وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان  دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران
وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان  دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران

استراتژی‌های قیمت‌گذاری و هماهنگی یک زنجیره تامین دو کاناله با توجه به کیفیت ‌سبز و تلاش برای فروش_ مقاله اول

 

 

چکیده:

در سال­‌های اخیر به دلیل رشد سریع اینترنت و افزایش کاربران گوشی­‌های هوشمند، مشتریان ترجیح می‌­دهند به‌­صورت آنلاین خرید کنند، لذا تولیدکنندگان تمایل دارند علاوه بر کانال مستقیم، کانال آنلاین نیز راه­اندازی کنند. این تحقیق به بررسی استراتژی قیمت­گذاری ومکانیزم هماهنگی بین اعضای زنجیره‌تامین دو کاناله می‌پردازد. که در آن یک محصول سبز (سازگار با محیط زیست) از طریق کانال مستقیم (آنلاین) و یک محصول غیرسبز (سنتی) از طریق یک کانال خرده‌فروش آفلاین ارائه می‌شود. در این تحقیق سه مدل متمرکز، غیرمتمرکز و هماهنگی در زنجیره تامین دو کاناله (DCSC) بررسی می‌شود که رویکرد نظریه‌بازی استکلبرگ  برای تجزیه و تحلیل مدل غیرمتمرکز استفاده شده‌است و هماهنگی کانال از طریق مکانیسم تقسیم سود مازاد برای بدست آوردن موقعیت برد - برد برای هر عضو زنجیره تامین به­‌دست می‌آید. نتایج بهینه مقایسه و یک آنالیز حساسیت برای مطالعه تاثیر برخی پارامترهای کلیدی انجام می‌شود. در انتها مشخص می‌شودکه سطح کیفیت سبز در مدل همکاری بالاتر است.

کلیدواژه‌ها :زنجیره‌تامین دو کاناله، محصولات جایگزین، کیفیت سبز، تلاش برای فروش، نظریه بازی­‌ها، هماهنگی کانال. 

 

ادامه مطلب ...

مکانیسم هماهنگی برای زنجیره تامین با افزایش ظرفیت و مدت زمان تحویل وابسته به سفارش-بررسی مقاله دوم

چکیده:

این مقاله، شامل یک خرده‌فروش و یک تولیدکننده است به طوری که خرده‌­فروش با طول عمر کوتاه محصولات و تقاضای تصادفی  مواجه است. تولیدکننده نیز تولیدات خود را با دریافت سفارش از خرده‌فروش آغاز می­‌کند. با توجه به مسئله رایج روزنامه­‌فروش، فرض می­‌شود که مدت زمان تحویل سفارش ثابت نیست، اما هدف ­خرده­‌فروش و تولیدکننده کاهش این زمان است. زمان‌ تحویل کوتاه‌تر به خرده‌فروش این امکان را می‌دهد تا سفارشات خود را نزدیک به آغاز فصل فروش شروع کند، تا بتواند در مورد ترجیحات مشتری اطلاعات جامع­‌تری به دست آورد و عدم اطمینان تقاضا را کاهش دهد. فرض بر این است که مدت زمان تحویل، به مقدار سفارش، ظرفیت تولید تأمین‌کننده و تأخیر در حمل و نقل ثابت بستگی دارد. در این مقاله مدلی برای تعیین مقدار سفارش بهینه و میزان ظرفیت تولید در ساختار متمرکز و غیرمتمرکز ارائه شده است. در ساختار غیرمتمرکز، اگر توانایی خرده­‌فروش در جمع­‌آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات تقاضا به تولیدکننده نشان داده شود، عدم‌­تقارن ناشی از اطلاعات بین دو بخش می‌تواند باعث بدتر شدن اثرات حاشیه­‌سازی دوگانه شود و راندمان زنجیره تأمین را از کاهش دهد. در یک زنجیره تأمین هماهنگ، هر دو طرف انگیزه دارند در مقدار سفارش و میزان سرمایه­‌گذاری‌ تولید برای کاهش زمان تحویل، توازن ایجاد کنند. برای هماهنگی زنجیره تأمین غیرمتمرکز، قرارداد بازخرید پیشنهاد شده است، که به سودآوری زنجیره تأمین کمک می‌کند.

کلمات کلیدی: مدیریت زنجیره تامین، مدل روزنامه‌فروش، سفارش وابسته به زمان تحویل، افزایش ظرفیت و مکانیسم هماهنگی

 

ادامه مطلب ...

بهینه‌سازی قیمت خرده‌فروش آنلاین و گسترش ظرفیت حامل‌ها همزمان با کاهش قیمت از طریق هماهنگی زنجیره تامین غیرمتمرکز - مقاله اول

چکیده:

در سال‌­های اخیر قیمت پایین تعداد زیادی از خرده­‌فروشان چینی باعث افزایش تقاضا شده است. این افزایش تقاضا مشکلاتی مانند افزایش زمان تحویل کالا به مشتریان و ... را در پی داشته است، اگرچه حامل‌­ها تلاش کرده‌اند که ظرفیت تحویل خود را بطور موقت افزایش دهند. برای حل این مشکل، زنجیره تامینی در نظر گرفته شده است که شامل خرده‌­فروش‌های آنلاینی است که قیمت را تعیین می­‌کنند. قیمت تعیین شده بر روی تقاضا تاثیر دارد و در صورت افزایش تقاضا، نیاز به افزایش ظرفیت حامل­‌ها است، که افزایش ظرفیت حامل­‌ها قیمت را بسیار افزایش می­‌دهد. این مقاله، تصمیمات بهینه را به صورت ساختار تصمیم­‌گیری متمرکز و غیرمتمرکز مورد بررسی قرار داده و عملکرد هر دو را با یکدیگر مقایسه کرده است. تصمیمات بهینه و اینکه کدام یک از ساختار دارای هزینه کمتر، امکان افزایش ظرفیت بیشتر و زمان کمتری برای تحویل کالا دارند، به پارامترهای مدل (مقیاس بازار، هزینه دیرکرد، هزینه افزایش ظرفیت، هزینه تحویل و تقاضای غیرقطعی) بستگی دارد. خرده‌­فروش‌های آنلاین ممکن است در ساختار غیرمتمرکز هزینه‌­های کمی درنظر بگیرند و حامل­‌ها انگیزه‌­ای برای افزایش ظرفیت نداشته باشند، بنابراین یک قرارداد تقسیم درآمد-هزینه برای هماهنگی زنجیره تامین تحت تقاضای قطعی و تصادفی پیشنهاد شده است.

کلمات کلیدی: زنجیره تامین، قرارداد هماهنگی، تجارت الکترونیک، قیمت­‌‌گذاری و ظرفیت 

 

ادامه مطلب ...