وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان  دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران
وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان  دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران

در نظر گرفتن هزینه های فروش از دست رفته در مسئله مسیریابی -موجودی

در این سلسله گزارشات به بررسی ابعاد مختلف مسائل مسیریابی-موجودی می پردازیم


در گزارش شماره 1  به تشریح مقاله ای  با عنوان " مدلسازی مسئله مسیریابی-موجودی با ملاحضان محیط زیستی و تقاضای غیر قطعی" پرداختیم که در آن اهداف محیطی و  تاثیرات هزینه های اقلام فسادپذیر به عنوان چالش های اصلی  در نظر گرفته شده  بودند. 

 در گزارش شماره 2  مقاله ای با عنوان " مدلسازی مسئله مسیریابی-موجودی سبز با در نظر گیری اقلام فساد پذیر وهمکاری افقی" مورد ارزیابی واقع شد که در آن علاوه بر اهداف پیشین تاثیر رابطه ی همکارانه میان مراکز توزیع در کاهش هزینه های زنجیره تامین سنجیده می شد.


در این گزارش قصد داریم به بررسی مقاله ای با عنوان" در نظر گیری هزینه های فروش از دست رفته برای مسئله مسیر یابی موجودی اقلام فساد پذیر" بپردازیم که در آن  هزینه های افت کیفیت اقلام فسادپذیر به صورت توابعی خطی و غیر خطی از عمر کالاها به صورت فروش از دست رفته به صورت صریح در هزینه های کل در نظر گرفته شده اند.

  

  

  ادامه مطلب ...

هماهنگی در زنجیره تأمین –رویکرد نظریه بازی ها در ادبیات هماهنگی (بررسی مقاله دوم)


علاوه بر مواردی که درخصوص اهمیت هماهنگی زنجیره تامین پیشتر بیان شده است، می توان به گزارش فارستر[1] اشاره داشت که:


" همانگونه که تولیدکنندگان و خرده فروشان به اهمیت نقش خود در جهت قدرت و اختیار دادن به مشتریان پی می برند، هماهنگی و همکاری در زنجیره تامین درجهت رفع تعارضات و مشکلات موجود در زنجیره موثر خواهد بود. "


 

1-مقدمه:

در دنیای رقابتی امروز رشد سریع فناوری اطلاعات و اینترنت به تولید کنندگان این امکان را می دهد تا علاوه بر کانال توزیع سنتی که از طریق خرده فروشان محصولاتشان به فروش می رسد، بتوانند محصولات خود را به صورت مستقیم برای مشتریان عرضه نمایند که در حقیقت این روش توزیع، کانال مستقیم نامیده می شود.


اگرچه کانال مستقیم معمولا به عنوان کانال فروش مورد استفاده قرار می گیرد اما کاربردهای دیگری نیز دارد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره داشت:

·   

  • پشتیبانی اطلاعات و فروش
  • کنترل قیمت خرده فروشی که در نتیجه آن مشکل حاشیه سود [2]کاهش می یابد.

بنابراین، کانال مستقیم منجر به ایجاد حاشیه سود بیشتر برای تولید کنندگان می گردد و همچنین از نقش غالب خرده فروشان در زنجیره جلوگیری می کند. 
ادامه مطلب ...

طراحی شبکه زنجیره تامین خون- بررسی مقاله (قسمت دوم)

همانگونه که پیش­تر اشاره شد، خون بعنوان کالایی حیاتی و باارزش و البته فسادپذیر، یک دارایی مهم برای سیستم­های سلامت به شمار می­رود. لذا، طراحی شبکه تامین خون بسیار حائز اهمیت است. تصمیماتی که در طراحی شبکه زنجیره تامین گرفته می­شود اغلب دربرگیرنده تعیین مکان و ظرفیت بهینه تسهیلات به منظور ارضای تقاضای بازار با کمترین هزینه می­باشد.

 

مقدمــه:

این مقاله به مکانیابی تسهیلات بانک خون و تخصیص در شبکه یکپارچه زنجیره تامین خون می­پردازد. شبکه تامین خون در نظر گرفته شده در این مقاله شامل پایگاه­های اهدا، آزمایشگاه­های تست و پردازش خون، بانکهای خون و نقاط تقاضا می­باشد. از آنجاکه هر گونه کمبود و اختلال در عرضه خون می­تواند بسیار هزینه­بر بوده و حتی منجر به مرگ بیماران گردد، لذا در شبکه مورد بررسی امکان ارسال جانبی بین نقاط تقاضا در نظر گرفته شده است. اغلب پیچیدگی­های مربوط به زنجیره تامین خون از قبیل اتلاف خون، چندمحصولی بودن و ارسال جانبی بین نقاط تقاضا مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به اینکه هدف چنین شبکه حیاتی و با اهمیتی فراتر از کمینه کردن هزینه­ها می­باشد لذا تابع هدف دومی نیز برای مسئله مورد بررسی در نظر گرفته شده است. بنابراین، برای یافتن نقاط بهینه پارتو بین این دو تابع هدف از روش محدودیت اپسیلون استفاده شده است.

 

ادامه مطلب ...