وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان  دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران
وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان  دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران

هماهنگی در زنجیره تأمین - بخش دوم

در این بخش با توجه به اهمیت دسترسی داشتن و مطالعه منابع اصلی حوزه موردنظر به معرفی مراجع اصلی موضوع هماهنگی در زنجیره تأمین می ­پردازیم. کتاب­ ها و مقالات ارائه شده در دو بخش تقسیم ­بندی گردیده ­اند:

بخش اول: مراجعی که به بررسی اهمیت موضوع هماهنگی و مکانیزم­ های ایجاد آن پرداخته ­اند:

از مراجع اصلی در حوزه هماهنگی زنجیره تأمین، کتاب " هماهنگی در زنجیره تأمین با استفاده از قراردادها " نوشته کچون (2003) می باشد. در بخش ششم این کتاب به مطالعه و توسعه ادبیات زنجیره تأمین به منظور مدیریت تعارضات موجود در زنجیره با استفاده از طرح­ های انگیزشی قراردادها پرداخته­ شده ­است. جهت بررسی پیچیدگی­ های موجود در زنجیره تأمین، انواع مختلف مدل ها در زنجیره تأمین مورد بررسی قرار گرفته ­است. همچنین اقدامات بهینه برای هر زنجیره مشخص گردیده است. علاوه بر این، انواع متفاوتی از قراردادها شناسایی شده و مزایا و موانع هر یک نشان داده­ شده­ است.  

 خوانندگان محترم به منظور دسترسی به این مرجع، می توانند از طریق لینک ذیل اقدام نمایند                                             

 Supply Chain Coordination with Contracts

از مراجع مفید فارسی در زمینه هماهنگی در زنجیره تأمین می توان به کتاب " زنجیره تأمین تحلیلی" نوشته دکتر چهارسوقی و دکتر حیدری اشاره داشت. در فصل دوم این کتاب به بررسی موضوع هماهنگی در زنجیره تأمین از طریق مطالعه ساختارهای تصمیم­ گیری در زنجیره، مفهوم تصمیم­ گیری هماهنگ در زنجیره و انواع قراردادهای هماهنگی و مدل­های ریاضی آن ها پرداخته شده است.

 

مرجع دیگر، مقاله با عنوان "مروری بر هماهنگی زنجیره تأمین: مکانیزم­ های هماهنگی، مدیریت عدم قطعیت­ ها و پیشنهادهای تحقیقاتی" می ­باشد. پیاده سازی سیستم یکپارچه و مدل هماهنگ بین اعضای زنجیره تأمین، نیازمند شناسایی مکانیزم ­های مختلف هماهنگی در زنجیره تأمین است. این مقاله سعی در بررسی دیدگاه ­های مختلف در مسائل هماهنگی زنجیره تأمین، پی بردن به مکانیزم ­های مختلف برای هماهنگ سازی عدم قطعیت­ های زنجیره و نیز شناخت شکاف­ های تحقیقاتی در ادبیات را دارد. خوانندگان محترم می‌توانند اصل مقاله را از لینک زیر دریافت نمایند.

         A Review on Supply Chain Coordination: Coordination Mechanisms, Managing Uncertainty and Research Directions

این مقاله براساس نسخه اولیه مقاله زیر نوشته­ شده ­است.

         Review Supply chain coordination: Perspectives, empirical studies and research directions

 

کتاب مرجع دیگری که می توان به آن اشاره کرد کتابی است با عنوان " هماهنگی زنجیره تأمین تحت عدم قطعیت". این کتاب در 5 بخش تدوین گردیده ­است.




بخش اول به مقدمه و مرور موضوع هماهنگی و مکانیزم ­های آن پرداخته شده ­است. در بخش دوم، مدل­ های تحلیلی به منظور هماهنگی خلاقانه تحت شرایط عدم قطعیت بررسی گردیده ­اند. بخش سوم به قدرت، چانه زنی و هماهنگی کانال اشاره دارد. در بخش چهارم، پیشرفت­ ها و کاربردهای فناوری در هماهنگی زنجیره تأمین بررسی گردیده ­اند و نهایتاً در بخش پنجم، تحلیل ­های تجربی و مطالعات موردی ارائه گردیده ­اند. دسترسی به این کتاب از طریق لینک زیر امکان­پذیر می ­باشد.

 

 

                Supply Chain Coordination under Uncertainty (edited by Tsan-Ming Choi, T.C. Edwin Cheng)

 

بخش دوم: مقالاتی که به مقایسه قراردادهای هماهنگی در زنجیره تأمین پرداخته ­اند:

از مراجع مرتبط با این بخش، می­ توان به مقاله مروری گاویندان و همکاران (2013) اشاره داشت که به بررسی اجمالی ادبیات هماهنگی از طریق قراردادها، ساختارها و طبقه­ بندی تحقیقات موجود پرداخته­ و زنجیره­ های تأمین مستقیم و معکوس را همزمان مورد مطالعه و بررسی قرار داده ­اند. قراردادها از مکانیزم­ های جامع در هماهنگی می­ باشند که هم در تئوری و هم در عمل به منظور هماهنگی ساختارهای مختلف زنجیره تأمین مورد استفاده قرار می­ گیرند. اهداف این مقاله از تمرکز بر هماهنگی زنجیره ­های تأمین مستقیم و معکوس از طریق قراردادها شامل موارد زیر می­ باشند:

(1) مروری بر ادبیات قراردادها

(2) ارائه طبقه ­بندی ای از قراردادهای هماهنگی و ادبیات قراردادها در قالب طرح­ های طبقه­ بندی شده

معیار مورد استفاده برای طبقه­ بندی قراردادها، مشوق­ های قراردادی پرداخت ­ها و تسهیم ریسک نگهداری موجودی می­ باشد. طرح­ های طبقه­ بندی نیز براساس سطوح جزئیات مورد استفاده در طراحی مدل­ های هماهنگی است. دستیابی به این مرجع از طریق لینک زیر امکان­پذیر می ­باشد:

 

Overview of coordination contracts within forward and reverse supply chains.

از دیگر مراجعی که به بررسی قراردادهای هماهنگی و مقایسه کاربرد و سودمندی هر یک از قراردادها در شرایط مختلف و به تناسب نوع زنجیره تأمین پرداخته ­شده است، می ­توان به موارد ذیل اشاره داشت:

 

          A framework for evaluation of coordination by contracts: A case of two-level supply chains. 

 

          The selection of contracts in supply chains: An empirical analysis.

 

در بخش ­های بعدی به بررسی انواع قراردادهای هماهنگی می ­پردازیم.

به منظور دسترسی آسان‌تر به این سلسله مطالب، از این پس خوانندگان محترم می‌توانند به بخش هماهنگی در زنجیره تأمین در وبلاگ مراجعه نمایند.

                                                                                                                                                                                                                                                                           

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد