وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان  دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران
وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان  دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران

زنجیره تامین پلاکت مشخص شده با انتقال عرضی تحت عدم قطعیت و ارزیابی خروجی نامناسب در آزمایشگاه‌ها (مقاله نهم)


 

چکیده

عدم قطعیت تقاضا همراه با طول عمر کوتاه پلاکت‌ها باعث کمبود آن‌ها در مراکز درمانی عمومی شده است. در این راستا، این مقاله یک مدل برنامه‌ریزی خطی عدد صحیح مختلط تصادفی استوار چندهدفه را برای زنجیره تامین پلاکت یکپارچه تحت عدم قطعیت و با توجه به انتقال عرضی یک طرفه بین بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها ارائه می دهد. این مدل با تمرکز بر سه روش مختلف برای تولید پلاکت (روش آفرزیس، روش پلاسمای غنی از پلاکت و روش بافی کوت) ریسک تولید نامناسب را ارزیابی می‌کند. در این تحقیق خطاهای کارکنان، بهداشت آزمایشگاهی و خرابی دستگاه و همچنین آلودگی خون اهداکنندگان برای به دست آوردن میزان تولید نامناسب در نظر گرفته شده است. در این مدل، هزینه‌های لجستیک به عنوان هدف اول و حداکثر تقاضای ناراضی (غیرمطلوب)به عنوان هدف دوم در نظر گرفته می شود که هر دو نیز به حداقل می‌رسند. برای مقابله با عدم قطعیت تقاضا، یک رویکرد تصادفی استوار توسعه داده می‌شود. پس از آن، برای ایجاد یک مدل واقعی‌تر، از روش نمونه‌گیری مونت کارلو برای تولید سناریوهای مورد نیاز استفاده می‌شود. سرانجام، نتایج نشان می دهد که مدل ارائه شده رضایت تقاضا را بهبود می‌بخشد

کلیدواژه‌ها: زنجیره تامین پلاکت، انتقال عرضی، برنامه‌ریزی تصادفی استوار، آزمایشگاه خون

 

ادامه مطلب ...

یک روش ترکیبی کارا و تاب آور نسبت به طراحی شبکه زنجیره تامین خون( مقاله پنجم)

چکیده:

در این مقاله یک مدل یکپارچه کارا و تاب آور چند هدفه را برای طراحی یک شبکه زنجیره تامین خون تحت عدم قطعیت ارائه می دهد. برای ارزیابی کارایی، از مدل تحلیل پوششی داده ها در مدل (DEA) استفاده شده است. از سوی دیگر، برای بهبود تاب آوری در برابر زنجیره تأمین، از یکسری اقدامات مختلف به عنوان ابزارهای بهینه سازی در شبکه مورد نظر استفاده شده است. از آنجا که اهدا کنندگان نقش اصلی در زنجیره تامین خون دارند، این مقاله جنبه های اجتماعی انگیزشی را برای تحریک اهدای خون در کاهش کمبودهای احتمالی بر عهده دارد. علاوه بر این، برای تبدیل مدل  چند هدفه  به تک هدفه، از یک رویکرد فازی تعاملی (روش (TH استفاده می شود. سرانجام، برای نشان دادن کاربرد مدل و رویکردهای راه حل آن، یک مطالعه موردی ارائه شده است. نتایج نشان داد که همزمان با در نظر گرفتن هر سه معیار کارایی، تاب آوری و هزینه می تواند به پیشرفت در طراحی شبکه زنجیره تامین خون کمک کند و با ترجیحات تصمیم گیرنده روابطی  بین این سه هدف  تعیین کرد.

کلیدواژگان: زنجیره تامین خون ، تاب آوری، کارایی، جنبه اجتماعی، عدم قطعیت، روش فازی تعاملی

 

ادامه مطلب ...

بهبود تأمین فرآورده‌های خون از طریق سازگاری اهدا (مقاله هشتم)

 

چکیده

پیشرفت‌های اخیر فناوری، موسوم به آفرزیس چند مولفه‌ای ، اجازه می‌دهد اهدا خون براساس تقاضا و سطح موجودی محصولات خون، تنظیم شود. با توجه به تغییر تقاضا در طی یک افق برنامه‌ریزی، زمان تعویق، فسادپذیری فرآورده‌های خون و محدود بودن تعداد اهداکننده‌‎ها، آفرزیس چند مولفه‌ای فرصتی برای افزایش استفاده (بهره‌برداری) از اهداکننده است و از این رو زنجیره تامین خون بهتر مدیریت می شود. در این مقاله ، ما مدل و رویکردهایی برای سازگاری اهدای خون را به منظور تعیین کمیت مزایای احتمالی آفرزیس چند مولفه‌ای ارائه می دهیم. به طور خاص، ما مسئله سازگاری اهدای خون را در جایی تعریف می‌کنیم که هدف آن ، به حداقل رساندن کل هزینه‌های اهدای خون، موجودی و دفع محصولات خون ضمن برآوردن تقاضای فرآورده‌های خون در طی یک افق برنامه‌ریزی است. ما یک مدل ریاضی و یک روش تولید ستون ایجاد می‌کنیم تا اهدای خون را سازگار کنیم. ما همچنین الگوریتم کاربردی‌تری را پیشنهاد می‌کنیم که به راحتی توسط سازمان‌های اهدای خون قابل اجرا است، این الگوریتم rule-of-thumb است.

 

کلید واژه‌ها: زنجیره تامین خون، فرآورده‌های خون، آفرزیس چند مولفه‌ای، سازگاری اهدا، روش تولید ستون

 

ادامه مطلب ...

طراحی و بهینه‌سازی شبکه زنجیره تأمین پایدار برای بانک پلاکت خون تحت عدم‌قطعیت (مقاله هفتم)

چکیده

در این مقاله یک شبکه مدل بهینه‌سازی احتمالی برای زنجیره تامین خون پایدار چند دور‌ه‌ای و چند هدفه با داده‌های غیرقطعی در هنگام بروز بحران ارائه شده است. اجزای زنجیره تامین در این تحقیق گروه‌های اهداکننده، مراکز جمع‌آوری خون، مراکز توزیع و بیمارستان‌ها هستند. اهداف شبکه، به حداقل رساندن هزینه کل و اثرات زیست محیطی و به حداکثر رساندن تأثیرات اجتماعی می‌باشد. سپس از روش اپسیلون محدودیت برای تبدیل مدل ریاضی چند هدفه به مدل تک هدف استفاده می‌شود. برای حل مسائل در اندازه‌های بزرگ، یک الگوریتم فرابتکاری، یعنی الگوریتم تبرید شبیه‌سازی شده SA برای حل مدل ارائه شده است. برخی از نمونه‌های عددی حل و ارزیابی شده و عملکرد الگوریتم SA با الگوریتم جستجوی هارمونیHS مقایسه می‌شود. سرانجام، نتایج به دست آمده مورد بحث قرار می‌گیرد و نتیجه‌گیری ارائه می‌شود.

 

کلید واژه‌ها: مدیریت زنجیره تامین، بانک پلاکت خون، پایداری، برنامه‌ریزی احتمالی، عدم‌قطعیت

ادامه مطلب ...

طراحی یک شبکه استوار و پویا برای زنجیره تامین خون اضطراری با خطر بروز اختلالات (مقاله چهارم)

چکیده

در این مقاله یک مدل استوار و دارای قابلیت اطمینان برای یک مساله طراحی شبکه اضطراری پویا ارائه شده است. برای کنترل در برابر خطر ایجاد اختلال از تکنیک  p-criterion استفاده شده است. به ‌علاوه با استفاده از دو مثال، عملکرد مدل تحت هر نوع ریسک را به طور جداگانه بررسی کرده است.. نتایج نشان می دهد که عملکرد مدل کاملاً رضایت بخش است .

کلید واژه:  طراحی شبکه پویا، زنجیره تامین خون، بحران، قابلیت اطمینان، بهینه سازی استوار، اختلال در تسهیلات

 

ادامه مطلب ...

مدیریت زنجیره تامین خون: بهینه‌سازی استوار، ریسک اختلال و سازگاری گروه خونی (مطالعه موردی) _ مقاله ششم

چکیده

با توجه به شرایط نامشخص از جمله عدم‌قطعیت تقاضای خون و اختلال در تسهیلات، و همچنین به دلیل ماهیت نامشخص فرآورده‌های خونی مانند طول عمر فسادپذیری، گروه‌های خونی مجزا و سازگاری  ABO-Rh (D)و اولویت قوانین در بین این گروه‌ها،  این مقاله با هدف کمک به زنجیره های تامین خون تحت عدم‌قطعیت ارائه شده است. در این راستا ، این مقاله یک مدل برنامه‌ریزی تصادفی دو سطحی دو هدفه برای مدیریت زنجیره تأمین گلبول‌های قرمز ایجاد می‌کند. این مدل، تصمیمات مربوط به مکانیابی-تخصیص و مدیریت موجودی را بهینه تعیین می‌کند و هدف اول آن به حداقل رساندن هزینه کل زنجیره تأمین شامل هزینه‌های ثابت، هزینه‌های عملیاتی، هزینه‌های نگهداری موجودی، هزینه‌های ضایعات و هزینه‌های حمل‌ونقل و هدف دوم، به حداقل رساندن سطح تعویض برای ارائه خدمات انتقال خون ایمن‌تر است.  برای بررسی عدم‌قطعیت زنجیره تامین خون، یک روش بهینه سازی روباست برای مقابله با عدم‌قطعیت پارامترها ابداع شده است و از روش TH برای ساخت مدل دو هدف قابل استفاده است. سپس یک مطالعه موردی واقعی از شهر مشهد، در ایران، برای نشان دادن کاربرد مدل و همچنین رویکردهای حل آن، انجام شده و در نهایت ، نتایج محاسباتی ارائه و مورد بحث قرار گرفته است.

 

کلید واژه‌ها: زنجیره تامین خون، برنامه‌ریزی چند هدفه، بهینه‌سازی استوار، ریسک اختلال، گروه خونی سازگار

 

ادامه مطلب ...

طراحی شبکه زنجیره تامین خون اضطراری دو هدفه در زلزله با توجه به شدت زلزله (مقاله پنجم)

چکیده

این تحقیق یک مدل ریاضی چند هدفه جدید برای طراحی شبکه زنجیره تأمین خون کارآمد و مؤثر در زمین لرزه ارائه میدهد. برای اولین بار تأثیر شعاع تخریب زلزله در شبکه زنجیره تأمین خون در نظر گرفته شده است. دو وسیله حمل‌و‌نقل متفاوت و با سرعت و ظرفیت متغیر، برای انتقال خون از مراکز جمع‌آوری خون به مراکز خون استفاده می‌شود. با این حال، تعداد وسیله‌های حمل‌و‌نقل موجود در هر محل محدود است. برای حل مدل برنامه‌ریزی عدد صحیح خطی چند هدفه پیشنهادی، از پنج روش تصمیم‌گیری چند هدفه و همچنین روش lexicographic weighted Tchebycheff استفاده شده است تا حل‌های بهینه پارتو را به تصمیم‌گیرنده ارائه دهد. کاربرد مدل پیشنهادی در یک مطالعه موردی در دنیای واقعی با استفاده از داده‌های آخرین زلزله در یکی از گسل‌های تهران مورد بررسی قرار گرفته‌است. با استفاده از روش‌های حل مختلف، حل‌های متفاوت بهینه پارتو برای مطالعه موردی بدست می‌آید.

 

کلید واژه‌ها: طراحی شبکه زنجیره تامین،  تصمیم‌گیری‌های چند هدفه،  مکانیابی و تخصیص، بهینه‌سازی چند هدفه و روش lexicographic weighted Tchebycheff

  

ادامه مطلب ...

مدل بهینه‌سازی استوار برای تهیه، تولید و توزیع یکپارچه در زنجیره تامین پلاکت (مقاله چهارم)

چکیده

در این مقاله زنجیره تامین پلاکت یکپارچه ارائه شده است که در آن تقاضا با توجه به نوع بیمار متفاوت است.  در ابتدا ، با توجه به روش آفرزیس و روش تولید سنتی پلاکت، دو مدل برنامه‌ریزی عددصحیح مختلط براساس سیاست‌های  FIFO و LIFO ارائه می‌شوند.  از آنجا که در عمل پلاکت‌های تازه ترجیح داده می‌شوند، یک مدل دو هدف ایجاد شده است که اولین هدف حداکثر کردن طراوت و تازگی واحدهای تحویل داده‌شده و هدف دوم به حداقل رساندن هزینه‌هاست، ایجاد شده است.  برای مقابله با عدم‌قطعیت تقاضا، یک رویکرد بهینه‌سازی استوار ارائه شده و اعتبا‌ر مدل در یک مطالعه موردی، بررسی شده است.

 

کلید واژه‌ها: زنجیره تامین پلاکت، فساد‌پذیری، برنامه‌ریزی تولید و توزیع، استواری و برنامه‌ریزی آرمانی چند هدفه اصلاح شده

 

ادامه مطلب ...

طراحی زنجیره تأمین خون پایدار چندسطحی دو هدفه در شرایط بحران (مقاله سوم)

چکیده

در این مقاله یک مدل بهینه‌سازی استوار برای طراحی شبکه زنجیره تأمین خون چندسطحی دو هدفه در شرایط بحران ارائه شده که سه سطح تامین، فرآوری و توزیع را بررسی می‌کند. در این شبکه اهداکنندگان در مراکز سیار و دائمی خون اهدا می‌کنند. واحدهای خون برای پردازش به مراکز خون فرستاده می‌شوند. خون سالم به مراکز نگهداری ارسال می‌شود. اهداف مدل به حداقل رساندن هزینه‌ها و کمبود خون است. مدل پیشنهادی با روش بهینه‌سازی روباست تدوین شده است. اعتبارسنجی مدل با داده‌های واقعی که از شهر قائمشهر جمع آوری شده، مورد بررسی قرار گرفته است. برای حل مسئله دوهدفه از روش برنامه‌ریزی آرمانی استفاده شد. نتایج نشان داد که با صرف مقدار قابل توجهی از بودجه، می‌توان برای مواجهه با شرایط بحران آماده شد.

 

کلید واژه: زنجیره تامین، بحران، مکانیابی، مدل ریاضی دوهدفه و برنامه‌ریزی آرمانی

 

ادامه مطلب ...

طراحی شبکه زنجیره تامین خون قابل‌اطمینان با اختلال در تسهیلات: یک کاربرد در دنیای واقعی (مقاله دوم)

چکیده:

خونرسانی بیمارستانها در بلایا یک مسئله مهم در مدیریت زنجیره تأمین است. در این مقاله، یک مدل مکانیابی-تخصیص استوار پویا برای طراحی شبکه زنجیره تامین خون تحت ریسک‌های ناشی از اختلال و عدم‌قطعیت ارائه شده است.  یک رویکرد استوار مبتنی بر سناریو برای حل و فصل عدم‌قطعیت مسئله (مانند تغییرات دورهای تقاضاها و اختلالات تسهیلات) با مدل سازگار شده است. در نظر گرفته می‌شود که تأثیر اختلال بر تسهیلات به میزان سرمایه‌گذاری اولیه برای افتتاح آن‌ها بستگی دارد (که تحت تأثیر بودجه تخصیص یافته قرار می‌گیرند). این مدل با استفاده از یک نمونه واقعی اعتبارسنجی شده. تقاضا و اختلال به عنوان پارامترهای عدم‌قطعیت در نظر گرفته است. برای مسائل در مقیاس بزرگ، دو الگوریتم فراابتکاری، یعنی الگوریتم رقابتی استعماری خود سازگار(SAICA (و الگوریتم علف‌های هرز (IWO) برای حل مدل ارائه شده‌اند. علاوه ‌بر این، چندین نمونه عددی از بینش‌های مدیریتی ارزیابی می‌شود.

 

کلید واژه‌ها: لجستیک، شبکه زنجیره تامین خون، مکانیابی-تخصیص، ریسک اختلال و بحران، بهینه‌سازی استوار و آنالیز عملکرد

 

ادامه مطلب ...