وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان  دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران
وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان  دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران

شبکه زنجیره تامین-بررسی مقاله دوم

بازطراحی زنجیره تامین معکوس پایدار تحت عدم قطعیت : مطالعه موردی

مقدمه:

در مطالعات علمی، مفهوم پایداری از چندین چشم انداز متفاوت وابسته به مفاهیم مشخص، بررسی شده است و طبق نظر محققان، پایداری به سه عامل وابسته است: اقتصاد، محیط و جامعه. با این وجود، تنوع مفهومی در خصوص تعریف جهانی از پایداری وجود دارد. پایداری دارای دو چشم انداز اصلی است: پایداری قوی و پایداری ضعیف. پایداری ضعیف، شاخه­ای از اقتصاد محیطی است که بر فرض امکان تعویض سرمایه انسانی با سرمایه­‌های طبیعی، پایدار است. به عنوان مثال، منابع طبیعی مصرف خواهند شد، اگر کیفیت زندگی انسان­ها را ارتقا بخشند. سرمایه انسانی این چنین تعریف می­‌شود: "مجموعه­‌ای از سیستم­های پیچیده از عناصر زنده و غیر زنده، برای تعیین ظرفیت یک اکوسیستم با یک نظم گسترده در عملکرد و خدمات­‌رسانی است". در مقابل، از منظر اقتصاد زیست محیطی، پایداری قوی تعامل بین سیستم‌­های اقتصادی و اکوسیستم­‌های اجتماعی را ارتقا می‌­بخشد و یک رشته میان­‌رشته­‌ای است که به مدیریت روابط محیطی-اقتصادی کمک می­‌کند. اقتصاد زیست محیطی براین عقیده است که یک وابستگی متقابل بین اقتصاد انسانی و اکوسیستم طبیعی در طول زمان وجود دارد.  

پایداری قوی با مفاهیم زنجیره­‌تامین پایدار رابطه بسیار نزدیکی دارد. بر اساس نظر(searing(2008 مدیریت زنجیره­‌تامین به صورت زیر تعریف می­‌شود:

"مدیریت منابع و جریان اطلاعات، به علاوه همکاری و هماهنگی بین شرکت­ها در طول زنجیره­‌تامین، هنگامی که تمام اهداف از سه مقیاس توسعه پایدار مثل اقتصاد، محیط، جامعه و نیازهای ذی­نفعان برآورده شود". برای تضمین عملکرد زنجیره­‌تامین پایدار، طراحی شبکه باید تاثیرات ناشی از تصمیمات استراتژیک مثل مکان‌یابی تسهیلات و تخصیص ظرفیت، بر پارامترهای اقتصادی، محیطی و اجتماعی را در نظر بگیرد. به دنبال این رویکرد، مساله طراحی و بازطراحی زنجیره­‌تامین پایدار بعنوان موضوعی مرتبط با مسایل سرمایه­‌گذاری تعریف می­شود. اگرچه در بسیاری از پژوهش­ها و مقالات به مساله زنجیره­‌تامین پایدار پرداخته شده است، اما شکاف­های دانشی در این حوزه وجود دارد که در زیر به­‌صورت خلاصه آمده است:

  • اکثر پژوهش­ها تمرکز بر طراحی زنجیره­‌تامین جدید داشته و کمبود در بازطراحی شبکه وجود دارد.
  • از دید مدل­سازی و ریاضی، فرصت­های موجود برای طراحی شبکه زنجیره‌­تامین پایدار، به عملکردهای محیطی وابسته است.
  • مدل­های بسیار کمی وجود دارد که بازطراحی زنجیره­‌تامین معکوس را به همراه تحلیلی همزمان از اهداف اجتماعی، اقتصادی و محیطی داشته باشد.
  • عدم قطعیت در میزان منابع و تقاضا برای محصولات بازیافتی به همراه مدیریت مواد متنوع، موضوعاتی هستند که نیازمند سرمایه­‌گذاری در آینده می­‌باشند.
  • تاثیر تعداد و مکان تسهیلات بر محیط در نظر گرفته نشده است.

براساس شکاف­های ذکر شده در بالا، این مقاله یک مدل ریاضی چندهدفه برای بازطراحی شبکه زنجیره تامین معکوس ارائه می­‌دهد. مدل این امکان را می­‌دهد که برای بازیافت محصولات چندگانه از رویکرد قوی پایدار استفاده شود. مدل توضیح داده شده دارای ویژگیهای زیر است:

  • استفاده از رویکرد قوی پایدار برای بازطراحی شبکه زنجیره­تامین بازیافتی، شامل چندین جریان مواد و عدم قطعیت در تولید ضایعات که بعنوان مواد خام  استفاده می­شوند و تقاضای نهایی یعنی محصولات بازیافتی وجود دارد.
  • ساختار تابع ریاضی برای ارزیابی عملکردهای زیست محیطی در هر LCA(ارزیابی چرخه حیاتی) از روش شاخص 99 سازگار با محیط زیست استفاده می­‌کند. این تابع از تحلیل روابط دوسویه بین تصمیمات طراحی شبکه (استراتژیکی و تاکتیکی) همانند مکانیابی تسهیلات، تخصیص ظرفیت و انتخاب حالت حمل و نقل پشتیبانی می­‌کند.
  • ساختار شاخص عملکردی مورد انتظار برای ارزیابی یک پیکره­‌بندی زنجیره­‌تامین جدید، اهداف اقتصادی و محیطی را در سناریوهای مختلف در نظر می­‌گیرد.

مدل ارائه­‌شده برای بازطراحی زنجیره­‌تامین بازیافت پلاستیک در کوبا اجرا شده است. در این کشور، فعالیت های لجستیکی معکوس توسط سازمان دولتی بازیافت مواد خام(ERMR) مدیریت می‌­شود. در سالهای اخیر ، تولید ضایعات افزایش داشته است و بالطبع بایستی طراحی کنونی زنجیره­‌تامین بازیافتی بازنگری شود؛ بخصوص بازیافت پلاستیک که فرصت تجاری بزرگی را نه فقط از دیدگاه سود اقتصادی بلکه به دلیل تاثیرات محیطی و اجتماعی ، فراهم می اورد.بر اساس ایجاد توازن بین هر 3 هدف در نظر گرفته شده ، مدل و نتایج آن اطلاعات سودمندی را برای پشتیبانی تصمیمات استراتژیک تهیه می­‌کند و در مطالعه موردی ، احداث 2 کارخانه جدید برای بهبود عملکرد زنجیره‌­تامین پایدار فعلی پیشنهاد می­‌دهد.

پیشینه پژوهش

زنجیره­‌تامین شبکه­‌ای از سازمان­ها، جریان مواد، سرمایه، خدمات و اطلاعات از تامین‌­کننده اصلی تا مشتری نهایی است و هدف اصلی آن ایجاد ارزش اقتصادی برای مشتریان و ذی‌­نفعان است. براساس نظر( 2013)Autry et al.، از منظر تحقیق در عملیات، طراحی شبکه زنجیره­‌تامین موضوعی است که مکان بهینه تسهیلات و اندازه بهینه و جریان بین آن­ها را مشخص می­‌سازد. برخلاف طراحی شبکه، بازطراحی شبکه زنجیره­‌تامین با یک زنجیره­‌تامین موجود شروع شده و هدف آن دستیابی به یک پیکره‌­بندی جدید شبکه است. اگرچه طراحی شبکه زنجیره­‌تامین از مسایلی است که پیشینه تحقیقاتی قوی دارد ولی حل های متداول برای آن بیشتر بر بهبود سود اقتصادی تکیه کرده­‌اند و کمبود در موضوعات اجتماعی و محیطی وجود دارد. در نتیجه، یکپارچه­‌کردن سه هدف پایداری در شبکه زنجیره‌­تامین به عنوان یک موضوع پژوهشی پدیدار شد که بعنوان طراحی شبکه زنجیره­‌تامین پایدار شناخته می‌­شود. یکی از مسایل مرتبط با شبکه زنجیره­‌تامین، لجستیک معکوس است که به صورت زیر تعریف می‌­شود:

"اجزای مشخص از لجستیک که تمرکز بر جابجایی و مدیریت محصولات و منابع بعد از فروش و پس از تحویل به مشتری که شامل بازگشت محصول توسط مشتری برای تعمیر یا ضمانت (خدمات پس از فروش)".

برای توسعه شبکه زنجیره­‌تامین و بهبود زنجیره­‌تامین فعلی، لجستیک معکوس محصولات برگشتی را بجای درنظر رفتن بعنوان ضایعات، آن را مواد اولیه تولیدات جدید در نظر می­‌گیرد که با فعالیت­های استفاده مجدد، تعمیر، بازیافت و مونتاژ برای تولید دوباره سروکار دارد. اگرچه طراحی شبکه زنجیره­‌تامین پایدار یک موضوع جدید است، Kannegiesser andGünther (2014) یک چارچوب جامع برای بهینه­‌سازی آن با درنظر گرفتن اهداف سه­‌گانه ارائه کرده است. بسیاری از مقالات بر موضوع طراحی شبکه پایدار تمرکز داشته اند و کمبود مدل­های بازطراحی دیده می­‌شود. در مدل­های ارائه شده توسط Bing(2015)و Razm(2013) که بازطراحی شبکه را ارائه کرده بودند، فقط دو سطح از تصمیمات استراتژیک را درنظر گرفته­‌اند و در مدل Bing عملکرد اجتماعی و در مدل Razm جنبه­‌های محیطی دیده نمی­‌شود.

تعریف مساله:

شمای کلی شبکه زنجیره­‌تامین معکوس در شکل 1 نشان داده شده است که در آن جریان مواد از تهیه کنندگان ضایعات بعنوان مواد خام (i) شروع شده و در مراکز جمع­‌آوری (j) جمع می­‌شوند که در این مکانها مواد دسته­‌بندی شده و به کارخانه­‌های بازیافت (K) فرستاده می­‌شود. در آخر محصولات بازیافتی در بین مشتری نهایی (L) توزیع می­‌شود. برای بهینه­‌سازی مدل سه هدف ارائه شده است که این اهداف سه گانه شامل هزینه های عملیاتی، تاثیرات محیطی و خدمت دهی به مشتریان می­‌باشد.

 

هدف: ایجاد جریان مواد در طول شبکه زنجیره‌­تامین، مقدار و مکان تسهیلات و مدل­ حالت های حمل­‌ونقل است به صورتیکه:

  • ·         کل هزینه عملیات حداقل شود.
  • ·         تاثیرات محیطی حداکثر شود.
  • ·         خدمات به مشتریان حداکثر شود.

مفروضات مساله:

  • ضایعات متعدد بعنوان مواد خام در نظر گرفته می­‌شود.
  • مکان تامین­‌کنندگان و مشتریان مشخص است.
  • مکان­های جایگزین برای مراکز جمع­‌آوری و کارخانه­‌های بازیافت مشخص است.
  • هدف به دست­‌آوردن حجم کار است و ظرفیت مراکز جمع­‌آوری بی­نهایت است.
  • ظرفیت کارخانجات بازیافت محدود و مشخص است.
  • تعداد مراکز جمع­‌آوری و کارخانه بازیافتی محدود است.
  • نرخ ضایعات تولیدی از تامین‌­کنندگان و تقاضا برای محصول نهایی احتمالی است.
  • تعداد و ظرفیت حالت­های حمل و نقل در دسترس مشخص است.
  • جریان مواد بین سطوح غیر متوالی مجاز نیست.
  • جریان مواد بین سطوح در دو تسهیل در سطح مشابه مجاز نیست.
  • هزینه های متغیر و ثابت شامل جمع­‌آوری، بازیافت و حمل­‌ونقل مشخص است.

مدل ریاضی:

هدف: دستیابی به یک تعادل بین هزینه­‌های زنجیره­‌تامین، تاثیرات محیطی و خدمات مشتری است. معادله 1 هزینه کل را بیان می­‌کند که شامل هزینه­‌های متغیر و ثابت عملیاتی در مراکز جمع‌­آوری و مراکز بازیافت بعلاوه هزینه­‌های حمل­‌و­نقل در شبکه است. این مدل با سه جز اصلی در ارزیابی تاثیر محیطی درگیر است: اولین آن­ها استفاده از ضایعات به­‌عنوان مواد اولیه، دومین آن­ها تاثیرات محیطی زنجیره‌­تامین همانند انرژی و مصرف آب، آلودگی بخاطر حالت­های مختلف حمل­‌ونقل و سومین آن­ها استفاده مثبت و بهینه از جمع‌­آوری ضایعات در محل دفن زباله­‌هاست. اهداف اجتماعی موردنظر را با سطح سرویس خدمات نشان می­‌دهند.

محدودیت ها:

محدودیت­های 4-6، جریان مواد در طول شبکه زنجیره‌­تامین را تضمین می­‌کنند، اگرچه آن­ها امکان تجمع موجودی در هر مرکز جمع­‌آوری و کارخانجات بازیافتی را دارند. از اینرو محاسبه ظرفیت مراکز جمع­‌آوری یکی از اهداف مدل است که ظرفیت را باید نامحدود در نظر گرفت. محدودیت­های 7 و 8 وظیفه جلوگیری از فراتر رفتن محدودیت ظرفیت کارخانجات بازیافت و تقاضای نهایی را برعهده دارند. محدودیت­های 9-11 یک توازن بین دو تسهیل را با درنظرگرفتن میزان و تعداد جابجایی­ها حفظ می‌کنند. تعداد انتقال­ها را باید مقداری گسسته در نظر گرفت و برای حفظ شدنی­‌بودن مدل مجموعه­‌ای از متغیرهای کمبود به مدل اضافه می­‌شود. محدودیت­های 12-14 تضمین می­‌کنند که متغیرهای کمبود فقط بر تفاوت بین تعداد انتقال ها تمرکز می‌­کنند. محدودیت 15 تعداد سفرها برای هر حالت حمل و نقل را محدود می‌­کند که این مقدار به فعالیت­های نگهداری و زمان در دسترس هر فعالیت و راننده آن­ها وابسته است. محدودیت­های 16-17 بیان می­کند که متغیرهای باینری درصورتی یک درنظر گرفته می‌­شوند که یک مرکز جمع­‌آوری مشخص یا کارخانه بازیافت در مدل استفاده شود. در اخر محدودیت مربوط به متغیرها به صورت زیر بیان می­‌شود:

  1. متغیرهای مربوط به جریان مواد پیوسته و مثبت است.
  2. متغیرهای تعداد جابجایی­‌ها صحیح و مثبت است.
  3. متغیرهای کمبود پیوسته بوده و بین 1 و 1- قرار می‌­گیرند.

ارزیابی کارایی

برای انتخاب بهترین جایگزین بازطراحی شبکه زنجیره‌­تامین، معیار ارزیابی مبتنی بر رویکرد پایداری قوی لازم است. از این رو شاخصی ارائه می­‌شود که افزایش سطح سرویس خدمات به مشتری را بدون تاثیر بر عملکردهای محیطی با اقتصادی بیان می­‌کند. علاوه بر این، زنجیره­‌تامین شاخص مشخصی را تحت عدم قطعیت در منابع ضایعاتی و تقاضای محصولات بازیافتی درنظر می­‌گیرد. سطح سرویس­‌دهی به مشتریان (CSL)، احتمال برآورده نکردن نیاز مشتریان تعریف می­‌شود که اغلب نیازها به خدمات پس از فروش، سطح اطمینان خدمات و انعطاف­‌پذیری اشاره دارد.

 احتمال برآورده نکردن نیاز مشتریان با در نظرگرفتن حل  Zو یک سناریو مشخص از منابع یا همان ضایعات و تقاضا برای مصرف محصولات بازیافتی را نشان می­‌دهد. D تقاضای نهایی مشتری L برای محصول P در سناریو S و f میزان عملکرد هدف سوم برای حل را نشان می­‌دهد. چون هم تقاضا و هم منابع پارامترهای احتمالی هستند، محدودیت­ها ترکیبات مختلفی از CSL را تولید می­‌کنند. بنابراین معادله زیر امید ریاضی از CSL مورد انتظار را به دست می‌­آورد که در آن PB احتمال وقوع سناریو S و DC ، DA به ترتیب متغیرهای عملکرد اقتصادی و محیطی هستند.



استفاده از CSL در این مقاله به دو علت است:

1.      رویکرد قوی پایدار تضمین می‌­کند که حداکثر سطح خدمات بدون تاثیر بر اهداف محیطی و اقتصادی است.

2.      عدم قطعیت در تولید ضایعات بعنوان مواد خام و تقاضا برای محصولات بازیافتی یک موضوع مهم و موثر است.

حل

مدل ارائه شده مساله غیرخطی مختلط و عدد صحیح چند هدفه تحت عدم قطعیت است. براساس نظر Brige(2011) ابتدا متغیرهای باینری تصمیم­‌گیری برای پیکره‌­بندی زنجیره­‌تامین مشخص می­‌شوند و سپس متغیرهای صحیح و پیوسته مربوط به حجم محصولات و جابجایی‌­ها نشان داده می­‌شود. در شکل شماره 2 شمای کلی فرآیند بهینه­‌سازی نشان داده شده است. اولین بهینه سازی p1 برای نشان دادن اهداف چندگانه از روش e-constraint استفاده شده است و دردومین مرحله بهینه­‌سازی p2 عملکرد موردانتظار برای هر حل (امیدریاضی CSL)  محاسبه شده و توسط محدودیت­های مدل به روزرسانی می­‌شود.

SCIP ذکر شده در شکل شماره 2، یک نرم افزار بهینه سازی برنامه ریزی مختلط است که چارچوب کلی آن براساس روش شاخه و کران است و روش محدودیت یکی از رویکردهای شناخته شده برای مواجه با مسایل چند هدفه با انتقال تمامی توابع هدف به جز یکی از آنها در هر مرحله به محدودیت به حل این نوع مسایل می‌پردازد.





بنابراین یک مجموعه حل بهینه بعنوان حد پارتویی تهیه می­‌شود که در آن X مجموعه­ای از متغیرهای تصمیم و S فضای شدنی است و همچنین f1(x)و f2(x) و f3(x) توابع هدف هستند:

Min f1(x) ^ Max (f2(x),f3(x))

اگرچه چندین روش حل برای مسایل چندهدفی در دسترس است اما یکی از بهترین روشها e-constraint است. این روش یک تابع هدف را بعنوان هدف اصلی و مابقی توابع را بعنوان محدودیت در مدل اعمال می کند و مدل را بهینه می­‌کند. حد پارتو با اصلاح پارامترها در سمت راست توابعی تبدیل شده به محدودیت و بهینه‌­سازی هر مدل به دست می­‌آید. پس مساله موردنظر به یک مدل تک هدفه تبدیل می­‌شود که در معادله 23 نشان داده شده است. برای تعیین پارامترهای سمت راست محدودیت­ها از ماتریس F استفاده می­‌شود که در آن:

  • F*1 مقدار بهینه مدل با استفاده از تابع هدف 1
  • F2 ارزیابی هدف دوم با استفاده از مقدار متغیرهای به دست آمده از بهینه­‌سازی هدف 1
  • Fn ارزیابی هدف n تحت وضعیت مشابه

 به صورت متوالی این فرایند برای بهینه­‌سازی مدل در دو هدف دیگر تکرار می­‌شود. با استفاده از این ماتریس میزان اکسترمم توابع به دست می آید و مقدار بهینه توابع هدف بعنوان خروجی بهینه­‌سازی اولیه شناخته می‌­شود.

ایجاد سناریو:

با بهینه­‌سازی اولیه، مجموعه­‌ای از حل­ها برای پیکره‌­بندی زنجیره‌­تامین به دست می­آید. بعلت احتمالی بودن تقاضا و ضایعات، میزان و مکان تسهیلات باید برای تحلیل سناریوهای مختلف پایدار باشد. برای هر ترکیب از متغیرها (ضایعات و تقاضا)، هر سناریو باید طرحی از هزینه­‌ها و عملکردهای محیطی از وضعیت زنجیره‌­تامین فعلی ایجاد کند. هر سناریو از ترکیبات زیر تشکیل شده است:

  •   تقاضای تجمعی از پلاستیک بازیافتی Ds
  •  تولید ضایعات Gs
  • طرحی اقتصادی Ф1s و محیطی Ф2s از زنجیره تامین موجود
  • احتمال وقوع pbs

به روز رسانی مدل:

پیکره­‌بندی شبکه به دست­ آمده و حل بهینه اولیه بعلاوه سناریوهای تهیه شده، پارامترهایی را ارائه می­‌کند که عملکرد زنجیره‌­تامین را محدود می‌­کند. بنابراین محاسبه عملکرد برای هر حل، نیازمند بهینه‌‌­سازی هر یک از مدل­های بهینه­‌سازی شده مبتنی بر پارامترهاست. در این مرحله متغیرهای باینری که مقدار یک را به خود گرفته­‌اند در مدل به روزرسانی شده و بقیه از مدل حذف می­‌شوند. همچنین تولید ضایعات و تقاضا باید در هر سناریو به روزرسانی شود. برای این منظور، تولید ضایعات تجمعی Gs و تقاضا Ds به دست آمده برای هر سناریو، باید برای هر محصول بین تامین‌­کننده و مشتری توزیع شود به صورتی که:


بهینه سازی دوم:

حل p1 این تضمین را نمی­دهد که پیکره­‌بندی زنجیره­‌تامین عملکردی پایدار برای سناریوهای محتمل‌­تر ایجاد می­‌کند. از این رو بهینه­‌سازی دوم برای ایجاد توازن مناسب بین سه هدف به کار می­‌رود. برای هر حل z و هر سناریو s معادله باید حل شود و محدودیت­ها برای هر حل z و سناریو s به روزرسانی شوند. هر حل به دست آمده شامل مجموعه­‌ای از تصمیمات تخصیص ظرفیت، مکانیابی تسهیلات و انتخاب حالت حمل­‌ونقل است. علاوه بر این برای هر سناریو باید یک ترکیب مشخص از تولید ضایعات و تقاضا تعریف شود. زمانیکه بهینه­‌سازی دوم اجرا شود، CSL محاسبه می­‌شود. در نهایت زمانی که تمام CSL برای حل Z به دست آمد، با اعمال امید ریاضی، مقدار مورد انتظار محاسبه می­‌شود.

مطالعه موردی:  نتایج و تحلیل

 مدل ارائه شده در کشور کوبا برای بازطراحی زنجیره تامین بازیافت پلاستیک پیاده­‌سازی شده است. شبکه زنجیره تامین موجود، دارای 18 تامین‌­کننده ضایعات، یک کارخانه بازیافتی و 18 مشتری است. علاوه بر این، ناوگان حمل و نقل ناهمگن است. در کل کارخانجات بازیابی و فروش دارای 3 محصول هستند.

ارزیابی اولیه شبکه زنجیره­تامین چندین مشکل را نشان می­دهد که نامتوازن­بودن جریان مواد بین تسهیلات و کمبود در ظرفیت حمل­ونقل را بیان می­کند. هزینه­های عملیاتی زنجیره­تامین 831999$ در سال است. تاثیر محیطی در نتیجه استفاده از بازیافت پلاستیک با شاخص 99، 360772 در سال است. زنجیره تامین درنظرگرفته شده شامل کارخانه بازیافت فعلی و دو کارخانه جدید است. پس از پیاده سازی مدل، زنجیره­تامین جدید شامل 18 تامین­کننده ، 3 کارخانه بازیافت و 18 مشتری است. علاوه بر این، برای بازگشایی 14 مرکز جمع­آوری تاثیر تمرکز موجودی زنجیره تامین در مناطق جدید مورد تحلیل قرار گرفت.

 3 حالت حمل­‌ونقل با ظرفیت­‌های متفاوت در دسترس است: حجم پایین 8.5 تن، حجم متوسط 20تن، حجم بالا 20تن. عدم قطعیت در تامین و تقاضا با استفاده از9سناریو تحلیل شده است. هر سناریو احتمال وقوع یک ترکیب مشخص از تامین و تقاضا را تهیه می­‌کند.

مدل با نرم­‌افزار متلب حل شده است. برای مثال شکل شماره  3 نتایج به دست آمده را به صورت خلاصه برای سناریو 1 نشان داده شده است. شکل 3a نشان می­‌دهد که هزینه­‌های عملیاتی با رشد فروش و استفاده بیشتر از منابع افزایش یافته است. در شکل 3b تاثیر چندین ترکیب مختلف از تاثیرات محیطی و فروش را نشان می­‌دهد. شکل 3c نشان می‌­دهد که در صورت استفاده از مواد بازیافتی، تاثیرات محیطی بیشتر و هزینه عملیاتی بیشتری در شبکه مشاهده می­‌شود. در 3d یک پیکره­‌بندی زنجیره­‌تامین مشخص و بهینه­‌سازی سه گانه توابع هدف را نشان می­‌دهد.



شکل شماره 4 عملکرد مورد انتظار برای بهینه­‌سازی 25راه­‌حل در سناریو 1 را نشان می­‌دهد. نتایج نشان می‌­دهد که حل 1 تا 4 نشدنی هستند چراکه سطح خدمات و فروش صفر هستند. حل 6 و 11 و 16 در سطح متوسط هستند که ناکافی است. در مقابل حل های 5 و 10 و 15 و20 و 25 بهترین عملکرد موردانتظار را داشته­‌اند. سایر حل­ها، 80% به حل مورد انتظار نزدیک بوده­‌اند. در جدول شماره 6 زمانی که زنجیره تامین موجود با زنجیره تامین پیشنهادی مقایسه می­‌شود، هزینه­‌های عملیاتی 20.9% کاهش داشته است و به صورت همزمان تاثیرات محیطی تقریبا 20 مرتبه بهتر شده است و سطح خدمات مشتری بهبود یافته است. این نشان می­‌دهد که شبکه ارائه شده در تمام اهداف عملکردی قوی داشته است.




نتیجه گیری:

مقاله موردنظر مدلی با در نظر گرفتن عدم قطعیت در تقاضا و تامین­‌کنندگان در محصولات بازیافتی در بازطراحی لجستیک معکوس  ارائه داده است. با استفاده از رویکرد پایدار مدل تهیه شده به توازن مناسبی بین اهداف اجتماعی و محیطی و اقتصادی دست یافته است. علاوه بر این خروجی­‌ها برای تصمیمات استراتژیک مکانیابی تسهیلات، جریان مواد و حالت حمل­ونقل مفید واقع شده­‌اند. در قیاس با مدل­های گفته شده در پیشینه پژوهش، مدل فعلی اثرات زیست محیطی را به صورت موثرتری در تصمیمات مکانیابی و حمل­‌ونقل اعمال کرده است. در مقابل، استفاده از سطح خدمات مشتری بعنوان سنجشی برای عملکرد مورد انتظار زنجیره­‌تامین، اهداف اقتصادی و زیست محیطی اطلاعات ارزشمندی برای تضمین رویکرد قوی پایدار، تهیه کرده­‌اند. در مطالعه موردی نتایج نشان داد که برای بهبود عملکرد زنجیره نیاز به احداث دو کارخانه دیگر بازیافت وجود دارد. در بازطراحی زنجیره­‌تامین، کاهش هزینه‌­ها نشان داده شده است.

به دلیل پیچیدگی­‌های طراحی شبکه زنجیره‌­تامین، شکاف­های دانشی مختلفی وجود دارد. از یک طرف، مدل­سازی ریاضی در حوزه پیامدهای اجتماعی موضوعی است که حل نشده و می­تواند فرصت بسیار خوبی برای بهبود عملکرد زنجیره­‌تامین باشد. از سوی دیگر، تحلیل عدم قطعیت در پارمترهای دیگر مثل قیمت، هزینه­‌های تولیدی و کیفیت مواد بازیافتی موضوعاتی است که می­تواند در مطالعات آینده در نظر گرفته شود.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد