وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان  دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران
وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان  دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران

هماهنگی در زنجیره تامین - بررسی مقاله دهم

موضوع: استراتژی های هماهنگی در یک زنجیره تامین معکوس سه سطحی برای سود اقتصادی و اجتماعی

مقدمه:

زنجیره تامین معکوس به طور کلی چشم اندازی از حفاظت محیط زیست و استفاده موثر از منابع آن را بازتاب می دهد. همچنین می توان از زنجیره تامین معکوس سود بیشتری به دست آورد. اغلب شرکت ها به مزایای اقتصادی زنجیره تامین معکوس توجه می کنند و مزایای اجتماعی آن را نمی بینند. به عنوان نمونه می توان به بازیافت لوازم خانگی الکترونیکی جهت آشنایی با زنجیره تامین معکوس اشاره کرد. موادی که ارزشی در بازار ندارند نوعی زباله محسوب می شوند و می توانند تاثیر نامطلوبی روی محیط زیست به جا بگذارند. بنابراین بازیافت این محصولات می تواند اثرات منفی آن ها روی محیط زیست را کاهش دهد.

در این مقاله فرض شده است که می توان با درنظر گرفتن یک قیمت بازیافت معین، مواد زائد را بازیافت کرده و سود اجتماعی زنجیره تامین معکوس را بیشینه کرد. با این کار می توان منابع زائد و آسیب آن ها بر محیط زیست را کاهش داد. در این مقاله یک زنجیره تامین معکوس سه سطحی شامل یک جمع آوری کننده (collector)، تولیدکننده مجدد (remanufacturer) و دو خرده فروش (retailer) درنظر گرفته شده است.

 

  ادامه مطلب ...

مسیریابی وسیله نقلیه- بررسی مقاله دهم

موضوع: یک روش ابتکاری چند مرحله­ای برای مسائل مسیریابی تولید

مقدمه و مروری بر ادبیات

ادغام تصمیمات مربوط به تولید، توزیع و موجودی در زنجیره­های تامین، فرصت­های صرفه­جویی در هزینه­های بسیار زیادی را برای شرکت­ها فراهم می­کند. برای رسیدن به این صرفه­جویی در هزینه باید یک مسئله مسیریابی تولیدی (PRP) را حل کنیم، که در آن یک کارخانه، یک یا چند محصول را تولید و آن­ها را به چندین خرده­فروش در طول یک دوره­زمانی توزیع می­کند. PRP معمولا شامل تصمیم­گیری­های تولیدی در سطح یک کارخانه، تصمیم­گیری ­های چندین خرده­فروش و تصمیم­گیری مربوط به وسیله نقلیه است. از آنجایی که این مسائل NP-Hard هستند تعداد کمی الگوریتم دقیق برای حل آن­ها وجود دارد که فقط به بهینه­سازی مسائل در ابعاد کوچک می­پردازند. بنابراین الگوریتم­هایی مثل جستجوی همسایگی بزرگ انطباقی، شاخه و قیمت، تجزیه، لاگرانژ، جستجوی ممنوع از جمله الگوریتم­هایی هستند که در مقالات سال­های اخیر برای انواع مختلف مسائل مسیریابی تولید بکار رفته­اند.

 

ادامه مطلب ...

هماهنگی در زنجیره تامین - بررسی مقاله نهم

موضوع: قراردادهای تسهیم بر درآمد و تخفیف برای هماهنگی یک زنجیره تامین با عمر کوتاه محصولات

مقدمه:

محصولات دارای عمر کوتاه دارای زمان فروش کوتاهی هستند و ارزش آن ها بعد از آن به شدت کاهش می یابد. زمان کوتاه فروش این محصولات باعث می شود تا اعضای زنجیره تامین با چالش هایی در خصوص عدم قطعیت در تقاضا روبرو شوند. زمانی که فروش محصولات در دوره ای کوتاه انجام می شود لازم است که از موجودی در دست محصولات با عمر کوتاه اطمینان حاصل شود و نمایش این موجودی نقش مهمی در افزایش تقاضا خواهد داشت. طبیعت غیرقطعی تقاضا، برنامه ریزی و خرید نادرست از جمله عوامل افزایش ریسک در مازاد و کمبود موجودی برای محصولات با عمر کوتاه است.

عواملی همچون ماهیت غیرقطعی تقاضا، برنامه ریزی و خرید نامناسب باعث افزایش ریسک در زنجیره تامین محصولات با عمر کوتاه می شود. برای کاهش ریسک هایی از این نوع می توان از انواع قرارداد مانند قرارداد بازخرید، تخفیف، تسهیم درآمد و غیره استفاده کرد. قرارداد تسهیم بر درآمد نسبت به بازخرید دارای مزایایی است. اولا در قرارداد تسهیم بر درآمد نیاز نیست تا مرجوعات کنترل شوند، ثانیا خرده فروش با قیمت عمده فروشی کمتری به تهیه محصولات می پردازد و لازم نیست هزینه زیادی را سرمایه گذاری کند. در این مقاله از مدل روزنامه فروش استفاده شده و مدلی ترکیبی از قراردادهای تسهیم بر درآمد و تخفیف برای زنجیره تامین محصولات با عمر کوتاه ارائه شده است. تقاضا به قیمت حساس و وابسته به موجودی است.

 

ادامه مطلب ...

هماهنگی در زنجیره تامین - بررسی مقاله هشتم

موضوع: هماهنگی زنجیره تامین با نرخ تقاضای وابسته به موجودی و قرارداد تاخیر در پرداخت

مقدمه:

در دنیای واقعی ممکن است تقاضا به سطح موجودی وابسته باشد مخصوصا تقاضای برخی کالاهای فاسد شدنی مانند سبزیجات، میوه ها و غیره. موجودی زیاد، بیشتر مورد توجه قرار می گیرد و ممکن است به این معنی باشد که محصولات تازه و محبوب هستند. چون محصولات فاسد شدنی در زمان کوتاه فروخته می شوند و در تعداد کم سفارش داده می شوند، تولید کننده باید بتواند بین توانایی تولید و نرخ تقاضای بازار تعادل برقرار کند و به تقاضای وابسته به موجودی توجه کند. در واقع قرارداد تاخیر در پرداخت برای کالاهای فاسد شدنی بسیار مناسب است. در این مقاله از قرارداد تاخیر در پرداخت در زنجیره تامین با تقاضای وابسته به موجودی،  استفاده می شود.

در واقعیت استراتژی قیمت گذاری هم در زنجیره تامین بسیار مهم است. در این مقاله یک زنجیره تامین دو سطحی شامل یک تولیدکننده و یک خرده فروش در نظر گرفته شده است که نرخ تقاضا در این زنجیره برای خرده فروش نهایی به سطح موجودی وابسته است. از قرارداد تاخیر در پرداخت و تخفیف در سفارش برای ایجاد هماهنگی بین تولید کننده و خرده فروش استفاده شده است. تولیدکننده انتخاب می کند که از کدام قرارداد استفاده شود. تقسیم سود مازاد بین تولیدکننده و خرده فروش هم مورد بحث قرار گرفته است. نشان داده می شود که سود زنجیره تامین در حالت متمرکز بیشتر یا مساوی از حالت غیرمتمرکز است. همچنین دستیابی به سیاست های تاخیر در پرداخت و تخفیف آسان است.

 

ادامه مطلب ...

هماهنگی در زنجیره تامین - بررسی مقاله هفتم

موضوع: مکانیزم هماهنگ سازی یک زنجیره تامین دو سطحی با در نظر گرفتن تقاضای حساس به قیمت و تخفیف

مقدمه:

زنجیره تامین عبارت است از مجموعه ای از شرکت ها که فرآیند تبدیل مواد خام به محصولات نهایی، توزیع آن ها و فروش محصولات به مشتری نهایی را کنترل می کنند. تصمیم گیری در زنجیره تامین در حالت های غیرمتمرکز و متمرکز اتفاق می افتد. در این مقاله به هماهنگ سازی یک تامین کننده و یک خریدار در زنجیره تامین پرداخته شده است. از نظر تامین کننده، سفارشات بیشتر و موجودی هماهنگ به کاهش هزینه های ثابت کمک می کند. از نظر خریدار، سودآوری باعث کاهش سفارش و هزینه هر واحد محصول می شود. علاوه بر این هر دو عضو می توانند با افزایش سفارش و کاهش قیمت خریدار به سود برسند.

در این مقاله به بررسی هماهنگی بین یک خریدار و تامین کننده در یک زنجیره تامین دو سطحی در حالت غیرمتمرکز و یک محصول با کشش تقاضا، پرداخته می شود. در این مقاله از مدل EOQ استفاده شده است. علاوه بر این می توان به راحتی مدل را اصلاح کرد و فرضیات جدیدی برای آن در نظر گرفت. در این مقاله برای بیشینه کردن سود دو عضو از دو روش تئوری بازی ها تحت عنوان های روش متمرکز و غیرمتمرکز استفاده شده است. فروشنده به عنوان رهبر در نظر گرفته شده است. فروشنده به کمک روش بهینه تخفیف به دنبال ایجاد یک توافق با خریدار است. خریدار با توجه به تخفیفی که تامین کننده به او می دهد، قیمت نهایی برای مصرف کننده را کاهش می دهد و این مشارکت باعث می شود تا تقاضای کل افزایش یابد.

همانطور که گفته شد هدف اصلی این مطالعه تحلیل هماهنگی زنجیره تامین است زمانی که تامین کننده به عنوان رهبر زنجیره به تصمیم گیری می پردازد. با توجه به شرایط گفته شده به بررسی کل سود بدست آمده در حالت های متمرکز و غیر متمرکز پرداخته شده است. در این مدل، هزینه های حمل و نقل و تخفیف های خریدار در نظر گرفته شده است. کشش تقاضا نشان دهنده واریانس تقاضا نسبت به تغییرات قیمت برای مصرف کننده نهایی است.

  ادامه مطلب ...

یک زنجیره تامین یکپارچه با در نظر گرفتن شرایط محیط زیستی

چکیده:

افزایش آگاهی نسبت به محیط زیست بر روی شبکه­های زنجیره تامین تاثیر گذاشته است. به صورت سنتی، شبکه­های زنجیره تامین به منظور کمینه کردن هزینه و افزایش کارایی طراحی می­شوند که در شبکه­های امروزی به تنهایی کافی نمی­باشند و عاملی همچون کاهش تاثیر گازهای گلخانه­ای نیز در زنجیره تامین حائز اهمیت می­باشد. در این مقاله، یک مسئله مکانیابی-موجودی درنظر گرفته شده است که سعی در کاهش تاثیر گازهای گلخانه­ای نیز دارد. مدل ارائه شده شامل یک تامین­کننده، چندین توزیع کننده (DCs) و چندین خرده فروش است و مواد تولید شده از تامین کننده به توزیع­کننده و از توزیع­کننده به خرده فروش انتقال پیدا می­کند. همچنین پارامتر تقاضا به صورت غیر قطعی تحت سناریوهای مختلف در نظر گرفته شده است. به دلیل پیچیدگی مدل و زمان حل بالا، از الگوریتم ژنتیک (GA) برای حل آن استفاده شده است. تحلیل حساسیت الگوریتم ژنتیک توسط چندین کروموزوم که به صورت آزمایشی انتخاب شده­اند، صورت گرفته است. مدل GA ارائه شده در ابعاد کوچک با گمز مقایسه شده است. 

ادامه مطلب ...

هماهنگی زنجیره تامین

تحقیق در مورد قیمت گذاری و استراتژی هماهنگی زنجیره تامین سبز در حالت تولید چندگانه


مقدمه:

با جهانی شدن اقتصاد، مسائل مربوط به منابع زیست محیطی به طور فزاینده‌ای مورد توجه قرار گرفته است و نظریه‌های مربوط به زنجیره تامین سبز، نظر بسیاری از محققان و رهبران بازار را جلب کرده است. مدیریت زنجیره تامین سبز (GSCM)، بر اساس توسعه پایدار جامعه و شرکت ها،  آموزش و همکاری را بین شرکت های مختلف زنجیره تامین افزایش داده، سطح سبز زنجیره تامین را بهبود بخشیده است و همچنین مدیریت سازمان یافته و هماهنگ زنجیره تامین سبز را از طریق آموزش تامین کنندگان، انجمن های محیط زیست، ارتقاء سبز و سیاست ها و مقررات مربوطه، آشنا می سازد. بنابراین، مدیریت زنجیره تامین سبز یک مدیریت مدرن است که بر هماهنگی توسعه مزایای اقتصادی و محیط زیستی تمرکز دارد.

 

ادامه مطلب ...

هماهنگی در زنجیره تامین - بررسی مقاله ششم

موضوع: کنترل تغییرات زمان تحویل با استفاده از تجهیزات حمل و نقل معتبر: یک طرح انگیزشی برای هماهنگی زنجیره تامین

مقدمه:

با توجه به تعاملات گسترده بین اعضای زنجیره تامین، تصمیمات هر عضو بر دیگر اعضا تاثیر می گذارد. سود آوری هر عضو نیز به عملکرد همه اعضای زنجیره بستگی دارد. مدل های زنجیره تامین هماهنگ راه کارهایی برای بهینه سازی تصمیمات در کل زنجیره تامین ارائه می دهد. تصمیمات بازپرسازی را می توان به دو گروه تقسیم کرد، تصمیمات مقدار سفارش و تصمیمات مربوط به نقطه سفارش مجدد. خرده فروش ها معمولا با عدم قطعیت در تقاضای بازار  و زمان تحویل مواجه هستند.  این عدم قطعیت باعث می شود تا کمبود افزایش پیدا کند و سطح پایینی از خدمت ارائه شود. برای جلوگیری از کمبود، نیاز به تعیین نقطه سفارش مجدد بهینه است. افزایش نقطه سفارش مجدد باعث کاهش احتمال کمبود و افزایش هزینه های نگهداری موجودی می شود و برعکس.

سطح خدمت بهینه (از نظر خرده فروش) باعث افزایش سودآوری خرده فروش می شود ولی لزوما باعث افزایش سودآوری کل زنجیره تامین نمی شود. در زنجیره تامین غیر متمرکز و صرف نظر از تامین کننده، خرده فروش سطح خدمت زنجیره تامین را مشخص می کند. در این مقاله از روش هایی برای تشویق خرده فروش جهت مشارکت در زنجیره تامین استفاده شده است.

  ادامه مطلب ...

طراحی شبکه زنجیره تامین خون در حالت بحران به صورت کارا و اثر گذار

چکیده:

تامین خون در شرایط اضطراری که بر اساس حوادث طبیعی و یا انسانی رخ می­دهد، بسیار اهمیت دارد. در این مقاله به بررسی یک مدل طراحی شبکه دوهدفه تصادفی پرداخته شده است که هدف اول آن کمینه کردن هزینه و هدف دوم کمینه کردن زمان ارسال می­باشد. زنجیره تامین خون در نظر گرفته شده شامل اهداکنندگان خون، تسهیلات سیار، تسهیلات ثابت، مرکز خون منطقه­ای و در آخر نقاط تقاضا می­باشد. یک راه حل ترکیبی که شامل محدودیت اپسیلون و لاگرانژین می­باشد، در نظر گرفته شده است. آزمایش عددی و بررسی­های انجام شده بر روی مدل موارد زیر را در نظر دارد:

  1. بررسی و حل مدل در ابعاد مختلف

  2. ایجاد توازن بین کمینه کردن هزینه و ارسال به موقع خون

  3. شناسایی مناطق جهت بهبود و بهره­وری از زنجیره تامین

  4. ارزیابی عملکرد روش برنامه­ریزی تصادفی پیشنهاد شده

 

ادامه مطلب ...

هماهنگی در زنجیره تامین - مقاله پنجم

موضوع: بهینه سازی و هماهنگ سازی در زنجیره تامین با به کارگیری قرارداد تسهیم بر درآمد و سطح خدمت با تقاضا و عرضه غیر قطعی

مقدمه:

عدم قطعیت در نیاز مصرف کننده باعث می شود که پیش بینی میزان تقاضای مصرف کنندگان مشکل شود و ریسک فروش افزایش پیدا کند. برای کاهش ریسک، فروشنده تمایل دارد که موجودی خود را کاهش دهد و عرضه و تقاضا را متعادل کند. تحقیقات مختلف ثابت کرده اند که قرارداد تسهیم بر درآمد برای کاهش ریسک سودمند است و باعث تطابق بهتر عرضه و تقاضا می شود. همچنین برای ایجاد هماهنگی در زنجیره تامین های مختلف کاربرد دارد. در قرارداد تسهیم بر درآمد، تامین کننده خریدار را تشویق می کند تا موجودی بیشتری  را با قیمت عمده فروشی کمتر نگهداری کند تا فروش از دست رفته ،کمینه شود.

نه تنها تقاضا می تواند غیر قطعی باشد بلکه گاهی اوقات عرضه هم غیر قطعی می شود. عدم قطعیت در عرضه به یک نگرانی برای مدیریت زنجیره تامین تبدیل شده است. در حقیقت عدم قطعیت در عرضه بر تامین کننده و خریدار و بر هماهنگی کل زنجیره تامین اثر می گذارد. عدم قطعیت در عرضه و تقاضا و سطح خدمت، تصمیم گیری و هماهنگ سازی در زنجیره تامین را پیچیده می کند.

  ادامه مطلب ...