ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 |
با توجه به اهمیت مسائل حمل و نقل در دنیای واقعی و جایگاه این مسائل در انواع سیستم های موجود، سلسله گزارشاتی با موضوع مسیریابی وسایل نقلیه از این هفته در وبلاگ قرار خواهد گرفت.
حمل و نقل در سیستم های اقتصادی اعم از خدماتی، تولیدی و توزیع از جایگاه ویژه و پراهمیتی برخوردار میباشد و بخش عمدهای از تولید ناخالص ملی کشورها را به خود اختصاص میدهد. بهبود در سیستمهای حمل و نقل به معنای بهبود در مسیرهای طی شده و حذف طی مسافتهای غیر ضروری و بهینهسازی مسیرهای طی شده در هر سیستم میباشد. به طور متوسط حدود 20 درصد قیمت تمام شده یک محصول صرف هزینههای توزیع آن میشود. بنابراین چون هزینه حمل و نقل یکی از مؤلفههای مؤثر در قیمت تمام شده محصولات و همچنین سطح رضایت مشتریان سیستم میباشد، کاهش هزینههای حمل و نقل کالا همواره مورد علاقه تولیدکنندگان بوده تا به این روش آنها بتوانند رقابتپذیری کالاهایشان را در مقایسه با دیگر کالاهای مشابه در بازار ارتقا بخشند و مقدار فروش و سوددهی خود را افزایش دهندهزینه حمل و نقل یکی از مؤلفههای مؤثر در قیمت تمام شده محصولات و همچنین سطح رضایت مشتریان سیستم میباشد، کاهش هزینههای حمل و نقل کالا همواره مورد علاقه تولیدکنندگان بوده تا به این روش آنها بتوانند رقابتپذیری کالاهایشان را در مقایسه با دیگر کالاهای مشابه در بازار ارتقا بخشند و مقدار فروش و سوددهی خود را افزایش دهند.
مسئله مسیریابی وسایل نقلیه یکی از مفاهیم کاربردی در حوزه تحقیق در عملیات است که از دههی 60 میلادی به آن پرداخته میشود و تلاشهای زیادی توسط محققین در این حوزه صورت گرفته و به دنبال آن پیشرفتهای بزرگی در این زمینه بدست آمده است. مسئله مسیریابی وسایل نقلیه یکی از شناخته شدهترین مسایل بهینهسازی به حساب میآید که هدف آن طراحی مجموعه بهینهای از مسیرها برای سرویسدهی به مشتریان است بگونهای که با محدودیتهای موجود سازگار باشد. انواع مختلفی از سرویسدهی در مسائل دنیای واقعی مشاهده میشود. در این بین تحویل فیزیکی کالا متداولترین نوع آن است. این مسئله درحالت عادی شامل یک انبار، ناوگانی از وسایل نقلیه که در انبار استقرار یافتهاند و مجموعهای از مشتریان میباشد که میبایست سرویسدهی شوند. هدف مسئله مسیریابی وسایل نقلیه در سادهترین و معمولترین حالت حداقلسازی هزینههای کلی طی مسیر بر اساس حداکثر زمان کاری و حداکثر محدودیت ظرفیت وسایل نقلیه میباشد.
مسئله مسیریابی وسایل نقلیه در واقع توسعهای از مسئله معروف فروشندهی دورهگرد بوده است.از همان سالهای اولیه معرفی این مسئله توسعههای زیادی بر روی این موضوع شروع به شکل گرفتن گرفت. محققان به توسعه مدلهای ریاضی پیچیدهتر و در عین حال کاربردیتر و منطبق با دنیای واقع پرداختند و همزمان با پیشرفتهای بدست آمده در دنیای تکنولوژی و قدرت پردازش سیستمهای کامپیوتری راه حلهای گوناگونی نیز برای این مسئله توسط آنها معرفی شد. به طور مثال میتوان از اضافه شدن ملاحظاتی همچون در نظر گرفتن ظرفیت محدود برای ناوگان وسایل حمل و نقل، در نظر گرفتن چند انبار برای توزیع کالا، لحاظ نمودن پنجرههای زمانی برای ملاقات مشتریان ، ناهمگن بودن ناوگان وسایل نقلیه، گذاشت و برداشت همزمان و غیرهمزمان کالا، تحویل چند بخشی کالا به مشتریان، در نظر گرفتن ملاحظات موجودی، در نظر گرفتن ملاحظات مکانیابی انبارها و در نظر گرفتن جنبههای زیست محیطی را نام برد که در ادامه این گزارشات به شرح این موضوعات پرداخته خواهد شد.
ادامه این گزارشات بصورت منظم و در هر هفته در وبلاگ قرار خواهد گرفت و علاقمندان به این حوزه می توانند مطالب آن را دنبال نمایند.