وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان  دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران
وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان  دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران

عطر نرگس، رقص باد

نغمه شوق پرستوهای شاد
خلوت گرم کبوترهای مست
نرم نرمک می رسد اینک بهار
خوش بحال روزگار
...


رستاخیز دوباره گیتی همیشه نوید بخش افکار نو، رفتار نو، تصمیم‌های نو و فرصتی نو برای تازه شدن و بازنگریستن بر چگونه زیستن است. ﺭﺍﺯ ﻧﻮ ﺷﺪﻥ ﺭﺍ ﺑﺎﯾﺪ ﺩﺍﻧﺴﺖ.

حلول سال نو و بهار پرطراوت را به تمامی دانشجویان عزیز تبریک و تهنیت عرض نموده و سالی سرشار از برکت و معنویت، سلامتی و بهروزی، طراوت و شادکامی، عزت و کامیابی را از آستان حضرت احدیت برای شما عزیزان مسئلت دارم.

امیدوارم در سال جدید با یاری هم منظری زیبا از فعالیت‌های علمی و گروهی که انشاا... همراه با دستاوردهای خاطره انگیز خواهد بود، خلق کنیم.

پاینده باشید.

هماهنگی در زنجیره تامین-محصولات فسادپذیر-بررسی مقاله دوم



مقدمه:

محصولات فسادپذیر مانند میوه، سبزیجات، مایعات فرار، مواد رادیواکتیو، داروها، خون، محصولات متاثر از مد و ... در زندگی روزمره بسیار مورد استفاده قرار می گیرند و این نوع کالاها به دو دسته تقسیم می شوند:



در سال های اخیر، کنترل موجودی کالاهای فسادپذیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. به طور گسترده، سیاست موجودی کالاهای دارای طول عمر تصادفی مورد مطالعه قرار گرفته شده است. در مقابل به دلیل مدل های پیچیده کالاهای فساد پذیر با طول عمر ثابت (که اغلب در زندگی روزمره کاربرد بیشتری نیز دارند)، کمتر مورد بررسی پژوهشگران قرار گرفته است. بسیاری از مقالات، بر خون به عنوان یک کالای فسادپذیر با طول عمر ثابت تمرکز کرده اند.

مطالعات محدودی  جهت ایجاد هماهنگی در زنجیره تامین با کالاهای فسادپذیر و همچنین کالاهای با طول عمر تصادفی صورت گرفته است. یکی از پرکاربردترین قراردادهای هماهنگی، قرارداد تخفیف مقداری می باشد که در این پژوهش نیز به کاربرده شده است.

در این مقاله، با به کارگیری قرارداد تخفیف مقداری بین فروشنده و خریدار برای محصولات فسادپذیر با طول عمر ثابت هماهنگی ایجاد شده است. فرض شده است که تقاضا مشخص و نرخ تولید محدودمی باشد. در این سیستم تولید-تحویل، تصمیمات مقدار تولید و سفارش موجودی تحت سناریو های غیر متمرکز و متمرکز مورد بررسی قرار گرفته است. سپس قرارداد تخفیف مقداری به منظور برقراری هماهنگی در زنجیره تامین و ارتقا کارایی زنجیره تامین معرفی شده است.

نوآوری این مقاله نسبت به مقالات پیشین:

·         نرخ تولید محدود در نظر گرفته شده است که باعث پیچیده تر شدن تجزیه و تحلیل می شود.

·         فرآیند تولید در مدل در نظرگرفته شده است.

·         ایجاد هماهنگی بین خریدار و فروشنده در حالتی که کالاها فسادپذیر هستند.

·         طول عمر محصولات ثابت درنظر گرفته شده است.

·         اطلاعات به صورت متقارن می باشند.

·         مقدار تولید فروشنده به عنوان متغیر تصمیم درنظر گرفته شده است.

  ادامه مطلب ...

مدل بهینه سازی استوار در زنجیره تامین حلقه بسته با در نظر گرفتن اثرات محیطی و عدم قطعیت(بررسی مقاله اول)

مقدمه

با توجه به تحولات سریع درصنعت و محیط رقابتی موجود، امروزه مسئله زنجیره تأمین با حلقه بسته به امری ضروری در سازمان‌هایی که دارای کالای قابل بازیافت می باشند تبدیل ‌شده است. دراین نوع شبکه ها،عملکرد مناسب در لجستیک معکوس ومدیریت بازگشتیها، بازآوری واستفاده مجدد ازمحصولات مصرفی سبب کاهش چشمگیری درهزینه ها می شود.درحالت کلی زنجیره تامین حلقه بسته دارای دو نوع جریان می باشد:

  • جریان رو به جلو
  • جریان معکوس یا بازگشتی

زنجیره رو به جلو شامل مراکز مختلفی است که عبارتند از: مراکز تولید، توزیع، نقاط تقاضا و در زنجیره معکوس هم مراکزی مانند نقاط جمع آوری، مراکز بازیافت و احیاء و مراکز انهدام وجود دارند. با توجه به موارد مطرح شده، هماهنگی و یکپارچگی بین زنجیره معکوس و زنجیره رو به جلو بسیار حائز اهمیت است و سبب استمرار بهبود و رضایتمندی مصرف کننده خواهد شد.

یکی دیگر از مواردی که در سالهای اخیر در زنجیره حلقه بسته مورد توجه قرار گرفته است مسئله عدم قطعیت در تقاضا می باشد. کاهش چرخه عمر محصولات و تشدید فضای رقابتی در دنیای امروز باعث ایجاد تنوع در تقاضای مشتریان شده است و ماحصل آن ایجاد عدم قطعیت در تقاضاست. در گذشته پیرامون مدلهای یکپارچه در زنجیره حلقه بسته بحث های بسیاری شده است، اما بیشتر مطالعات بصورت تقاضای غیر قطعی بوده و کمنر آن را به صورت قطعی در نظر گرفته اند. بنابراین طراحی شبکه لجستیک معکوس قطعی شده (به عنوان نمونه، استفاده از مدل بهینه سازی استوار) از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. 

ادامه مطلب ...

هماهنگی در زنجیره تامین- بررسی مقاله سوم

 

مقدمه:

در سال­های اخیر، هماهنگی در زنجیره تامین با کالای فسادپذیر، توجه بسیاری از محققان را به خود جلب کرده است.  به طور معمول، کیفیت و کمیت کالاهای فسادپذیر با گذشت زمان کاهش  یافته  و همچنین این نوع کالاها در هنگام نگهداری  ممکن است فاسد ­شوند، علاوه بر این حمل و نقل و نگهداری این کالاها  نیازمند برخی شرایط خاص مانند تنظیم درجه ثابت، جهت گرمایش یا سرمایش انبارهای نگهداری کالا است که باعث انتشار گاز کربن­  بوده و باعث تخریب محیط زیست می گردد. از این رو، کاهش و کنترل  انتشار گاز کربن­ به یک موضوع مهم در پایداری تبدیل شده است. به منظور کنترل  انتشار گاز کربن­ در بیشتر کشورها،  قوانین محدودیت انتشار و تجارت اتخاذ شده است. طبق این قانون، میزان انتشار گاز کربن­ مجاز توسط شرکت­ها، به وسیله دولت تعیین می­شود. در این مقاله، هماهنگی زنجیره تامین با کالای فسادپذیر جهت افزایش سودآوری اعضا و همچنین کاهش میزان انتشار گاز کربن در حین تولید، مورد مطالعه قرار گرفته است.

 

ادامه مطلب ...

هماهنگی در زنجیره تامین-تبلیغات (بررسی مقاله سوم)


مقدمه


در عصر تجارت الکترونیک، بسیاری از شرکت ها علاوه بر کانال فروش سنتی، یک کانال فروش آنلاین را توسعه می دهند و یک شبکه توزیع آنلاین/آفلاین (سنتی) را بنا می کنند. در کانال های دوگانه زنجیره های تامین، تولیدکننده ها نه تنها به عنوان عضو بالادستی، بلکه به عنوان رقبای همکار در همان سطح فعالیت می نمایند. از طرفی تولیدکننده ها با ایجاد کانال آنلاین، مقیاس کانال های سنتی را کنترل می کنند و قدرت چانه زنی خرده فروشان را محدود می سازند. از طرف دیگر، کانال های سنتی، جایگاه خود را به عنوان جایگاه غیرقابل جایگزین، همچنان حفظ می کنند. امروزه، تولیدکننده ها بر استراتژی رقابت در خدمات بیشتر از استراتژی رقابتی قیمت گذاری تمرکز می کنند. همچنین، به منظور کاهش اثرات منفی کانال آنلاین بر فروش مستقیم کانال سنتی، برخی از تولیدکننده ها به دنبال همکاری در زمینه خدمات پشتیانی از قبیل تعویض و یا تعمیر محصولات می باشند و بنابراین خرده فروشان می توانند از مزایای خدمات تجارت الکترونیک بهره ببرند.

از طرف دیگر، وظایف و مسئولیت های محیط زیستی یک شرکت، به مسئله ای غیر قابل اجتناب تبدیل شده است.  فرایند بازتولید، موجب صرفه جویی در هزینه ها می شود و بازیافت محصولات استفاده شده، سود را افزایش می دهد، بنابراین، شرکت های تولیدکننده تمایل بیشتری برای بازیافت محصولات استفاده شده و ایجاد زنجیره های تامین حلقه بسته  (CLSC)پیدا می کنند. 


ادامه مطلب ...

هماهنگی زنجیره تامین با استفاده از قرارداد ها

 


بهبود مسئولیت اجتماعی شرکت ها در زنجیره تامین با استفاده از طراحی یک قرارداد جدید

از تلفیق رویکرد مسئولیت اجتماعی و قراداد تسهیم درآمد

 

مقدمه : با توجه به اثرات اجتماعی و زیست محیطی فعالیت های صنعتی در زنجیره های تأمین، مسئولیت اجتماعی شرکت ها (CSR)، برای بسیاری از شرکت های بین المللی به یک چالش تبدیل شده است. با توجه به توسعه تکنولوژی صنعتی، شرکت ها  درصدد تسریع افزایش سودآوری خود هستند،که این امر می تواند تاثیرات شدیدی بر محیط زیست و جامعه تحمیل کند. مصرف کنندگان و سهامداران انتظار دارند شرکت ها در فعالیت های کسب و کار خود رویکرد پاسخگویی داشته باشند. بنابراین، پایداری به یک مسئله مهم برای مدیران و پژوهشگران تبدیل شده است. مطابق گزارش انجمن بین المللی محیط زیست و توسعه در سال 1987میلادی، پایداری را می توان به عنوان "توسعه مطابق با نیازهای فعلی بدون به خطر انداختن توانایی نسل های آینده در برآورده سازی نیازهای خود" تعریف کرد. با این حال، اجرا و پیاده سازی این مسئله برای شرکت ها آسان نبوده و تنها راه آن که معمولا سطح عملیاتی می باشد توجه همزمان به سه موضوع اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی است. اگرچه شرکت ها مسئولیت های  اجتماعی ، مشابه دارند اما درخصوص پایداری شرکت ها، مفهوم متفاوتی وجود دارد که این موضوع اخیراً مورد توجه بیشتری قرار گرفته است.  شرکت های زیادی داوطلبانه تصمیم می گیرند که رویکردی پاسخگو تر اتخاذ کنند تا اعتبار خویش را افزایش دهند. مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکت ها اغلب به عنوان مترادف با پایداری شرکت ها به کار می رود. این مقاله، از هر دو مفهوم "پایداری شرکت ها" و " مسئولیت اجتماعی شرکت ها"  به عنوان مفاهیم مشابه استفاده کرده است. شرکت­ ها اغلب نمی دانند که چگونه موضوع  مسئولیت اجتماعی را در استراتژی های خود بگنجانند. پورتر و کرامر (2006) اشاره کردند که رویکردهای غالب در مسئولیت اجتماعی کاملا از فضای کسب و کار جدا شده است که این امر مانع دستیابی شرکت ها به مهم ترین فرصت ها جامعه می گردد. عملکرد مسئولیت اجتماعی تامین کنندگان می تواند در ذهنیت شرکت، اعتبار ، هزینه، و میزان فروش شرکت پایین دست اثرگذار باشد. این مقاله به طراحی یک قرارداد جدید تسهیم درآمد با استفاده از مسئولیت اجتماعی شرکت ها (RS-CSR) به منظور هماهنگی زنجیره تامین، پرداخته است. هدف از طراحی قرارداد RS-CSR شامل موارد: (1) بهبود عملکرد مسئولیت اجتماعی شرکت ها ، (2) بهبود سود کل زنجیره تامین، و (3) تضمین سود هر یک از اعضای زنجیره  از قرارداد  طراحی شده .RS-CSR

 

نوآوری: این مقاله  به ارائه مدل هماهنگ در یک زنجیره تامین دوسطحی با استفاده از طراحی یک قرارداد جدید که تلفیق رویکرد مسئولیت اجتماعی شرکت ها و قراداد تسهیم درآمد می باشد پرداخته است.

  

ادامه مطلب ...

هماهنگی در زنجیره تامین-تبلیغات (بررسی مقاله دوم)


مقدمه

تبلیغات در زمینه فروش محصول و تلاش برای بهبود کیفیت کالاهای تولیدی، دو عاملی هستند که  نقش به سزایی در افزایش تقاضا و افزایش کارایی زنجیره تامین دارند. حتی شرکت هایی که در زمینه خدمات پزشکی فعالیت می کنند، از این قاعده مستثنی نیستند. مدیریت بازار تولید تجهیزات و داروهای مربوط به حوزه سلامت خواب و تنفس انسان، برای باقی ماندن در بازار رقابتی، نیازمند تعیین میزان تخصیص منابع به فعالیت های تبلیغاتی خرده­­فروش و هم چنین تصمیم گیری در رابطه با مشارکت در فعالیت های تولیدکننده جهت بهبود کیفیت، می باشد. برای مثال، گروه فروش شرکت RPN که یک شرکت تولیدکننده تجهیزات پزشکی و دارویی می باشد و به بازارهای تجهیزات مربوط به سلامت خواب و تنفس خدمات ارائه می دهد، علاوه بر فعالیت های تبلیغاتی برای افزایش تقاضا، تصمیم گرفت در برنامه های مربوط به بهبود و کنترل کیفیت که توسط تولیدکننده انجام می گیرد، جهت تضمین برتری محصول شرکت کند و برای این منظور گروهی را جهت کمک به تامین کنندگان برای بهبود کیفیت محصولات تشکیل داد. این گروه در کنار کارکنان ، فرایند تولید را ارزیابی می نمودند و بهبود می بخشیدند، همچنین محصول نهایی را از طریق نمونه گیری بازرسی می نمودند و بدین ترتیب سطح آگاهی مدیریت از فعالیت های مربوط به کیفیت را افزایش می دادند. در مقابل، از تولیدکننده نیز انتظار می رفت که در پرداخت هزینه های تبلیغات و فعالیت های بازاریابی مشارکت نماید.


علی رغم نیاز فزاینده برای همگام سازی رخدادهای بازاریابی خرده فروش و فعالیت های تولید مربوط به تولیدکننده، مطالعات اندکی برای هماهنگ سازی همزمان فعالیت های تبلیغاتی خرده فروش و بهبود کیفیت تولیدکننده انجام شده است.


 

ادامه مطلب ...

هماهنگی زنجیره تامین-قیمت گذاری - بررسی مقاله اول


مقدمه:

کالاهای فسادپذیر با گذشت زمان فاسد می شوند، در نتیجه مطلوبیت یا مقدار آن ها نسبت به حالت اولیه و اصلی آن ها کاهش می یابد. به عنوان مثال محصولاتی مانند میوه، سبزیجات، خون، محصولات متاثر از مد، محصولات الکترونیکی و ... فسادپذیر هستند. پدیده زوال مانند تبخیر، خرابی، ضایعات، خشکی و ... مرتب در سیستم موجودی رخ می دهند و موجب خسارات زیادی به مدیران موجودی می شوند.

در زنجیره تامین دو سطحی، تولید کننده و خرده فروش موجودی های خود را با توجه به مکان های جغرافیایی مختلف به صورت جداگانه مدیریت می کنند. به منظور کاهش تلفات ناشی از کالاهای فسادپذیر، ممکن است آن ها به طور همکارانه در تکنولوژی حفاظت سرمایه گذاری کنند و در نتیجه نرخ فساد را کاهش دهند. سناریو متداول به صورت زیر است: خرده فروش در تکنولوژی حفاظت سرمایه گذاری می کند، تولیدکننده اطلاعات تکنولوژی حفاظت را از خرده فروش دریافت می کندو کمک مالی برای سرمایه گذاری خرده فروش فراهم می کند.

در دهه های گذشته قراردادهای مختلفی به منظور کاهش عوارض جانبی ارتقا کارایی زنجیره تامین طراحی شده اند، که در میان آن ها قرارداد تسهیم درآمد به طور گسترده ای در طرح بهبود عملکرد زنجیره تامین استفاده شده است. در این مقاله، به منظور دستیابی به هماهنگی زنجیره تامین، قراردادهای تسهیم درآمد و سرمایه گذاری همکارانه به کار برده شده است، که ترکیبی از رویکرد تقسیم درآمد و تقسیم هزینه می باشد.

 

ادامه مطلب ...

هماهنگی در زنجیره تامین- بررسی مقاله دوم

مقدمه:

در زنجیره تامین پایدار، کاهش انتشار گازهای گلخانه­ای از اهمیت بالایی برخوردار است. اکثر کشورها به منظور کاهش انتشار کربن، مکانیزم­هایی را طراحی و قوانینی تصویب کرده­اند. دولت طبق قانون cap-and-trade حد معینی جهت انتشار کربن کارخانه­ها، تعیین می­کند. اگر شرکت بیشتر از حد تعیین شده کربن تولید کند باید حقوق این انتشار را از بازار تجارت انتشار کربن خریداری کند و اگر کمتر از حد تعیین شده کربن منتشر کند می­تواند میزان کربنی را که تولید نکرده در همان بازار به فروش برساند. این قانون بسیار به کار برده شده است و یکی از موثرترین مکانیزم­های کاهش انتشار کربن می­باشد. مدیریت زنجیره تامین پایدار توسط سه عامل خارجی مورد تشویق قرار گرفته است که عبارتند از: قوانین تحمیل شده توسط دولت، تقاضا در بازار مصرف و درخواست ذی­نفعان دیگر. قانون cap-and-trade که توسط دولت تحمیل می­شود، انگیزه­ای جهت کاهش انتشار کربن در زنجیره تامین ایجاد می کند. انگیزه دیگر جهت کاهش انتشار کربن نرخ مصرف در بازار است. بسیاری از مصرف­کنندگان از تاثیر مصرف خود بر محیط آگاهی دارند، درنتیجه کارخانه­ها را با میزان تقاضای خود تحت فشار قرار می­دهند که تاثیرات منفی خود بر محیط را کاهش دهند. برخی از کارخانه­ها جهت کاهش انتشار کربن سیاست­هایی را توسعه داده­اند و برخی دیگر نیز در تکنولوژی، سرمایه­گذاری کرده­اند. رابطه بین سرمایه­گذاری جهت پایداری و سود بسیار پیچیده است. از طرفی سرمایه­گذاری، هزینه­ها را افزایش می­دهد و از طرف دیگر با افزایش پایداری و سبز شدن کالاها، تقاضای بازار افزایش می­یابد و سود بیشتر حاصل می­شود. در نتیجه، میان سرمایه­گذاری جهت پایداری و کل سود تعادل وجود دارد.

 

ادامه مطلب ...

رویکرد تعاملی برای طراحی یک شبکه لجستیک امداد در شرایط بحران با وجود کالاهای فاسد شدنی


مقدمه:

در سال های اخیر تلفات بلایای طبیعی (بحران) به طور جدی افزایش پیدا کرده است. طبق آمار های اخیر، سالانه تقریبا ۷۰۰۰۰ نفر کشته و ۲۰۰ میلیون نفر زخمی گزارش شده است. نقش اصلی لجستیک در سونامی اقیانوس هند در سال ۲۰۰۴ باعث جلب توجه محققان شد. طبق گفته Van Wassenhove « لجستیک قسمتی از هر عملیات نجات بحران است که میتواند به معنای تفاوت بین موفقیت و شکست در عملیات باشد». به عنوان تعریفی از لجستیک امداد در بحران یا (Disaster Relief Logistics) DRL میتوان گفت: فرایندهای طرحریزی یا برنامهریزی، اجرا و کنترل موثر، هزینههای موثر جریان و انبار کالا و مواد و اطلاعات مربوطه، از مکان مبدا به مکان مصرف با هدف رسیدن به تقاضا و نیازمندی ها. 

  

ادامه مطلب ...