وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان  دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران
وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان  دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران

مدل ریاضی برای هماهنگی زنجیره تأمین دارو: فروش مجدد داروها در بازار جایگزین (مقاله بیست و ششم)

چکیده:

داروهای باقی‌مانده/پایان عمر (EOL) نه تنها باعث خسارات مالی برای بخش داروسازی می‌شوند، بلکه منجر به هزینه‌های دفع و جریمه‌های دولتی برای تأمین‌کننده دارو می‌شوند. در این مطالعه، یک زنجیره تأمین دارویی دو سطحی (PSC)، شامل یک تأمین‌کننده دارویی و یک خرده‌فروش دارویی (داروخانه) با یک نوع دارو با عمر قفسه‌ای ثابت، تجزیه و تحلیل می‌شود. یک طرح کاهش ضایعات دارویی برای کاهش هزینه‌های مربوط به داروهای باقی‌مانده اجتناب از جریمه‌های دولتی، و همچنین تضمین سطح خدمات به بیمار (PSL) ایجاد شده است. در مدل پیشنهادی، داروهای مازاد بر اساس تقاضای محقق شده در یک زمان مشخص قبل از تاریخ انقضا از انبار داروخانه جمع‌آوری می‌شود تا در بازار ثانویه/جایگزین به فروش برسد. مدل معرفی شده در ساختارهای مدل غیرمتمرکز و متمرکز بررسی شده است. ترکیبی جدید از قرارداد تسهیم ریسک خرید و کمبود(B&SRS)  برای دستیابی به هماهنگی کانال، به حداکثر رساندن سود کل PSC و ایجاد انگیزه در اعضا برای مشارکت در طرح پیشنهاد شده است. بررسی عددی نشان می‌دهد که قرارداد پیشنهادی B&SRS می‌تواند PSC توسعه‌یافته را هماهنگ کند، سود کل کانال را افزایش دهد، و همچنین سودآوری اعضای کانال را تضمین کند. علاوه بر این، مدل بررسی‌شده به مدیران بخش داروسازی کمک می‌کند تا هزینه‌های مربوط به EOL داروهای منقضی شده را کاهش دهند و با تصمیم‌گیری درست در مورد مقدار خرید، از PSL اطمینان حاصل کنند.  ادامه مطلب ...

تصمیمات زنجیره تأمین دو کاناله تحت اطلاعات نامتقارن با یک خرده‌فروش ریسک‌گریز (مقاله بیست و پنجم)

چکیده

بسیاری از تولیدکنندگان برندهای بالادستی کانال‌های مستقیم خود را برای رقابت با خرده‌فروشان ایجاد کرده‌اند. این رفتار تخطی‌گرایانه تولیدکنندگان است. در این مقاله، رفتار ریسک‌گریزی خرده‌فروش در مسئله تخطی تولیدکننده تحت اطلاعات نامتقارن معرفی شده است. همچنین بر روی تأثیر رفتار ریسک‌گریزی خرده‌فروش و هزینه فروش هر واحد تولیدکننده بر تصمیم‌های بهینه تمرکز شده است. برای رسیدگی به این مسئله، فرض شده است که تقاضای بازار ممکن است بالا یا پایین باشد و هر نوع تقاضا از توزیع نرمال کوتاه شده پیروی می‌کند. خرده‌فروش اطلاعات بیشتری در مورد پتانسیل بازار نسبت به تولیدکننده دارد. تحت چارچوب تصمیم‌گیری میانگین واریانس، یک مدل زنجیره تأمین دو کاناله توسعه داده شده است و سه ناحیه شدنی از نتایج تعادل بهینه بدست آورده شده است. نشان داده شده است که سود تولیدکننده و سود خرده‌فروش به هزینه فروش هر واحد تولیدکننده و درجه ریسک‌گریزی خرده فروش بستگی دارد.

ادامه مطلب ...

چرخش موجودی در تجهیزات پزشکی برای واکنش در مواقع اضطراری (مقاله بیست و پنجم)

چکیده

یک سیستم کنترل موجودی برای یک ذخیره پزشکی مورد بررسی قرار می‌گیرد تا طول عمر یک محصول فسادپذیر در یک بیمارستان مشخص شود. انگیزه این کار مسأله انقضای محصولات موجود در ذخایر برای واکنش اضطراری است. دراین مطالعه فسادپذیری یک محصول با عمر طولانی مانند دستکش لاتکس در نظر گرفته می‌شود و تصمیمات سفارش مطالعه می‌شود. سیاست بهینه با دو آستانه مشخص می‌شود و کل طول عمر قفسه‌ای را می‌توان به دو مرحله تقسیم کرد: عدم چرخش و سپس چرخش پس از یک دوره بحرانی. ساختار سیاست بهینه زمانی که به سناریوهایی با محدودیت ظرفیت و افق‌های برنامه‌ریزی متعدد گسترش می‌یابد، به خوبی حفظ می‌شود. این سیستم دارای ساختار سیاستی بهینه‌ای است که به راحتی قابل پیاده‌سازی است و علاوه بر این، به این معنی است که نباید همیشه از فسادپذیری محصولات با عمر طولانی چشم‌پوشی کرد.  ادامه مطلب ...

تصمیم گیری در مورد قیمت‌گذاری تولیدکننده در یک زنجیره تأمین دو کاناله با اطلاعات نامتقارن (مقاله بیست و چهارم)

چکیده

در این مقاله یک مدل از زنجیره تأمین بررسی شده است که در آن یک تولیدکننده غالب و یک خرده‌فروش تحت اطلاعات نامتقارن وجود دارد. در این مدل، خرده‌فروش یک کانال آنلاین را به فروشگاه آفلاین خود اضافه می‌‌کند و می‌تواند محصولات جایگزین ناقص را از طریق این کانال‌های دوگانه ارائه دهد. وقتی تولیدکننده می‌تواند قیمت‌های فروش مجدد خرده‌فروش را برای کانال‌های آفلاین و آنلاین مشخص کند و زمانی که مطلوبیت پایه خرده‌فروش به نوع بازار وابسته است، اگر عدم قطعیت در تقاضا به اندازه کافی بالا باشد، تولیدکننده اجاره اطلاعاتی پرداخت نمی‌کند و درآمد بیشتری کسب می‌کند. تولیدکننده باید قیمت کانال آنلاین و آفلاین را بر اساس چندین عامل برای هر کانال، مانند عدم قطعیت در تقاضا، پتانسیل بازار و حساسیت تقاضا به قیمت تعیین کند.  ادامه مطلب ...

یک مدل موجودی در زنجیره تأمین با پرداخت انعطاف‌پذیر برای بازیابی پس از کرونا (مقاله بیست و چهارم)

همه‌گیری بیماری کرونا باعث ایجاد اختلال در بازارها و کسب‌وکارها شده و به‌طور چشمگیری بر سیستم موجودی در زنجیره تأمین تأثیر گذاشته. این مطالعه یک مدل موجودی پرداخت ترکیبی را با در نظر گرفتن تورم، تخفیف، تقاضای حساس به قیمت، و سرمایه‌گذاری فناوری نگهداری برای محصولات زوال‌پذیر غیرآنی بررسی می‌کند. با توجه به رکود اقتصادی، یک طرح پرداخت ترکیبی متشکل از چندین پیش پرداخت و تاخیر در پرداخت برای تسهیل بهبودی پس از بیماری کرونا پیشنهاد شده است. مدل پیشنهادی یکی از اولین مدل‌هایی است که یک طرح پرداخت ترکیبی را با توجه به همه‌گیری کرونا در نظر می‌گیرد و دستورالعمل‌هایی را برای خرده‌فروشان در برنامه‌ریزی قیمت فروش، دوره بازپرسازی و سرمایه‌گذاری نگهداری با توجه به وضعیت همه‌گیری ارائه می‌کند. سیاست پرداخت ترکیبی در طول بحران مالی برای حفظ سفارشات از یک خرده‌فروش به تأمین‌کننده و از مصرف‌کنندگان به خرده فروش پیشنهاد می‌شود. این مطالعه تأثیر پیش پرداخت و تأخیر در پرداخت‌ها را بر سود کل خرده‌فروش نشان می‌دهد. همچنین نشان می‌دهد که سود کل نسبت به نرخ تورم بسیار اندک است. مثال‌های عددی مدل موجودی را برای سناریوهای مختلف نشان می‌دهند.   ادامه مطلب ...

هماهنگی زنجیره تأمین با تعرفه‌های دو بخشی تحت عدم تقارن اطلاعات (مقاله بیست و سوم)

چکیده

ادبیات هماهنگی زنجیره تأمین نشان می‌دهد که قراردادهای تعرفه دو بخشی نمی‌توانند زنجیره تأمین را با یک تأمین‌کننده و یک خرده‌فروش تحت عدم تقارن اطلاعات هماهنگ کنند، امّا می‌توانند کانال را تحت اطلاعات کامل هماهنگ کنند، در حالی‌که سود خرده‌فروش را صفر می‌کنند. با در نظر گرفتن فعالیت مراکز تجاری Costco، ناهمگونی مشتری، بازار خرده‌فروشی تقریباً اشباع شده و اطلاعات نامتقارن در یک مدل ترکیب شده است. خرده‌فروش از ناهمگونی مشتری آگاهی دارد در حالی‌که تأمین‌کننده این اطلاعات را ندارد. از سوی دیگر، تأمین‌کننده منویی از تعرفه‌های دو بخشی را برای خرده‌فروش طراحی می‌کند تا از بین آن‌ها انتخاب کند. در این مقاله نشان داده شده است که تعرفه‌های دو بخشی می‌توانند زنجیره تأمین را تحت اطلاعات نامتقارن هماهنگ کنند، در حالی که سود مثبتی را برای خرده‌فروش به ارمغان می‌آورند. علاوه بر این، یک تعرفه دو بخشی یکسان برای همه اعضا  زنجیره تأمین می‌تواند در حالت تعادل هماهنگی ایجاد کند، یعنی نیازی به طراحی تعرفه‌های دو بخشی متفاوت برای خرده‌فروشی که ممکن است انواع مختلفی از اطلاعات را داشته باشد، وجود ندارد.  ادامه مطلب ...

زنجیره تامین پایدار با فناوری نگهداری با هدف کاهش ضایعات و انتشار کربن (مقاله بیست و سوم)

چکیده

انتشار کربن نقش مهمی در گرم شدن کره زمین دارد. علاوه بر این، ضایعات ناشی از زوال تأثیرات خطرناکی بر اکوسیستم دارد که دغدغه اصلی مدیران مسئول زنجیره تأمین پایدار است. علاوه بر این، مدیران زنجیره تأمین هنگام برخورد با اقلامی که دارای کشش تقاضای متقابل قیمت هستند، ترکیب مناسبی را برای ایجاد یک سیستم سودآور انتخاب می‌کنند. مدل حاضر به دنبال ایجاد یک زنجیره تأمین پایدار برای کاهش ضایعات با بدست آوردن مقادیر بهینه نرخ تولید، اندازه دسته، محموله‌های متعدد و سرمایه‌گذاری نگهداری با هدف حداکثر کردن سود می‌باشد. در مطالعه حاضر، یک مدل زنجیره تأمین با دو تولیدکننده و یک خرده‌فروش مشترک توسعه داده شده است. زنجیره تأمین پیشنهادی به محصولاتی با کشش تقاضای منفی یا مثبت می‌پردازد. انتشار کربن نیز در نظر گرفته می‌شود که با فعالیت‌های عملیاتی مختلف موجودی مانند آماده‌سازی مجموعه تولیدکنندگان، حمل و نقل محصولات، مدیریت پسماند و نگهداری موجودی در تولیدکنندگان و خرده‌فروش مرتبط است. تابع هدف در مطالعه حاضر یک مسئله بهینه‌سازی غیر خطی عدد صحیح مختلط است. روش حل بر اساس محاسبات دیفرانسیلی اتخاذ شده است. نتیجه نشان می‌دهد که محصولات با کشش منفی پایین یا مثبت بالا، ترکیبی سودآور هستند. علاوه بر این کاهش مقدار ضایعات به دلیل سرمایه‌گذاری در فناوری نگهداری مشاهده می‌شود. این نتیجه نشان می‌دهد که فناوری نگهداری بر محیط زیست و منابع مالی مرتبط با سیستم موجودی تأثیر مثبت می‌گذارد.   ادامه مطلب ...

رقابت و همکاری در یک زنجیره تأمین با یک نمایشگاه آفلاین تحت اطلاعات نامتقارن (مقاله بیست و دوم)

چکیده

نمایشگاه‌های آفلاین به سرعت توسعه می‌یابند تا عدم اطمینان مصرف‌کنندگان در مورد محصولات در خرید آنلاین، برطرف شود. این مقاله یک زنجیره تأمین را در نظر می‌گیرد که در آن نمایشگاه آفلاین خدمات خرده‌فروشی آنلاین موجود را ارائه می‌دهد و قصد دارد یک خرده‌فروش جدید آنلاین را برای برآوردن تقاضای ناهمگن مصرف‌کنندگان معرفی کند. نمایشگاه آفلاین به دلیل نزدیک بودن به مصرف‌کنندگان آفلاین، اطلاعات بهتری از اطلاعات تقاضا دارد. تأثیر مطلوب رقابت و همکاری با نمایشگاه آفلاین تحت اطلاعات نامتقارن بررسی شده است. تحت اطلاعات نامتقارن، رقابت باعث می‌شود که نمایشگاه آفلاین اثر منفی اطلاعات را پنهان کند و سطح خدمات را افزایش دهد. استراتژی بهینه همکاری کانال به مبادله بین این اثرات بستگی دارد. همچنین نشان داده شده است که رقابت در برخی شرایط سود خرده‌فروش آنلاین را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، در برخی شرایط عدم تقارن اطلاعات به همه اعضای زنجیره تأمین آسیب می‌رساند و به نمایشگاه آفلاین پیشنهاد می‌شود که اطلاعات را با خرده‌فروشان آنلاین به اشتراک بگذارد. در برخی شرایط، عدم تقارن اطلاعات به نمایشگاه آفلاین آسیب می‌رساند امّا به نفع خرده‌فروشان آنلاین است.

برای مشاهده مطالب کامل مقاله، اینجا کلیک کنید.

مدیریت یکپارچه زنجیره تامین رقابتی برای محصولات زوال‌پذیر (مقاله بیست و دوم)

چکیده

در این مطالعه یک چهارچوب مدیریت زنجیره تأمین یکپارچه پیشنهاد می‌شود که با استفاده از آن تأثیر فسادپذیری محصول در مقیاس وسیع که شامل تولیدکنندگان، مراکز توزیع، عمده‌فروشان و بازارهای تقاضا می‌شود در نظر گرفته می‌شود. همچنین چهارچوبی که در این مطالعه پیشنهاد می‌شود این امکان را فراهم می‌آورد که رقابت در عمده‌فروشان که منجر به نوسانات قیمت و تقاضا می‌شود، در نظر گرفته شود. علاوه بر این، قوانین تصمیم‌گیری زنجیره تأمین از شرایط لازم در چهارچوب درنظر گرفته شده است. گنجاندن چنین ویژگی‌هایی به چهارچوب اجازه می‌دهد تا نتایجی را ایجاد کند که بینش مدیریتی را ایجاد می‌کند. یک مثال عددی ارائه می‌شود که در آن دو شرکت دارویی چند ملیتی که یک داروی همگن تولید می‌کنند و چهار عمده‌فروش در نظر گرفته می‌شوند.  ادامه مطلب ...