وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان  دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران
وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان  دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران

بهینه سازی تصادفی زنجیره تامین برق ترکیبی با توجه به طرح های انتشار کربن (مقاله چهارم)

چکیده:

این مقاله بر طراحی یک زنجیره تامین برق ترکیبی بهینه (HESC) متمرکز است که طرح های انتشار کربن و عدم قطعیت را در نظر می گیرد. از زغال سنگ و از زیست توده به عنوان سوخت تولید برق استفاده می شود. چندین طرح انتشار کربن، مانند کلاه کربن و تجارت، کلاه کربن و مالیات کربن در نظر گرفته شده است. علاوه بر این، عدم قطعیت مانند نرخ استخراج ذغال سنگ، میزان عملکرد زیست توده و نرخ تبدیل برق در هنگام طراحی HESC در نظر گرفته شده است. یک مدل برنامه نویسی خطی عدد صحیح مختلط تصادفی (SMILP) ایجاد شده است که هدف آن تعیین طراحی یک زنجیره تامین برق ترکیبی بهینه تحت طرح های انتشار کربن و عدم قطعیت است. یک مطالعه موردی از داکوتای شمالی در ایالات متحده برای نشان دادن اثربخشی مدل پیشنهادی استفاده می شود. نتایج نشان می دهد که طرح های انتشار کربن به طور قابل توجهی بر طراحی HESC تأثیر می گذارد.

  ادامه مطلب ...

طراحی شبکه زنجیره خون با استفاده از رویکرد برنامه ریزی چند مرحله ای

چکیده:

فسادپذیری فرآورده های خونی و عدم قطعیت در اندازه عرضه و تقاضا، برنامه ریزی زنجیره خون رسانی را پیچیده می کند. این مقاله یک مدل دو هدفه برای جمع آوری یکپارچه، تولید/ غربالگری، توزیع و برنامه ریزی مسیریابی فرآورده های خونی را ارائه می دهد و به دنبال بهینه سازی همزمان هزینه کل و تازه بودن فرآورده های خونی منتقل شده به بیمارستان ها است. برای مقابله با عدم قطعیت ذاتی داده های ورودی، یک رویکرد برنامه ریزی تصادفی چند مرحله ای با یک درخت سناریوی ترکیبی ارائه شده است. با توجه به پیچیدگی زیاد این مسئله، یک الگوریتم ترکیبی چند هدفه خود انطباقی ترکیبی ساخته شده است که از جستجوی محله متغیر با مرتب سازی غلبه فازی (از این پس به اختصار MSDV نامیده می شود) سود می برد. MSDV از طریق مقایسه تابع هدف آن با دو الگوریتم متداول چند هدفه متداول (به عنوان مثال MOICA و NSGA-II) تأیید می شود. کاربرد مدل تصمیم گیری پیشنهادی نیز از طریق مطالعه موردی واقعی آزمایش می شود. نتایج نشان می دهد که کارآیی راه حل یک شبکه می تواند با اثربخشی آن از طریق رضایت مشتری متعادل شود. علاوه بر این، چندین تجزیه و تحلیل حساسیت برای ارائه بینش مدیریتی ارزشمند انجام شده است.

کلیدواژه ها: برنامه ریزی زنجیره تامین خون، مسئله مسیریابی وسایل نقلیه، برنامه ریزی تصادفی چند مرحله ای، الگوریتم های فرا ابتکاری 

ادامه مطلب ...

طراحی سبز و تاب آور شبکه های زنجیره تأمین برق: یک رویکرد بهینه سازی قوی چند هدفه (مقاله سوم)

چکیده :

شبکه های هوشمند فرصت های زیادی را برای طراحی و اجرای زنجیره های تأمین برق پایدار و کارآمد فراهم می کنند که مقاومت بیشتری در برابر اختلالات دارند. در مورد مسئله طراحی شبکه زنجیره تامین برق (ESCND) با استفاده از شبکه هوشمند به طور گسترده مورد بررسی قرار نگرفته است. این مقاله با هدف دستیابی به این مشکل با استفاده از یک روش بهینه سازی قوی چند هدفه: سه هدف اقتصادی (حداکثر سازی سود) ، زیست محیطی (به حداقل رساندن انتشار گازهای گلخانه ای) و تاب آوری (حداکثر تاب آوری شبکه) است. به حداکثر رساندن بهره وری - به حداقل رساندن اتلاف انرژی - نیز با استفاده از عنصر هزینه مربوطه در عملکرد هدف اقتصادی مورد توجه قرار گرفته است. روش پیشنهادی شامل اجزای مختلف شبکه هوشمند منحصر به فرد از جمله برنامه های مدیریت تقاضای جانبی، ساختار میکرو شبکه، خطوط توزیع دو طرفه و گره های مصرف کننده تأمین کننده است، در حالی که تصمیمات متقابل مختلفی از جمله موقعیت مکانی، گسترش ظرفیت، تخصیص بار و قیمت گذاری را شامل می شود. برای حل مدل حاصل، یک روش بهینه سازی قوی چند هدفه ترکیبی بر اساس الگوریتم های صفحه برش و AUGMECON2 ارائه شده است. سپس مدل پیشنهادی و رویکرد راه حل برای مطالعه موردی واقعی اعمال شده و نتایج تولید شده به طور کامل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. به این نتیجه رسیدند که اگرچه اهداف اقتصادی و زیست محیطی می توانند کاملاً متناقض باشند، اما اجرای شبکه های هوشمند می تواند باعث افزایش همزمان عملکرد محیطی و انعطاف پذیری شبکه شود.

  ادامه مطلب ...