وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان  دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران
وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان  دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران

هماهنگی در زنجیره تامین-بررسی مقاله دهم

1-      مقدمه

امروزه خطا در جایگذاری موجودی، هنوز مسئله مهمی در فروشگاه های خرده فروشی است. در ادامه مواردی مطرح می شود که منجر به خطا در جایگذاری موجودی می شوند: ممکن است مقدار سفارش دریافتی از تامین کننده، هنوز در قفسه های فروشگاه جایگذاری نشده و در دسترس مشتریان قرار نگرفته باشد، یا به دلیل اینکه فرایند بازپرسازی از انبار به قفسه ها دچار مشکل شده (محصول در جابجایی آسیب دیده، محصولات در انبار قابل پذیرش نیستند و یا محصولات در قفسه دیگری به اشتباه جایگذاری شده اند) و یا مشتریان محصولات را به قفسه دیگری منتقل کرده اند. در مطالعات پیشین بررسی شده است که فروش از دست رفته ناشی از خطا در جایگذاری موجودی، منجر به کاهش 25 درصدی سود خرده فروش شده است.   

بنابراین، اغلب مدیران برای حذف خطا در جایگذاری موجودی، از فناوری رادیو شناسه  (RFID)، براساس مزایا و توانایی آن در بهبود ردیابی محصولات در زنجیره تامین استفاده می کنند. RFID با استفاده از ارتباطات مبتنی بر فرکانس های رادیویی امکان شناسایی خودکار، ردیابی و مدیریت اشیاء، انسان و حیوانات را فراهم می نماید. یکی از کاربردهای بسیار متداول RFID در برنامه ریزی و کنترل موجودی ها است. اطلاعات موجودی ها در برچسب های RFID نگهداری می شود و از این طریق هر لحظه می توان میزان موجودی و محل نگهداری آن را چک کرد و احتیاجات را مشخص و سفارشات لازم را ارسال نمود. RFID هزینه کنترل موجودی را کاهش داده و کارایی و دقت آن را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. شرکت Wal-Mart ادعا می کند که با استفاده از RFID هزینه کنترل موجودی شرکت به میزان 5.1% کاهش داشته است.

تحقیقات علمی در زمینه RFID در چند سال اخیر به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافته است. اغلب تحقیقات فرض کرده اند که اعضای زنجیره تامین خنثی به ریسک هستند؛ به عنوان مثال، آنها سود مورد انتظار خود را بدون در نظر گرفتن ریسک به حداکثر می رسانند. با این حال، ممکن است ریسک شکست  رخ دهد، مانند مزایای به دست آمده از اجرای RFID که قادر به جبران هزینه افزایش یافته نمی باشد. بنابراین، نتایج تصمیم گیری در حالت عدم ریسک پذیری از نظر تصمیم گیرندگان ریسک پذیر، غیر واقعی است.

2-      نوآوری مقاله

·         بررسی چگونگی اثر نگرش ریسک بر پذیرش تکنولوژی RFID

·         قرارداد تسهیم ریسک پیشنهادی برای مدل انحراف نیمه مرکزی (CSD)

 

3-      مدل سازی

در این مقاله، یک زنجیره تامین شامل یک خرده فروش ریسک گریز و یک تامین کننده خنثی به ریسک در نظر گرفته شده است. خرده فروش با به کارگیری مدل روزنامه فروش، یک محصول تابع مد با قیمت ثابت r به فروش می رساند. تامین کننده، رهبر بازی استکلبرگ است و محصولی با هزینه c تولید و با قیمت w به خرده فروش می فروشد. قبل از شروع فصل، خرده فروش باید مقدار سفارش خود را با توجه به تقاضای دارای عدم قطعیت و تامین کننده نیز قیمت عمده فروشی را با توجه به بیشتر شدن سود خود تعیین کنند. فرض شده است که خطا در جایگذاری موجودی قبل از به وجود آمدن تقاضا رخ می دهد. برای مثال زمانی که محصولاتی که به تامین کننده سفارش داده شده به دست خرده فروش می رسد، اما انبار ممنوعیت پذیرش دارد و یا در فرآیند بازپرسازی، محصول در قفسه دیگری به اشتباه قرارداده می شود. محصولاتی که توسط مشتریان برداشته می شوند ولی خریده نمی شوند و مشتری آن ها را در قفسه دیگری قرار می دهد. بعضی از محصولات بعد از عمر قفسه ای پیدا می شوند. بنابراین، فرض شده است که به محض کامل شدن سفارش،  درصد از سفارش برای پاسخگویی به مشتریان در دسترس است. فرض شده است که  درصد باقیمانده در انتهای فصل فروش پیدا می شود و با موجودی فروخته نشده، به قیمت واحد v به تامین کننده بازگردانده می شود. هزینه کمبود برای تقاضای از دست رفته وجود ندارد.

دو حالت بدون به کارگیری RFID و با به کارگیری RFID، در نظر گرفته شده است. وقتی که RFID به کار برده می شود، فرض شده هر محصول توسط یک برچسب RFID علامت دار شده است. هزینه ثابت K برای RFID، بین اعضا تسهیم شده است. خرده فروش مقدار  و تامین کننده مبلغ  را پرداخت می کنند. در ادبیات نشان داده شده است که وقتی تولیدکننده، هزینه برچسب را تسهیم می کند، می تواند قیمت عمده فروشی را به عنوان موردی که خرده فروش کل قیمت برچسب را می پردازد، تنظیم کند. در نتیجه فرض شده است که خرده فروش کل هزینه برچسب (هزینه متغیر به کارگیری RFID)را متقبل می شود. همچنین فرض شده است در صورتیکه RFID به کار رود، مشکل خطا در جایگذاری برطرف می شود. تاکید این مقاله بر آنالیز قراردادهای تسهیم هزینه و تسهیم ریسک بین اعضای زنجیره تامین است.

مساله بهینه سازی خرده فروش در زیر آورده شده است.

معیار اندازه گیری نیمه انحراف مرکزی (central semi-deviation (CSD))  برای دو حالت وجود و عدم وجود RFID در زیر آورده شده است.

مساله تولید کننده از رابطه زیر بدست می آید.

4-       قرارداد قیمت عمده فروشی و تسهیم سود

4-1 سیاست بهینه خرده فروش

در حالت غیرمتمرکز، تولیدکننده و خرده فروش در بازی استکلبرگ شرکت کرده و تحت قرارداد قیمت عمده فروشی و تسهیم هزینه ثابت، به سود مورد نظر خود دست می یابند. روابط 1 و 2، مدل پایه روزنامه فروش هستند و جواب ها باید روابط زیر را برآورده کنند.    

 


قضیه 4-1 : 

که این به این معنی است که در هر دو حالت، ریسک خرده فروش فقط به مقدار سفارش بستگی دارد. در نتیجه بیشترین مقدار سفارش خرده فروش که محدودیت ریسک را برآورده می کند از رابطه زیر بدست می آید.

قضیه 4-2 : تحت قرارداد قیمت عمده فروشی، شرایط زیر حاصل شده است.

قضیه 4-2: نشان می دهد که مقدار بهینه سفارش کمتر یا مساوی جواب مدل روزنامه فروش است.

4-2 سیاست بهینه تولیدکننده

به منظور آنالیز سیاست تولیدکننده، فرض شده است که توزیع تقاضا به عنوان طبقه بندی خاصی از توزیع، نرخ شکست عمومی افزایشی (IGFR) دارد که این نرخ به صورت زیر تعریف می شود.

قضیه 4-3

سپس قیمت بهینه عمده فروشی از روابط زیر بدست می آید.

اگر فرض شود که هزینه برچسب با نرخ تسهیم بین خرده فروش و تولیدکننده تقسیم شود، صرف نظر از اینکه تولیدکننده چه مقدار از هزینه برچسب را تسهیم می کند، می تواند قیمت عمده فروشی را برابر  قرار دهد. بنابراین این فرض که خرده فروش کل هزینه برچسب را بپردازد، منطقی است.

قضیه 4-4: 

قسمت c و d بیان می کنند که هزینه هر واحد برچسب که تحت پذیرش RFID به خرده فروش تحمیل شده است با t افزایش می یابد و همیشه بزرگتر از حالت عدم پذیرش RFID است. قیمت های عمده فروشی مربوطه در زیر آورده شده است.

قضیه 4-5: 

این قضیه بیان می کند که اگر مقدار سفارش خرده فروش توسط نگرش ریسک او محدود شود، سیاست بهینه تولیدکننده، افزایش قیمت عمده فروشی برای برآورده کردن رابطه های 13و14 است.

قضیه 4-6: 

اگر خرده فروش به اندازه کافی ریسک گریز باشد، سود مورد انتظار او فقط به آستانه ریسک پذیری او بستگی دارد. این به این دلیل است که تولیدکننده از نگرش ریسک خرده فروش آگاهی دارد و در نتیجه قیمت عمده فروشی را افزایش می دهد. از منظر تولیدکننده، با اجرای RFID، سود مورد انتظار او فقط به نگرش ریسک او بستگی ندارد، بلکه به قیمت برچسب نیز بستگی دارد، اگرچه خرده فروش قیمت برچسب را می پردازد.

4-3 تاثیر ریسک بر انگیزش اعضا

در این بخش، تاثیر ریسک گریزی بر انگیزش هر دو عضو برای پذیرش RFID بررسی شده است. تابع انگیزش اعضا به صورت زیر تعریف می شود. اگر تابع انگیزش مقدار مثبتی داشته باشد، اعضا راغب به پذیرش RFID هستند.

از روابط 1، 2، 5، 6 و قضیه 4-5 روابط زیر حاصل می شوند.

مقدار بهینه درصد تسهیم هزینه ثابت راه اندازی RFID، از رابطه زیر بدست می آید.

 

همانطور که مشخص است، تحت قرارداد قیمت عمده فروشی، اگر  F(0)، مقعر (محدب) باشد، خرده فروش بیشتر(کمتر) از یک سوم سود کل زنجیره تامین را بدست می آورد. در نتیجه خرده فروش به همان نسبت که عایدش می شود می تواند هزینه ثابت را متقبل شود.

4-4 مثال های عددی

در این بخش مثال هایی به منظور بررسی مدل آورده شده است که نتایج آن در جدول 1 نشان داده شده است.

از این جدول 1 در می یابیم که با افزایش t، مقدار بهینه w کاهش می یابد. اگرچه در صورتیکه مقدار سفارش خرده فروش به با نگرش ریسک او محدود شود، کاهش w برابر افزایش t است. این مهم نشان می دهد که مقدار سفارش بهینه فقط به نگرش ریسک خرده فروش بستگی دارد. بنابراین تولیدکننده برای جلوگیری از تغییر سفارش بهینه، باید w را کم کند.

همچنین در نمودار 1، نرخ تسهیم هزینه بهینه بر حسب تغییرات قیمت برچسب از 0 تا 6 با تنظیمات ریسک مختلف بررسی شده است. این نمودار نشان می دهد که به ازای قیمت ثابت برچسب، با افزایش آستانه ریسک پذیری، نرخ تسهیم هزینه بهینه افزایش می یابد. همچنین با افزایش قیمت برچسب، اگر محدودیت ریسک فعال باشد، ، نرخ تسهیم هزینه بهینه افزایش می یابد و اگر محدودیت ریسک فعال نباشد، کاهش می یابد.

 

 

 

 

 

جدول 1) نتایج مثال های عددی

 


نمودار 1) نرخ تسهیم هزینه بهینه بر حسب تغییرات هزینه برچسب

5-      آنالیز ریسک قرارداد تسهیم درآمد برای هماهنگی

در این بخش، قرارداد تسهیم درآمد که در ادبیات هماهنگی به طور گسترده در موارد خنثی به ریسک مورد مطالعه قرار گرفته است، بررسی شده است. در این مقاله نشان داده شده است که همیشه نتایج حاصل از حالت بدون ریسک در حالت وجود ریسک گریزی رخ نمی دهد. در ادامه شرایطی که تحت آن هماهنگی توسط قرارداد تسهیم درآمد حاصل شده، توضیح داده می شود.

توجه به این نکته مهم است که قرارداد بازگشت نیز می تواند با تنظیم پارامترهای مناسب به سود مشابه قرارداد تسهیم درآمد دست یابد.

5-1 شرایط لازم و کافی برای هماهنگی

تحت قرارداد تسهیم درآمد، خرده فروش درصد از درآمد خود را برای خود نگه می دارد و باقی مانده را با تولیدکننده سهیم می شود. تولیدکننده w جدیدی به منظور افزایش سود کل زنجیره تامین تنظیم می کند. ابتدا حالت بدون RFID بررسی شده است. تحت این قرارداد، سود مورد انتظار خرده فروش، تولیدکننده و زنجیره تامین و ریسک خرده فروش از روابط زیر بدست می آیند.

توجه شود که سفارش خرده فروش به حد آستانه ریسک پذیری وابسته است. اگر مقدار آستانه به اندازه کافی بزرگ باشد، در این حالت به مورد بدون ریسک تبدیل می شود. پس اگر ، آنگاه قرارداد تسهیم درآمد قادر به هماهنگی زنجیره تامین است. مقدار تسهیم درآمد بهینه ای وجود دارد که تحت آن اعضا حداقل به سود قبل از هماهنگی دست می یابند. این درصد بهینه با مذاکره بر قدرت چانه زنی هر یک اعضا بدست می آید. اگرچه وقتی که حد آستانه از مقداری کمتر باشد، خرده فروش برای برآوردن محدودیت ریسک ناچار به کم کردن سفارش بهینه است که در نتیجه هماهنگی برقرار نمی شود. در ادامه تئوری برای برقراری هماهنگی در این حالت عنوان می شود.

تئوری 5-1: در حالت ریسک گریز بدون پذیرش RFID، زنجیره تامین تحت قرارداد تسهیم درآمد هماهنگ می شود اگر و فقط اگر قیمت عمده فروشی بهینه و نرخ تسهیم درآمد بهینه در روابط زیر صدق کنند.  

در حالت پذیرش RFID، سود مورد انتظار خرده فروش تولیدکننده و زنجیره تامین از روابط زیر بدست می آیند.

تئوری 5-2: در حالت ریسک گریزی با پذیرش RFID، اگر و تنها اگر قیمت عمده فروشی و نرخ تسهیم درآمد در شرایط زیر صدق کنند، هماهنگی در زنجیره تامین برقرار می شود.

5-2 آنالیز ریسک و تاثیر پذیرش RFID

در حالت پذیرش ریسک و برقراری هماهنگی در زنجیره تامین، تابع سود مورد انتظار سالیانه در حالت بدون پذیرش و پذیرش RFID به صورت زیر می باشد.

زنجیره تامین فقط زمانی از پذیرش RFID سودمند می شود که هزینه برچسب یا هزینه ثابت به اندازه کافی کم باشد.

اصل 5-2: 

خرده فروش ریسک گریزتر، قدرت چانه زنی کمتری برای بدست آوردن درآمد بیشتر تحت هماهنگی دارد. اگرچه سود نهایی خرده فروش از پذیرش RFID، فقط به نرخ تسهیم درآمد وابسته نیست بلکه به نرخ تسهیم هزینه ثابت هم وابسته است. تاکنون فرض شده بود نرخ تسهیم هزینه بعد از هماهنگی تغییر نمی کند. در ادامه تاثیر مکانیزم تسهیم هزینه بر قرارداد تسهیم درآمد بررسی شده است.

تحت مدل هماهنگی، اگرچه سود خرده فروش توسط نگرش ریسک او محدود می شود، او می تواند با پرداخت هزینه ثابت کمتر، سود خود را افزایش دهد(درصد تسهیم هزینه کمتر). به عبارت دیگر تولیدکننده با پرداخت مبلغ بیشتری از هزینه ثابت موجب انگیزش بیشتر خرده فروش می شود. در نتیجه قرارداد تسهیم هزینه می تواند دست یابی به هماهنگی تحت قرارداد تسهیم درآمد را ارتقا دهد. اگرچه بهبود قرارداد تسهیم هزینه ناچیز است و به قدرت چانه زنی اعضا بستگی دارد. با این حال اگر شرایط مناسب برقرار نشود، هماهنگی حاصل نمی شود. در نتیجه در بخش بعدی قرارداد تسهیم ریسک معرفی شده است.

6-      قرارداد تسهیم ریسک

6-1 طراحی قرارداد تسهیم ریسک

از نتایج دو بخش در می یابیم که نگرش ریسک خرده فروش، مهم ترین محدودیت برای هماهنگی در زنجیره تامین است. در ادامه فرض شده است که قرارداد اولیه، قرارداد قیمت عمده فروشی است. گان و همکاران با ترکیب قرارداد سیاست بازگشت و تسهیم درآمد، زنجیره تامین را هماهنگ کرده اند که در مدل این مقاله کاربرد ندارد. بنابراین در این مقاله، قرارداد تسهیم ریسک بهبود یافته به صورت زیر معرفی شده است.

1)      اگر سفارش خرده فروش کمتر از مقدار قرارداد اولیه باشد، قرارداد اولیه اجرا می شود.

2)      اگر سفارش خرده فروش، مقدار بین سفارش اولیه و مقدار بهینه زنجیره تامین داشته باشد، خرده فروش به ازای مقادیر بیشتر از سفارش قرارداد اولیه، قیمت عمده فروشی  را می پردازد. به عبارت دیگر، تولیدکننده باید کالاهای فروخته نشده در دسترس را با قیمت  بخرد و می تواند با قیمت v بفروشد. تعداد کالاهایی که توسط خرده فروش خریداری می شود نباید از حدی بیشتر شود.

3)      اگر سفارش خرده فروش بیشتر از مقدار سفارش بهینه زنجیره تامین باشد، حالت قبل صادق است فقط تعداد کالاهای خریداری شده توسط تولیدکننده محدودیت دارد.

قضیه 6-1: تحت قرارداد تسهیم ریسک اگر سفارش خرده فروش، مقدار بین سفارش اولیه و مقدار بهینه زنجیره تامین داشته باشد، تابع ریسک خرده فروش نسبت به کاهش می یابد.

این قضیه نشان می دهد که تولیدکننده با افزایش قیمت بازخرید، ریسک خرده فروش را کاهش می دهد.

تئوری 6-1: اگر محدودیت ریسک برآورده شود و تولیدکننده محصولات فروخته نشده در دسترس را بازخرید کند، زنجیره تامین تحت قرارداد تسهیم ریسک هماهنگ می شود اگر و تنها اگر .

از آنجاییکه قیمت بازخرید برابر قیمت فروش است، ما باید فرض کنیم که ابتدا خرده فروش انگیزه دارد که محصولات را به مشتریان بفروشد و بعد محصولات باقی مانده را در پایان فصل فروش به تولیدکننده بفروشد. در این حالت تحت قرارداد تسهیم ریسک، هماهنگی برقرار می شود.

6-2 آنالیز ریسک و اثر پذیرش RFID

 در این بخش انگیزش اعضا برای پذیرش RFID تحت هماهنگی زنجیره تامین توسط قرارداد تسهیم ریسک بررسی شده است. بنابراین تابع انگیزش اعضا به صورت زیر بدست می آید.

انگیزش اعضا فقط به نگرش ریسک و هزینه RFID وابسته نیست بلکه به   و وابسته است.

6-3 بحث و بررسی واقعیت موضوع

در بخش های قبلی ما فرض کرده ایم که تولید کننده نگرش خرده فروشان را می داند (به عنوان مثال، MR به طور عمومی شناخته شده است). با این حال، در عمل، آستانه ریسک خرده فروش خصوصی است و برای تولید کننده ناشناخته است. این مساله که چگونه می توان خرده فروش را برای به اشتراک گذاری ریسک واقعی خود ترغیب کرد، یک مسئله مهم در تجزیه و تحلیل ریسک مدیریت زنجیره تامین است.

در صورتی که خرده فروش وانمود کند که تحت قرارداد قیمت عمده فروشی در معرض ریسک کمتری قرار دارد، قیمت عمده فروشی کمتری را پرداخت می کند. مطالعات پیشین دریافتند که اضافه کردن تعهد مقدار حداقل اضافی، یک رویکرد موثر برای جلوگیری از دروغ گویی خرده فروشان تحت قرارداد قیمت عمده فروشی است. در قرارداد تسهیم ریسک، نشان داده شده است که اگر ، تولیدکننده می تواند از عدم صداقت خرده فروش جلوگیری کند.

6-4 مثال های عددی

این مثال، اثر نگرش ریسک خرده فروش بر هماهنگی زنجیره تامین را نشان می دهد. فرض شده است که تقاضا دارای توزیع نرمال است. فرض شده که قرارداد قیمت عمده فروشی، قرارداد اولیه است. جدول 2 جواب بهینه تحت پذیرش RFID را تحت حد آستانه های متفاوت نشان می دهد. همانطور که در جدول مشخص است، اگر خرده فروش خیلی ریسک گریز باشد، قرارداد تسهیم درآمد نمی تواند زنجیره تامین را هماهنگ کند. اگرچه در حالتی که مقدار سفارش در قرارداد اولیه با نگرش ریسک محدود شود، هماهنگی تحت قرارداد تسهیم ریسک بدست می آید.

جدول2) مقادیر بهینه مقدار سفارش و سود مورد انتظار تحت قراردادهای مختلف با ریسک های متفاوت

با ثابت در نظر گرفتن درصد پاسخگویی به مشتریان و قیمت عمده فروشی، انگیزش خرده فروش و تولیدکننده در نمودار2 نشان داده شده است. تابع انگیزش تولیدکننده با قیمت عمده فروشی، افزایش و تابع خرده فروش، کاهش می یابد. نمودار2 نشان می دهد که برای برانگیختن هر دو عضو برای سرمایه گذاری در RFID، تحت قرارداد تسهیم ریسک، قیمت عمده فروشی باید به بازه کوچک تری محدود شود، در غیر این صورت خرده فروش یا تولیدکننده انگیزه ای برای پذیرش RFID ندارد.  

نمودار2) انگیزش اعضا برای پذیرش RFID تحت قرارداد تسهیم ریسک

7-      نتیجه گیری

·         در این مقاله، بر چگونگی تاثیر نگرش ریسک بر انگیزه اعضای زنجیره تامین برای پذیرشRFID  و قرارداد هماهنگی مربوطه تمرکز شده است. شاخص نیمه انحراف مرکزی برای اندازه گیری رویکرد ریسک خرده فروشان به کار گرفته شده است.

·         سه نوع قرارداد مورد مطالعه قرار گرفته است: قرارداد قیمت عمده فروشی در ساختار غیرمتمرکز، قرارداد تسهیم درآمد و قرارداد تسهیم ریسک برای هماهنگی کانال بررسی شده اند. در ساختار غیرمتمرکز، هر دو تولیدکننده و خرده فروش دارای مقادیر حدی مربوط به هزینه های RFID هستند.

·         بر اساس این فرض که خرده فروش هزینه برچسب را پرداخت می کند، اما هزینه ثابت با تولیدکننده را به اشتراک می گذارد، یک نسبت تسهیم هزینه بهینه برای تطبیق انگیزه اعضا وجود دارد. به منظور انگیزش خرده فروش به تصویبRFID ، هر چقدر خرده فروش ریسک گریزتر باشد، تولیدکننده باید هزینه های ثابت بیشتری به اشتراک بگذارد.

·         برای هماهنگی زنجیره تامین، ابتدا قرارداد تسهیم درآمد سنتی مطالعه شده است و نشان داده شده است که بعضی از قراردادها ممکن است زنجیره تامین را تحت ریسک های مختلف هماهنگ نکنند. در واقع، قرارداد تسهیم ریسک پیشنهادی برای تضمین دستیابی به هماهنگی کانال بررسی شده است. مقایسه قراردادها نشان می دهد که از آنجایی که نگرش ریسک خرده فروشان محدودیت اصلی برای هماهنگی زنجیره تامین است، توزیع ریسک بین عوامل به عنوان بخش مهمی برای طراحی یک قرارداد هماهنگی است. بر اساس این فرض که تولیدکننده خنثی به ریسک است، پذیرش ریسک بیشتر توسط تولیدکننده، امکان دستیابی به هماهنگی کانال را افزایش می دهد. همچنین هنگامی که قرارداد تسهیم درآمد، زنجیره تامین را هماهنگ می کند، اگر نسبت تسهیم درآمد برابر با نسبت تسهیم هزینه باشد، انگیزه اعضا می تواند کاملا با انگیزه کل زنجیره تامین هماهنگ شود. در نتیجه، انگیزه اعضا تحت تاثیر محدودیت های ریسک قرار نمی گیرند.­ اگرچه، این نتیجه برای قرارداد تسهیم ریسک به کار نمی رود، زیرا انگیزه اعضا به قیمت عمده فروشی طراحی شده در قرارداد نیز بستگی دارد. همچنین تحت قرارداد تسهیم ریسک، اگر ریسک زیادی از خرده فروش به تولیدکننده تحمیل شود، انگیزه تولیدکننده ممکن است با هزینه برچسب کاهش نیابد.

 

8-      پیشنهادات آتی

·         به منظور بررسی بی دقتی در موجودی می توان موارد مربوط به سرقت، انقباض و خطاهای تراکنش را نیز مورد بررسی قرارداد.

·         توسعه مدلی ریسک گریز با درنظرگیری اعضایی که نگرش ریسک متفاوت دارند.

·         ارائه ابزار اندازه گیری ریسک واقعی تر برای سرمایه گذاری RFID به منظور مدیریت ریسک کاراتر

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد