وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان  دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران
وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان  دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران

طراحی شبکه زنجیره تامین-بررسی مقاله هفتم

مقدمه:


در این مقاله به بررسی یک مدل برنامه­ریزی امکانی چند هدفه برای طراحی شبکه زنجیره تامین پایدار سلامت  تحت عدم قطعیت با توجه به اهداف زیست محیطی و اجتماعی و اقتصادی پرداخته شده است و از الگوریتم تجزیه بندرز برای کاهش پیچیدگی­های محاسباتی استفاده شده است. نگرانی در مورد اثرات زیست محیطی و اجتماعی فعالیتهای کسب و کار­های مختلف منجر به ایجاد یک الگوی جدید به نام توسعه پایدار شده است. توسعه پایدار به معنی تامین نیاز نسل حاضر بدون به خطر انداختن منابع نسل­های آینده برای رفع نیاز­های خود می­باشد. در سال ۲۰۰۹ در اجلاس جهانی مطرح شد که توسعه پایدار فقط به تعادل منافع اقتصادی محدود نمی­شود بلکه توسعه اجتماعی را هم شامل می­شود (۲۰۰۹ وایت).  

 برخلاف تعریف ساده­ای که از پایداری بیان می­شود، توسعه پایدار مفهوم پیچیده­ای است که پیاده سازی اصول و قواعد آن در هر دو سطح خرد و کلان با مشکلات قابل توجهی همراه است. کارتر و همکاران (۲۰۰۸) به تعریف مدیریت زنجیره تامین پایدار به عنوان ادغام استراتژیک و شفاف از اهداف سازمانی در جنبه­های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی پرداختند. طراحی شبکه زنجیره تامین به عنوان مهم­ترین تصمیم در سطح استراتژیک در زمینه مدیریت زنجیره تامین محسوب می­شود و نیز نقش مهمی در پایداری یک زنجیره تامین ایفا می­کند. بطور کلی تصمیمات یک شبکه زنجیره تامین شامل تعداد، محل، ظرفیت و فناوری هر یک از تسهیلات می­باشد (سیمچی و همکاران ۲۰۰۴).


مروری بر پیشینه تحقیق:


سورینگ (۲۰۱۳) به بررسی مسائل طراحی شبکه زنجیره تامین پایدار پرداخت. ادبیات مربوطه در این بخش را می­توان به دو گروه عمده طبقه­بندی کرد. ۱-طراحی شبکه زنجیره تامین سبز، ۲-طراحی شبکه زنجیره تامین پایدار. مدیریت زنجیره تامین سبز به ادغام جنبه­های زیست محیطی در مدیریت زنجیره تامین برای پاسخگویی به عوامل زیست محیطی در تمام فرایند­های تصمیم­گیری شبکه زنجیره تامین می­پردازد (سیرواستارا ۲۰۰۷). طراحی شبکه زنجیره تامین معکوس یک بخش متداول­تر از مدیریت زنجیره تامین سبز نسبت به سایر بخش­ها می­باشد. لجستیک معکوس شامل تمام فعالیت­ها و مسائل مربوط به بازیابی، بازیافت و انهدام محصولات می­باشد (فلایشمانا ۱۹۹۷). علاوه بر اهمیت اثرات زیست محیطی در شبکه زنجیره تامین، توجه به مسائل اجتماعی در مسائل پایداری باید در نظر گرفته شود. البته تاکنون توجه زیادی بر بعد مسائل اجتماعی در طراحی شبکه زنجیره تامین نشده است (وایت ۲۰۰۹). (کروز ۲۰۰۸) به تجزیه و تحلیل مسائل اجتماعی و رفتار تولید­کنندگان، خرده­فروشان و مشتریان در شبکه زنجیره تامین پرداخت. (پیشوایی و همکاران ۲۰۱۲) یک مدل بهینه سازی رباست برای فرموله کردن مسائل اجتماعی تحت عدم قطعیت ارائه دادند. باید اشاره کرد در گذشته مسائل پایداری شامل جنبه­های اقتصادی و زیست محیطی بوده و کمتر به مسائل اجتماعی پرداخته شده است. با این حال دانشمندان در طول دو دهه گذشته بر این باورند که پایداری و پاسخگویی اجتماعی مترادف هستند (سیلیبریا و همکاران ۲۰۰۸). با این حال هنور پایداری توجه بیشتری بر مسائل زیست محیطی دارد و معتقد است که نگرانی­های زیست محیطی زیر مجموعه­ای از مسائل اجتماعی است. 


نوآوری مقاله:


در این مقاله یک مدل برنامه­ریزی امکانی چند هدفه ( (MOPP=Multi-Objective Possibilistic Programmingارائه شده است و همچنین به اندازه­گیری اثرات زیست محیطی و اجتماعی پرداخته شده است. مدل توسعه داده شده قادر به طراحی یکپارچه زنجیره تامین رو به جلو و معکوس می­باشد. از مدل ارائه شده در طراحی زنجیره تامین سلامت سوزن و سرنگ استفاده شده است. از الگوریتم تجزیه بندرز برای حل مدل توسعه یافته استفاده شده است.

 

بیان مساله:


مساله طراحی شبکه زنجیره تامین پایدار توصیف شده در این بخش بر اساس یک مورد واقعی در صنعت پزشکی می­باشد. این مطالعه موردی در مورد سوزن و سرنگ یکبار مصرف (SMNS) توسط تولید کننده­ای به نام  AVA Pezeshkمی­باشد. SMNS یک وسیله پزشکی در حوزه سیستم­های سلامت و بهداشت می­باشد که نقش مهمی در فرایند واکسیناسیون و درمان دارد. طبق گزارش سازمانی جهانی بهداشت سالانه حدود ۱۶ بیلیون تزریق در سراسر جهان انجام می­شود. سوزن­ها و سرنگ­های مصرف شده عفونی هستند و اثرات زیست محیطی و اجتماعی مهمی دارند. سالانه ۸ تا ۱۶ میلیون هپاتیت از نوع B و ۱۶۰۰۰۰ ویروس ایدز از طریق تزریق سوزن­های غیر استریل به انسان منتقل می­شود. بنابراین می­توان نتیجه گرفت مدیریت انهدام EOL(end-of-life) سوزن و سرنگ یکبار مصرف بسیار جدی و حیاتی است.(  پایان حیات (EOL)، شامل سناریو­های متنوعی از جمله استفاده دوباره از محصول با نو کردن آن، استفاده دوباره از اجزا با دمونتاژ کردن و نوسازی، اصلاح مواد بدون دمونتاژ کردن، اصلاح مواد با دمونتاژ کردن و در نهایت منهدم کردن با سوزاندن یا بدون سوزاندن) بر همین اساس سازمان جهانی بهداشت یک سیاست برای مدیریت زباله­های عفونی به منظور کاهش بیماریهای عفونی فراهم کرده است. در حال حاضر AVAP در ایران دارای بیشترین سهم (حدود ۷۰ درصد، چیزی بیش از ۶۰۰ میلیون محصول در سال) از تولید سوزن و سرنگ را برای ارضا مشتریان در بردارد. روش­های از بین بردن سوزن و سرنگ یکبار مصرف در زیر بیان شده است.

۱-استفاده از روش سوزاندن (بسیار کم هزینه است ولی در عین حال دارای اثرات زیست محیطی زیادی می­باشد.)

۲-استفاده از روش­های غیر سوزاندن مانند دفن زباله

۳-روش بازیافت که به دلیل احتمال عفونی بودن محصولات ممنوع اعلام شده است (ژائو ۲۰۰۹) البته به تازگی استفاده از این روش توسط سازمان جهانی بهداشت موثر و مفید اعلام شده است.

ساختار شبکه زنجیره تامین مورد مطالعه در شکل ۱ نشان داده شده است.

این زنجیره تامین شامل هر دو شبکه رو به جلو و معکوس می­باشد. در طول جریان رو به جلو محصولات جدید توسط مراکز تولید ساخته می­شوند و به سمت مشتری ارسال می­شوند. در زنجیره معکوس محصولات ابتدا در مراکز جداسازی جمع­آوری می­شوند و سپس به سمت مراکز بازیافت، سوزاندن و یا دفن زباله ارسال می­شوند.

مساله اصلی که در این مقاله به آن پرداخته شده است، طراحی شبکه زنجیره تامین AVAP برای تعیین تعداد، ظرفیت و مکانیابی مراکز تولید و جداسازی می­باشد. قابل ذکر است که ایجاد یک مرکز تولید و جداسازی در یک مکان مشترک به دلیل به اشتراک گذاری منابع مورد نیاز، منجر به صرفه جویی هزینه­ها می­شود. یکی از مشکلات موجود در این زمینه در دسترس نبودن داده­های تاریخی مورد نیاز می­باشد حتی اگر داده ­های تاریخی هم در این زمینه وجود داشته باشد به دلیل ماهیت پویا و برنامه­ریزی استراتژیک طراحی شبکه زنجیره تامین، رفتار پارامتر­ها ممکن است لزوما با الگوی تاریخی آنها تطابق نداشته باشند.


ارزیابی اثرات زیست محیطی:


برای بدست آوردن یک شبکه زنجیره تامین پایدار، به ابزار­ها و روش­هایی برای اندازه­گیری اثرات زیست محیطی تصمیمات شبکه زنجیره تامین مختلف نیاز است. هر محصول دارای اثرات زیست محیطی مختلفی در طول چرخه زندگی خود می­باشد. در حال حاضر ( LCA)معتبر­ترین روش در ارزیابی اثرات زیست محیطی محصولات مختلف می­باشد. این روش به صورت گسترده توسط پژوهشگران استفاده می­شود. اگرچه این روش دارای مزایای زیادی است اما بسیار پرهزینه و وقت گیر است. برای از بین بردن پیچیدگی­های فوق می­توان از نسخه­های ساده­تر و توسعه یافته­تر این روش استفاده کرد. با استفاده از این روش­ها می­توان به ارزیابی اثرات زیست محیطی در زمان معقول تری پرداخت.


ارزیابی اثرات اجتماعی:


مسائل اجتماعی سومین رکن از پایداری است. اندازه­گیری و کنترل اثرات زیست محیطی، به دلیل ماهیت پیچیده و دامنه گسترده آن، جز مسائل چند رشته­ای به حساب می­آید (پیشوایی و همکاران ۲۰۱۲). بر همین اساس اندازه­گیری اثرات اجتماعی تمام فعالیت­ها و فرآیند­ها غیر ممکن خواهد بود. به تازگی سازمان استاندارد­های بین المللی یک چارچوب جامع برای پاسخگویی اجتماعی به صورت زیر ارائه داده است.

۱-حکومت سازمانی ۲-حقوق بشر ۳-شیوه­های کار ۴-محیط زیست ۵-مسائل مربوط به مصرف ۶-مشارکت و توسعه جامعه


توابع هدف مساله:

تابع هدف ۱:کاهش هزینه­های کلی زنجیره را در نظر می­گیرد.

تابع هدف۲: اثرات زیست محیطی را به حداقل می­رساند.

تابع هدف ۳:افزایش پاسخگویی اجتماعی می­باشد. این مدل شامل سه هدف از سه جنبه پایداری است.

محدودیت­ها:

محدودیت ۱و۲:تقاضا تمام مشتریان براورده می­شود و تمام محصولات بازگشتی از مشتریان جمع­آوری می­شود.

محدودیت ۳و۴:تعادل جریان را در مراکز جمع­آوری نشان می­دهد.

محدودیت ۳:محصولات جمع­آوری شده یا باید به مراکز دفن زباله یا مراکز انهدام و یا مراکز جداسازی فرستاده شوند و سپس به مراکز بازیافت پلاستیک و یا قطعات فولاد ارسال شوند.

محدودیت ۴:تعداد محصولات پلاستیکی و فولادی فرستاده شده به مراکز بازیافت باید با هم برابر باشند. این محدودیت تعادل جریان را در مراکز بازیافت نشان می­دهد.

محدودیت ۵ تا ۱۰:محدودیت ظرفیت در مراکز به ترتیب جمع­آوری، بازیافت فولاد و مواد سخت، بازیافت پلاستیک، سوزاندن و دفن زباله را نشان می­دهند.

محدودیت ۵ و ۶:ارسال محصولات و محصولات بازگشتی را به مراکز تولید و مراکز جداسازی احداث نشده را منع می­کند.

محدودیت ۱۱و ۱۲:تضمین می­کند که تنها یک نوع تکنولوژی به هر یک از مراکز تولید اختصاص داده می­شود.

محدودیت۱۳ و ۱۴:متغیر­های باینری و دودویی را نشان می­دهد.


رویکرد برنامه­ریزی محدودیت شانس فازی بر مبنای قابلیت اعتبار:

با توجه به عدم قطعیت پارامتر­ها از رویکرد برنامه­ریزی امکانی استفاده شده است. برنامه­ریزی امکانی و برنامه­ریزی منعطف دو شاخه اصلی برنامه­ریزی ریاضی فازی هستند. برنامه­ریزی امکانی برای مواجهه با عدم آگاهی از ارزش دقیق پارامتر­های مدل استفاده می­شود و برنامه­ریزی منعطف یکی از شیوه­های مواجهه با عدم اطمینان محیطی و نیز مواجهه با ابهام تصمیم گیرنده در سطح ارضای محدودیتها و اهداف مساله به کار می­رود. در این مقاله از یک رویکرد برنامه­ریزی فازی برای مواجهه با پارامتر­های غیر دقیق استفاده شده است. یک رویکرد برنامه­ریزی فازی مبتنی بر قابلیت اعتبار می­باشد. رویکرد برنامه­ریزی فازی ترکیب برنامه­ریزی فازی محدودیت شانسی و ارزش انتظاری می­باشد.

مراحل حل:

برای حل مدل ارائه شده از یک روش پسینی استفاده می­شود. ( از مزایای این روش فراهم آوردن جواب بهینه پارتو برای تصمیم­گیرنده است، بنابراین تصمیم­گیرنده می­تواند بهترین راه حل را با اطمینان بیشتری با توجه به اطلاعات در دسترس انتخاب کند.) رویکرد راه حل پیشنهادی در مراحل زیر بیان شده است. 



الگوریتم تجزیه بندرز:

الگوریتم تجزیه بندرز یک روش قدرتمند برای حل مسائل بهینه سازی ریاضی در فرم­های (برنامه­ریزی عدد صحیح، برنامه­ریزی عددصحیح مختلط، برنامه­ریزی خطی و غیر خطی عدد صحیح مختلط) است که در سال ۱۹۶۲توسط آقای بندرز ارائه شد. این الگوریتم یک روش ساختار یافته و هوشمندانه برای مواجه با متغیر­های پیچیده مدل­های ریاضی است. این الگوریتم مبتنی بر تجزیه مساله اولیه می­باشد که به دو مساله اصلی و زیر مساله تبدیل می­شود و با ثابت کردن بردار متغیر­های سخت مساله پیچیدگی محاسباتی مساله را بطور قابل توجهی کاهش می­دهد و سپس بردار متغیر­های پیچیده مساله را با اعمال صفحات برشی اصلاح و به سمت مقادیر بهینه­شان همگرا می­نماید. آزمایش­های اولیه نشان می­دهد که اجرای مراحل پنجگانه فوق الذکر نیاز به محاسبات پیچیده­ای دارد لذا برای کاهش پیچیدگی­های فوق میتوان از الگوریتم تجزیه بندرز استفاده کرد. در الگوریتم تجزیه بندرز به جای حل مسائل پیچیده برنامه­ریزی عدد صحیح مختلط، مساله به یک برنامه­ریزی عدد صحیح و یک برنامه­ریزی خطی تجزیه می­شود. الگوریتم تجزیه بندرز دارای مزایای زیادی نسبت به سایر راه حلها (روشهای ابتکاری) می­باشد. اولا این الگوریتم متکی بر مفاهیم جبری قوی است. ثانیا همگرایی و دستیابی به جواب بهینه اثبات شده است ثالثا در زمینه­های مختلف مانند مدیریت انرژی و مدیریت زنجیره تامین استفاده می­شود. در استفاده از روش تجزیه بندرز براساس تئوری دوگان، بهینه‌سازی اولیه را به دو بخش مساله اصلی و زیرمساله تفکیک می‌­کنیم. ابتدا با حل بخش اول یعنی مساله اصلی بدون هیچ قیدی یا با تعداد بسیار کمی از قیود، جوابی از مساله پیدا می‌­کنیم. زیرمساله که به عنوان محکی برای برآورده شدن قیود باقیمانده می­‌باشد را اجرا می‌­کنیم. در صورت برآورده شدن قیود باقیمانده، پاسخ بدست آمده به سبب ارضای تمامی قیود بهینه‌سازی، پاسخی بهینه می­‌باشد. در غیر این صورت، قیودی که دارای شدیدترین نقض هستند را به کمک برش‌­های بندرز به مساله اصلی اضافه می‌­کنیم و این عمل تا ارضای تمامی قیود تکرار خواهد شد.

۳ نوع استراتژی تسریع در زیر بیان شده است:

نامساوی­های معتبر:


کیفیت پایین جواب بهینه مساله اصلی در اولین تکرار از الگوریتم یکی از دلایل سرعت کم همگرایی الگوریتم تجزیه بندرز می­باشد. به همین دلیل چندین نابرابری معتبر (محدودیت) به منظور محدود کردن فضای شدنی مساله اصلی و بالا بردن کیفیت جوابها به مساله اصلی اضافه می­شود. در این مساله بر اساس تقاضا و محصولات بازگشتی دو محدودیت می­توان اضافه کرد.

محدودیت ۱۵ و ۱۶: تضمین می­کند که ظرفیت مراکز تولید و جداسازی باید حداقل برابر تقاضا مشتریان و تعداد محصولات بازگشتی باشد. اضافه کردن این دو محدودیت منجر به بهبود جوابهای مساله اصلی می­شود.

برش بندرز:


این نوع روش تسریع اولین بار توسط داگون در سال ۱۹۹۹ به منظور حل مساله برنامه­ریزی تولید و توزیع چند دوره­ای به وسیله الگوریتم تجزیه بندرز معرفی شد. این روش برای حل مساله طراحی شبکه پیچیده استفاده می­شود. ایده این روش جداسازی برش­های بندرز بر اساس جداسازی زیر مساله اولیه است لذا ساختار زیر مساله اصلی باید قابلیت جداسازی به دو زیر مساله مستقل را داشته باشد بر اساس این قابلیت، برش­های بندرز چندگانه تولید شده به وسیله زیر مساله­های دوگان باید به مساله اصلی در هر تکرار اضافه شود. بنابراین فضای حل مساله اصلی بسیار کاراتر خواهد بود.

انشعاب محلی:


پیچیدگی محاسبات مساله اصلی یکی از دلایل سرعت کم همگرایی الگوریتم بندرز می­باشد. دوگان زیر مساله اصلی، یک مدل برنامه­ریزی خطی می­باشد که معمولا به سرعت حل می­شود. حل مساله اصلی در تکرار­های میانی و انتهایی به زمان زیادی احتیاج دارد. برای غلبه بر این مشکل گریوز و همکاران ( ۱۹۷۴) نشان دادند که نیازی برای بدست آوردن جواب بهینه در هر مرحله نیست. اگر در هر مرحله جواب نزدیک به جواب بهینه بدست آید کفایت می­کند. برای اجرای چنین ایده­ای گریوز و همکاران یک مدل اصلاح شده برای مساله اصلی پیشنهاد دادند. بر اساس همین ایده رای و همکاران در سال ۲۰۰۹ از روش انشعاب محلی برای حل پیچیدگی مساله اصلی استفاده کردند. این روش قبلا توسط فیچتی در سال ۲۰۰۳ برای مواجهه با پیچیدگی مساله برنامه­ریزی عدد صحیح توسعه داده شده بود. در این روش ناحیه شدنی مساله اصلی به وسیله یک همسایگی معقول حول جواب قبلی محدود می­شود و سپس مساله اصلی محدود شده برای پیدا کردن جواب بهینه و یا جواب شدنی حل می­شود.

برای استفاده از متد انشعاب محلی در الگوریتم بندرز تابع فاصله استفاده می­شود. لازم به ذکر است که استفاده از مقادیر بیش از حد کوچک برای گاما منجر به جوابی نشدنی در مساله اصلی می­شود. از این رو این پارامتر باید به صورت محافظه کارانه و پویا تعیین شود.

ارزیابی و تحلیل نتایج:


مدل طراحی شبکه زنجیره تامین پایدار و الگوریتم پیشنهادی برای یک مطالعه موردی به نام AVAP به کار برده شده است همانطور که ذکر شد SMNS SC شامل ۴ مرحله است. مرحله اول به مراکز تولید اختصاص یافته است که در این مرحله ظرفیت تولید AVAP حدود ۶۰۰ میلیون می­باشد. در این مرحله ۷ مکان دیگر برای احداث کارخانه­های تولیدی در نظر گرفته می­شود. در مرحله دوم ۲۳ منطقه مشتری، شامل ۳ مشتری خارجی و ۲۰ مشتری داخلی باید تامین شوند. در مرحله سوم ۱۱ مکان برای احداث مراکز جداسازی در نطر گرفته می­شود و در مرحله آخر ۵ مرکز انهدام، ۸ مرکز دفن زباله و ۵ مرکز بازیافت در نظر گرفته می­شود. همانطور که قبلا بیان شده از اعداد فازی ذوزنقه­ای برای بیان پارامتر­های مبهم استفاده شده است. وزن­های اختصاص داده شده به توابع هدف بر اساس نظر مدیران AVAP می­باشد. طبق جداول موجود در مقاله ۳ تابع هدف بیان شده در تضاد با یکدیگر قرار دارند. رفتار ­های متقابل انها در شکل ۲ نشان داده شده است.

با توجه به وجود چنین تضاد­هایی در توابع هدف، شرکتها باید توجه بیشتری به جنبه­های زیست محیطی و اجتماعی در مقایسه با موقعیتی که فقط معیار­های اقتصادی را در نظر می­گیرند داشته باشند. ۴ وزن مهم برای توابع هدف در نظر گرفته شده است. هنگامی که بودجه حفاظت برابر با ۳.۳٪ در نظر گرفته می­شود درجه رضایتمندی توابع زیست محیطی و اجتماعی به ترتیب ۹۱٪ و ۶۷٪  می­شود. این بدین معنا است که تنها با افزایش ۳.۳٪ در کل هزینه­ها، سطح مطلوبی از حفاظت زیست محیطی و اجتماعی بدست می­آید. به عنوان مثال بردار وزنی (1,0,0) بیان می­کند که برای داشتن کم هزینه­ترین جواب نیاز به احداث مراکز جمع­اوری کمتری در مقابل بردار وزنی (0.8,0.05,0.15)می­باشد و این بردار وزنی نشان می­دهد مکان­های پراکنده­تری برای احداث مراکز جمع­آوری انتخاب شده است. نتایج بدست آمده از همین بردار وزنی نشان می­دهد که استفاده ار مراکز بازیافت در مقابل استفاده از مراکز دفن مقرون به صرفه تر است. جدول ۱ نتایج را با استفاده از بردار­های وزنی متفاوت نشان می­دهد.


به طور مثال وقتی وزن بیشتری به تابع هدف دوم داده می­شود استفاده از مراکز بازیافت، منجر به سازگاری بیشتری با محیط زیست می­شود و همچنین از جداول موجود در مقاله می­توان دریافت که استفاده از الگوریتم تجزیه بندرز در مقابل استفاده از CPLEX منجر به کاهش زمان حل مساله شده است. الگوریتم تجزیه بندرز جواب بهینه را در زمان کوتاهتری پیدا می­کند. علاوه بر این استفاده از ۳ استراتژی تسریع فوق الذکر نقش مهمی در بدست آوردن نتایج دارند.


الگوریتم پیشنهادی بندرز می­تواند به یک جواب بهینه کاملا دقیق در یک زمان معقول دست یابد. استفاده از سه نوع استراتژی تسریع ذکر شده در مقاله منجر به همگرایی حد بالا و پایین (مساله اصلی و زیر مساله) می­شود. شکل ۳ توالی همگرایی مساله اصلی و زیر مساله را به مقدار بهینه، نشان می­دهد.


نتیجه ­گیری:


توسعه پایدار زنجیره تامین به دلیل افزایش نگرانی­ها درمورد اثرات محیطی و اجتماعی فرآیند­های کسب و کار در سالهای اخیر افزایش یافته است. تقاضای عمومی و فشار­های دولتی نیاز به پایداری را در محیط­های تجاری امروز تشدید کرده است. این مقاله یک مدل برنامه­ریزی امکانی چند هدفه را برای مساله طراحی شبکه زنجیره تامین پایدار سوزن و سرنگ تحت عدم قطعیت داده­ها پیشنهاد داده است و رویکرد حل فازی پسینی توسعه داده شده است و چون مساله از نوع NP-hard می­باشد از یک الگوریتم تجزیه بندرز برای حل مدل استفاده شده است. مدل ارائه شده و رویکرد حل با استفاده از داده­های زنجیره تامین سلامت اعتبار سنجی شده است. نتایج تجربی کاربرد مدل توسعه داده شده و اثرات سودمند استفاده از الگوریتم تجزیه بندرز را نشان می­دهد. این مقاله در هر دو زمینه کاربردی و نظری کمکهای بسیاری کرده است. از نظر عملی موفق به ارائه یک مدل ریاضی برای طراحی زنجیره تامین پایدار سوزن و سرنگ به عنوان یک ابزار پزشکی مهم شد. توجه به تصمیمات سطح تاکتیکی و عملیاتی نیز برای برنامه ریزی پایدار زنجیره تامین به صورت یکپارچه حائز اهمیت است. از آنجایی که ادبیات بسیار محدودی در روش ارزیابی اثرات اجتماعی وجود دارد، لذا توسعه چنین روشهایی به عنوان تحقیقات بیشتر پیشنهاد می­شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد