وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان  دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران
وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان  دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران

استراتژی ابتکاری برای طراحی یک شبکه مقاوم در برابر تاب آوری و پایداری تحت عدم قطعیت (مقاله دوم)

چکیده

این مقاله به موارد عدم قطعیت در طراحی شبکه زنجیره تامین برق مقاوم و پایدار می پردازد. عدم قطعیت همیشه در پیش بینی تقاضای برق یافت می شود و آینده نگری کامل امکان پذیر نیست. انعطاف پذیری شبکه های برق در برابر عدم قطعیت می تواند از تأثیرات فاجعه بار جلوگیری کند. علاوه بر این، به دلیل نگرانی های روزافزون در مورد تأثیرات اجتماعی، در نظر گرفتن اقدامات اجتماعی همراه با سایر اقدامات هنگام تجزیه و تحلیل هزینه های شبکه بسیار مهم است. در این مقاله، یک مدل بهینه سازی چند هدفه ایجاد شده است که شامل هزینه کل در هدف اول، اقدامات انعطاف پذیری در هدف دوم و برخی از جنبه های مسئولیت اجتماعی در هدف سوم است. اقدامات انعطاف پذیری، مواردی از جمله استقرار متوالی، عدم کفایت ژنراتورهای توزیع شده، ازدحام از طریق خطوط الکتریکی و سطح نارضایتی انرژی را به حداقل می رساند. یک رویکرد قوی جدید نیز برای مقابله با عدم قطعیت تقاضای برق بر اساس برنامه نویسی قوی و نظریه احتمالاتی در منطق فازی ارائه شده است. با بررسی یک مورد واقعی در ایران، سهم اقدامات در نظر گرفته شده و اثرات عدم قطعیت تجزیه و تحلیل می شود. تجزیه و تحلیل نشان می دهد که با استفاده از مدل پیشنهادی، تصمیم گیرندگان می توانند مسئولیت اجتماعی و انعطاف پذیری را به ترتیب 50٪ و 20٪ افزایش دهند، اگرچه هزینه کل 50٪ افزایش می یابد. علاوه بر این، نتایج استفاده از رویکرد فازی قوی نشان می دهد که چگونه تصمیم گیرندگان می توانند به طور موثر بودجه عدم قطعیت و سطح حفاظت را برای دستیابی به راه حل های قوی تر از نظر انحراف استاندارد و میانگین مقدار کل هزینه اختصاص دهند.

 

ادامه مطلب ...

مدل ترکیبی بهینه سازی استوار محدودیت شرطی امکانی منعطف برای طراحی شبکه زنجیره تامین خون اضطراری

  چکیده:

این مقاله در نظر دارد تا یک مدل سه هدفه برای طراحی شبکه زنجیره تامین خون در شرایط اضطراری را بیان کند. هدف از مدل ریاضی به حداقل رساندن کل هزینه‌های زنجیره تامین و زمان حمل و نقل بین تسهیلات و در عین حال به حداکثر رساندن قابلیت اطمینان آزمایش خون اهدا شده در آزمایشگاه‌ها می‌باشد. در این مقاله یک شبکه 5 سطحی شامل اهداکنندگان، تسهیلات جمع آوری، آزمایشگاه ها، مراکز خون و در اخر بیمارستان ها را در نظر گرفته است. وسایل حمل و نقل با سرعت و ظرفیت های متغیر در این مدل به منظور حمل و نقل خون بین تسهیلات مختلف در نظر گرفته می شود. پارامترهای مدل ریاضی دارای عدم قطعیت هستند به همین دلیل دو مدل، برنامه ریزی استوار محدودیت شرطی امکانی منعطف  (RPFCCP)و برنامه ریزی محدودیت شرطی امکانی منعطف  (PFCCP) برای حل مدل استوار و ریسک به تصمیم گیرندگان توسعه داده شده است. علاوه بر این، کاربرد مدل ریاضی چند هدفه پیشنهادی در یک مطالعه موردی در دنیای واقعی با استفاده از داده‌های واقعی در پایتخت ایران، تهران، که به عنوان یک مکان بالقوه برای یک زلزله مخرب در نظر گرفته می‌شود، مورد بررسی قرار گرفته‌است.

 

کلیدواژه ها: زنجیره تامین خون، طراحی شبکه زنجیره تامین، مدل استوار شرطی امکانی منعطف، مدل محدودیت شرطی امکانی منعطف، بحران 

ادامه مطلب ...

فاز واکنشی در برابر اختلالات طراحی شبکه تأمین پلاکت فعال

چکیده:

معمولا در مطالعات قبلی در زمینه طراحی شبکه زنجیره تامین خون با توجه به تأثیرات اختلال در مرحله طراحی، از روش های رایج برای محافظت از زنجیره در برابر اختلالات استفاده می کنند. با این حال، در بسیاری از شرایط دنیای واقعی، اختلالات را نمی توان از قبل به اندازه کافی اندازه گیری کرد. علاوه بر این، استفاده از اختلالات در مرحله طراحی از طریق مدل های برنامه ریزی تصادفی دو مرحله ای مشترک، هزینه های زیادی را به شبکه تحمیل می کند، زیرا براساس اختلالات پیش بینی نشده نمی توان آنها را به روز کرد. این مقاله یک رویکرد دو مرحله ای را ارائه می دهد که با اختلالات در مرحله عملیاتی و نه در مرحله طراحی استراتژیک سروکار دارد. در مرحله اول، به نام فاز فعال، یک شبکه زنجیره تأمین پلاکت اسمی تحت عدم قطعیت عملیاتی، با استفاده از روش جمع آوری خون کامل طراحی می شود. در صورت بروز اختلال، مرحله دوم که فاز واکنشی نامیده می شود، اعمال می شود و شبکه متناسب با داده های تحقق یافته و با استفاده از روش آفرزیس به عنوان مکانیسم جمع آوری به روز می شود. خطرات عملیاتی با استفاده از رویکرد برنامه ریزی فازی در مدل گرفته می شوند. بر اساس داده های واقعی استان فارس ایران، عملکرد رویکرد دو مرحله را با رویکردهای رایح در ادبیات مقایسه شده است.


کلیدواژه ها : زنجیره تأمین خون، شبکه پلاکت، فاز فعال، فاز واکنشی، اختلالات، عدم قطعیت 
ادامه مطلب ...

طراحی و برنامه ریزی زنجیره تامین بایودیزل با در نظر گرفتن مواد اولیه غیر خوراکی(مقاله دوم)

چکیده:

گسترش سریع تولید بایودیزل نسل اول از روغن های خوراکی گیاهی و چربی ­های حیوانی باعث ایجاد نگرانی در میان سیاست ­گذاران و توسعه ­دهندگان درباره تخصیص مزارع، تأمین مواد غذایی و تعادل بازار مواد غذایی شده است. به همین علت، استفاده از بایودیزل نسل دوم که مواد اولیه غیرخوراکی دارد در سال­ های اخیر مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. برای سرعت بخشیدن به انتقال به سمت سوخت­ های زیستی قابل قبول اقتصادی در مقیاس بزرگ، طراحی سیستماتیک و بهینه­ سازی کلِ زنجیره ­های تأمین سوخت ­های زیستی بسیار مهم است.

در این مقاله، ابتدا کارهای ارائه شده برای بهینه سازی زنجیره تامین سوخت­ های زیستی به طور سیستماتیک بررسی و دسته ­بندی می­ شوند. در مرحله دوم، یک مدل طراحی شبکه زنجیره تامین بایودیزل چند دوره­ای و چندمحصولی ارائه شده است. مدل پیشنهادی قادر به تعیین تعداد مطلوب مکان­ها، موقعیت­شان، ظرفیت هر کدام و همینطور حالت­های حمل و نقل مناسب، فناوری مناسب در تصفیه خانه زیستی، جریان مواد و برنامه­ریزی تولید در دوره­های مختلف است. مطالعه موردی مدل پیشنهاد شده در ایران صورت گرفته است. در این مطالعه موردی دانه­های گیاه جاتروفا ( Jatropha) و ضایعات روغن پخت و پز  به عنوان مواد اولیه غیرخوراکی برای تولید بایودیزل نسل دوم در نظر گرفته شده است. نتایج به دست آمده نشان­دهنده کارایی و عملکرد مدل پیشنهادی در طراحی شبکه زنجیره تامین بایودیزل است.

کلید واژه ها: بهینه ­سازی زنجیره تامین بایودیزل، مواد اولیه غیرخوراکی، جاتروفا، ضایعات روغن پخت و پز، توسعه پایدار.

ادامه مطلب ...

استراتژی های پایدار و انعطاف پذیر جدید برای طراحی شبکه سوخت های زیستی نسل دوم تحت روش فازی تصادفی ترکیبی (مقاله اول)

 چکیده :

امروزه، نگرانی در مورد کاهش سوخت فسیلی، بحران زیست محیطی و امنیت انرژی منجر به تولید انرژی تجدیدپذیر می شود. مطالعه حاضر یک مدل برنامه ریزی خطی مختلط مقاوم در برابر پایدار و انعطاف پذیر چند هدفه، چند دوره ای، چند محصولی را برای طراحی بهینه شبکه های زنجیره تأمین سوخت های زیستی نسل دوم تحت عدم اطمینان ارائه می دهد. برای مقابله با عدم قطعیت پارامترها از یک رویکرد فازی تصادفی ترکیبی جدید استفاده شد و از روش جمع وزنی برای مقابله با مسئله چند هدفه استفاده شد. اقدامات انعطاف پذیری متعددی برای افزایش انعطاف پذیری شبکه و مقاومت در برابر هرگونه اختلال ارائه شده است. علاوه بر این، استراتژی هایی برای تحقق تأثیرات اجتماعی برای توسعه پایدار شبکه در نظر گرفته شده ارائه شده است. سپس، یک مطالعه موردی واقعی برای بررسی اعتبار مدل پیشنهادی اجرا شده است. نتایج نشان داد که با در نظر گرفتن همزمان سه اقدام، از جمله انعطاف پذیری، تأثیرات اجتماعی و هزینه و ایجاد یک معامله بین آنها توسط تصمیم گیرندگان، می توان طراحی شبکه زنجیره تأمین سوخت زیستی را به روشی بهینه تقویت کرد.

 

کلمات کلیدی : طراحی شبکه سوخت های زیستی، انعطاف پذیری، پایداری، عدم قطعیت، بهینه سازی چند هدفه 

ادامه مطلب ...