وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان  دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران
وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان  دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران

هماهنگی عملیات برنامه‌ریزی جمع‌آوری و نوبت اهدا در مراکز اهدای خون (مقاله یازدهم)

 

چکیده

طبق آیین نامه وضع شده توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده و انجمن آمریکایی خون ، برای تولید پلاکت‌ها، واحد‌های اهدایی باید در شش ساعت بعد از زمان اهدای در یک مرکز فرآوری پردازش شوند. در این مقاله، با توجه به زمان موردنیاز برای فرآوری واحدهای خون اهدا شده برای تولید پلاکت، عملیات زمانبندی نوبت اهدا سایتهای اهدای خون مطالعه می کنیم. به طور خاص، با توجه به شبکه اهدای خون سازمان جمع‌آوری خون‌، سعی می‌کنیم زمانبندی نوبت اهدا و جمع‌آوری را در مکان‌های اهدای خون هماهنگ کنیم تا تولید پلاکت به حداکثر برسد. ما مسئله مورد نظر را زمانبندی نوبت اهدا و جمع‌آوری یکپارچه می‌نامیم. ما ابتدا یک مدل برنامه ریزی خطی عدد صحیح مختلط برای مسئله ارائه می دهیم. سپس، الگوریتم ابتکاری به نام الگوریتم مبتنی بر برنامه‌‌ریزی عدد صحیح را پیشنهاد می‌کنیم. ما یک مطالعه محاسباتی را برای آزمایش عملکرد مدل و الگوریتم ارائه شده از نظر کیفیت حل و بازده محاسباتی در مواردی از مرکز خون  واقع در هوستون، TX  انجام می‌دهیم.

 

کلید واژه‌ها: جمع‌آوری خون، برنامه‌ریزی نوبت اهدا، تولید پلاکت،خوشه‌بندی‌ و برنامه‌ریزی عدد صحیح مختلط

  

ادامه مطلب ...

حمل و نقل فعال در زنجیره تامین خون: یک رویکرد برنامه‌ریزی تصادفی (مقاله دهم)

 

چکیده 

هدف اصلی هنگام مدیریت موجودی در زنجیره‌های خون ایجاد تعادل کارآمد بین ضایعات و کمبود واحدهای خون است. تقاضای نامشخص و ماهیت فسادپذیری واحدهای خون می تواند منجر به افزایش ضایعات و کمبود شود. در این مطالعه ، ما تجزیه و تحلیل می کنیم که چگونه یک سیاست حمل‌و‌نقل عرضی می تواند علاوه بر کاهش ضایعات، از کمبودهای آینده جلوگیری کند. ما شبکه‌ای از بیمارستان‌ها را با تقاضای نامشخص در نظر می‌گیریم که در آن هر بیمارستان درمورد کمیت سفارش از بانک مرکزی خون و انتقال به بیمارستان‌های دیگر در هر دوره را بررسی می‌کند. ما مسئله را به عنوان یک مدل برنامه‌ریزی تصادفی دو مرحله‌ای شکل می‌دهیم. برای تولید سناریوها، از روش نمونه گیری شبه مونت کارلو استفاده شده و با انجام تست‌های پایدار، تعداد سناریوهای بهینه تعیین می‌شود. آزمایش های عددی را برای ارزیابی عملکرد مدل پیشنهادی بررسی شده و همچنین مزایای احتمالی حمل‌و‌نقل فعال بررسی شده است. نتایج عددی بیانگر صرفه جویی در هزینه بالقوه در مقایسه با سیاست فعلی در حال استفاده و سیاست عدم حمل‌و‌نقل است.


کلید واژ‌ها: زنجیره تامین خون، مدیریت موجودی، حمل‌و‌نقل عرضی، عملیات بهداشت و درمان و بهینه‌سازی تصادفی

 

ادامه مطلب ...

مدیریت جمع آوری خون: رویکرد برنامه ریزی استوار امکانی ( مقاله نهم)

چکیده:

زنجیره های تامین خون نقش اساسی در سیستم های سلامت دارند. هرگونه پیشرفت در مدیریت این زنجیره ها تأثیر مستقیمی بر تأمین خون به عنوان یک محصول نجات بخش  در زندگی خواهد داشت. در این مقاله یک مدل برنامه ریزی خطی مختلط عدد صحیح  برای تصمیم گیری های استراتژیک و تاکتیکی در یک سیستم جمع آوری خون طی یک افق برنامه ریزی چند دوره ارائه شده است. برای مقابله با عدم قطعیت معرفتی ذاتی پارامترهای مدل، یک رویکرد برنامه ریزی استوار امکانی به کار رفته است. چندین نمونه عددی برای نشان دادن استواری جواب ها و ارائه بینش های مدیریتی حل شده است. سرانجام، کاربرد مدل پیشنهادی با استفاده از یک مطالعه موردی واقعی در ایران نشان داده شده است.

کلیدواژگان: زنجیره تامین خون، سیستم های سلامت، مکانیابی_تخصیص، برنامه ریزی استوار امکانی

   ادامه مطلب ...

مدل یکپارچه دو هدفه برای طراحی شبکه خون در شرایط عدم قطعیت با افزایش کیفیت محصولات ( مقاله هشتم)

چکیده:

انتقال خون یک فرآیند چند سطحی می باشد که در هر فرآیند از اهدا کنندگان گرفته تا انتقال خون به بیمار، با ریسک مواجه است. کیفیت نقش اساسی در کل زنجیره تامین خون دارد. در این مقاله یک مدل دو هدفه یکپارچه برای طراحی شبکه زنجیره تامین خون ارائه شده است. تابع هدف اول سعی می کند تا کل هزینه شبکه را به حداقل برساند، در حالی که هدف دوم به دنبال به حداکثر رساندن ضریب کیفیت است. با توجه به عدم قطعیت شناختی پارامترهای حیاتی، یک روش فازی و همچنین برخی رویکردهای استوار را معرفی کرده است. کاربرد و عملکرد روش های پیشنهادی و اعتبار سنجی آنها در یک مورد واقعی از شبکه خونی تهران مورد بررسی قرار گرفته است.  نتیجه نهایی حاکی از این است که رویکرد استوار واقع گرایانه را نسبت به سایر روشها به دلیل کاهش در هزینه و همچنین حفظ کیفیت ترجیح داده است.

کلید واژه: زنجیره تامین خون، مدیریت خدمات درمانی، بهینه سازی چند هدفه، برنامه ریزی استوار، افزایش کیفیت

ادامه مطلب ...

یک مدل برنامه ریزی تصادفی دو مرحله ای برای مدیریت موجودی در زنجیره تامین خون ( مقاله هفتم)

چکیده:

به دلیل غیر قطعی بودن تقاضا برای واحدهای خونی و فساد پذیری آن، مدیریت موجودی در زنجیره تامین خون یک کار چالش برانگیزمی باشد. در این مقاله، یک مدل برنامه ریزی تصادفی دو مرحله ای برای تعیین سیاست های بهینه دوره ای برای مدیریت موجودی گلبول های قرمز ارائه شده است که تمرکز آن بر حداقل کردن هزینه های سفارش دهی، کمبود و هدر رفت، با در نظر گرفتن قابلیت فساد پذیری و عدم قطعیت تقاضا است. برای نشان دادن مزایای احتمالی مدل پیشنهادی برای پشتیبانی از تعیین سیاست های بهینه کنترل موجودی خون، یک مطالعه موردی ارائه شده است. در انتها مشاهده شده است که می توان در سیاست های کنونی کنترل موجودی با کاهش سطح هدف فعلی برای کاهش دور ریز محصول و هزینه کل بدون کاهش سطح خدمات، تجدید نظر کرد.

کلید واژه ها: مدیریت موجودی، زنجیره تامین خون، تقاضای تصادفی، فسادپذیری، برنامه ریزی تصادفی دو مرحله ای

  ادامه مطلب ...

طراحی شبکه زنجیره تامین خون با توجه به سازگاری گروه خونی تحت عدم قطعیت (مقاله ششم)

چکیده:

در این مقاله به طراحی شبکه زنجیره تامین خون (SC) با توجه به سازگاری گروه خونی پرداخته شده است. برای این منظور، یک مدل برنامه ریزی ریاضی دو هدفی تهیه شده است که هزینه کل و همچنین حداکثر تقاضای برآورده نشده را به حداقل می رساند. با توجه به ماهیت  غیر قطعی برخی پارامترهای ورودی، دو مدل برنامه ریزی غیر قطعی مبتنی بر اندازه گیری اعتبار ارائه شده است. سپس داده های یک مطالعه موردی واقعی برای نشان دادن کاربرد و عملکرد مدل های پیشنهادی و همچنین اعتبارسنجی رویکرد برنامه ریزی استوار پیشنهادی مورد استفاده قرار می گیرد. نتایج به دست آمده نشان از برتری مدلهای توسعه یافته و صرفه جویی قابل توجهی در هزینه نسبت به شبکه SC خون موجود دارد.

کلید واژه ها: طراحی شبکه زنجیره تامین خون، طراحی زنجیره تامین، روش های فازی، برنامه ریزی مختلط خطی عدد صحیح

  ادامه مطلب ...