وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان  دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران
وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان  دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران

یک مدل بهینه سازی چندمنظوره غیر خطی برای یک زنجیره تأمین برق تولیدی زیست توده با استفاده از یک مطالعه موردی در چین (مقاله نهم)

چکیده:

استفاده از منابع تجدیدپذیر برای تولید برق در سراسر جهان به طور فزاینده ای متداول شده است. چین به عنوان بزرگترین مصرف کننده انرژی در جهان، در سال های اخیر بسیاری از نیروگاه های مستقیم زیست توده را تأسیس کرده است. با این حال، اکثر این نیروگاه ها بدون یارانه دولتی به دلیل هزینه بالای سوخت دوام نمی آورند. این مطالعه بر زنجیره تامین سوخت تولید برق مستقیم توده زیست توده از جمله جمع آوری، حمل و نقل، پردازش و ذخیره سوخت متمرکز است. این مطالعه یک مدل بهینه سازی چند هدفه غیر خطی ارائه می دهد. هدف از این کار تعیین مقدار بهینه تولید برق و همچنین نسبت اختلاط ایده آل، مقدار و قیمت هر نوع سوخت است تا حداکثر سود حاشیه های نیروگاه های زیست توده را به حداکثر برساند و بیشترین حفاظت ممکن را ارائه دهد. رفاه اجتماعی با توجه به عوامل محیطی مدلی که این مطالعه ارائه می دهد در یک نیروگاه مستقیم زیست توده در استان هیلونگ جیانگ در شمال شرقی چین استفاده شد. نیروگاه مورد نظر از 13 نیروگاه زیست توده که مورد بررسی قرار گرفت، انتخاب شد. نتایج تأیید کرد که در شرایط فنی موجود، منفعت کلی تولید نیروی زیست توده فضای قابل ملاحظه ای برای بهبود می گذارد، عمدتا با طراحی حالت مناسب تر سوخت. در نهایت، تجزیه و تحلیل حساسیت نشان داد که بهترین و یکپارچه ترین کارایی در تولید نیروی زیست توده زمانی به دست آمد که قیمت برق زیست توده در شبکه تقریباً 0.65 یوان/کیلووات ساعت بود.

   ادامه مطلب ...

قرارداد بازخرید تحت اطلاعات نامتقارن ماهیت ریسک‌گریزی خرده‌فروش (مقاله پانزدهم)

چکیده

یک زنجیره تأمین دو مرحله‌ای با تولیدکننده بدون ریسک و خرده‌فروش ریسک‌گریز درنظر گرفته می‌شود. نوع ریسک‌گریزی خرده‌فروش به عنوان اطلاعات خصوصی خرده‌فروش درنظر گرفته می‌شود. ریسک‌گریزی اغلب منجر به وضعیتی می‌شود که در آن خرده‌فروش کمتر از فروش مورد انتظار خرید می‌کند که موجب محروم کردن سهم تولیدکننده از بازار می‌شود. برای جبران این مسئله، یک قرارداد پیشنهاد شده است، که تولیدکننده به خرده‌فروش ارائه می‌دهد. این قرارداد باعث افزایش سهم بازار تولیدکننده می‌شود. بنابراین، یک موقعیت برنده-برنده برای تولیدکننده و خرده‌فروش ایجاد می‌کند.

ادامه مطلب ...

مدل مقدار سفارش اقتصادی با اختلالات عرضه مستقل و درون زا (مقاله پانزدهم)

چکیده:

در این مطالعه یک مساله موجودی با سیاست مرور دوره‌ای (S,T) و با تقاضای قطعی نرخ ثابت روبرو است که در صورت عدم رضایت، سفارشات عقب می‌افتد. فرایند عرضه غیرقابل اعتماد است، بنابراین ممکن است تأمین براساس یک فرآیند مستقل برنولی دچار اختلال بشود. چنین اختلالاتی که کیفیت خدمات عرضه را منعکس می‌کند، به‌عنوان اختلالات درون‌زا اشاره می‌شود. این مطالعه به دنبال این است که دو متغیر را به طور همزمان به‌منظور حداقل کردن هزینه متوسط ​​بلند مدت تعیین کند. دو طرح محاساباتی رایج برای ارزیابی هزینه موجودی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است: هزینه‌یابی پیوسته و مطابق با پایان چرخه. پس از ایجاد یک مدل هزینه متوسط ​​(دقیق) برای هر دو طرح هزینه‌یابی، هزینه هر طرح تجزیه و تحلیل می‌شود در هر دو مورد، متغیرها و هزینه سیاست بهینه به فرم بسته هستند و دارای ساختار یکسانی با مدل EOQ (با سفارشات عقب‌افتاده) هستند. در حقیقت، تحت هزینه‌یابی پیوسته، راه‌حل بهینه برای عرضه کامل به حالت EOQ تبدیل می‌شود. نتایج تحلیلی، نشان‌دهنده تأثیر کیفیت عرضه محصولات رو به زوال عرضه در سیاست بهینه درنظر گرفته شده است.  ادامه مطلب ...

رویکرد تصادفی فازی قوی چند منظوره برای طراحی شبکه هوشمند پایدار (مقاله هشتم)

چکیده:

شبکه های هوشمند یک راه حل موثر برای افزایش سریع تقاضای برق هستند. این مقاله تلاش می کند مشکل طراحی شبکه هوشمند پایدار را حل کند، جایی که سه بعد پایداری ضروری اقتصاد، محیط زیست و جامعه به طور همزمان در نظر گرفته می شود. یک رویکرد برنامه نویسی تصادفی فازی چند منظوره برای به حداقل رساندن هزینه های اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی شبکه تحت سناریوها و پارامترهای نامشخص ارائه شده است. هدف تعیین تعداد، مکان و ظرفیت واحدهای تولیدی توزیع پذیر تجدیدپذیر و همچنین قیمت گذاری پویای برق و برنامه ریزی منابع انرژی در یک شبکه هوشمند پایدار است. روش پیشنهادی برای یک شرکت برق ویتنامی در بخش مسکونی استفاده می شود. نتایج نشان می دهد که پاسخ تقاضا با قیمت گذاری پویا ، هزینه های زیست محیطی و اجتماعی را تا 3 درصد کاهش می دهد. علاوه بر این، مدل پیشنهادی به طور موثر هر دو عدم قطعیت را در سناریوها و پارامترها با هزینه کل کمتر از سایر مدلها برطرف می کند.  ادامه مطلب ...

زمان‌بندی در تصمیم گیری در مورد مقدار سفارش با اثر جمعیت اضافه شده و اطلاعات نامتقارن تقاضا (مقاله چهاردهم)

چکیده

این مقاله بررسی می‌کند که چگونه جمعیت اضافه شده در سرمایه‌گذاری خدمات خرده‌فروشی بر ترجیحات زمانی تصمیمات کمیت در زنجیره تأمین دو کاناله تحت اطلاعات نامتقارن تقاضا تأثیر می‌گذارد. بازی تولیدکننده-کمیت-رهبر و بازی خرده‌فروش-کمیت-رهبر درنظر گرفته شده است. با استفاده از رویکرد نظریه بازی علامت‌دهی[1]، نشان داده شده است که برای اعضای زنجیره، تصمیم‌گیری در مورد کمیت یا عدم‌تصمیم‌گیری بستگی به شدت جعیت اضافه شده و ارزش اطلاعات تقاضا دارد. همچنین شرایط خاصی مشخص می‌شود، که در آن اعضای زنجیره می‌توانند در مورد زمان تصمیم‌گیری کمیت به توافق برسند.



[1] Signaling game-theoretic

ادامه مطلب ...

مدل موجودی مرور پیوسته با اختلال در تامین‌کننده و خرده‌فروش (مقاله چهاردهم)

چکیده

این مقاله برای خرده‌فروشی که با اختلالات تصادفی داخلی و خارجی (از طرف تامین‌کننده) مواجه است، یک مساله موجودی مرور پیوسته را بررسی می‌کند. هزینه موجودی مورد انتظار این خرده‌فروش فرموله شده و ویژگی‌های تابع هزینه تجزیه و تحلیل می‌شوند. به طور خاص، نشان داده می‌شود که تابع هزینه شبه محدب است و بنابراین می‌توان آن را به طور موثر بهینه‌سازی کرد تا از نظر عددی، اندازه سفارش بهینه خرده‌فروش به تأمین‌کننده پیدا شود. آزمایشات محاسباتی بینش بیشتری در مورد مساله ارائه می‌دهد. علاوه بر این، یک تقریب موثر از تابع هزینه معرفی می‌شود. این تقریب می‌تواند به فرم بسته حل شود، که زمانی مفید است که این مدل در مدل‌های طراحی یا مدیریت زنجیره‌تامین پیچیده‌تر تعبیه شود. 

ادامه مطلب ...

  


چکیده:

استفاده از زیست توده تجدیدپذیر به عنوان ماده اولیه تولید سوخت های زیستی برای کاهش انتشار کربن افزایش یافته است. هدف این مقاله ارائه یک مدل بهینه سازی برای طراحی یک شبکه زنجیره تأمین زیست توده به سوخت زیستی مقاوم و قابل اعتماد است که در آن پایانه های چند حالته ، پالایشگاه های زیستی و پیوند اتصال آنها ممکن است با اختلال مواجه شوند. برای این منظور  از مدل های بهینه سازی ریسک گریز ، احتمالات انتقالی و آمار فضایی استفاده می شود. علاوه بر این ، برای غلبه بر پیامدهای تقاضای نامشخص و در دسترس بودن مواد اولیه ، تجمع ریسک ، سیستم صف M/M/1 در نظر گرفته شده است. از آنجا که مدل پیشنهادی یک مسئلهnp hard است، دو الگوریتم فرا ابتکاری به نام بهینه سازی اشعه بهبود یافته و بهینه سازی اجسام برخورد برای حل مدل پیشنهادی استفاده می شود.


 

ادامه مطلب ...

یک رویکرد ترکیبی جدید برای توسعه همزمان پایداری و تاب آوری در شبکه تامین گندم

چکیده:

علاوه بر اهمیت زیاد به حداقل رساندن هزینه کل، تاب آوری و شاخص های اجتماعی نیز در زنجیره تأمین مواد غذایی کشاورزی از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند. به همین جهت یک مدل چند هدفی جدید طراحی شده است که به طراحی(طراحی مجدد ) شبکه زنجیره تأمین گندم می پردازد و شامل چندین تامین کننده، سیلوهای موجود ، مکان های نامزد برای ایجاد سیلوهای جدید ، کارخانه های آرد و مناطق تقاضا تحت عدم قطعیت است. برای توسعه مدل ریاضی دو بعد اساسی زنجیره تامین شامل تأثیرات اجتماعی و تاب آوری به طور همزمان در نظر گرفته شده است. این مدل به طور یکپارچه چند شاخص تاب آوری و ابعاد مسئولیت اجتماعی را تحت سه تابع هدف جهت حداقل کردن هزینه، عدم تاب آوری و تأثیرات منفی مسئولیت اجتماعی در نظر گرفته است. با توجه به این که پارامترهای ورودی با عدم قطعیت مواجه هستند، یک برنامه ریزی تصادفی ترکیبی معرفی شده و چهار رویکرد ترکیبی مختلف توسعه داده شده است. در نهایت برای نشان دادن برتری مدل پیشنهادی و همچنین روش حل ، یک مطالعه موردی واقعی ارائه شده است. نتایج به دست آمده نشان می دهد که در نظر گرفتن هزینه، انعطاف پذیری و تأثیرات اجتماعی به طور همزمان می تواند به بهبود عملکرد زنجیره تأمین گندم کمک کند. علاوه بر این مبادله بین اقدامات ذکر شده می تواند به تصمیم گیرندگان در اولویت های اصولی کمک کند.

  ادامه مطلب ...

ادغام بهینه انرژی های تجدیدپذیر در مجموعه های موجود نیروگاه ها (مقاله هفتم)

چکیده:

واردات سوخت های فسیلی و کشورهای صادرکننده پتانسیل عظیم تولید برق خود را با استفاده از فناوری های انرژی های تجدیدپذیر و مزایای مربوط به آن برای بودجه ملی آنها تشخیص داده اند و بنابراین اهداف بلند پروازانه ای را برای استقرار انرژی تجدیدپذیر تدوین کرده اند. با این حال، تنها تعداد کمی از کشورها دارای یک طرح جامع هستند که نشان می دهد چگونه می توان فناوری های تجدیدپذیر را به طور موثر در مجموعه نیروگاه های موجود خود ادغام کرد. افزایش ظرفیت انرژی های تجدیدپذیر و فناوری های متعارف باید به منظور به حداقل رساندن هزینه های کل تولید کل سیستم و در عین حال حفظ امنیت عرضه، تنظیم و بهینه شود. این مقاله با ارائه یک مطالعه موردی برای بخش برق پادشاهی اردن برای سالهای 2013 تا 2020، مروری بر روش توسعه یافته و همچنین ویژگیها و قابلیتهای ترکیب انرژی تجدیدپذیر - مدل توسعه ظرفیت ارائه می دهد.  ادامه مطلب ...

تصمیمات قیمت گذاری و موجودی در زنجیره تامین مواد غذایی با اختلال در تولید و فساد قابل کنترل (مقاله سیزدهم)

چکیده

فساد مواد غذایی در حال تبدیل شدن به یک معضل اساسی برای اکثر کشورهای جهان است که می‌تواند خسارات اقتصادی و زیان‌های زیست‌محیطی را به دنبال داشته باشد. در این مقاله، یک مدل بازی استکلبرگ برای زنجیره‌تامین مواد غذایی سه سطح (متشکل از یک خرده‌فروش، یک فروشنده و یک تأمین‌کننده) با اختلال در تولید ایجاد شده است، که هدف آن مطالعه قیمت‌های بهینه، موجودی و تصمیمات حفاظتی است که سود را حداکثر می‌کند. در زنجیره‌تامین غیرمتمرکز، شرکت‌های بالادستی به عنوان رهبر و شرکت‌های پایین دستی به عنوان پیرو عمل می‌کنند. با توجه به پیچیدگی ریاضی، یک الگوریتم برای حل مسئله ایجاد شده است. محاسبات عددی نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری حفاظتی خرده‌فروش نه تنها به نفع خود او است، بلکه به نفع فروشنده و تامین‌کننده نیز می‌باشد. مقایسه تصمیمات بهینه همکاری عمودی اعضای زنجیره‌تامین در مدل «ادغام پیشرو» و «ادغام پسرو»، به افزایش سود کل کمک می‌کند. در همین حال، میزان انتشار کربن در زنجیره‌تأمین مواد غذایی نیز مورد مطالعه قرار گرفته است. مشخص شده است که همکاری عمودی به کاهش انتشار کربن کمک می‌کند. در بیشتر شرایط «ادغام پیشرو»، از استراتژی «ادغام پسرو» بهتر عمل می‌کند زیرا خرده‌فروش را ترغیب می‌کند تا بیشتر در حفظ و کاهش خرابی مواد غذایی سرمایه‌گذاری کند. سایر مفاهیم مدیریتی نیز در مقاله نشان داده شده است.   ادامه مطلب ...