وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان  دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران
وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان  دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران

هماهنگی در هم افزایی یا هم افزایی در هماهنگی!



این تصاویر، جلسات هم افزایی دانشجویان دکتر حسینی مطلق را نشان می‌دهد.  دانشجویان در حال انجام آزمون زبان و هم‌افزایی! هستند. آزمونهای زبان به صورت هفتگی برگزار می‌گردد و نمرات در کانال تلگرام به اطلاع اعضای گروه هم‌افزایی می‌رسد. به تبع آن، دانشجویان عملکرد خود را نسبت به دوره‌های قبلی و سایر اعضای گروه قیاس می‌کنند. شاید این سوال در ذهن متصور شود که استاد محترم، چه ضرورتی را احساس کرده‌اند که 

  امتحانات منظم زبان را در ابتدای هر جلسه گنجانده‌اند؟ بی‌شک، اکثر قریب به اتفاق منابع در ژورنالهای معتبر انگلیسی زبان وجود دارد و از این طریق، اعضا انگیزه بیشتری برای مطالعه منابع پیدا می‌کنند. همینطور، ایجاد رقابت سالم در میان دانشجویان باعث افرایش تلاش و کسب دانش بیشتری خواهد شد. ناگفته نماند، در این دوره هم‌افزایی دانشجویانی که نمرات بالاتری کسب کرده اند و مهارت بیشتری در زبان انگلیسی دارند به سایر اعضا کمک کرده و موجبات رشد آنان را فراهم می‌کنند.

 همیاری اعضا تنها به مباحث زبان ختم نمی‌شود و هم افزایی در نگارش مقاله، آموزش نرم‌افزارها، کد نویسی، آموزش ابزارهای عدم قطعیت و بسیاری موارد دیگر در این گروه به چشم می‌خورد. قطعا رشد اعضا منجر به رشد گروه هم‌افزایی خواهد شد. منطق فکری حاکم بر گروه هم‌افزایی بر این اصل که «هیچ کس از متوسط اطرافیان خودش فراتر نمی‌رود» بنا نهاده شده است. به همین علت است که از یک سو اعضا گروه تلاش می‌کنند قابلیت‌های خود را بهبود داده و از سوی دیگر تلاش می‌کنند تا با کمک به سایر اعضای تیم، متوسط اطرافیان خود در گروه را ارتقا داده تا در نهایت شرایط رشد بیشتر خودشان فراهم گردد. چنین مفهومی بسیار شبیه به مفهوم هماهنگی در زنجیره تامین است. هماهنگی در زنجیره تامین یکی از موضوعات جذاب و کاربردی در زنجیره تامین است که در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است (رفرنس: جستجوی ساده در Google Scholar). بطور خیلی ساده، هدف از هماهنگی در زنجیره تامین، اتخاذ تصمیمات و انجام دادن کارهایی است که نه تنها منجر به بهبود عملکرد کل زنجیره تامین شده، بلکه وضعیت تک تک اعضا با اتخاد آن تصمیمات و انجام دادن آن کارها  بهبود یابد. شاید بتوان گفت چنین مفهومی بطور گسترده و البته بسیار نامحسوس حاکم بر فرهنگ گروه هم‌افزایی نیز است. به عنوان مثال، هدف از گروه هم افزایی افزایش تعداد مقالات کل گروه نیست. بلکه قرار است تا هر یک از اعضا بتواند انواع مهارت‌های لازم جهت مقاله نویسی همچون تعریف مسئله، مدلسازی، کدنویسی، زبان انگلیسی و غیره را بطور کامل یاد بگیرد. ایجاد این هماهنگی در گروه و دستیابی به هم افزایی حاصل از این هماهنگی کار ساده‌ای نیست. به همین علت، از نقش مهم ایجادکننده هماهنگی در هرگروهی نمی‌توان غافل شد. در سال 2015 مقاله ای در ژورنال IJPE با عنوان زیر منتشر شده است:

"So many mechanisms, so little action: The case for 3rd party supply chain coordination"*

همان طور که از عنوان جذاب مقاله مشخص است این مقاله به این موضوع پرداخته که چرا با وجود اینکه مکانیزم‌های بسیاری جهت ایجاد هماهنگی وجود دارند اما در نهایت این مکانیزم‌ها منجر به اقدام و عمل نمی‌شوند؟ در ابتدای عنوان این سوال مطرح شده و در قسمت دوم عنوان به اهمیت وجود یک شخص سوم در ایجاد هماهنگی در هر سیستمی اشاره شده است. اینکه برای ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی در گروه همواره نیاز است تا شخصی بر عملکرد اعضای گروه و کل سیستم مدیریت و مهم‌تر از آن رهبری داشته باشد. در اینجا لازم می‌دانم تا از طرف تک تک اعضای گروه هم‌افزایی از جناب آقای دکتر حسینی مطلق به عنوان هماهنگ‌کننده گروه هم‌افزایی تقدیر و تشکر نمایم. 

* Masten, Kurt A., and Seung-Lae Kim. "So many mechanisms, so little action: The case for 3rd party supply chain coordination." International Journal of Production Economics 168 (2015): 13-20.




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد