وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان  دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران
وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان  دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران

طراحی شبکه خدمات درمانی: یک رویکرد استوار امکانی ( مقاله یازدهم)

چکیده:

در این مقاله یک مدل برنامه‌ریزی غیرخطی عدد صحیح دو هدفه (BO-MINLP) به‌منظور طراحی شبکه خدمات سلامت سه سطحی سلسله مراتبی بررسی می‌شود. هدف مدل کمینه‌سازی هزینه کل استقرار تسهیلات و مسافت وزن‌دار بین مناطق بیمار و مراکز درمانی می‌باشد. برای مقابله با عدم‌قطعیت پارامترها, چهار نوع مدل ترکیبی برنامه‌ریزی امکانی استوار (HRPP) معرفی می‌شود. در نهایت، یک مطالعه موردی برا ی نشان دادن عملکرد وکابرد مدل‌های، (HRPP) در عمل ارائه می‌شود.

کلید واژه‌ها: خدمات درمانی، تخصیص و مکان‌یابی سلسله مراتبی، سیستم ارجاع، برنامه‌ریزی دو هدفه، برنامه‌ریزی امکانی استوار

  ادامه مطلب ...

جمع آوری خون به روش آفرزیس یا خون کامل؟ رویکرد بهینه سازی تصادفی چند هدفه ( مقاله دهم)

چکیده

در زنجیره تامین خون چندین تکنولوژی برای جمع آوری و پردازش خون در دسترس است. این تکنولوژی ها از نظر هزینه و کارایی متفاوت هستند؛ به عنوان مثال، جمع آوری به روش افرزیس به تجهیزات بسیار گران قیمت نیاز دارد، اما بازده فرآورده های خونی به طور قابل توجهی بیشتر از جمع آوری به روش خون کامل است. از مشکلات استراتژیک زنجیره تامن خون  انتخاب بهترین ترکیب تکنولوژی ها و از مشکلات عملیاتی میتوان به دشواری تخصیص اهداکنندگان به روش های جمع آوری اشاره کرد. این تصمیمات پیچیده میباشند زیرا باید فاکتورهای زیادی در نظر گرفته شود، از جمله تقاضای تصادفی، سازگاری گروه های خونی، در دسترس بودن اهدا کننده، نسبت گروه های خونی در جمعیت اهدا کننده و گیرنده، هزینه های ثابت و متغیر و هزینه های فرایند.  استفاده از پیش بینی های تقاضای قطعی کافی نیست به همین دلیل نیاز به یک تصمیم استوار میباشد که باید عدم قطعیت و تغییرپذیری در تقاضا و عرضه را در نظر بگیرد. در این مقاله یک مدل برنامه ریزی خطی عدد صحیح تصادفی چند هدفه برای پشتیبانی از چنین تصمیماتی ارائه شده است. مدل تقاضا را تصادفی در نظر گرفته است و به دنبال بهینه سازی دو هدف است: مجموع هزینه ها و تعداد اهدا کنندگان مورد نیاز. برای حل این مسئله، ترکیب جدیدی از الگوریتم نمونه متوسط تقریبی (SAA) ​​و الگوریتم  اپسیلون-محدودیت استفاده شده است. این رویکرد با استفاده از داده های واقعی از بوگوتا، کلمبیا نشان داده شده است.

واژه‌های کلیدی: تحقیق در عملیات در سیستم سلامت، زنجیره تأمین خون، جداسازی خون، افرزیس، برنامه ریزی تصادفی، برنامه ریزی چند هدفه

  ادامه مطلب ...