وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان  دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران
وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان  دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران

ارائه مدل یکپارچه تولید - توزیع برای محصولات فسادپذیر (بررسی مقاله ششم)

 

مقدمه

با افزایش روزافزون رقابت در بازارهای جهانی، سازمان­ها برای ارتقاء سطح خود تا حد جهانی، همواره با بهبود در سطوح مختلف برنامه­ریزی مواجه هستند. در دسته­بندی سطوح مختلف تصمیم­گیری، برنامه­ریزی تاکتیکی به مسائلی مربوط می­شود که برای رسیدن به اهداف در سطوح میانی سازمان مطرح می­باشند و شامل فرایندهایی هستند که به وسیله آن، مدیران دسته­ای از فعالیت­های مرتبط را در جهت اجرای یک استراتژی به تصویر می­کشند. هدف این تحقیق بهینه­سازی برنامه­ریزی تاکتیکی با درنظر گرفتن فاکتور طول عمر برای کالاهای پرفروش می­باشد. افق برنامه ریزی در نظر گرفته شده یک سال است که به­موجب آن بهبود در فرایند  انبارش و نگهداری موجودی در انبارها و مراکز توزیع مورد بررسی قرار می­گیرد. مسئله در چهار حالت بدون درنظر گرفتن فاکتور سن، احتساب سن کالا بطور مستقیم، احتساب سن کالا بطور غیرمسقیم و احتساب سن کالا بطور ترکیبی از حالات قبلی، در قالب چهار مدل ریاضی برنامه­ریزی خطی عدد صحیح مختلط با هدف کمینه­سازی هزینه­های کل سیستم ارائه می­شود. در نهایت مثال عددی برای ارزیابی و مقایسه عملکرد مدلهای ارائه شده مطرح می­شود. نتایج حاصل بیانگر این است که مدل ترکیبی و همچنین مدلی که سن محصولات بصورت مستقیم در آن در نظر گرفته شده، نتایج مطلوبتری را در زمان محاسباتی معقول ارائه می­دهند.  ادامه مطلب ...

هماهنگی در زنجیره تامین-تبلیغات (بررسی مقاله یازدهم)


مقدمه

برخی محصولات کشاورزی از جمله میوه ها، سبزیجات، شیر تازه و... از فساد پذیری بالایی برخوردارند؛ زنجیره تامین این محصولات با زمان تحویل بلند مدت تعریف می شود. کالاهای فسادپذیر، منابع اساسی سود برای بخش خرده فروش هستند. از آنجاییکه مساله کمبود موجودی برای خرده فروش مشکل زا است، بنابرین می توان به منظور مشخص کردن تازگی محصول، نرخ زوال را در زنجیره تامین کشاورزی معرفی کرد.

به دلیل ویژگی خاص محصولات کشاورزی تازه، بهبود بازدهی مدیریت و استفاده از مدل های تکنولوژیک در تصمیم گیری ها  ضروری است. مدل های موجودی که برای محصولات فسادپذیر توسعه پیدا کرده اند بر روی سیاست های موجودی محصولات کشاورزی و کاهش موانع زنجیره تامین متمرکز هستند. هرچند، به دلیل دوره فروش کوتاه و تنوع فصلی محصولات کشاورزی، زنجیره تامین کشاورزی با ریسک بیشتری رو به رو می شود که ممکن است منجر به کاهش سود کل زنجیره تامین شود.

 

ادامه مطلب ...

هماهنگی در زنجیره تامین-تبلیغات (بررسی مقاله دهم)


مقدمه

امروزه در بازارهای رقابتی ، شرکت ها به تلاش برای با کفایت بودن و مقرون به صرفه بودن فعالیت هایشان، هدایت می­شوند. یک زنجیره تامین عموما شامل تعدادی عضو است که در درجه اول به بهینه سازی سود شخصی خود توجه می کنند. تمرکز بر هدف های شخصی توسط اعضای زنجیره تامین منجر به عملکرد ضعیف زنجیره تامین می گردد. به منظور دستیابی به هماهنگی زنجیره تامین و نتیجه برد-برد، بهتر است که زنجیره تامین از چابکی لازم برای واکنش سریع نسبت به تغییرات در عرضه و تقاضا، تسهیم اطلاعات تجاری برای ساده سازی فرآیندها و همراستا ساختن علایق همه اعضای کانال برای توزیع منصفانه ریسک ها، هزینه ها و پاداش ها در شبکه، برخوردار باشد. مکانیزم های بسیاری برای دستیابی به هماهنگی کانال توسعه یافته اند که شامل مسئله هماهنگی خریدار-فروشنده، مکانیزم تبلیغات همکارانه و سیاست بازگشت خرید می باشد.

  ادامه مطلب ...

هماهنگی در زنجیره تامین- بررسی مقاله یازده

مقدمه:

افزایش آگاهی در مورد مسائل زیست محیطی رفتار مشتریان را تغییر داده است. به گزارش BBMG، 51% از آمریکایی­ها تمایل به پرداخت هزینه بیشتر برای کالاهایی که کمتر باعث تخریب محیط زیست می­شوند، هستند و 67% از آنها با خرید کالاهایی که کیفیت سبز بالایی دارند، موافق هستند­. در سال 2008 تحقیقی توسط کمیسیون­های اروپایی صورت گرفت، بر اساس آن 75% از اروپایی­ها حاضر به خرید کالاهای سبز حتی با قیمت بیشتر بودند در حالی که در سال 2005، تنها 31% از آنها حاضر به خرید کالاهای سبز با قیمت بیشتر بودند.­ با توجه به آگاهی مشتریان به مسائل زیست محیطی، تحقیقات کیفیت سبز محصولات را که بر تقاضا تاثیر می­گذارد، معرفی کردند. کالاهای سبز محیط زیست را کمتر از کالای معمولی تخریب می­کند اما نسبت به کالای معمولی قیمت بالاتری دارد. با افزایش آگاهی مشتریان، تقاضا برای کالاهایی که کیفیت سبز دارند افزایش می­یابد و تولیدکنندگان به تولید کالاهایی با کیفیت سبز که جایگزین کالاهای معمولی می­باشند، تشویق می­شوند.

 

ادامه مطلب ...

هماهنگی در زنجیره تامین-تبلیغات (بررسی مقاله نهم)


مقدمه

مسئله هماهنگی کانال به صورت گسترده در اقتصاد صنعتی، بازاریابی و پژوهش عملیات مورد مطالعه قرار گرفته است. در کانال های توزیع، اگر اعضای کانال نتوانند و یا مجبور نباشند که سطوح هدف ثابت و کارایی را در یک قرارداد تعیین نمایند؛ به این دلیل که این هدف ها برای رقیب قابل مشاهده نیستند (برای مثال تبلیغات محلی) و یا به دلیل محدودیت های قانونی (برای مثال ممنوعیت حفظ قیمت فروش مجدد که خرده فروشان با تولیدکننده توافق کرده اند که کالا را به قیمت خاصی به فروش برسانند)، در این صورت کانال توزیع، ناکارآمد خواهد بود زیرا اعضا به بیشینه سازی سود خود و نه سود کانال راغب هستند. بنابراین، تعیین قراردادی که در آن اعضا انگیزه برای  انتخاب سطوح هدف (متغیرهای تصمیم) ناکارآمد نداشته باشند و بر اساس سطوح تعیین شده در قرارداد عمل کنند، از اهمیت بسیاری برخوردار است. 


  ادامه مطلب ...

ارائه مدل یکپارچه تولید - توزیع برای محصولات فسادپذیر (بررسی مقاله پنجم)

مقدمه

از جمله مباحث قابل­توجه در تولید- توزیع یکپارچه برای محصولات فسادپذیر، مدیریت موجودی در کل شبکه می­باشد. اهمیت این موضوع و توجه محققان به آن، به­دلیل این است که سهم بزرگی از هزینه­های کل زنجیره، توسط هزینه­های نگهداری موجودی به مدل اعمال می­گردد. بنابراین، ارائه مدلی با کمترین میزان موجودی و متعاقب آن حداقل کردن هزینه­های موجودی و نبود کمبود، جزء مسائل مهمی است که سازمان­ها و صنایع خواستار دستیابی به آن می­باشند. از طرفی کالاهای فسادپذیر بدلیل دارا بودن عمر محدود و شرایط ناپایدار و متغیر نگهداری در ضمن فرایند حمل­و­نقل، در معرض کاهش کیفیت و حتی فساد کامل قرار دارند. در این تحقیق، با­توجه به حساسیت بالای نگهداری و توزیع این اقلام، سیاست­های مختلف مدیریت موجودی و همچنین مسیریابی توزیع محصولات تحت تقاضای قطعی ارائه شده است. زنجیره تامین مورد بررسی دو سطحی می­باشد که در سطح اول یک تولید­کننده و سطح دوم چندین خرده­فروش وجود دارد. این زنجیره تامین تحت چندین رویکرد مدیریت موجودی بررسی و مقایسه می­شود. مدل ارائه شده یک مدل ریاضی برنامه­ریزی خطی عدد صحیح مختلط با هدف بیشینه­سازی سود کل سیستم می­باشد. همچنین کالاها با استفاده از ناوگان محدودی از وسائل نقلیه با ظرفیت محدود، بین خرده­فروشان توزیع می­گردد. ظرفیت نگهداری خرده­فروشان محدود بوده و کمبود مجاز نمی­باشد. در نهایت به­منظور حل مسئله، یک الگوریتم شاخه و کران توسعه داده شده و با تولید مثالهای در ابعاد مختلف، کارایی الگوریتم بررسی می­شود.

 

ادامه مطلب ...

طراحی شبکه زنجیره تامین-بررسی مقاله ششم

چکیده:


طراحی زنجیره تامین حلقه بسته بر جریان رو به جلو و معکوس محصولات، به صورت یکپارچه دلالت دارد. این مقاله به معرفی عوامل غیر خطی در طراحی شبکه زنجیره تامین حلقه بسته و استفاده از الگوریتم بهینه سازی کلونی مورچگان بمنظور بهینه سازی طراحی زنجیره تامین، پرداخته است. الگوریتم پیشنهادی را SCAnt-NLDesign می­نامند. نتایج نشان می­دهد که الگوریتم پیشنهادی به میزان ۴۴ درصد هزینه‑های کلی شبکه زنجیره تامین حلقه بسته را کاهش می­دهد. 

ادامه مطلب ...

هماهنگی در زنجیره تامین- بررسی مقاله دهم

مقدمه:

مدیریت پایداری  منجر به تعادل بین مسائل زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی می گردد امروزه، توجه و نگرانی در مورد مسائل زیست محیطی با زندگی روزانه و فعالیت­های تجاری همراه شده است. در سال 2003، گزارشی منتشر شد که براساس آن، می بایست بررسی کالاهایی که برای مصارف مختلف خریداری می­شدند، فرآیند تهیه آنها و همچنین بسته­بندی و تحویل آنها  به خصوص در بخش تولید افزایش می یافت. تلاش برای کاهش تاثیرات فعالیت­ها بر محیط زیست، مدیریت زنجیره تامین سبز نام گرفته است. براساس این گزارش، شرکت­ها به منظور داشتن زنجیره تامین سبز باید دو نگرش داشته باشند: 1) از تامین­کنندگان، ارائه مدارک از عملیات مسائل زیست ­محیطی درخواست شود. 2) بررسی شود که یک شرکت چگونه محصولات خود را طراحی، تولید و حمل می­کند.

سه مزیت مهم مدیریت زنجیره تامین سبز عبارتند از: 1) بهبود چابکی که به کاهش خطرات و نوآوری­ها کمک می­کند. 2) افزایش سازگاری که منجر به فرآیندهای نوآورانه و بهبود مستمر می­شود. 3) ترویج هم­ترازی که شامل سیاست مذاکره با تامین­کنندگان و مشتریان می­باشد و موجب چیدمان بهتر در فرآیند کسب و کار می­شود. زنجیره تامین سازگار، چابک و هم­تراز، مزیت رقابتی پایدار را بین شرکت­ها فراهم می­کند.

 

ادامه مطلب ...

ارائه مدل یکپارچه تولید - توزیع برای محصولات فسادپذیر (بررسی مقاله چهارم)

مقدمه

یکی از چالشهای موجود در زنجیره­تامین مواد فسادپذیر، کنترل کیفیت محصولات در طول زنجیره می­باشد. برآورد تقاضای مشتریان در سطح کیفیت مطلوب، نیازمند تصمیم­گیریهای دقیق بخش تولید- توزیع­ است. تعیین سطح مناسب کیفیت اولیه محصولات و دمای نگهداری کالاها در حین عملیات  انبارش و حمل­و­نقل، نقش بسزایی در حفظ میزان کیفیت مطلوب کالاها ایفا می­کند. بروز کمترین خطا در هر مرحله از تعیین کیفیت اولیه محصول و یا دمای نگهداری و حمل کالاها سبب عدم ارضای سطح کیفیت مطلوب نقاط تقاضا می­شود و این امر باعث شده که حتی در صورت عدم فساد محصولات، بدلیل نداشتن فاکتور کیفیت مطلوب مشتریان، کالای مدنظر به­عنوان کالای اتلافی تلقی شود. بنابراین، در این تحقیق تعیین میزان کیفیت در مقیاس عددی و همچنین کاهش سطح کیفیت و تعیین دمای مناسب در صورت یک مدل برنامه­ریزی خطی عدد صحیح مختلط برای مسائل تولید- توزیع یکپارچه بیان می­شود. مدل ارائه شده در یک مطالعه موردی ارزیابی گردیده و نتایج حاصل بیانگر این است که برای طراحی سیستم­های یکپارچه تولید- توزیع مواد فسادپذیر بخصوص مواد غذایی، با توجه به معیار کیفیت و هزینه، می­توان از مدل ارائه شده در این تحقیق استفاده نمود. 

ادامه مطلب ...

طراحی شبکه دو طرفه پایدار استوار تحت عدم قطعیت


مقدمه:

اخیرا مفهوم پایداری مورد توجه اکثر شرکتها قرار گرفته و از آن در عملیاتهای خود استفاده می‌کنند. مصرف کنندگان نیز تمابل دارند محصولی را بخرند که شرکت سازنده آن نسبت به محیط زیست پاسخ‌گو و حامی محیط زیست باشد. فعالیتها و استراتژیهای پایداری در شرکتها نیاز به برنامه‌ریزی بلندمدت دارد که آن را قسمتی از مدیریت عملیات پایداری در نظر گرفته‌اند که شامل: زنجیره تامین سبز، تولید سبز و لجستیک معکوس می‌باشد. موارد دیگر آن جمع آوری، بهسازی، بازیافت و دفع کالا در عملیات زنجیره تامین می‌باشد. شبکه‌های لجستیک معکوس پاک، بسیار پیچیده‌تر از جریانهای پیش رو پاک هستند. این به دلیل عدم قطعیت بیشتر در کیفیت و کمیت محصولات بازگشتی است. بنابراین افزودن فرایند بازگشتی در زنجیره تامین بخش مهمی از هزینه‌های لجستیک را در بر می‌گیرد و پیچیدگی زیادی در بهینه‌سازی زنجیره تامین یکپارچه ایجاد می‌کند. Hameri و Paatela به این موضوع دست یافتند که استفاده همزمان از عملیاتهای لجستیک پیشرو و معکوس مزیت رقابتی را افزایش می‌دهد. همچنین Neto و همکاران ادعا کردند که شزکتها باید علاوه بر کاهش هزینه‌های شبکه زنجیره تامین، تاثیرات (منفی) محیطی که به جای می‌گذارد را نیز کاهش دهند. پس می‌توان گفت تمرکز مقاله بر پاسخ به این سوال است که چگونه یک شرکت دارای مجموعه‌ای از شرکتها و مراکز توزیع می‌تواند لجستیک معکوس، عرضه آتی و تقاضای غیر قطعی را اداره کند. 

 

ادامه مطلب ...