت و ظرفیت نامحدود (RUFL). در هر دو مدل احتمال خرابی تسهیلات ناهمگون فرض شده است؛ همچنین یک تامین کننده جهت پشتیبانی، و غنی سازی (بهبود) تسهیلات با بودجه محدود در نظر گرفته شده است. هر دو مدل PRMP و RUFL بصورت غیر خطی می باشند که مسئله را به حالت NP-hard تبدیل کرده است. در این مقاله از روش آزادسازی لاگرانژ (LR) جهت حل مسئله استفاده شده است. کارآیی راه حل مبتنی بر LR با راه حلهای به دست آمده از یک سیاست مینوپیک (myopic policy)، مقایسه شده است که هدف آن تقویت بیشتر تسهیلات قابل اطمینان بدون توجه به مکان جغرافیایی تقاضا (مقدار تقاضا در هر مکان) است. در نهایت، برای ارزیابی اثربخشی راه حلهای ارائه شده، به بررسی نرخ بازگشت سرمایه گذاری پرداخته شده است. ادامه مطلب ...
چکیده:
این مقاله یک مدل تصادفی چند دورهای و عدد صحیح برای جمع آوری، تولید، ذخیره و توزیع پلاکت، که از مراکز جمعآوری خون به نقاط تقاضا فرستاده میشوند، در نظر گرفته است. در این مدل، سن پلاکت و قوانین اولویت تطبیق ABO-Rh بر اساس نوع بیمار به منظور افزایش کیفیت و ایمنی خدمات در نظر گرفته شده است. ابتدا، یک فرایند زنجیرهای مارکوف برای پیشبینی تعداد اهداکنندگان اعمال میشود؛ پس از آن، تقاضای غیرقطعی با استفاده از برنامهریزی تصادفی دو مرحلهای بررسی میشود. یکی از جنبههای چالش برانگیز، استفاده از برنامهریزی تصادفی در یک محیط پویا است که برای ساخت آن، یک مجموعه مناسب از سناریوهای گسسته در نظر گرفته میشود. بنابراین یک رویکرد بهبود یافته برای کاهش سناریو ارائه میشود که به خوبی پروسههای تصادفی برای پارامترهای غیر قطعی را نشان میدهد (سعی بر آن شده تا نمونههای کاهش یافته نماینده کل نمونهها باشد).
برای مدیریت ریسک، یک رویکرد ساده برای کاهش ارزش انتظاری و واریانس هزینه پیشنهاد شده است. در نهایت، استراتژیهای مدیریتی که از یک مطالعه واقعی میباشد، ارائه شده است.
ادامه مطلب ...
جستجوی محلی تکرارشونده با رویکرد انتخاب همسایگی انطباقی برای مسئله مسیریابی وسیله نقلیه چندانباره همراه با تحویل و ارسال همزمان
مقدمه
مسائل مسیریابی وسیلهنقلیه چندانباره با امکان همزمان تحویل و ارسال (MDVRPSDP) بیشتر در سناریوهای واقعی لجستیک حملونقل مطرح میشوند. در مسائل MDVRPSDP، مشتریان بطور همزمان میتوانند کالا را دریافت و درصورت خرابی یا انصراف و یا داشتن کالاهایی از قبل در موجودی آنها را ارسال کنند. همچنین حمل تمام کالاهای دریافتشده باید از انبار شروع شده باشد و تمام کالاهای برگشتی از مشتریان باید به همان انبار ارسال شود. فروشگاههای مواد غذایی معمولا دارای همچین سیستمی هستند زیرا غذای تازه را دریافت میکنند و غذاهای قدیمیتر یا بطریهای خالی را به همان انبار که قبلا از آن دریافت کردهاند، برمیگردانند.
ادامه مطلب ...
موضوع: جستجو همسایگی متغیر دو فاز برای حل مسئله مسیریابی موجودی چند محصولی
در این مقاله یک مسئله مسیریابی موجودی درنظر گرفتهشده است و برای حل آن از الگوریتم فراابتگاری جستجو همسایگی متغیر (VNS) دو فاز پیشنهاد شده است. در فاز اول از VNS برای حل مسئله مسیریابی ظرفیتدار در هر دوره برای پیدا کردن یک جواب اولیه بدون درنظر گرفتن موجودی استفاده میشود. در فاز دوم، مکررا به بهبود جواب اولیه با هدف کمینهکردن هزینههای حملونقل و موجودی پرداخته میشود. در این مقاله دو الگوریتم مختلف، جستجو همسایگی متغیر و .... پیشنهاد کردیم. مدل برنامهریزی خطی و ابتکاری بعد از حرکت از هر جستجوی محلی، برای تعیین مقدار محصولات جمعآوری شده از هر تامینکننده در هر دوره اعمال میشود. در مقاله از قانون اولویتبندی تامینکنندگان و وسایل نقلیه در طی افق زمانی برنامه تحویل فعلی استفاده شده است.
ادامه مطلب ...
چکیده:
بیشتر مدلهای طراحی شبکه لجستیکی در مقالات فرض کردهاند که تسهیلات همواره در دسترس و قابل اطمینان هستند، در صورتی که در واقعیت چنین نیست و بسیاری از عملگرها تحت ریسک و خرابی میباشند. در این مقاله به بررسی قابلیت اطمینان یک شبکه زنجیره تامین حلقه بسته با در نظر گرفتن دادههای ورودی غیر قطعی، به طوریکه احتمال خرابی برای تسهیلات به صورت کامل و یا بخشی از آن است، پرداخته شده است. مدل ارائه شده یک مسئله عدد صحیح مختلط خطی احتمالی با هدف کمینه کردن هزینه کل که شامل تاسیس تسهیلات جدید و هزینه مورد انتظار در صورت بروز خرابی در هر سناریو میباشد، است. بنابراین از پی-رباست برای محدود کردن هزینه در هر سناریو اختلال استفاده شده است. نتایج بدست آمده نشان میدهد که ریسکهای ایجاد شده در عملکرد و خرابی به صورت قابل ملاحظهای بر کل ساختار شبکه طراحی شده تاثیر میگذارد و باید در هنگام طراحی شبکه حلقه بسته، قابلیت اطمینان شبکه را نیز در نظر گرفت.
ادامه مطلب ...
چکیده:
مقاله بررسی شده یک مدل مکانیابی و تخصیص برای خدمات و مراقبتهای بهداشتی میباشد. هدف مدل کمینه کردن هزینه با در نظرگرفتن سرویسدهی مناسب در زمان مورد نیاز است که برای حل آن از الگوریتم شبیه
سازی تبریدی استفاده شده است. مدل شامل 100 مرکز بهداشتی کاندید شده و 15 مرکزدرمان است که حدودا 1000 بار حل شده است. به منظور بررسی آزمون در دنیای واقعی ، یک آزمایش گسترده مدیریتی با استفاده از اطلاعات بدست آمده از مراکز بهداشتی انجام شده است. در این آزمایش سه مسئله مهم تاثیر گذار هستند: (1) درجه تمرکز خدمت، (2) نقش جذب و نگهداری بیمار به عنوان یک تابع فاصله تا مرکز درمان ، (3) تراکم جغرافیایی تعداد بیماران (تعداد بیماران در هر منطقه در نظر گرفته شده). بین مورد سوم و هزینه تبادل وجود دارد.
ادامه مطلب ...
موضوع: روش ابتکاری جستجوی همسایگی بزرگ انطباقی برای حل مسئله مسیریابی وسیلهنقلیه چنددورهای
در مقاله حاضر به بهینهسازی هزینههای جمعآوری و توزیع محصول در افق زمانی (چند روزه) پرداخته شده است. عمل جمعآوری و توزیع مججد بصورت روزانه انجام میشود و به تنوع محصولات فصلی توجه شده است. مسیریابی برای کل افق زمانی طراحی میشود و برای مدلسازی توالی دورهها اعمال شده است. از الگوریتم جستجوی همسایگی بزرگ انطباقی در این مقاله استفاده شده است.
مقدمه
مسئله مسیریابی وسایلنقلیه یک مسئله بهینهسازی ترکیبی است که در بسیاری از مسائل طراحی و مدیریت سیستمهای توزیع مطرح میشود. مسئله VRP کلاسیک را بهعنوان مسئله مسیریابی وسیلهنقلیه ظرفیتدار CVRP نیز مطرح میکنند که هدفش تعیین مسیرهای وسایلنقلیه همگن است که در یک انبار مرکزی مستقر هستند و باید تقاضاهای معین مجموعهای از مشتریان را برآورد سازند. هدف طراحی مسیر با کمترین هزینه است. مفروضات مسئله کلاسیک به شرح زیر هستند:
هر مسیری که توسط یک وسیله نقلیه انجام میشود باید از انبار شروع شود.
هر مشتری فقط یکبار توسط هر وسیلهنقلیه بازدید میشود.
مقدار کالای در حال جریان در هر مسیر (تحویل دادنی/ جمعآوری شده) باید از ظرفیت وسیلهنقلیه تخصیص یافته به آن مسیر تجاوز نکند.
ادامه مطلب ...
موضوع: هماهنگی نقطه سفارش مجدد تامین کننده: یک مکانیزم هماهنگی برای زنجیره تامین با زمان تحویل طولانی تامین کننده
مقدمه:
زنجیره تامین شامل همه اعضایی است که در تهیه محصول برای مشتریان شرکت دارند. هر عضو زنجیره تامین، نقشی منحصر به فرد در تهیه محصول برای مشتری ایفا می کنند مانند تامین مواد اولیه، ساخت، توزیع و خرده فروشی. جریان پیوسته مواد در زنجیره تامین مسئله ای حیاتی به حساب می آید که با یکپارچگی و ادغام اعضا حاصل می شود. تاخیرها بین دو عضو متوالی در زنجیره تامین شامل تاخیر اطلاعات، تاخیر سفارشات، تاخیر در حمل و نقل و موارد دیگر است که می تواند باعث ایجاد وقفه در جریان مواد در کل زنجیره تامین شود. زمان تحویل، مدت زمان بین صدور و تحویل سفارش از طرف یک عضو زنجیره تامین است. طولانی بودن، متغیر بودن و تصادفی بودن زمان تحویل باعث کاهش میزان خدمت می شود.
در این مقاله اثرات زمان تحویل بالادستی روی عملکرد زنحیره تامین در حالی که عضو بالادستی و پایین دستی با زمان تحویل تصادفی روبرو هستند، بررسی می شود. اگر زمان تحویل تصادفی دو عضو زنجیره تامین جمع شوند، به دلیل تاخیر طولانی مدت در بالادست، رسیدن به سطح خدمت برنامه ریزی شده برای پایین دست امکان پذیر نخواهد بود. کاهش سطح خدمت باعث ایجاد هزینه های بیشتر در کل زنجیره تامین می شود. اگر تامین کننده تصمیم بگیرد که موجودی خود را در زمان کوتاه تر بازپرسازی کند، انباشت زمان های تحویل کاهش یافته و در نتیجه کمبود برای خرده فروش به تدریج کاهش می یابد. با توجه به ریسک مربوط به موجودی اضافه، تامین کننده حاضر به افزایش نقطه سفارش مجدد نیست.
موضوع: طراحی شبکه زنجیرهتامین حلقه بسته سبز و پایدار چندهدفه فازی
این مقاله به طراحی مسائل زنجیرهتامین حلقه بسته شامل تامینکنندگان، تولیدکنندگان، مراکز توزیع، مشتریان، مراکز انبار، مراکز بازگشت و مراکز بازیافت میپردازد. این مسئله مستلزم سه نوع انتخاب در مورد بازیافت محصول، بازیافت اجزا و بازیافت مواد اولیه است. مدلسازی این زنجیره با توجه به ملاحظات زیستمحیطی، سود کل را بهینهسازی میکند و بهمنظور حداکثر کردن پاسخگویی به تقاضای مشتریان، تعداد روزهای کاری از دست رفته بهعلت حوادث کاری را کاهش میدهد. از الگوریتم ژنتیک با سناریوهای مختلف برای حل مدل استفاده شده است. حل این مدل، تصمیمگیری در مورد بازگشایی و یا بستن هر یک از اجزای زنجیره و جریان مطلوب محصولات در میان آنها را فراهم میکند.
مقدمه
در سالهای اخیر بهدلیل مقررات دولتی و همچنین افزایش توجه به اثرات زیستمحیطی و حفظ منابع طبیعی، لجستیک معکوس و زنجیرههایتامین حلقهبسته، توسط محققان و تصمیمگیران مورد بررسی و توجه قرار گرفته است. یک زنجیرهتامین کلاسیک یا روبهجلو شامل یک شبکه از تامینکنندگان، تولیدکنندگان و توزیعکنندگان برای ارائه یک محصول و یا خدمت خاص تشکیل میشود. لجستیک معکوس شامل تمام مسائل مربوط به جمعآوری محصولات استفادهشده، کنترل و جمعآوری آنها و همچنین بازیافت و بازفرآوری و دفع آنها است. اگر هر دو زنجیره تامین روبهجلو و معکوس بطور همزمان درنظر گرفته شوند، شبکه حاصل به عنوان زنجیره تامین حلقهبسته تعریف میشود. برای طراحی چنین زنجیرهای لازم است که سازمان برای طراحی شبکههای روبهجلو و معکوس برنامهریزی کند. همچنین افزایش توجه به مسائل محیط زیست و اجتماعی باعث بوجود آمدن مفاهیم زنجیرهتامین سبز و پایدار میشود.
ادامه مطلب ...