وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان  دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران
وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان  دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران

شبکه زنجیره تامین-بررسی مقاله دوم

بازطراحی زنجیره تامین معکوس پایدار تحت عدم قطعیت : مطالعه موردی

مقدمه:

در مطالعات علمی، مفهوم پایداری از چندین چشم انداز متفاوت وابسته به مفاهیم مشخص، بررسی شده است و طبق نظر محققان، پایداری به سه عامل وابسته است: اقتصاد، محیط و جامعه. با این وجود، تنوع مفهومی در خصوص تعریف جهانی از پایداری وجود دارد. پایداری دارای دو چشم انداز اصلی است: پایداری قوی و پایداری ضعیف. پایداری ضعیف، شاخه­ای از اقتصاد محیطی است که بر فرض امکان تعویض سرمایه انسانی با سرمایه­‌های طبیعی، پایدار است. به عنوان مثال، منابع طبیعی مصرف خواهند شد، اگر کیفیت زندگی انسان­ها را ارتقا بخشند. سرمایه انسانی این چنین تعریف می­‌شود: "مجموعه­‌ای از سیستم­های پیچیده از عناصر زنده و غیر زنده، برای تعیین ظرفیت یک اکوسیستم با یک نظم گسترده در عملکرد و خدمات­‌رسانی است". در مقابل، از منظر اقتصاد زیست محیطی، پایداری قوی تعامل بین سیستم‌­های اقتصادی و اکوسیستم­‌های اجتماعی را ارتقا می‌­بخشد و یک رشته میان­‌رشته­‌ای است که به مدیریت روابط محیطی-اقتصادی کمک می­‌کند. اقتصاد زیست محیطی براین عقیده است که یک وابستگی متقابل بین اقتصاد انسانی و اکوسیستم طبیعی در طول زمان وجود دارد. 
ادامه مطلب ...

هماهنگی در زنجیره تامین- بررسی مقاله هشتم

مقدمه:

توجه مشتریان به مسائل زیست محیطی، انطباق تجارت با بازار رقابتی و افزایش قوانین تحت کنترل، سه عامل مهم در مدیریت و ایجاد تجارت در بازار جهانی می باشند. شرکت ها جهت دست یافتن به مدیریت در بازار جهانی با توجه به سه عامل فوق، بر ایجاد پایداری و همچنین ایجاد زنجیره تامین معکوس به منظور مهیا ساختن روش های مناسب بازیافت محصولات، تمرکز کرده اند. مکانیزم ها و قراردادهای بسیاری جهت هماهنگی زنجیره تامین رو به جلو وجود دارد، بیشتر این مکانیزم ها را جهت هماهنگی زنجیره تامین معکوس نیز می توان به کار برد. از میان این مکانیزم ها، قراردادها ابزاری مناسب به منظور تسهیل تعامل میان اعضای مختلف زنجیره تامین می باشند که  اعضا را به شرکت در برنامه هماهنگی برای کسب بیشترین سود برای کل زنجیره تامین تشویق می کنند. در حالی که مطالعات بسیاری در رفتار زنجیره تامین رو به جلو که از قراردادهای هماهنگی استفاده می کند صورت گرفته است، مشاهده کاربرد و به کارگیری قراردادها در زنجیره تامین معکوس موضوع  قابل توجهی می باشد. با توجه به بازار جهانی الکترونیک ، صنعت کامپیوتر، صنعتی است که زنجیره تامین معکوس را ایجاد و هماهنگ کرده است. براساس صنعت و توانایی های زنجیره تامین معکوس، کالاهای بازیافتی می توانند مسیرهای متفاوتی طی کنند. کالاها می تواند یکی از چهار مسیر زیر را طی کند: 1) کالاهایی که مشتریان دیگر نیاز به مصرف آن ندارند، به عنوان کالای دسته دوم مجددا به فروش برسد. 2) برخی از شرکت ها، کالاهای قدیمی را در صورت خرید محصول جدید جمع آوری می کنند و در واقع امکان تعویض را فراهم می کنند. 3) شرکت ها برای خرید بیشتر محصول کوپن می دهند یا سرویس رایگان برای تعویض محصول مصرف شده، در نظر می گیرند. 4) اگر محصولات استفاده نشوند به بخش های جزیی جداسازی شده و برای تولید محصول جدید مورد استفاده قرار می گیرند. بر اساس قوانین مشخص کشورها، کانال های بازیافت می توانند تحت کنترل دولت یا مسئولیت تولیدکننده و یا تحت مسئولیت های شناخته شده مانند بازار آزاد باشد. در این مقاله، مسیر سوم در نظر گرفته شده است با این فرض که برای هر کامپیوتر بازگردانده شده، تولیدکننده برای خرید محصول جدید، برای مشتریان تخفیف در نظر می گیرد.

  ادامه مطلب ...

زنجیره تامین - بررسی مقاله اول



رویکرد ابتکاری جستجوی ممنوعه برای بازطراحی یک شبکه زنجیره تامین در یک افق برنامه­ ریزی

مقدمه

مساله بازطراحی شبکه زنجیره تامین یکی از تصمیمات پیچیده است که می­تواند مدیریت زنجیره تامین را ارتقا بخشد، چرا که مکان یابی مجدد تسهیلات یک مساله برنامه ریزی راهبردی و از دغدغه های مهم بسیاری از شرکت هاست و تاثیر قابل توجهی بر تصمیمات مدیریتی خواهد گذاشت. براساس تحقیقات Ballou(2001) عملیات پیکره بندی مجدد می­تواند 5 تا 15 درصد هزینه­های لجستیکی را کاهش دهد.

موضوعات مورد بحث در مساله بازطراحی شبکه زنجیره تامین به صورت زیر است:

·         جابجایی تسهیلات موجود به موقعیت یا مکان های جدید با جابجایی تدریجی ظرفیت ها درطول افق برنامه ریزی چنددوره ای

·         سرمایه­گذاری بودجه برای جابجایی تسهیلات ، تاسیس یا ایجاد تسهیل جدید و بستن تسهیلات موجود

·         حجم کالایی که باید توسط تسهیلات بالاسری(شامل تسهیلات ماقبل هر تسهیل که وظیفه تامین کالا برای تسهیل بعد را دارند) تامین شود.

·         سطح موجودی در تسهیلات ذخیره­سازی (انبارها)

·         جریان محصولات متعدد در طول شبکه

تصمیمات فوق ­الذکر برای برآورده شدن نیاز مشتریان و سایر محدودیت های مشخص زنجیره تامین در طول افق زمانی با کمترین هزینه کل شبکه زنجیره تامین گرفته می­شود . در تمام دوره­ های افق برنامه­ ریزی ، سود را می­توان از کم کردن بودجه­ ای که در جابجایی تسهیلات سرمایه ­گذاری شده است از بودجه در دسترس بدست آورد.

 

ادامه مطلب ...

هماهنگی در زنجیره تامین- بررسی مقاله هفتم

مقدمه:

در دهه های اخیر، با افزایش توجه به محیط زیست، کاهش انتشار کربن در زنجیره های تامین یک موضوع بسیار مهم به شمار می رود. بیشتر کشورها اندازه گیری میزان انتشار کربن در شرکت های داخلی را آغاز کرده اند که تلاش برای کاهش انتشار کربن را ترویج دهند. با انقلاب سبز جهانی، آگاهی مصرف کنندگان در ارتباط با انتشار کربن افزایش یافته است و تمایل به خرید کالاهایی دارند که در هنگام تولید آن کالا، کربن کمتری منتشر شود. شرکت ها در زنجیره تامین استراتژی های کاهش انتشار کربن را جهت مقابله با فشارهای دولت و بازار به کار می گیرند. در این استراتژی ها، نیاز به کاهش میزان انتشار کربن توسط بالادست زنجیره و همچنین تلاش تبلیغاتی توسط عضو پایین دست زنجیره تامین است. انجام فعالیت های زیاد در این استراتژی ها هزینه های زنجیره تامین را افزایش و عملکرد آن را کاهش می دهد. در نتیجه، بررسی و مطالعه مدیریت زنجیره تامین و هماهنگی زنجیره تامین که هدفش کاهش انتشار کربن می باشد، بسیار اهمیت دارد. در واقعیت، بسیاری از شرکت ها مدیریت زنجیره تامین و هماهنگی را به کار گرفته اند. در زنجیره های تامین که در هنگام تولید، میزان کربن کمتر منتشر می کنند، تبلیغات به منظور جلب توجه به محصولات آن زنجیره ضروری می باشد. به منظور تحریک پایین دست برای تبلیغات، کار مرکزی زنجیره تامین هماهنگی با عضو پایین دست می باشد که تبلیغات را انجام دهد و هدف آن ها افزایش فروش محصولات و همچنین افزایش سود کل زنجیره تامین می باشد.

 

ادامه مطلب ...

مساله مسیریابی وسیله نقلیه پویا و تصادفی با الگوریتم جستجوی همسایگی متغیر

چکیده:

ما می خواهیم در این مقاله، مساله مسیریابی وسیله نقلیه با تقاضای تصادفی و پویا را بررسی کنیم. VRP عبارت است از تعیین مجموعه ای از مسیرها که از انبار شروع می شوند و به انبار ختم می شوند و خدماتی را به مشتریان ارائه می کنند. تقاضای تصادفی زمانی خود را بروز می­دهد که وسیله نقلیه به مشتری مورد نظر می رسد اما درخواستهای پویا و داینامیک به این معنا می باشد که تقاضای مشتریانی که قبل از حرکت وسیله نقلیه از انبار مشخص نیستند در طی زمان پیمودن مسیر مشخص می شود. الگوریتم جستجوی همسایگی متغیر ارائه شده در این مقاله، می تواند از طریق نمونه گیری برای سناریوهای تصادفی توسعه داده شود و همچنین برای تنطیمات مربوط به پویایی به کار گرفته شود. ما با استفاده از الگوریتم جستجوی همسایگی متغیر مبتنی بر نمونه گیری، نشان می دهیم که برای مسائل الگو در حدود 5 درصد بهبود در میانگین را شاهد هستیم که این بهبود در مواردی خاص به حدود 8 درصد می رسد. در مورد پویایی این مساله، VNS در حدود 7 مورد از 21 مساله الگو، بهبود های خوبی در جوابها به دست می آورد. محاسبات عددی ما نشان می دهد که الگوریتم جستجوی همسایگی متغیر مبتنی بر نمونه گیری برای زمانی که انحراف تقاضا کم است جوابهای بهتری را ارائه می دهد و زمان های اضافی مسیر را در حدود 45-90 درصد کاهش می دهد.

  ادامه مطلب ...

تعیین ترکیب و اندازه ناوگان در مساله مکانیابی-مسیریابی با در نظر گرفتن پنجره زمانی

چکیده:

این مقاله به معرفی تعیین ترکیب و اندازه ناوگان مساله مکانیابی-مسیریابی با در نظر گرفتن پنجره زمانی می پردازد که در آن مساله مسیریابی-مکانیابی با در نظر گرفتن ناوگان غیر همگن و پنجره زمانی را گسترش و توسعه می دهد. هدف اصلی این مقاله، کمینه کردن جمع هزینه های ثابت وسیله نقلیه، هزینه انبار و هزینه مسیر می باشد. ما در این مقاله یک مدل ریاضی عدد صحیح مختلط، یک دسته نابرابری معتبر و همچنین یک الگوریتم جستجوی تکاملی ترکیبی(HESA) قدرتمند را برای حل مساله ارائه می دهیم. HESA به طور موفق چندین الگوریتم فرا ابتکاری را ترکیب می کند و رویه های کارامدی را متناسب با ابعاد ناوگان ناهمگن و تصمیمات مکانیابی پیشنهاد می دهد. ما قدرت مدل ارائه شده را از طریق توانایی آنها برای یافتن جواب بهینه می سنجیم. ما همچنین قدرت اجرای HESA را بررسی می کنیم. آزمایش های عددی گسترده بر روی مثالهای جدید نشان می دهد که HESA در حل مسائل تعیین ترکیب و اندازه ناوگان مساله مکانیابی-مسیریابی با در نظر گرفتن پنجره زمانی بسیار کارآمد می باشد.

  ادامه مطلب ...

هماهنگی در زنجیره تامین-تبلیغات (بررسی مقاله هفتم)


مقدمه

با افزایش سرعت روند جهانی شدن، دیگر تمایزی بین فعالیت های بازاریابی در بازارهای محلی و خارجی وجود ندارد. شرکت ها علاوه بر حفظ جایگاه رقابتی خود در بازارهای محلی، نیازمند تغییر استراتژی های بازاریابی خود، برای رویارویی با چالش های بازار جهانی هستند. امروزه، استراتژی تلاش تبلیغاتی در بازارها با رقابت انحصاری ضروری می باشد. این استراتژی هم در کسب و کارهای بزرگ و هم کسب و کارهای کوچک، به منظور افزایش آگاهی، متقاعد کردن و یادآوری کردن به مشتریان درباره ارائه محصولات و خدمات  به کار می رود.  در صورت عدم به کار گیری فعالیت های تبلیغاتی، فروش شرکت ها راکد  بوده و به سبب عدم شناخت نام تجاری آن ها، رشد قابل توجهی در فروش نخواهند داشت.

  ادامه مطلب ...

مساله طراحی شبکه زنجیره تامین یکپارچه برای جریان های دو طرفه-بررسی مقاله سوم

مقدمه:


 مدیریت موفق زنجیره تامین نیازمند تصمیمات مرتبط با جریان اطلاعات، محصول و منابع مالی است. همه این تصمیمات با توجه به فراوانی هر تصمیم و افق برنامه­ریزی به سه سطح استراتژیک، عملیاتی و تاکتیکی تقسیم بندی شده­اند. در یک زنجیره تامین مساله کمینه کردن هزینه­های زنجیره و بیشینه کردن سود باید در نظر گرفته شود. فقدان هماهنگی در زنجیره تامین باعث افزایش هزینه­های زنجیره می­شود. موانع مختلفی در مسیر ایجاد هماهنگی در زنجیره تامین وجود دارد و ناهماهنگی در صورتی به وجود می­آید که هر کدام از مراحل زنجیره تامین فقط اهداف خود را بدون توجه به تاثیر آنها بر کل زنجیره دنبال کنند. تاکنون مطالعاتی در زمینه یکپارچگی و هماهنگی زنجیره تامین برای جریان­های یکطرفه انجام شده است. در این مقاله به مطالعه تسهیلات یکپارچه برای مساله مکان­یابی، توزیع و جمع­آوری برای جریان­های دوطرفه پرداخته شده است، بطوریکه مراکز توزیع باید در مکان­هایی که واسطه ای بین عرضه کننده و مشتریان است، احداث شود و این مراکز توزیع جریان­های دو طرفه را هدایت می­کنند یعنی از یک سو محصولات نهایی را به دست مشتریان میرسانند و از طرف دیگر واحد­ها را از عرضه­کنندگان دریافت می­کنند، لذا به منظور داشتن بهترین فرایند توزیع، نیازمند طراحی یکپارچه مساله مکان­یابی، توزیع و جمع­آوری هستیم و هماهنگی در نظر گرفته شده بین این دو جریان ،در صرفه جویی هزینه­های کل سیستم موثر است. در طراحی این زنجیره تامین به تعیین محل مرکز توزیع و تخصیص مشتریان و تولید­کنندگان به این مراکز توزیع پرداخته شده است. برای استفاده از مزایای تصمیم­گیری­های یکپارچه در زمینه تعیین محل توزیع و جمع­آوری محصولات برای جریان­های دو طرفه یک مدل ریاضی پیشنهاد شده و برای حل آن از یک رویکرد ابتکاری لاگرانژ استفاده شده است. 

 
ادامه مطلب ...