وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان  دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران
وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان  دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران

طراحی شبکه زنجیره تامین -بررسی مقاله نهم


                         مدل بهینه‌سازی استوار برای تامین، تولید و توزیع یکپارچه در زنجیره‌تامین پلاکت

مقدمه

پلاکت‌های خونی بعنوان محصولی با ارزش که از تجزیه خون انسان به دست می‌آیند، دارای عمر کوتاه 5تا 7روزه هستند. بیمارانی با پلاکت کم و یا مسایلی در خصوص عملکرد پلاکت‌های خونی خود، نیاز به تزریق پلاکت دارند. در وهله اول، بیماران سرطانی که با شیمی درمانی دسته و پنجه نرم می‌کنند همچنین افرادی که با عمل پیوند مغز استخوان درگیر بوده و یا در اثر مصرف داروهای خاص در عملکرد پلاکت آنها اختلال ایجاد شده است، نیاز به تزریق پلاکت دارند. همچنین افرادی که جراحی قلب باز دارند، نیز نیاز به تزریق پلاکت دارند. زنجیره‌تامین پلاکت شامل جمع‌آوری خون کامل و پلاکت‌ها از اهداکنندگان و آزمایش آنها، تولید و توزیع پلاکت‌ها به مراکز تقاضا می‌شود. 

ادامه مطلب ...

طراحی شبکه زنجیره تامین -بررسی مقاله هشتم


طراحی و بازطراحی پویای شبکه لجستیکی چند سطحی و چندمحصولی با امکان برون‌سپاری : یک مطالعه موردی


مقدمه

طراحی شبکه لجستیک (LND) فرآیندی استراتژیک، برای بهینه‌سازی پیکره‌بندی زنجیره‌تامین است. امروزه، سازمان‌ها با توجه به موقعیت تجاری جدید خود و یا برآورده کردن اهداف جدید استراتژیک خود، نیاز به بازطراحی زنجیره تامین موجود در سازمان و یا طراحی یک زنجیره جدید دارند. تغییرات بازار کسب‌وکار و افزایش فشار هزینه از دلایل بازطراحی شبکه لجستیک است که این کار می‌تواند 5 تا 15 درصد هزینه کلی لجستیک را کاهش دهد و به علاوه، سرویس‌دهی مناسب‌تری را به مشتریان ارائه دهد.

به طور کلی، طراحی شبکه لجستیک با تعیین تعداد بهینه و مکان‌یابی تسهیلات، تخصیص ظرفیت و تکنولوژی‌های مورد نیاز تسهیلات و تصمیم­گیری درباره جریان محصول در طول زنجیره‌تامین، به صورتی که نیاز مشتریان در حداقل هزینه یا حداکثر سود برآورده شود، سروکار دارد. تصمیمات لجستیک دومین گروه از تصمیمات کلیدی است که با انتخاب تامین‌کنندگان در تامین و تدارکات و تصمیمات توزیع و تولید سروکار دارد. همچنین، تصمیمات راهبردی در ساخت و تولید درون کارخانه‌ها و یا برون‌سپاری تولید محصول و یا حتی ترکیبی از این دو رویکرد از تصمیمات لجستیکی هستند. نقش طراحی شبکه لجستیک (LND) و طراحی مجدد شبکه لجستیک (LNRD) در محیط های کسب و کار امروزی، برای مقابله با انواع چالش‌ها به منظور ارائه عملکرد زنجیره‌تامین برجسته شده است. تصمیمات استراتژیک شبکه تمام سطوح مدیریت زنجیره‌تامین را تحت تاثیر قرار داده و یک چارچوب برای فرآیندهای عملیاتی موفق ارائه می‌دهد.

   

ادامه مطلب ...

هماهنگی در زنجیره تامین- بررسی مقاله پانزده

مقدمه

در دهه­های اخیر، گازهای گلخانه­ای توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده­اند. افزایش گازهای گلخانه­ای یکی از مهمترین نگرانی­های جهانی است. فعالیت­های زنجیره تامین از منابع مهم انتشار گازهای گلخانه­ای مانند کربن­ می­باشد. با افزایش آگاهی از مشکلات زیست محیطی، مشتریان نسبت به انتشار کربن محصولات، بسیار حساس شده­اند و تمایل دارند محصولاتی را که کمتر کربن منتشر می­کنند، خریداری کنند. با کاهش انتشار کربن، اقتصاد یک روند جدید جهانی را شروع می­کند. بسیاری از تحقیقات بر رابطه بین قوانین دولت­ و رفتارهای شرکت­های بزرگ متمرکز شده­اند. در این مقاله، چشم­اندازهای مدیریتی مناسب که برای دولت و شرکت­ها سودمند می­باشد، مورد بررسی قرار گرفته است.

  ادامه مطلب ...

هماهنگی در زنجیره تامین (بررسی مقاله چهاردهم)


مقدمه

در بازار رقابتی امروز، گارانتی به عنوان ابزاری متداول برای افزایش تقاضای مشتریان از طریق کاهش ریسکی که مشتریان با آن مواجه هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. گارانتی در واقع قرارداد بازیابی محصولات است که بر اساس اصول فروش کنترل می‌شود و در ادبیات مربوط به اقتصاد و مدیریت عملیات، بسیار مورد توجه واقع شده است. در اقتصاد، نظریه بیمه بیان می‌کند که مشتریان نسبت به فروشندگان ریسک‌گریزتر هستند و گارانتی را به عنوان هزینه‌ای که برای جبران معیوب شدن محصولات به مشتریان پرداخت می‌شود، در نظر می‌گیرد. همچنین نظریه سیگنال‌دهی بیان می‌کند که گارانتی محصول نشانه‌ای از کیفیت محصول است (گارانتی با مدت زمان بیشتر، معمولا نشانه‌ای از کیفیت بهتر برای محصول است).

ادامه مطلب ...

طراحی شبکه زنجیره تامین-بررسی مقاله دهم

طراحی شبکه زنجیره تامین پایدار پاسخگو تحت عدم قطعیت

مقدمه:

تمایل زیادی به مفهوم پایداری در طراحی شبکه زنجیره تامین در بین محققان وجود دارد. در عصر حاضر شرکتها تمرکز زیادی بر بهینه­سازی کیفیت و هزینه محصولات دارند. در طی دو دهه گذشته، مشاهده می­شود که کشور­های غربی تمایل زیادی به انتقال مراکز تولیدی خود از کشور­های چین، مالزی و هند به سایر کشور­های آسیایی به دلیل هزینه­های پایین، تولید دارند و همچنین توجه زیادی بر یکپارچه سازی زنجیره تامین رو به جلو و معکوس به منظور کاهش هزینه­ها و کاهش انتشار گاز کربن دی اکسید در کل شبکه شده است. لجستیک رو به جلو شامل عرضه مواد، تولید، توزیع و مصرف است. لجستیک معکوس شامل جمع­آوری محصولات استفاده شده، جداسازی، بازیافت، انهدام محصولات می­باشد. زنجیره تامین حلقه بسته (CLSC) شامل لجستیک رو به جلو و معکوس است که طی سالهای اخیر مورد توجه محققان قرار گرفته است. اهداف شبکه زنجیره تامین شامل۱-حداکثرسازی سود زنجیره ۲-بهبود سطح پاسخگویی زنجیره تامین ۳- کاهش انتشار گاز CO2 ۴-کاهش اثرات ریسک در زنجیره تامین می­باشد. طراحان شبکه زنجیره تامین با فراهم کردن محصولات تازه­تر و به حداقل رساندن هزینه­ها می­توانند رضایت مشتریان را افزایش بدهند. طراحی شبکه زنجیره تامین حلقه بسته در صورتیکه عرضه و تقاضای محصولات نامشخص باشند، بسیار مشکل است و به منظور مواجهه با عدم قطعیت از رویکرد رباست استفاده می­شود. هدف اصلی این مقاله طراحی یک شبکه زنجیره تامین پایدار پاسخگو در شرایط عدم قطعیت است و همچنین در این مقاله به سوالات زیر پاسخ داده می­شود.  ادامه مطلب ...

هماهنگی در زنجیره تامین-بررسی مقاله هفتم



1-      1- مقدمه

با رشد سریع اقتصاد چین، این کشور بزرگترین مصرف کننده انرژی اولیه در جهان است و به شدت وابسته به زغال سنگ و نفت است و همچنین بزرگترین منتشرکننده گازهای گلخانه ای در جهان است. مسائل اصلی که کشور چین با آن مواجه است، اختلال در عرضه انرژی، آلودگی محیطی و رشد وابسته به واردات انرژی برای تامین امنیت انرژی و حفاظت از محیط زیست است.

به منظور دست یابی به آینده پایدار، چین به دنبال تنظیم ساختار انرژی خود با سرعت بخشیدن به استفاده از منابع انرژی های سازگار با محیط زیست و تجدیدپذیر جایگزین سوخت های فسیلی سنتی است. سوخت های زیستی یکی از پرکاربردترین انرژی های تجدیدپذیر و جایگزین مناسبی برای سوخت های فسیلی، به طور خاص در بخش حمل و نقل به دلیل پتانسیل بالای آن ها برای افزایش امنیت انرژی و کاهش آلودگی های محیطی هستند. علاوه بر این، به عنوان یک پیشرو در بخش کشاورزی، توسعه صنعت سوخت زیستی، پیشرفت روستایی در چین را به همراه دارد. در سال های اخیر، چین برنامه هایی را برای ترویج تولید و عرضه سوخت های زیستی راه اندازی کرده است. تولید سوخت زیستی در سال های 2005 تا 2015 تقریبا پنج برابر شده است. با این حال، این مقدار تنها 3.25٪ از مجموع کل سوخت تولیدی جهانی در سال 2015 را تشکیل می دهد، و هنوز هم نسبت به مصرف محصولات نفتی بسیار کم است.­ بنابراین، تولید محدود سوخت های زیستی در چین نمی تواند شکاف بین تقاضای انرژی و عرضه را تامین کند  ادامه مطلب ...

هماهنگی در زنجیره تامین (بررسی مقاله سیزدهم)



مقدمه

کیفیت محصولات در بازار رقابتی امروز، نقش مهمی در موفقیت تولیدکنندگان آن محصول دارد. از آنجا که امکان تشخیص کیفیت محصول برای مشتریان به طور مستقیم وجود ندارد، بنابراین طول دوره گارانتی محصول می‌تواند به عنوان شاخص یا نشانه‌ای برای تشخیص میزان کیفیت محصول باشد. هرچقدر مدت‌زمان گارانتی محصول بیشتر باشد، نشانه کیفیت بیشتر و سطح سرویس بالاتر آن محصول است. بسیاری از شرکت‌ها به ویژه شرکت‌های فعال در صنعت اتوموبیل و لوازم الکترونیکی، برای افزایش تقاضا از گارانتی به عنوان استراتژی بازاریابی بهره می‌برند. 

ادامه مطلب ...

هماهنگی در زنجیره تامین-بررسی مقاله ششم


1-     مقدمه

هماهنگی در زنجیره تامین شامل خرده فروش حساس به ریسک، موضوع مهمی است. در ادبیات، مکانیزم مناسبی برای هماهنگ کردن زنجیره تامین شامل چند خرده فروش ناهمگن حساس به ریسک وجود ندارد. به همین دلیل، در این مقاله یک زنجیره تامین دو سطحی شامل یک تولیدکننده خنثی به ریسک و چندین خرده فروش ریسک گریزبا هدف کاهش میانگین واریانس در نظر گرفته شده است. هر خرده فروش با بازار جداگانه اما اندازه یکسان با سایر بازار­ها مواجه است. همچنین هر خرده فروش از منظر سود، اهداف متفاوتی دارد. اگر سود مورد نظر هر عضو برآورده نشود، از زنجیره تامین خارج می شود. تولید کننده علاوه بر مسائل اقتصادی، به منظور دست یابی به روابط خوب با خرده فروشان و افزایش پایداری در زنجیره تامین، مسائل مرتبط با عدالت، وفاداری و مشارکت را نیز در نظر می­گیرد. تولیدکننده برای اجتناب از اثرات منفی بی عدالتی بین خرده فروشان، مشکلات قانونی ناشی از تفاوت قیمت و ریسک هزینه های غیرمنتظره ناشی از بی عدالتی و موارد قانونی، باید قرارداد یکسانی به همه خرده فروشان پیشنهاد دهد. مدل سازی ریسک گریزی با استفاده از رویکرد میانگین واریانس (MV) انجام شده است. طبق رویکرد MV، فرض شده است که هدف هر خرده فروش، کاهش واریانس سود خود با توجه به محدودیت کمتر نبودن سود مورد انتظار از سطح مشخص است.  

ادامه مطلب ...

هماهنگی در زنجیره تامین- بررسی مقاله چهارده

مقدمه:

امروزه، فضای کسب و کار به دلیل پیشرفت تکنولوژی و ترجیحات مشتریان، رقابتی شده است. تحت این شرایط، مدیران زنجیره تامین باید مکانیزم­های متفاوتی را برای بهبود تقاضا به کار گیرند. تبلیغات یکی از ابزارهای کلیدی است که به طور گسترده در صنعت جهت افزایش نگرش مصرف کنندگان به برند محصول و فروش بیشتر مورد استفاده قرار می­گیرد. در ادبیات دو نوع تبلیغات وجود دارد: 1) تبلیغات تولیدکننده، 2) تبلیغات محلی. تبلیغات تولیدکننده مرتبط با فعالیت­هایی مانند افزایش آگاهی از برند و شهرت محصول می­باشد. هدف خرده­فروش از انجام تبلیغات محلی، ایجاد مشتریان بالقوه می­باشد.

 تبلیغات همکارانه یک استراتژی تبلیغاتی است که تولیدکننده با سهیم شدن در هزینه تبلیغات خرده­فروش بر تبلیغات وی تاثیر می­گذارد. تبلیغات همکارانه می­تواند تقاضای بازار را افزایش دهد و موجب افزایش سود کل زنجیره تامین شود. به دست آوردن کانال هماهنگ تحت بازی تبلیغات همکارانه یکی از موضوعات بسیار مهمی است که موجب بهبود عملکرد زنجیره تامین می­شود.

  ادامه مطلب ...

هماهنگی در زنجیره‌ تامین (بررسی مقاله دوازدهم)


مقدمه

در اکثر مدل‌های هماهنگی زنجیره تامین، معمولاً درنظر گرفته می­‌شود که خریدار، یک برند از محصول را از تامین‎کننده آن برند خریداری می‌کند. در واقع درجه جایگزینی (جانشینی) برندهای مختلف یک محصول نادیده گرفته شده ­است. در حالی که در بسیاری از فروشگاه‌ها، خرده‌فروش‌ها برندهای متفاوتی از محصولات یکسان را در فروشگاه خود می‌فروشند. سیستم‌های توزیع فراوانی وجود دارند که در آن‌ها خرده‌فروش محصولاتی (با قابلیت جایگزینی بالا) که از تامین‌کنندگان متفاوتی تامین شده است را نگهداری می‌کند. بنابراین، با وجود تامین‎کنندگان متعددی که می‌توانند محصولات از نوع یکسانی را تامین کنند، نوعی رقابت در قیمت­‌گذاری محصولات بین آن‌ها ایجاد می‌شود. در چنین شرایطی، توسعه مکانیزم هماهنگی به منظور بررسی نحوه دستیابی به سودآوری زنجیره تامین از اهمیت بسیاری برخوردار است.

 

ادامه مطلب ...