مقدمه:
افزایش آگاهی در مورد مسائل زیست محیطی رفتار مشتریان را تغییر داده است. به گزارش BBMG، 51% از آمریکاییها تمایل به پرداخت هزینه بیشتر برای کالاهایی که کمتر باعث تخریب محیط زیست میشوند، هستند و 67% از آنها با خرید کالاهایی که کیفیت سبز بالایی دارند، موافق هستند. در سال 2008 تحقیقی توسط کمیسیونهای اروپایی صورت گرفت، بر اساس آن 75% از اروپاییها حاضر به خرید کالاهای سبز حتی با قیمت بیشتر بودند در حالی که در سال 2005، تنها 31% از آنها حاضر به خرید کالاهای سبز با قیمت بیشتر بودند. با توجه به آگاهی مشتریان به مسائل زیست محیطی، تحقیقات کیفیت سبز محصولات را که بر تقاضا تاثیر میگذارد، معرفی کردند. کالاهای سبز محیط زیست را کمتر از کالای معمولی تخریب میکند اما نسبت به کالای معمولی قیمت بالاتری دارد. با افزایش آگاهی مشتریان، تقاضا برای کالاهایی که کیفیت سبز دارند افزایش مییابد و تولیدکنندگان به تولید کالاهایی با کیفیت سبز که جایگزین کالاهای معمولی میباشند، تشویق میشوند.
مفروضات مسئله:
یک زنجیره تامین شامل یک تولیدکننده و یک خردهفروش در نظر گرفته شده است که تولیدکننده دو کالای جایگزین تولید میکند؛ کالای 1 سبز و کالای 2، معمولی میباشد. قیمت و کیفیت هر دو کالا بر تقاضا تاثیر میگذارد. قیمت و کیفیت کالای سبز، بیشتر از قیمت و کیفیت کالای معمولی میباشد. نحوه محاسبه تقاضای کالاها به صورت زیر می باشد.
در رابطههای فوق، a میزان تقاضای اولیه و θ حساسیت جایگزینی به اختلاف قیمت است و eθ حساسیت جایگزینی به اختلاف کیفیت میباشد. e =τθθ که τ آگاهی مشتریان به مسائل زیست محیطی را نشان میدهد و این آگاهی سبب میشود که مشتریان تمایل به خرید کالاهای سبز داشته باشند. τ متغیر تصادفی فرض شده است که دارای توزیع یکنواخت در بازه [c,d] میباشد و E(τ)=d/2 فرض شده است. مجموع تقاضای دو کالا به صورت رابطه زیر میباشد.
مدل ریاضی:
فرض شده است که کالا در یک فصل فروش دارد و در انتهای فصل کالاهای باقیمانده با ارزش بازیافت v بازیافت میشوند. مسئله در سه ساختار متمرکز، غیرمتمرکز و غیرمتمرکز با قرارداد بازگشت مدل سازی شده است.
مدل متمرکز:
در این مدل، یک تصمیمگیرنده به دنبال یافتن مقادیر بهینه سفارش برای دو کالا جهت بیشینهسازی سود تولیدکننده و خردهفروش میباشد. تابع سود به صورت رابطه زیر محاسبه میشود.
مقادیر بهینه متغیرها به صورت روابط زیر حاصل میشوند.
در مدل متمرکز، مقادیر بهینه سفارش و سود زنجیره تامین با افزایش d، افزایش مییابد.
در مدل متمرکز:
1) با افزایش کیفیت سبز کالای 1، مقدار بهینه سفارش کالای اول افزایش و مقدار بهینه سفارش کالای دوم کاهش مییابد.
2) با افزایش کیفیت کالای 2، مقدار بهینه سفارش کالای اول کاهش و مقدار بهینه سفارش کالای دوم افزایش مییابد.
3) زمانی که g1<0، سود زنجیره با افزایش کیفیت سبز کالای 1 کاهش و با افزایش کیفیت کالای 2 افزایش مییابد.
4) زمانی که g2<0، سود زنجیره با افزایش کیفیت سبز کالای 1 افزایش و با افزایش کیفیت کالای 2 کاهش مییابد.
1 g وg2 شرایط مرزی هستند که تحت تاثیر قیمت، هزینه و ارزش بازیافت هر دو کالا میباشند. g1<0، ناحیهای که کالای 2 سود بیشتری برای زنجیره دارد و g2<0، ناحیهای که کالای 1 سود بیشتری برای زنجیره دارد را نشان میدهند، g1 و g2 به صورت رابطههای زیر محاسبه میشوند.
مدل غیرمتمرکز:
در این مدل، ابتدا تولیدکننده قیمت عمدهفروشی را جهت بیشینهسازی سود خود تعیین میکند و سپس خردهفروش با آگاهی از قیمت عمدهفروشی، میزان سفارش خود را جهت بیشینهسازی سود خود تعیین میکند. از روش بازگشتی برای حل بازی استکلبرگ استفاده میشود. ابتدا، سود خردهفروش با این شرط که متغیر تولیدکننده معلوم است، محاسبه میشود و سپس سود بهینه تولیدکننده محاسبه میشود.
تابع سود خردهفروش به صورت رابطه زیر محاسبه میشود.
مقادیر بهینه میزان سفارش دو کالا به صورت رابطههای زیر میباشد.
تابع سود تولیدکننده به صورت رابطه زیر محاسبه میشود.
مقادیر بهینه قیمت عمدهفروشی کالای1 و 2 به صورت رابطههای زیر حاصل میشود.
در آن، 1n و 2n اختلاف کیفیت سبز بین کالای 1 و 2 را نشان میدهند:
در مدل غیرمتمرکز، با افزایش d مقادیر بهینه سفارش کالاها افزایش و قیمت عمدهفروشی کالاها کاهش مییابد.
مدل غیرمتمرکز با قرارداد بازگشت:
تحت قرارداد بازگشت، خردهفروش کالاهایی را که به فروش نرسیده است با اعتبار جزئی به تولیدکننده برمیگرداند. اعتبار بازگشت توسط تولیدکننده تعیین میشود که به صورت <ri<wi iv در نظر گرفته میشود، در نتیجه کارآمد بودن قرارداد بازگشت تضمین میشود و خردهفروش به خرید کالا تشویق میگردد.
توابع سود خردهفروش و تولیدکننده به صورت رابطههای زیر میباشند.
مقادیر بهینه سفارش کالاها در مدل غیرمتمرکز با قرارداد بازگشت، عبارت اند از:
اگر اعتبار بازگشت برای کالاها به صورت روابط زیر باشند، در این صورت مقادیر بهینه در مدل غیرمتمرکز با قرارداد بازگشت برابر با مقادیر بهینه مدل متمرکز حاصل میشوند.
با افزایش اعتبارات بازگشت، قیمت عمدهفروشی افزایش مییابد و همچنین سود تولیدکننده افزایش و سود خردهفروش کاهش مییابد.
سود تولیدکننده و خردهفروش در مدل غیرمتمرکز با قرارداد بازگشت در مقایسه با مدل غیرمتمرکز افزایش مییابند و قرارداد بازگشت سود برد-برد را تضمین میکند. در نتیجه، هر دو عضو تمایل به پذیرش این قرارداد را دارند.
محدودیت ظرفیت تولید:
در این بخش، مدل با در نظر گرفتن محدودیت برای تولید توسعه داده میشود. با در نظر گرفتن محدودیت ظرفیت، ممکن است برای خردهفروش سفارش به میزان تقاضا برای هر کالا شدنی نباشد، بنابراین خردهفروش باید به هنگام سفارش، محدودیت ظرفیت را نیز در نظر بگیرد.
مدل متمرکز با محدودیت ظرفیت:
تابع سود زنجیره تامین به صورت رابطه زیر محاسبه میشود.
با استفاده از لاگرانژ، مسئله به صورت زیر قابل بازنویسی است.
دو نقطه بحرانی زیر بدست میآیند:
به طوریکه:
در مدل متمرکز با محدودیت ظرفیت، مقادیر بهینه میزان سفارش دو کالا به صورت زیر بیان میشوند.
با توجه به روابط فوق، زمانی که محدودیت ظرفیت مقدار بزرگی باشد، مقادیر بهینه و سود مشابه حالت متمرکز بدون ظرفیت میباشند. زمانی که محدودیت ظرفیت کمتر از یکی از دو نقطه بحرانی باشد، میزان سفارشات به نقطه محدودیت سفارش کاهش مییابند و سود نیز کاهش مییابد.
مدل غیرمتمرکز با محدودیت ظرفیت:
در این بخش، مقادیر بهینه تولیدکننده و خردهفروش با توجه به محدودیت ظرفیت محاسبه میشود. مشابه حالت متمرکز با محدودیت ظرفیت، مقادیر بهینه بر اساس گزارههای زیر حاصل میشوند.
با توجه به روابط فوق، زمانی که محدودیت ظرفیت مقدار بزرگی باشد، مقادیر بهینه و سود مشابه حالت غیرمتمرکز بدون ظرفیت میباشند. زمانی که محدودیت ظرفیت کمتر از یکی از دو نقطه بحرانی باشد، قیمت عمدهفروشی بر اساس قدرت چانهزنی بین تولیدکننده و خردهفروش تعیین میشود و سفارشات خردهفروش به قیمت عمدهفروشی بستگی نخواهد داشت. درنتیجه، تغییر سود اعضا مشخص نمیباشد. در این حالت سود زنجیره تامین کمتر از مدل متمرکز با محدودیت ظرفیت و مدل غیرمتمرکز بدون محدودیت ظرفیت میباشد.
مدل غیرمتمرکز با محدودیت ظرفیت و قرارداد بازگشت:
اگر اعتبارات بازگشت به صورت روابط زیر باشند، مقادیر بهینه در این مدل مشابه مدل غیرمتمرکز با قرارداد بازگشت حاصل میشود. مقادیر بهینه در مدل غیرمتمرکز با محدودیت ظرفیت و قرارداد بازگشت، برابر با مقادیر بهینه در حالت متمرکز با محدودیت ظرفیت خواهد شد.
درنتیجه، قرارداد بازگشت منجر به هماهنگی این مدل می گردد و سود زنجیره تامین برابر با مقدار آن در مدل متمرکز با محدودیت ظرفیت میباشد.
مثال عددی:
جهت آنالیز عملکرد مدلها، در این بخش مثالهایی در نظر گرفته شده است.
شکل 1
شکل فوق نشان میدهد که پارامتر d بر عملکرد کانال تاثیر دارد. با افزایش d، قیمت عمدهفروشی و اعتبار بازگشت هر دو کالا کاهش مییابند. با افزایش d، میزان سفارشات برای هر دو کالا در مدلهای غیرمتمرکز و غیرمتمرکز با قراداد بازگشت افزایش مییابد.
شکل 2
با توجه به شکل فوق، تولیدکننده در حالت غیرمتمرکز و غیرمتمرکز با قراداد بازگشت، سود بیشتری نسبت به خردهفروش بدست میآورد. سود هر دو عضو در حالت غیرمتمرکز با قرارداد بازگشت بیشتر از سود آن ها در حالت غیرمتمرکز میباشد. به عبارت دیگر، هماهنگی زنجیره تامین، سود برد-برد برای اعضا حاصل میکند.
شکل 3
شکل فوق، تاثیر میزان حساسیت مشتریان به تعویض کالاها نسبت به اختلاف قیمت را بر عملکرد زنجیره تامین نشان میدهد. با افزایش θ قیمت عمدهفروشی و اعتبارات بازگشت کالای سبز کاهش مییابد و قیمت عمدهفروشی و اعتبارات بازگشت کالای 2 افزایش مییابد. با افزایش θ در دو حالت غیرمتمرکز و غیرمتمرکز با قرارداد بازگشت، سفارشات کالای 1 افزایش و سفارشات کالای2 کاهش مییابد و سفارشات کالای 1 همواره بیشتر از کالای 2 است.
شکل 4
در شکل فوق نشان داده شده است که سود تولیدکننده و خردهفروش در حالتی که از قرارداد استفاده می شود، همواره بزرگتر از حالت غیرمتمرکز میباشند. با افزایش θ، تابع سود خردهفروش در هر دو مدل کاهش مییابد اما تابع سود تولیدکننده ابتدا کاهش و سپس افزایش مییابد. بنابراین، ممکن است برای تولیدکننده تولید دو کالا با جایگزینی کمتر جهت جلوگیری از جایگزینی، استراتژی مناسبی باشد.
شکل 5
با توجه به شکل فوق، تابع سود در بازه [5.5,26.5] مقعر است و در بازه [0.7,7.5] محدب است. مقادیر بهینه سفارشات 23.5 و 7.5 با سود 66 میباشد. بنابراین، سفارش کالای 1 به صورت حالت (1) مقادیر بهینه سفارشات حاصل میشود اما سفارش کالای 2 در مرز قرار دارد.
شکل 6
شکل 7
با توجه به شکلهای بالا، با افزایش d، میزان سفارش کالای 2 ثابت باقی میماند و سود کانال افزایش می یابد. تاثیر d بر میزان سفارشات ممکن است مشروط به اختلاف کیفیت دو محصول باشد. بنابراین، مطالعه اینکه کیفیت سبز محصولات چه تاثیری بر میزان سفارش و سود دارند بامعنی میشود.
حال به بررسی تاثیر کیفیت کالاها بر میزان سفارش و سود پرداخته میشود. سه مثال عددی در نظر گرفته شده است. در مورد 1، اختلاف کیفیت سبز بین دو کالا زیاد است و حساسیت جایگزینی اختلاف قیمت کم است. در مورد3، تولیدکننده یک محصول با کیفیت سبز مشخص تولید میکند. در مورد 2، تولیدکننده دو محصول مشابه تولید میکند.
شکل 8
شکل 9
مطابق شکل 6، زمانی که اختلاف کیفیت دو کالا زیاد است، میزان سفارش کالای سبز با افزایش d، افزایش مییابد در حالی که سفارش کالای 2 ثابت باقی میماند. طبق شکل 8 و 9، میزان سفارشات در دو مورد 2 و 3 افزایش مییابند.
با توجه به شکل 10، زمانی که حد بالای d کمتر از ‘d باشد، مورد 2 بهترین انتخاب برای شرکت میباشد. زمانی که d کمتر از “d باشد، مورد 1 بدترین انتخاب است و زمانی که d بیشتر از “d باشد، مورد3 بدترین انتخاب است. به عبارت دیگر، زمانی که d از حدی تجاوز میکند، موارد 1و 2 بهتر از مورد 3 میباشند. با افزایش d، تولیدکننده ممکن است با تولید دو کالا که اختلاف کیفیت بالایی دارند، سود بیشتری بدست آورد.
شکل 10
نتایج و دیدگاههای مدیریتی:
از آنجا که با افزایش آگاهی مشتریان از مسائل زیست محیطی، سود بیشتری برای خرده فروش حاصل می شود، خردهفروش زنجیره تامین مورد نظر را به سمت توسعه بازار به محصولات دوستدار محیط زیست سوق می دهد. خردهفروش باید تبلیغات بیشتری انجام دهد که مشتریان بیشتری جذب کند. افزایش تبلیغات، ممکن است شانس ارزش افزوده در کل زنجیره تامین را فراهم کند و برای هر دو عضو سودآور باشد. زیرا اگر آگاهی مشتریان به مسائل زیست محیطی افزایش نیابد، تولیدکننده به تولید کالای سبز تشویق نمیشود.
قرارداد بازگشت سود برد-برد برای تولیدکننده و خردهفروش فراهم میکند. با وجود اینکه، افزایش اعتبار بازگشت سود بیشتری برای خردهفروش حاصل نمیکند زیرا افزایش اعتبار، قیمت عمدهفروشی را افزایش میدهد. بنابراین، تولیدکننده با افزایش اعتبار بازگشت، سود بیشتری را بدست میآورد.
زمانی که محدودیت ظرفیت کمتر از حدی معین باشد، قدرت چانهزنی بر سود هر دو عضو تاثیر میگذارد. اگر خردهفروش در زنجیره تامین پیرو باشد، او باید بین زیان در معامله و ظرفیت از دست رفته تعادل برقرار کند. اگر خردهفروش قدرت چانهزنی بالایی داشته باشد، تولیدکننده با قیمت عمدهفروشی یکسان کالا میفروشد و یا خردهفروش متحمل به زیان به علت افزایش قیمت عمدهفروشی میباشد.
میزان سفارش هر دو کالا به d بستگی دارد. تاثیر d بر سفارشات هر دو کالا مشروط به اختلاف کیفیت کالاها میباشد. با افزایش d، تولیدکننده و خردهفروش جهت بیشینهسازی سود باید دو کالا با کیفیتهای متفاوت تولید کنند.