وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان  دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران
وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان  دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران

آنفولانزا و مهندسی صنایع!


اخیراً خبری در رسانه‌ها منتشر شده است که فکر می‌کنم برای تمامی مهندسین صنایعی که به حوزه سلامت علاقه‌مند هستند جالب باشد. همان‌طور که حتماً اطلاع دارید مدتی است بحث آنفولانزا بسیار داغ بوده و خبر آن به گوش هر فردی رسیده باشد ناخودآگاه نوعی نگرانی برای خود و نزدیکانش احساس کرده است. حال در نظر بگیرید همین اندک‌اندک نگرانی‌ها بخواهیم یا نخواهیم چه جو منفی در جامعه به وجود آورده است. وزیر محترم بهداشت، جناب آقای دکتر هاشمی، دیروز طی خبری   در مورد این بیماری گفتند:


"این یک سرماخوردگی ساده است و افرادی کشور را ملتهب کردند که داروهای تاریخ گذشته خود را به فروش رسانند، دستگاه نظارتی باید بگوید این افراد چه کسانی بودند. "


اصل خبر را می‌توانید از سلامت نیوز بخوانید. شاید با خواندن این خبر و نگاه اول بگوییم چه افراد از خدا بی‌خبر و ملعونی وجود دارند که این چنین التهابی در کشور ایجاد می‌کنند و از دستگاه نظارتی تشکر کنیم که به ما می‌گوید این افراد چه کسانی هستند. خُب! چه تضمینی وجود دارد که سال‌های دیگر هم این اتفاق نیفتد و افراد دیگری دست به این کار نزنند؟!؟ شاید بهتر باشد قدری سیستمی تر به این موضوع نگاه کنیم و به انگیزه و چرای رفتار این افراد هم کمی فکر کنیم. اینکه چه مسئله و مشکلی باعث شده است یک فرد حاضر به این کار شود؟  این که چرا اصلاً باید در سیستم دارویی کشور داروی تاریخ گذشته وجود داشته باشد که افرادی بخواهند حتی فکر این چنین کارهایی در سر بپرورند؟ آیا داروی تاریخ گذشته نتیجه عدم برنامه‌ریزی صحیح و کارا در زنجیره تأمین دارو و واکسن نیست؟ آیا عدم تعادل عرضه و تقاضا در مدیریت زنجیره تأمین موجب چنین مشکلات و ناهماهنگی در برنامه‌ریزی‌ها نمی‌شود؟ آیا اثر شلاق چرمی و کنترل موجودی  و همه این مطالبی که در زنجیره تأمین آموخته‌ایم نباید از کتاب و مقاله بیرون بیایند و جامه عمل بپوشند تا از وقوع چنین وقایعی جلوگیری شود؟


و مهم‌تر از همه این‌ها، آیا ما مهندسین صنایع در این مورد وظیفه ای نداریم؟ آیا نباید یک گام، فقط یک گام جهت بهبود سیستم سلامت کشور برداریم؟


محمدرضا نعمت الهی

googlefa75d1d27e7a12ca.html

 

 

نظرات 1 + ارسال نظر
سینا پچاز دوشنبه 26 مهر 1395 ساعت 14:12

بسیار خوب بود آقای مهندس نعمت اللهی. ساپس

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد