وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان  دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران
وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان  دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران

تعامل استراتژیک بین معرفی برند فروشگاه و معرفی کانال آنلاین مستقیم (مقاله بیست و نهم)

چکیده

این مقاله به بررسی تعامل استراتژیک بین یک تولیدکننده با برند ملی و یک خرده‌فروش با کانال آنلاین مستقیم و یک فروشگاه با ارائه یک مدل نظریه بازی می‌پردازد که کانال‌ها و استراتژی‌های برند شرکت‌ها را در بر می‌گیرد. نشان داده شده است که در حالت تعادل، برند فروشگاه معرفی می‌شود امّا کانال آنلاین مستقیم ممکن است معرفی شود یا نشود. جالب اینجاست که شرکت‌ها ممکن است در هنگام انتخاب کانال مستقیم آنلاین و برند فروشگاه، در دوراهی زندانی قرار بگیرند. کانال آنلاین مستقیم در صورت معرفی برند فروشگاه ممکن است معرفی شود، در غیر این صورت ممکن است معرفی نشود.

ادامه مطلب ...

کنترل موجودی و قیمت گذاری همزمان در یک سیستم موجودی-خدمات (مقاله بیست و هشتم)

این مطالعه به تصمیمات همزمان کنترل موجودی و قیمت‌گذاری برای یک سیستم موجودی خدمات می‌پردازد. در چنین سیستمی، برای برآوردن خواسته‌های مشتری، هم موجودی در دست و هم زمان خدمات مثبت مورد نیاز است. سیستم موجودی-خدمات همچنین ویژگی‌های اصلی سیستم‌های موجودی کلاسیک با زمان پردازش مثبت را به تصویر می‌کشد، به عنوان مثال، سیستم‌های تولید سفارشی. در این مطالعه سیستم موجودی-خدمات به عنوان یک صف M/M/1 مدل‌سازی می‌شود که در آن نرخ ورود مشتری وابسته به قیمت است. موجودی یک کالا به طور پیوسته تحت سیاست  بررسی می‌شود. زمان‌های بازپرسازی موجودی به صورت تصاعدی توزیع می‌شود. علاوه بر این، مشتریانی که در دوره‌های اتمام موجودی وارد می‌شوند از دست می‌روند. زمان‌های تصادفی بین ورود مشتری، زمان خدمات و زمان‌های تکمیل موجودی باعث پیچیدگی بالای مسأله و دشواری در حل آن می‌شود. هدف از این تحقیق، فرمول‌بندی مسئله و حل آن تا حد بهینه است. سه نوآوری اصلی این مطالعه عبارت‌اند از: (1) کنترل موجودی و قیمت‌گذاری در سیستم موجودی-خدمات ادغام می‌شود. مسئله به عنوان یک مسئله برنامه‌ریزی کسری فرموله و تحلیل می‌شود. (2) دو الگوریتم ‌حل پیشنهاد شده است. اولی راه‌حل‌های بهینه را ارائه می‌دهد، در حالی که دومی کارآمدتر است. (3) تأثیر کنترل موجودی و تصمیمات قیمت‌گذاری بر عملکرد کلی سیستم بررسی شده است. راه‌حل‌های مدل‌ها با و بدون محدودیت‌های نرخ بازپرسازی و قابلیت اطمینان خدمات مقایسه می‌شوند.

ادامه مطلب ...