وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان  دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران
وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان  دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران

یک مدل بهینه‌سازی استوار چندهدفه برای برنامه‌ریزی تولید ادغامی در یک زنجیره تامین تحت عدم قطعیت

چکیده:

تولیدکنندگان برای رقابت در دنیای واقعی نیاز به رضایت مصرف‌کنندگان در قبال تقاضایشان دارند. این امر مستلزم عملیاتی کارا در برنامه‌ریزی زنجیره تامبن است. زنجیره تامین در نظر گرفته شده در این تحقیق شامل: چندین تامین‌کننده، تولیدکننده و مشتری میباشد. در این زنجیره تامین مسئله برنامه‌ریزی تولید ادغامی یا APP (Aggregate Production Planning) برای تولید مجموعه‌ای از کالاها در نظر گرفته شده است. ابتدا یک مدل برنامه‌ریزی غیرخطی عدد صحیح چند هدفه رباست برای در نظر گرفتن مسئله برنامه‌ریزی ادغامی که دارای ۲ هدف متضاد (به طور همزمان) است، پیشنهاد شده است. این مسئله در شرایط غیرقطعی زنجیره تامین است و پارامتر هزینه و نواسانات تقاضا غیرقطعی فرض شده‌اند. تابع هدف اول به دنبال کمینه کردن هزینه‌های زنجیره تامین شامل: هزینه تولید، استخدام، اخراج، آموزش، موادخام و هزینه نگهداری محصول نهایی، حمل و نقل و کمبود می‌باشد. تابع هدف دوم رضایت مشتری است که آن را کمینه کردن جمع بیشینه میزان کمبود در میان نقاط تقاضا در تمام دورهها در نظر گرفته است. سطح کاری، بهره‌وری کارکنان، اضافهکاری، قرارداد فرعی، ظرفیت انبارها و زمان فرآوری نیز در نظر گرفته شده است. در نهایت، مدل پیشنهاد شده، با استفاده از روش LP-metrics، به صورت یک مدل تک هدفه عدد صحیح حل شده است. عملی بودن مدل در یک مطالعه موردی صنعتی برنامهریزی تولید ادغامی نشان داده شده است. نتایج به دست آمده گویا این است که مدل پیشنهاد شده میتواند رویکرد مناسبی را در ایجاد یک برنامه‌ریزی تولید کارآمد در زنجیره تامین ارائه دهد.

 

 

ادامه مطلب ...

طراحی شبکه زنجیره تامین - بررسی مقاله دوم

موضوع: تجزیه بندرز برای طراحی مجدد شبکه زنجیره تامین حلقه بسته و رو به جلو بصورت همزمان و در نظر گرفتن تقاضا و بازگشت غیر قطعی

چکیده

مقاله مورد بررسی سعی در طراحی مجدد شبکه زنجیره تامین چند محصولی معکوس و رو به جلو بطور همزمان دارد. مسئله شامل عدم قطعیت بر روی تقاضای محصولات و محصولات مرجوعی در چند دوره می باشد. تجزیه بندرز، برای حل بهینگی مدل عدد صحیح مختلط تصادفی انتخاب شده است. سناریو ها بر اساس تابع توزیع تقاضا با استفاده از روش تجزیه چولسکی (تابع توزیع تقاضای محصولات، نامعلوم است با استفاده از تجزیه چولسکی به تابع توزیع نرمال تبدیل می کنیم و بین تقاضای محصولات مختلف همبستگی ایجاد می کنیم)، برای درنظر گرفتن میزان همبستگی بین تقاضاهای محصولات مختلف ارائه می شوند. برای کاهش محاسبات، تعداد سناریوها را با استفاده از الگوریتم خوشه بندی k کاهش می دهیم. این روش بر روی زنجیره تامین تلفن همراه تست شده است.

مقدمه

بطور کلی یک زنجیره تامین متشکل از تامین کنندگان، تولیدکنندگان، حمل و نقل، انبارها، خرده فروشان و مشتریان است که برای تبدیل مواد خام به محصولات نهایی و توزیع آن ها سازماندهی می شوند. بر اساس جریان مواد در زنجیره تامین می توان آن ها را به دو دسته تقسیم بندی کرد:

·زنجیره تامین رو به جلو: سیستمی که بخش های تامین کنندگان، تسهیلات تولیدی و خدمات توزیع و مشتریان را از طریق جریان مواد رو به جلو و بازخورد جریان اطلاعات، به هم متصل می کند.

·زنجیره تامین معکوس: در این سیستم مشتریان مجاز به برگرداندن محصولات نامرغوب به فروشندگان هستند که منجر به افزایش سطح رضایت مشتریان می شود.

با توجه به در نظر گرفتن زنجیره تامین معکوس، نیاز است عملیات های جمع آوری محصولات مرجوعی، نوسازی، بازسازی و بازیافت به فعالیت های زنجیره تامین رو به جلو سنتی اضافه شود. برای چنین زنجیره تامین راه اندازی زیرساخت های لجستیکی اضافی مانند مراکز جمع آوری، مراکز دفع و بازیافت برای اجرای عملیات های ذکر شده ضروری است. در زنجیره تامین معکوس، توجه زیادی به جریان محصولات مرجوعی شده است. در این مقاله به زنجیره تامین حلقه بسته که نوع خاصی از زنجیره تامین معکوس می باشد، توجه شده است.  

ادامه مطلب ...

هماهنگی در زنجیره تامین-کاهش هزینه تولید (بررسی مقاله ششم)


مقدمه

با توجه به بهبود پیوسته و یکنواخت بهره وری عملیاتی در فرایند تولید، همکاری تامین کنندگان و تولیدکننده می تواند عملکرد زنجیره تامین را به طرز موثری بهبود بخشد و برخی تولیدکنندگان در جهت کسب مزیت رقابتی، مشارکت نزدیکی را با تامین کنندگان ایجاد نموده اند؛ به ویژه تولیدکنندگان خرد و کم سرمایه، از طریق همکاری با تامین کنندگان، موفق به کاهش هزینه های تولید گردیده اند. به منظور کاهش هزینه های تولید، معمولا فعالیت های همکارانه تولیدکننده و تامین کنندگان بر اساس ارتباط نزدیک بین این دو بخش است که در آن تکنیک های مدیریت هزینه سازمانی مانند هزینه یابی هدف و مهندسی ارزش مورد استفاده قرار می گیرند.


  ادامه مطلب ...

هماهنگی در هم افزایی یا هم افزایی در هماهنگی!



این تصاویر، جلسات هم افزایی دانشجویان دکتر حسینی مطلق را نشان می‌دهد.  دانشجویان در حال انجام آزمون زبان و هم‌افزایی! هستند. آزمونهای زبان به صورت هفتگی برگزار می‌گردد و نمرات در کانال تلگرام به اطلاع اعضای گروه هم‌افزایی می‌رسد. به تبع آن، دانشجویان عملکرد خود را نسبت به دوره‌های قبلی و سایر اعضای گروه قیاس می‌کنند. شاید این سوال در ذهن متصور شود که استاد محترم، چه ضرورتی را احساس کرده‌اند که 

ادامه مطلب ...

برگزاری جلسات آموزشی مباحث عدم قطعیت شامل: برنامه‌ریزی احتمالی، بهینه‌سازی استوار، برنامه‌ریزی فازی


با عرض سلام خدمت دانشجویان عزیز

پیرو پیگیری‌های مستمر برخی از دانشجویان در ارتباط با آموزش مباحث عدم قطعیت، به اطلاع می‌رسانم که سلسله جلسات آموزشی مباحث عدم قطعیت شامل: برنامه‌ریزی احتمالی، بهینه‌سازی استوار، برنامه‌ریزی فازی از جلسه هم‌افزایی روز شنبه 26 فروردین راس ساعت 17 به صورت هفتگی برگزار می‌شود.

دانشجویان علاقمند لطفا راس ساعت مقرر تشریف داشته باشند.  

ادامه مطلب ...

هماهنگی در زنجیره تامین-محصولات فسادپذیر-بررسی مقاله سوم

 


مقدمه:

در دنیای واقعی بعضی از محصولات و کالاها مانند اجزای الکترونیکی، گوشت، سبزیجات، میوه و گل ها در طول زمان فاسد می شوند(لی و همکاران2010). تولیدکننده به دلیل فاسد شدن بخشی از کالاهای فسادپذیر باید بیشتر از تقاضای بازار تولید کند. فسادپذیری کالاها بر برنامه ریزی تولید، سیاست نگهداری کالاها و تصمیم گیری خرده فروش تاثیر می گذارد. خرده فروش نیزباید فساد پذیری کالاها را در تصمیم گیری خود درنظر بگیرد. بنابراین یکی از زیرمجموعه های جذاب و قابل توجه مدیریت زنجیره تامین، مدل موجودی کالاهای فسادپذیر می باشد. کاهش هزینه های تولید، نگهداری و کالاهای فاسد شده یکی از چالش های کالاهای فسادپذیر می باشد. نتایج حاصل از سیاست یکپارچه در مقایسه با حالت غیرمتمرکز،منجر به کاهش چشم گیری در هزینه ها می باشد (یانگ و وی 2003). به طور خاص مدیریت موجودی فروشنده(VMI) در حالت غیرمتمرکز می تواند عملکرد مدیریت موجودی را افزایش دهد(برای مثال کاهش نامتناسب بین عرضه و تقاضا). سطح سرویس بر میزان خرید مصرف کننده تاثیر می گذارد. سطح سرویس بالاتر با وجود افزایش هزینه خدمات، مصرف کنندگان بیشتری را برای خرید کالا جذب می کند. بنابراین خرده فروش به منظور افزایش سود خود، باید به طور همزمان در مورد قیمت و سطح سرویس تصمیم گیری کند. در این مقاله، هماهنگی تصمیمات قیمت گذاری و سطح سرویس برای حالت غیرمتمرکز و کالاهای فسادپذیر تحت مدیریت موجودی فروشنده و نیز اثر متقابل بین تصمیمات سطح سرویس و قیمت خرده فروش بررسی شده است.

 

ادامه مطلب ...

هماهنگی در زنجیره تامین- بررسی مقاله ششم

مقدمه:

با افزایش نگرانی در مورد انتشار کربن، بسیاری از کشورها از جمله استرالیا و آمریکا به دنبال وضع قانونی مانند cap-and-trade جهت کاهش انتشار کربن می باشند. بر اساس قانون cap-and-trade، دولت حد مجاز انتشار کربن را برای تولیدکننده ها تعیین می کند؛ اگر میزان انتشار کربن حاصل از فرایند تولید بیشتر از حد مجاز تعیین شده برای وی باشد، تولیدکننده می تواند کربن اضافی را از بازار تجارت کربن خریداری کند و اگر میزان انتشار کربن کمتر از حد مجاز باشد، میزان کربن منتشر نشده را در بازار تجارت کربن می فروشد. به کارگیری این قانون به تنهایی در کاهش انتشار کربن کافی نمی باشد، شرکت ها به منظور تاثیر بیشتر در کاهش کربن در تکنولوژی پاک سرمایه گذاری می کنند. در صنعت مد و لباس، زنجیره های تامین مد و لباس انواع آلودگی ها از جمله کربن را منتشر می کنند. به عنوان مثال کمپانی H&Mجهت کاهش انتشار کربن بسیاری از تکنولوژی ها را به کار گرفته است. از نظر زیست محیطی، تولیدات پایدار انتشار آلاینده ها را کاهش می دهد و محیط زیست کمتر تخریب می شود و از نظر تجارت، بر تقاضای بازار تاثیر دارد و همچنین مصرف کنندگان تمایل به خرید محصولات پایدار را دارند. از این رو تاثیر مثبت پایداری بر تقاضای بازار باعث شده است که تولیدکنندگان از کاهش انتشار کربن غافل نشوند.

 

ادامه مطلب ...

طراحی شبکه زنجیره تامین - بررسی مقاله اول

توجه به موضوعات مدیریت و طراحی شبکه ­های زنجیره ­تامین از مهم­ترین بحث ­های حاضر در هر سازمان است که با هدف بقا و توسعه، پیوسته به دنبال کسب مزایای رقابتی و کاهش هزینه ­های خود می ­باشد. اما به دلیل وجود مشکلات متعدد اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی سازمان­ها به مدیریت زنجیره تامین پایدار روی آورده اند. درواقع زنجیره تامین پایدار بهبود عملکرد طولانی مدت زنجیره تامین جهت رفع مشکلات اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی در زنجیره تامین سنتی را به همراه دارد. جنبه­ های اجتماعی زنجیره تامین پایدار بیشتر به معیارهای رقابتی، جنبه اقتصادی به معیارهای هزینه، بهره ­وری و کارایی و جنبه زیست محیطی نیز به میزان انتشار ضایعات، بازیافت مواد و محصولات، کاهش آلودگی ها و گازهای منتشر شده خطرناک توجه دارند.



موضوع: زنجیره تامین پایدار برای تولیدات بیودیزل از پسماند روغن خوراکی تحت عدم قطعیت قیمت (رویکرد بهینه سازی استوار)


چکیده

پسماند روغن خوراکی برای تبدیل به روغن بیودیزل به عنوان یک زباله ارزشمند صنعتی محسوب می شوند. این مقاله به دنبال طراحی زنجیره تامین بیودیزل از پسماند روغن خوراکی در دو سطح استراتژیک و تاکتیکی است. در واقع اساس زنجیره تامین مورد مطالعه در این مقاله جمع آوری پسماند زباله­ ها از رستوران­ها در شهرها می باشد که این زنجیره تامین از سه ذینفع تامین­ کنندگان پسماند روغن خوراکی، مراکز پالایشگاه زیستی، و مناطق تقاضا تشکیل شده است. تصمیمات کلیدی برای طراحی بهینه زنجیره تامین مورد بررسی بصورت زیر می ­باشد:

· تعداد، اندازه و مکان های کاندید برای احداث مراکز بازیافت

· مناطق جمع ­آوری و میزان پسماند روغن خوراکی جمع آوری شده

· برنامه های انتقال پسماند روغن خوراکی و تولیدات بیودیزل

برای مواجهه با عدم قطعیت در قیمت، رویکرد رباست بر مدل خطی عدد صحیح مختلط با هدف بهینه کردن آن در حوزه اقتصادی، اجتماعی و محیطی طراحی و مطالعه موردی برای نشان دادن کاربردی بودن مساله مورد بررسی ارائه شده است.


 

ادامه مطلب ...

برنامه ریزی استوار چند دوره ای زنجیره تامین حلقه بسته با در نظر گرفتن سیاست های مختلف انتشار کربن تحت عدم قطعیت(بررسی مقاله دوم)

مقدمه

انتشار گازهای گلخانه ای و به موجب آن تغییرات آب و هوایی، سبب اجرای مکانیسم های نظارتی برای جلوگیری از انتشار کربن در بخش های گوناگونی از صنایع مختلف در سراسر جهان شده است. یکی از روش های موثر برای کاهش اثرات زیست محیطی صنایع، استفاده از زنجیره تامین حلقه بسته(CLSC) می باشد. تصمیم گیری درباره طراحی یک شبکه بهینهCLSC نقش حیاتی در کنترل میزان انتشار کربن در سراسر زنجیره و همچنین درکاهش هزینه کل بازی میکند. طراحی و ایجاد شبکه های زنجیره تامین حلقه بسته یک تصمیم استراتژیک است که اثر آن برای چندین سال باقی خواهد ماند. از طرف دیگر، احداث تسهیلات مختلف در زنجیره بسیار هزینه بر می باشد و ایجاد تغییر در تصمیمات اتخاذ شده برای محل تسهیلات در کوتاه مدت، با توجه به نوسان در پارامترهای موجود، تقریبا غیر ممکن است. دراین زمینه یک مدل بهینه سازی برای طراحی و برنامه ریزی چند دوره ای و چند محصولی زنجیره تامین حلقه بسته با در نظر گرفتن اثرات انتشار کربن تحت عدم قطعیت در پارامترهای مختلف ارائه شده است. تقاضا و مقدار کالای بازگشتی ، پارامترهای غیر قطعی و مبتنی بر سناریو می باشند. بجز آنها پارامترهای مرتبط با انتشار کربن نیز غیر قطعی می باشند. برای قطعی سازی مدل از رویکرد بهینه سازی استوار استفاده شده است. مدل ارائه شده به منظور بررسی تاثیر در نظر گرفتن سیاست های مختلف در قبال در نظر گرفتن انتشار کربن، مانند تعیین حد مجاز تولید کربن، جریمه به ازای تولید کربن، در نظر گرفتن صرفه جویی در میزان انتشار آن ،پرداخته است. مدل پیشنهادی به کمینه سازی هزینه کل و همچنین میزان انتشار کربن در کل زنجیره تامین می پردازد. در انتها مثال عددی ارائه شده، کارکرد سیاستهای مختلف انتشار کربن را در طراحی شبکه کل بررسی میکند.

 

ادامه مطلب ...

طراحی شبکه زنجیره تامین -بررسی مقاله دوم

مقدمه:

افزایش رقابت در بازار جهانی امروز و افزایش انتظارات مشتریان، شرکتها را به در نظر گرفتن زنجیره تامین خود با دقت بیشتر و همکاری موثرتر با شرکا در کل شبکه تامین مجبور کرده است. زنجیره تامین به عنوان یک فرایند یکپارچه که در آن نهادهای کسب و کارهای مختلف با هم کار کنند تعریف میشود و تلاش میکند برای(۱) به دست آوردن مواد خام و قطعات، (۲) تبدیل این مواد خام و قطعات به محصولات تمام شده، (۳) اضافه کردن ارزش افزوده به این محصولات، (۴) پخش و ترویج این محصولات به یکی از خرده فروشان و یا مشتریان، (۵) تسهیل تبادل اطلاعات در میان نهادهای کسب و کارهای مختلف که شامل تامین کنندگان، تولید کنندگان، توزیع کنندگان و خرده فروشان است . مدیریت زنجیره تامین برای بیش از دو دهه است که به عنوان یک موضوع مهم در تحقیقات در نظر گرفته میشود. یک مدیریت زنجیره تامین موفق، به تصمیم گیری هایی که مربوط به پیکر بندی شبکه و جریان اطلاعات و سرمایه  است، نیاز بسیاری دارد. با توجه به اهمیت این تصمیم گیری ها و طول افق برنامه ریزی میتوان این تصمیم گیری ها را به سه سطح استراتژیک، تاکتیکی و عملیاتی دسته بندی کرد. در اکثر تحقیقات، پارامترهایی که در طراحی و برنامه ریزی تصمیمات تاثیر دارند به صورت قطعی در نظر گرفته شده اند. اما ماهیت پیچیده و پویایی بین روابط، نشان دهنده درجه اهمیت عدم قطعیت در پارامترها است.عدم قطعیت یعنی تفاوت بین مقدار اطلاعات مورد نیاز برای انجام یک کار و میزان اطلاعاتی که در دسترس داریم. در دنیای واقعی حالتهای های بسیاری از عدم قطعیت وجود دارد که فرآیندهای تولید را تحت تاثیر قرار میدهد. در این مقاله دو مجموعه از عدم قطعیت برای ظرفیت تولید از هر محصول در نظر گرفته شد و نیز روشی برای تعیین بود جه عدم قطعیت که منجر به ارائه راه حل رباست شد، در این مقاله ارائه شده است.  

ادامه مطلب ...