وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان  دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران
وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان  دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران

چکیده:

در این مقاله ، یک شبکه زنجیره تامین بیودیزل چند دوره ای ، چند هدفه و چند محصول با در نظر گرفتن توسعه پایدار، منابع و تقاضای بین المللی ارائه می دهد. مدل پیشنهادی سود کل و مسائل مثبت اجتماعی را حداکثر و پیامدهای زیست محیطی مضر را حداقل می کند. همینطور با توجه به اینکه تجارت به عنوان یک مساله مهم در مقیاس بین المللی در نظر گرفته می شود ، توسعه اقتصادی با گسترش فعالیت های عملیاتی تامین مواد اولیه و فروش محصوالت نهایی در دنیا نیز در نظر گرفته شده است. این مدل از طریق داده های واقعی جمع آوری شده در داخل ایران و برخی از کشورهای آسیایی تأیید شده و با روش برنامه نویسی فازی تعاملی حل شده است. نتایج تجربی کارایی مدل را برای کشورهایی که ظرفیت تولید سوخت های زیستی غیر قابل خوردن را دارند تأیید می کند. نتیجه نشان می دهد که  بیشترین سهم از درآمدها برای فروش بیودیزل بین المللی (80%) است ، که نشان می دهد جهانی شدن می تواند سود را تا حد زیادی افزایش دهد.


برای مطالعه ادامه مطلب به لینک مراجعه کنید

طراحی زنجیره تامین بیودیزل دو مرحله ای چند هدفه با در نظرگیری پایداری اجتماعی

چکیده:

اثرات نامطلوب زیست محیطی ناشی از مصرف سوخت های فسیلی دولت ها را مصمم کرده تا بر تولید سوخت های زیستی تمرکز کنند.این مقاله یک زنجیره تامین بیودیزل چند هدفه از جاتروفا را طراحی کرده که شامل مرکز کشت زیست توده ، پیش تصفیه و مرکز استخراج روغن ، پالایشگاه زیستی و منطقه تقاضا است. رویکرد دو مرحله ای ارائه شده است که ابتدا مکانهای نامزد برای کشت زیست توده را با روش تجزیه و تحلیل داده های وزن مشترک مشخص می کند و سپس تصمیمات استراتژیک و تاکتیکی با یک مدل ریاضی گرفته می شود. مدل چند هدفی ارائه شده علامه بر هدف حداقل رساندن هزینه بر روی افزایش مزایای اجتماعی و تأثیرات محیطی در حالی که از یک روش ارزیابی چرخه زندگی برای مدل سازی شاخص های اجتماعی استفاده می شود نیر تمرکز دارد.


برای ادامه مطالعه به لینک مراجعه کنید.





قیمت گذاری پویا و چرخه بازپرسازی بهینه برای اقلام زوال‌پذیر غیر آنی با تقاضای وابسته به سطح موجودی (مقاله ششم)

چکیده

این مقاله مساله تعیین استراتژی بهینه قیمت‌گذاری پویا و چرخه بازپرسازی برای اقلام زوال‌پذیر را در نظر می‌گیرد، جایی که تقاضای مصرف‌کننده به قیمت فروش و مقدار اقلام نمایش داده شده در فروشگاه بستگی دارد. برای چرخه بازپرسازی معین، استراتژی بهینه قیمت‌گذاری پویا با استفاده از اصل حداکثر پونتریاگین بدست می‌آید و سپس یک الگوریتم کارا برای دستیابی به استراتژی قیمت‌گذاری پویا و چرخه بازپرسازی به‌طور همزمان طراحی می‌شود. مثال‌های عددی برای نشان دادن اثربخشی روش‌های پیشنهادی و روش‌حل ارائه شده است. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل حساسیت پارامترهای کلیدی سیستم انجام شده و بینش‌های مدیریتی جالبی ارائه شده است. 

ادامه مطلب ...

طراحی قراردادها جهت ایجاد انگیزه برای تولید ساختمان سبز با اطلاعات نامتقارن (مقاله ششم)

چکیده

هنگام ایجاد یک محصول، یک تأمین‌کننده با مشکل طراحی قرارداد بهینه جهت نمایش اطلاعات خصوصی تولیدکننده روبرو می‌شود. در این مقاله، یک تولیدکننده با اطلاعات خصوصی در مورد نوع هزینه تولید (N نوع تعریف‌ شده در این مقاله) و تلاش غیرقابل مشاهده‌اش درنظر گرفته می‌شود. برای از بین بردن آثار منفی مؤثر بر توسعه ساختمان‌های سبز بازار، که ناشی از این دو نوع اطلاعات خصوصی می‌باشد، یک مدل مالک و نماینده[1] با اطلاعات نامتقارن ساخته شده است. یارانه مطلوب مدل با معرفی "مکانیزم بررسی موضعی"[2] بدست می‌آید. نتایج نشان می‌دهد که تولیدکنندگان با یارانه معقول، مردم را در مورد کیفیت واقعی ساختمان‌‎های سبز فریب نمی‌دهند.



[1] principal-agent model

[2] spot check mechanism

 

ادامه مطلب ...

تجزیه و تحلیل تصمیمات هماهنگی زنجیره تأمین دو مرحله‌ای با توجه به اطلاعات نامتقارن هزینه مسئولیت اجتماعی (مقاله پنجم)

چکیده

امروزه اطلاعات به یک کالای بسیار مهم تبدیل شده است. خصوصی‌سازی اطلاعات مربوط به هزینه مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها بر توسعه پایدار زنجیره تأمین تأثیر منفی دارد. بنابراین، مهم است که یک مکانیزم هماهنگ منطقی برای تشویق اعضای زنجیره تأمین به افشای اطلاعات هزینه مسئولیت اجتماعی ایجاد شود. این مقاله حساسیت زنجیره تأمین به مسئولیت‌ اجتماعی شرکت‌ها را بررسی می‌کند و تأمین‌کننده، محصولات را از طریق برند خرده‌فروش می‌فروشد. تأمین‌کننده می‌تواند در فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی شرکت سرمایه‌گذاری کند، امّا اطلاعات هزینه مسئولیت اجتماعی خصوصی است. با توجه به اطلاعات هزینه مسئولیت اجتماعی که توسط تأمین‌کننده فاش شده است، خرده‌فروش در مورد همکاری خود با تأمین‌کننده برای طولانی مدت تصمیم می‌گیرد. برای بررسی تأثیر عدم تقارن اطلاعات هزینه بر تصمیم اعضای زنجیره تأمین از بازی استکلبرگ[1] استفاده می‌شود. این مقاله به مقایسه اثرات تصمیم‌گیری تحت اطلاعات متقارن و اطلاعات نامتقارن می‌پردازد و یک مکانیزم هماهنگی برای تأمین‌کننده، جهت آشکارسازی اطلاعات هزینه مسئولیت اجتماعی  و دستیابی به هماهنگی زنجیره تأمین طراحی می‌کند. نتایج نشان می‌دهد، که تصمیم‌گیری تحت اطلاعات متقارن بهتر از اطلاعات نامتقارن است و سود تأمین‌کننده تحت مکانیزم طراحی شده، بهتر از حالت اطلاعات نامتقارن است. علاوه بر این، مکانیزم طراحی شده می‌تواند به بهبود تعهد تأمین‌کننده به مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها بپردازد و اثرات حاشیه‌ای مضاعف[2] را تا حدودی از بین ببرد. این مقاله بینش‌های مدیریتی و عملی برای شرکت‌هایی که از مدل‌های تجاری پایدار استفاده می‌کنند، ارائه می‌دهد.



[1] Stackelberg game

[2] Double marginal effect

 

ادامه مطلب ...

چرخه بازپرسازی بهینه برای اقلام فسادپذیر با عدم قطعیت تقاضا در یک سیستم موجودی دوسطحی (مقاله پنجم)

چکیده

در این مطالعه یک زنجیره‌تامین دو سطحی با یک تولیدکننده بالادستی و یک خرده‌فروش پایین دستی برای یک محصول فسادپذیر درنظر گرفته شده است. تولیدکننده مواد اولیه را به محصول نهایی تبدیل می‌کند، که در هر چرخه بازپرسازی توسط خرده‌فروش خریداری می‌شود. مواد اولیه تولیدکننده بسیار فسادپذیر هستند (یعنی در عرض چند ساعت یا چند روز از بین می‌روند) و کالاهای نهایی در خرده‌فروش با عدم‌قطعیت تقاضا و منسوخ شدن روبرو هستند. رابطه خرده‌فروش و تولیدکننده به‌عنوان یک بازی استکلبرگ مدل شده که در آن خرده‌فروش رهبر است و چرخه بازپرسازی را تعیین می‌کند که هزینه عدم تطابق بین عرضه و تقاضای غیرقطعی را به حداقل برساند. تولیدکننده پیرو است و به منظور به حداقل رساندن هزینه واحد برای کالاهای نهایی در رابطه با هزینه‌های پردازش تصمیم‌گیری می‌کند. نتایج نشان می‌دهد که عمر مواد اولیه و کالاهای نهایی، که در طول دوره چرخه بازپرسازی به هم مرتبط هستند، تأثیر قابل توجهی بر هزینه‌های زنجیره‌تامین دارند. اگرچه هزینه فساد مواد اولیه به خودی خود کم است، اما نشان داده می‌شود که عمر کوتاه مواد اولیه تأثیر قابل توجهی بر هزینه‌های هر دو طرف دارد. علاوه بر این، می‌توان دریافت که در حالی که ارزش‌افزوده بالا در تولیدکنندگان هزینه‌های خرده‌فروشی را افزایش می‌دهند، به دلیل وجود دسته‌های بزرگ تولید، هزینه‌های تولیدکننده را کاهش می‌دهند.   ادامه مطلب ...

داده کاوی در تولید: مروری بر اساس نوع دانش



خلاصه:

در محیط های مدرن تولید ، حجم عظیمی از داده ها در سیستم های مدیریت پایگاه داده و انبارهای داده از تمام مناطق درگیر مانند طراحی محصول و فرآیند ، مونتاژ ، برنامه ریزی مواد ، کنترل کیفیت ، زمان بندی ، نگهداری ، تشخیص خطا و غیره جمع آوری می شود. داده کاوی به عنوان یک ابزار مهم برای کسب دانش در پایگاه های داده تولیدی پدیدار شده است. این مقاله ادبیات مربوط به کشف دانش و کاربردهای داده کاوی در حوزه وسیع تولید را با تأکید ویژه بر نوع فانکشن هایی که بر روی داده ها انجام می شود ، مرور می کند. فانکشن های اصلی داده کاوی که باید انجام شود شامل:

 "characterization and description, association, classification, prediction, clustering and evolution analysis"

می باشد. بنابراین مقالات مورد بررسی در این پنج دسته طبقه بندی شده اند. نشان داده شده است که رشد سریع کاربرد داده کاوی در زمینه فرآیندهای تولیدی و شرکت ها در 3 سال گذشته وجود دارد. این بررسی کاربردهای مترقی و شکاف های موجود شناسایی شده در زمینه داده کاوی در تولید را آشکار می کند. یک رویکرد جدید استخراج متن نیز در چکیده ها و کلمات کلیدی 150 ادبیات شناسایی شده برای شناسایی شکاف های تحقیق و یافتن ارتباط بین حوزه دانش ، نوع دانش و ابزار و تکنیک های داده کاوی استفاده شده است

مقدمه:

دانش در بسیاری از زمینه های تولیدی باعث حفظ و تسهیل حفظ میراث ارزشمند ، یادگیری چیزهای جدید ، حل مشکلات پیچیده ، ایجاد شایستگی های اصلی و ایجاد موقعیت های جدید برای افراد و سازمان ها می شود. و در آینده [1]. در بیشتر بخشها ، تولید بسیار رقابتی است و حاشیه های مالی که بین موفقیت و شکست تمایز قائل می شود بسیار محدود است و اکثر صنایع تاسیس شده نیاز به رقابت ، تولید و فروش در سطح جهانی دارند. برای تسلط بر این چالش های فرا قاره ای ، یک شرکت باید به تولید کم هزینه دست پیدا کند ، اما هنوز نیروی کار بسیار ماهر ، انعطاف پذیر و کارآمدی داشته باشد که بتواند به طور مداوم محصولات با کیفیت بالا و کم هزینه را طراحی و تولید کند. در اقتصادهای با دستمزد بالاتر ، این امر عموماً تنها با بهره برداری بسیار کارآمد از دانش امکان پذیر است [2-3]. با این حال ، دانش می تواند اشکال مختلفی داشته باشد و لازم است هنگام بررسی حجم عظیمی از داده های تولید شده در طول تولید ، نوع دانش استخراج شده مشخص شود.


برای ادامه مطالعه روی لینک کلیک بفرمایید.

عنوان: مرور مبتنی بر متن کاوی در زمینه دیدگاه قابلیت های پویا در تحقیقات سیستم های اطلاعاتی


خلاصه:

هدف -

 در حالی که چشم انداز قابلیت های پویا بیشترین ارجاع در نظریه استراتژیک در زمینه سیستم های اطلاعاتی تحقیق را دارند ، تلاش کمی برای مرور و ادغام ادبیات مرتبط این دیدگاه در این زمینه انجام شده است. بر این اساس ، این مقاله با هدف تجزیه و تحلیل سیستماتیک ادبیات سیستم های اطلاعاتی در مورد قابلیت های پویا و ارائه یک درک جامع از ترکیب موضعی و روند مطالعات قابلیت های پویا در تحقیقات سیستم های اطلاعاتی است.

طراحی/روش شناسی/رویکرد -

 نویسنده با استفاده از الگوریتم LDA به عنوان الگوریتم تحلیل متن ، مدلی از موضوع قابلیت های پویا در حوزه سیستم های اطلاعاتی تحقیق را برای بررسی کمی ، خلاصه سازی و طبقه بندی ادبیات قبلی را انجام میدهد. این بررسی شامل 191 مقاله منتشر شده در مورد قابلیت های پویا بین سال های 1998 تا 2018 در مجلات پیشگام سیستم های اطلاعاتی و مجموعه مقالات کنفرانس بود.

یافته ها -

مطابق با نتایج مدل سازی موضوع ، ترکیب موضعی مجموعه قابلیت های پویا در تحقیقات سیستم های اطلاعاتی به طور عمده شامل هفت موضوع با عنوان T1. ارزش سیستم های اطلاعاتی ، T2. تغییر سیستم های اطلاعاتی ، T3. دیجیتالی شدن ، T4. چابکی سیستم های اطلاعاتی ، T5. داده های بزرگ ، T6. نوآوری در سیستم های اطلاعاتی و T7. همسویی سیستم های اطلاعاتی می باشد. همچنین ، روند کلی و موضعی مطالعات قابلیت های پویا در حوزه سیستم های اطلاعاتی تحقیق آشکار شد. روندها نشان داد که حوزه مورد بررسی و زیر حوزه های برجسته آن عموماً در سالهای گذشته بهره وری مثبتی داشته اند.

اصالت/ارزش -

مطالعه حاضر با توسعه دانش و بهبود ادبیات درباره قابلیت های پویا در تحقیقات سیستم های اطلاعاتی ، کشف موضوعات اصلی مورد توجه محققان سیستم های اطلاعاتی برای به کارگیری چشم انداز قابلیت های پویا در مطالعات خود و اولویت بندی اطلاعات آینده کمک می کند. تحقیقات سیستم ها بر روی قابلیت های پویا بر اساس گرایش های مشخص شده موضوعات.

 

مطالعه حاضر به دو سوال اصلی می پردازد:

Q1 ترکیب موضعی مطالعات قابلیتهای پویا در زمینه سیستمهای اطلاعاتی تحقیق چیست؟

Q2 روند کلی و موضوعی مطالعات قابلیت های پویا در حوزه تحقیقات سیستم های اطلاعاتی چگونه است؟

پاسخ به این سوالات به موارد زیر کمک می کند:

توسعه دانش و بهبود ادبیات در مورد قابلیت های پویا در تحقیقات سیستم های اطلاعاتی ؛

کشف موضوعات اصلی مورد توجه محققان سیستم های اطلاعاتی برای به کارگیری دیدگاه قابلیت های پویا در مطالعات خود. و

اولویت بندی تحقیقات سیستم های اطلاعاتی آینده بر روی قابلیت های پویا بر اساس روندهای مشخص شده موضوعات

با تحقق این مشارکت ، نویسنده ابتدا مقالات منتشر شده در مورد قابلیت های پویا را در مجلات تحقیقاتی پیشرو در سیستم های اطلاعاتی و مجموعه مقالات کنفرانس جمع آوری کرد. سپس ، مدل سازی موضوع به عنوان یک روش یادگیری ماشین قابل اعتماد برای استخراج متن مجموعه جمع آوری شده استفاده شده است.


برای ادامه مطالعه روی لینک کلیک بفرمایید.

عنوان: تجزیه و تحلیل کسب و کار و زنجیره تامین و مدیریت عملیات --- مرور ادبیات مبتنی بر استخراج متن


خلاصه:

در این مقاله ، ما تحقیقاتی را بررسی می کنیم که استفاده از تجزیه و تحلیل کسب و کار ، داده های بزرگ و روش های هوش تجاری را در زمینه عملیات و مدیریت زنجیره تامین بررسی می کند. ما 625 مقاله اخیراً منتشر شده ، شامل 194 مقاله علمی و 431 مقاله صنعتی در این زمینه را با استفاده از روش های متن کاوی تجزیه و تحلیل کرده و الگوها و شکاف هایی را که می تواند تحقیقات و عملکرد آینده را آگاه کند ، خلاصه می کنیم.

در دهه گذشته ، محققان دانشگاهی و متخصصان صنعت هزاران مقاله در مجلات مختلف منتشر کرده اند که به ارتباط تجزیه و تحلیل و مدیریت کسب و کار ، خطرات و مزایای احتمالی هنگام اتخاذ تکنیک های پیشرفته تجزیه و تحلیل کسب و کار در عملیات و مدیریت زنجیره تامین ، می پردازد. و افکار خود را برای کاهش این خطرات ارائه می دهند.

اگرچه برخی از محققان برخی از این مقالات یا موارد کاربردی را مرور کرده اند (به عنوان مثال ، de Oliveira و همکاران ، 2012 ؛ چن و ژانگ ، 2014 ؛ Kambatla و همکاران ، 2014 ؛ هاشم و همکاران ، 2015 ؛ Moro و همکاران. ، 2015 ؛ Hofmann 2016) ، تعداد بسیار کمی قادرند حجم زیادی از انتشارات را به منظور انجام یک تحلیل جامع پوشش دهند. در این مقاله ، هدف ما بررسی ادبیات موجود برای درک بهتر روشها و تکنیکهای کلیدی است که برای ادغام تجزیه و تحلیل کسب و کار و زنجیره تامین و مدیریت عملیات (BA & SOM) توسعه یافته است. ما همچنین شکاف هایی را که ممکن است بین دانشگاهیان و شیوه ها وجود داشته باشد بررسی می کنیم ، بنابراین می توان مطالعات بیشتری را برای پر کردن این شکاف ها انجام داد.

 

 

روش شناسی و منابع داده

به طور سنتی ، محققان در مدیریت عملیات و سایر رشته های تجاری ، بررسی ادبیات را با استفاده از روش انتخاب دستی انجام داده اند. در این رویکرد دستی ، محققان طرح های طبقه بندی اولیه را تدوین می کنند ، مقالات را بر اساس دانش شخصی شناسایی می کنند و یا با جستجوی کلمات کلیدی خاص در پایگاه های داده کتابخانه ، چکیده مقالات (و گاهی متن کامل مقاله) را بررسی می کنند تا با طرح طبقه بندی مطابقت داشته باشند. ، و معمولاً تعداد کمی از مقالات را برای بررسی دقیق نگه می دارد (برای مثال ، به تانگ ، 2006 ؛ گو و همکاران ، 2007 ؛ ملو و همکاران ، 2009 ؛ حسینی و همکاران ، 2012 ؛ و کمالاحمدی و پرست ، 2016 مراجعه کنید) به یکی از معایب اصلی این رویکرد این است که فقط تعداد کمی از مقالات را می توان از این طریق مورد بررسی قرار داد. با افزایش حجم مقالات ، محققان باید موضوع را محدود کنند ، فقط بر روی مجلات خاص تمرکز کنند یا دوره های خاصی را حذف کنند تا تعداد مقالات قابل کنترل باشد. اکثر بررسیهای ادبیاتی که ما با آنها آشنا هستیم فقط تعداد کمی مقاله را پوشش می دهند - به نظر می رسد حدود 100 مقاله یک هنجار است. با افزایش حجم زیادی از ادبیات موجود در طول زمان ، انجام مرورهای سنتی ادبیات دستی ممنوع می شود.


برای ادامه مطالعه روی لینک کلیک بفرمایید.

مروری مبتنی بر متن کاوی روی تحقیقات موجودی در شماره های ویژه ISIR در سال های 1994-2016





خلاصه:

هنگامی که یک حوزه تحقیقاتی به بلوغ خاصی می رسد ، بدست آوردن یک نمای کلی ساختار یافته از این زمینه برای تحقیقات آینده مفید خواهد بود: چگونه در گذشته تکامل یافته است؟ در حال حاضر کجا ایستاده است؟ در چه جهتی (احتمالاً) تکامل می یابد؟ هدف مقاله ما ارائه مروری بر تحقیقات موجودی است که در شماره های ویژه سمپوزیوم های ISIR (International Society for Inventory Research) منتشر شده است ، یکی از مهمترین انجمن های پیشرو در تحقیقات موجودی. این مقاله بر دو سوال تحقیق زیر تمرکز دارد: (1) موضوعات اصلی تحقیقات موجودی در مسائل ویژه ISIR چیست؟ و (2) چگونه موضوعات مهم تحقیق در مسائل ویژه ISIR در طول زمان تکامل می یابد؟ ما با تکیه بر 12 شماره ویژه ISIR که در مجله بین المللی اقتصاد تولید بین سالهای 1994 تا 2016 منتشر شده و 566 مقاله را پوشش می دهد ، از استخراج متن به عنوان یک روش جدید در تجزیه و تحلیل محتوا استفاده می کنیم. ارتباط متن کاوی بر اساس تجزیه و تحلیل ساختار یافته است

مقالات مرور ادبیات در زمینه تحقیقات موجودی ؛ این مبنایی برای شناسایی موضوعات و اصطلاحات اصلی در این زمینه ارائه می دهد. نتایج استخراج متن با روشهای آماری برای شناسایی مناطق اصلی تحقیق و تکامل آنها در طول زمان بیشتر مورد بررسی قرار می گیرد.

برای اینکه بتوانیم نتایج روش های استخراج متن مورد استفاده در این مقاله را به طور کامل تجزیه و تحلیل کنیم ، ابتدا یک بررسی و تجزیه و تحلیل مقالات از نوع مرور ادبیات در زمینه تحقیقات موجودی (مرحله 1) انجام دادیم تا موضوعات و اصطلاحات اصلی این زمینه را شناسایی کنیم.  این موضوعات و همچنین اصطلاحات اصلی توصیف کننده این موضوعات بعداً برای تجزیه و تحلیل و تفسیر نتایج استخراج متن استفاده می شود.

ما بر روی عناوین ، چکیده و کلمات کلیدی 566 مقاله منتشر شده در شماره های ویژه ISIR با استفاده از دو روش مختلف ، از کاوش متن استفاده کردیم. روش اول از ابزار استخراج متن VOSviewer برای ایجاد نقشه "موضوعات مهم" در زمینه بر اساس فراوانی همزمانی بین هر یک از دو عبارت استفاده می کند (مرحله 2). برای عمیق تر شدن موضوعات مورد بحث در موضوعات ویژه و بررسی گرایش های اصلی این زمینه ، در سومین مرحله تحقیق خود ، اصطلاحات را بر اساس فراوانی وقوع و ارتباط آنها استخراج کردیم (مرحله 3.1). در مرحله بعد ، ما یک تحقیق دقیق تر با استفاده از روش های آماری انجام دادیم (مرحله 3.2). خلاصه روش تحقیق در شکل 1 ارائه شده است.


برای ادامه مطالعه روی لینک کلیک بفرمایید.