وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان  دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران
وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان  دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران

مسیریابی وسیله¬نقلیه – بررسی مقاله نهم

جستجوی محلی تکرارشونده با رویکرد انتخاب همسایگی انطباقی برای مسئله مسیریابی وسیله نقلیه چندانباره همراه با تحویل و ارسال همزمان

مقدمه

مسائل مسیریابی وسیله­نقلیه چندانباره با امکان همزمان تحویل و ارسال (MDVRPSDP) بیشتر در سناریوهای واقعی لجستیک حمل­ونقل مطرح می­شوند. در مسائل MDVRPSDP، مشتریان بطور همزمان می­توانند کالا را دریافت و درصورت خرابی یا انصراف و یا داشتن کالاهایی از قبل در موجودی آن­ها را ارسال کنند. همچنین حمل تمام کالاهای دریافت­شده باید از انبار شروع شده باشد و تمام کالاهای برگشتی از مشتریان باید به همان انبار ارسال شود. فروشگاه­های مواد غذایی معمولا دارای همچین سیستمی هستند زیرا غذای تازه را دریافت می­کنند و غذاهای قدیمی­تر یا بطری­های خالی را به همان انبار که قبلا از آن دریافت کرده­اند، برمی­گردانند.

 

 

در این مقاله درواقع با توسعه و گسترش مسئله مسیریابی وسیله­نقلیه با فرض همزمان تحویل و ارسال به مسئله ای با چندین انبار پرداخته شده­است. با افزایش تعاملات و ارتباطات و وجود هزینه­های سنگین حمل­و­نقل، توزیع مشترک انبارهای چندگانه جایگزین توزیع هر منطقه فقط توسط انبار در آن منطقه خاص شده است. با این امکان صرفه­جویی بیشتری در هزینه­ها صورت گرفته است. همانطور که در شکل (1) و (2) می­بینید مشتری C دور از مشتریان اصلی منطقه خود قرار گرفته است و به مشتریان منطقه دوم نزدیک­تر است. بنابراین اگر این امکان توزیع مشترک بین انبارها بدون درنظر گرفتن منطقه وجود داشته باشد با اختصاص مشتری C به انبار B، زمان پاسخ­دهی به مشتریان کاهش و سطح سرویس افزایش می­یابد. درواقع برای مثال، در سوپرمارکت­های زنجیره­ای به منظور برآورد به موقع نیاز مشتریان به دلیل ترافیک سنگین معمولا از چندین انبار در سطح شهر کالاهای خود را دریافت می­کنند.

از آنجا که مسئله MDVRPSDP یک مسئله پیچیده و NP-Hard است و در مسائل با مقیاس بالا با رویکردهای دقیق قابل حل می­باشد. هدف این مقاله یافتن یک روش متاهیوریستیک موثر برای حل می­باشد. ایده اصلی استفاده از روش الگوریتم جستجوی محلی تکرارشونده (ILS) است که یک روش همسایگی می­باشد که بر اساس احتمال موفقیت محل بعدی برای حرکت در جهت بهبود انتخاب می­شود. همچنین برای اینکه جستجو بهتر صورت گیرد از مکانیزم انتخاب همسایگی انطباقی (ANS) در مرحله بهبود و مرحله اختلال استفاده شده است. همچنین برای توسعه کار از روش­های جدید همسایگی تخریب استفاده شده­است. درواقع به منظور افزایش قدرت الگوریتم از یکسری استراتژی­ها مانند فهرست کاندید، تقویت، تنوع و ... می­توان استفاده کرد. روش­های مبتنی بر جستجوی محلی، آنقدر محلی هستند که زمان زیادی را فقط محدود به یک بخش از فضای جستجو می­کنند و ممکن است در همان قسمت بهترین جواب بدست آید ولی امکان جستجو و اکتشاف در مناطق دیگر کم می­شود. جستجو متنوع، عملگرهای متضاد جدید پیشنهاد می­دهند که با این کار جستجو را مجبور می­کنند به سمت مناطق جدید، حرکت کند.

مروری بر ادبیات

بطور کلی در زمینه حل MDVRPSDP، دو مقاله وجود دارد که با استفاده از متاهیوریستیک­ها به حل مدل پرداخته­اند. salhi & Nagy (1999) برای نخستین بار به حل این مسائل با الگوریتم هیوریستیک پرداختند. همچنین برای بار دوم در سال 2005 روش پیشنهادی قبلی خود را برای حل مسائل مسیریابی وسیله­نقلیه مربوطه را برای حل مسائل VRPSDP توسعه دادند. در هر دو مقاله مشتریان بصورت دو زیرمجموعه مرزی و غیرمرزی تقسیم شده­اند که اول مشتریان غیرمرزی به نزدیکترین انبار تخصیص داده می­شوند. سپس مشتریان مرزی که تخصیص داده نشده اند به انبار واقع در همان منطقه تخصیص داده شده و به مسیر ایجاد شده اضافه می­شود.

با توسعه لجستیک معکوس در مقالات الگوریتم­های دقیق فقط مثال­هایی با نمونه­های کوچک را می­توانند حل کنند. Dell’Amico و همکارانش با استفاده از الگوریتم­ دقیق رویکرد برش و قیمت برای نمونه­هایی با بیش از 40 مشتری فقط یک جواب بهینه پیدا کردند. بنابراین بیشتر تحقیقات بر روی استفاده از الگوریتم­های متاهیوریستیک تمرکز کردند. Crispim & Brandao (2005) از الگوریتم جستجوی ممنوع برای حل مسئله خود استفاده کردند. در سالهای 2010 به بعد بیشتر از الگوریتم­های متاهیوریستیک مثل کلونی مورچگان، ژنتیک، شبیه­سازی تبرید، جستجوی همسایگی بزرگ، جستجو همسایگی محلی و ... استفاده شده است.

تعریف مسئله و مدلسازی

مسئله MDVROSDP از یک گراف G=(V,E) تشکیل شده است که V مجموعه ای از راس­ها است که شامل دو زیرمجموعه مشتریان (Vc) و انبارها (Vd) می­شود و E نشان­دهنده کمان­ها می­باشد. در کمان­ها ماتریس هزینه و مسافت بین هر جفت راس (مشتری تا مشتری یا مشتری تا انبار) متقارن می­باشند. مفروضات بصورت زیر است:

  • شروع و پایان هر مسیر باید یک انبار باشد.

  • هر مشتری فقط یکبار توسط یک وسیله­نقلیه یا در یک مسیر ملاقات می­شود.

  • حداکثر بار هر مسیر نباید از ظرفیت وسیله­نقلیه تخصیص­یافته به آن مسیر تجاوز کند.

  • کل مدت هر مسیر (از جمله زمان سفر و زمان سرویس­دهی) نباید از زمان از پیش تعیین شده بیشتر شود.

  • تمامی وسایل­نقلیه همگن هستند.

هدف مسئله: تعیین مسیرهای بهینه با به حداقل رساندن مجموع وزنی هزینه­های ثابت شامل تعداد وسیله نقلیه استفاده شده و مسافت طی شده توسط همه وسایل نقلیه می­باشد.

محدودیت­های مسئله:

با توجه به اینکه تعدادی وسیله نقلیه به هر انبار داده شده است محدودیت (2) تضمین می­کند که تعداد وسایل نقلیه خارج شده از انبار برای خدمت­دهی نباید بیشتر از تعداد وسایل نقلیه دردسترس در انبار مربوطه باشند.

محدودیت (3) تضمین می­کند که هر مشتری فقط یکبار و فقط توسط یک وسیله­نقلیه باید سرویس­دهی شود.

محدودیت (4) بیان می­کند هر وسیله­نقلیه از هر انباری که برای ارائه خدمت به مشتریان شروع به کار کرده باشد در نهایت و بعد از آخرین مشتری خود باید به همان انبار برگردد.

محدودیت (5) مربوط به حذف زیرتور است که تضمین می­کند حل برای یافتن بهترین جواب بدون زیرتور ادامه پیدا می­کند.

محدودیت (6) بیان می­کند که جابه­جایی بین انبارها وجود ندارد و وسیله­نقلیه نمی­تواند بصورت مشتقیم از انبار i به سمت انبار j برود.

محدودیت (7) مربوط به برقراری تعادل جریان­های ورودی و خروجی از هر گره می­باشد.

محدودیت (8) تضمین می­کند که ظرفیت هر وسیله نقلیه حفظ شود و بیشتر از ظرفیت بار جابه­جا نکند.

محدودیت (9) حداکثر مسافت مجاز که هر وسیله نقلیه می­تواند طی کند را بیان می­کند.

محدودیت­های (10) و (11) نشان­دهنده متغیرهای باینری و مثبت هستند.

با توسعه لجستیک معکوس، توجه بیشتری به مسائل مسیریابی تحویل و ارسال بصورت همزمان شده است. الگوریتم­های دقیق مثل رویکرد شاخه و قیمت فقط مسائل با ابعاد کوچک را حل می­کنند. بنابراین بسیاری از تحقیقات بر روی استفاده از الگوریتم­های ابتکاری و فراابتکاری تمرکز دارند. در تحقیقات گذشته از الگوریتم­های جستجوی ممنوع، جستجوی همسایگی محلی، الگوریتم کلونی مورچگان، الگوریتم ازدحام ذرات، الگوریتم جستجوی همسایگی متغیر و ... برای حل مسائل مختلف VRP استفاده شده است.

روش حل پیشنهادی

جستجوی محلی تکرارشونده (ILS) می­تواند به بهینه­سازی محلی کمک کند تا از به دام افتادن در بهینه­های محلی جلوگیری شود. در این مقاله از ILS به عنوان چارچوب الگوریتم استفاده شده است. جستجوی محلی از یک راه­حل تصادفی شروع شده و همسایه­های جواب اولیه را جستجو می­کند. از دو فاز تشکیل شده است در فاز اول بهبود، بهترین جواب نسبت به جواب اولیه را پیدا می­کند و روش­هایی با بهترین مقدار تابع هدف را انتخاب می­کند اما این مرحله در یک مینیمم محلی متوقف می­شود. در فاز بعدی هدف جلوگیری از ایجاد سیکل می­باشد و بیشتر به معنی تغییر در راه­حل ایجاد شده است. مقدار این تغییر با متغیری به نام تقویت تعریف می­شود. از طریق روش­های مختلف جستجوی همسایگی، راه­حل­هایی با کیفیت متفاوت بدست می­آید. بنابراین برای نمونه­های مختلف باید تصمیم­گیری شود که از کدام روش جستجو همسایگی برای مرحله بعد جستجو استفاده شود. بجای استفاده از روش­های کلاسیک و تصادفی در انتخاب همسایگی در این مقاله از یک مکانیزم انتخاب جستجو همسایگی انطباقی در چارچوب جستجو همسایگی محلی تکرارشونده (ILS-ANS) استفاده شده است.

الگوریتم ILS-ANS

با یک جواب اولیه S0 شروع می­شود. سپس الگوریتم یک روش همسایگی بهبود را برای حل و بدست آوردن یک جواب بهینه بهتر Sw اتخاذ می­کند. اگر Sw معیارهای پذیرش را پوشش دهد، جایگزین جواب فعلی Sc می­شود درغیراین صورت به جستجو برای یافتن جوابی بهتر از جواب قبلی می­پردازد. اگر پس از تکرارهای متوالی Sc نتواند بهبود یابد، بهترین جواب بدست آمده Sb جایگزین Sc می­شود. سپس روش همسایگی تخریب برای پذیرفتن جواب فعلی Sc و Sp انتخاب می­شود. بهبود بعدی بر روی جواب Sp زمانیکه f(s) نشان­دهنده هزینه­های S است، اعمال می­شود.

در راستای اینکه بتوانیم شناسایی کنیم که آیا این جواب جدید است، یک ساختار طراحی شده که تمام جواب­های پذیرفته شده را ذخیره­ می­کند. بطورکلی، پیگیری و بررسی تمام راه­حل­های قبلی دشوار و زمان­بر است به همین منظور، در این مقاله یک روش ساده و سریع ردیابی از طریق تابع هدف بررسی شده است. روش ثبت جواب­ها بصورت زیر است: مقدار فاصله سفر f(s) را از طریق بزرگنمایی به عددصحیح F تبدیل می­کنیم( مثلا f(s)=816.1 با بزرگنمایی داریم ۤF=8161). سپس یک آرایه Ar برای ثبت دفعاتی که جواب­ها پذیرفته شده­اند، تشکیل می­دهیم. آرایه­ها هر سری بروز رسانی می­شوند (Ar(F)=Ar(F)+1). اگر Ar(F)<1 بود آنگاه جواب جدید است درغیراینصورت جواب جدید نمی­باشد.

الگوریتم 1: الگوریتم پیشنهادی ILS-ANS

تولید یک جواب اولیه

اجرای الگوریتم تا زمانیکه شرط توقف برقرار نباشد

انتخاب همسایگی بهبود توسط مکانیزم انتخاب انطباقی

همسایگی بهبود توسط مکانیزم انتخاب انطباقی

Sp را با اعمال همسایگی بهبود انتخاب­شده بهبود داده و در مجموعه Sw ذخیره کنید

اگر Sw معیارهای پذیرش را داشته باشد جایگزین جواب فعلی می­شود.

اگر تابع جواب فعلی کوچکتر از تابع بهترین جواب باشد آنگاه جواب فعلی به عنوان بهترین جواب خوانده می­شود و آنگاه برای مرحله دوم الگوریتم به عنوان مقدار SP تلقی می­شود.

اگر جواب فعلی در تکرار دوم بهبود پیدا نکند بهترین جواب قبلی به­عنوان جواب فعلی انتخاب می­شود و با مکانیزم انتخاب انطباقی یک همسایگی تخریب برای تغییر جواب فعلی انتخاب و الگوریتم تا یافتن بهترین جواب تکرار می­شود.

 

توسعه­های این مقاله نسبت به مقالات دیگر که از روش ILS استفاده کرده­اند:

  1. زمانیکه روش­های همسایگی زیادی وجود دارد، بیان و بررسی لیست ممنوع برای الگوریتم جستجوی ممنوع خیلی سخت و پیچیده می­شود. بنابراین به­جای الگوریتم جستجوی ممنوع، انتخاب همسایگی انطباقی برای بهبود جواب فعلی در مرحله بهبود استفاده شده است.

  2. از چندین همسایگی­های تخریب متعدد با مکانیزم انتخاب انطباقی در مرحله اختلال برای تقویت کردن عملگر متنوع تخریب استفاده شده است.

  3. احتمال اینکه راه­حل بدتری انتخاب شود بستگی به تعداد دفعات انتخاب جواب­های پذیرفته دارد.

الگوریتم 2: مراحل ساختن جواب اولیه

مرحله1: مشتریان را به نزدیکترین انبار تخصیص دهید.

مرحله2: عمل صرفه­جویی را برای هر انبار  اعمال کنید

مرحله 1-2: برای هر مشتری یک مسیر مجزا درنظر بگیرید.

مرحله2-2: صرفه جویی را بصورت زیر محاسبه کنید:

مرحله 3-2: یک لیست صرفه­جویی تشکیل دهید.

مرحله 4-2: دو گره ای که بیشترین فاصله را دارند انتخاب می­کنیم . اگر برای مسیرانتخابی شرایط محدودیت­ها برقرار بود به عنوان یک مسیر شدنی انتخاب می­شود و از لیست حذف می­شود.

مرحله 3: تمام مسیرها را بررسی و ادغام می­کنیم.

ساختار همسایگی بهبود: سه نوع ساختار بهبود inter-route بین انبارهای مختلف، inter-route بین انبارهای مشابه، intera-route وجود دارد. برای بهبود جواب موثر هر یک از روش­های بهبود همسایگی inter-route ، روش­های همسایگی intra-route را تضمین می­کند. یعنی هر قید به عنوان عملگر همسایگی محسوب می­شود.

ساختار همسایگی تخریب: روش همسایگی تخریب در الگوریتم پیشنهادی برای تولید یک جواب جدید برای جستجوی متنوع استفاده می­شود. برای کشف فضاهای جواب، ساختارهای متفاوت همسایگی برای برآشفتن بهینه­های محلی بکار گرفته می­شوند. درواقع الگوریتم LNS متشکل از دو بخش است: حذف مشتریان و ورود مجدد مشتریان حذف­شده. تفاوت روش LNS پیشنهادی در این مقاله نسبت به روش سنتی در تایید ورود مجدد مشتریان حذف شده است. دو روش قرار دادن جدید پیشنهاد شده است:

  1. روش قرار دادن بر اساس رقابت

  2. تخصیص اول احتمالی، روش قراردادن مجدد

الگوریتم 3: روش ابتکاری قراردادن حریصانه پایه

از طریق الگوریتم حریصانه بهترین انتخاب با توجه به شرایط مسئله بدست می­آید. در این روال ابتدا طبق یک معیار حریصانه یک مشتری(بصورت تصادفی) انتخاب می­شود. این انتخاب یک شرط بهینه را در همان مرحله برآورده می­سازد. سپس مشخص می­کند که آیا مجموعه جدید بدست آمده، برای رسیدن به حل عملی است یا خیر. همچنین در نهایت مشخص می­سازد که آیا مجموعه جدید، نمونه موردنظر را حل کرده است یا خیر.

الگوریتم 4: الگوریتم ابتکاری قراردادن حریصانه مبتنی بر رقابت

این الگوریتم تفاوتش با الگوریتم قبلی در این است که مجموعه مشتریان به چند زیرمجموعه تبدیل می­شوند و انتخاب از بین این زیرمجموعه ها در هر تکرار صورت می­گیرد.

ابتدا در بین تورهای تشکیل شده مختلف یک تور را به تصادف انتخاب می­کنید. آنگاه دو مسیر که بیشترین مسافت را دارند انتخاب و کمان­های مربوط به آنها را حذف می­کنید. سپس مشتریان حذف شده از مسیر را به مسیرهای دیگر که نزدیکتر هستند متصل می­کنیم. شکل (3) نحوه حذف و قرارگرفتن مجدد مشتریان و رسیدن به جوابی موثرتر را نشان می­دهد.

شکل 3- حذف مشتریان با طول قوس زیاد و جایابی در دیگر مسیرها

مکانیزم ANS: از مکانیزم انطباقی برای بهبود و تخریب روش همسایگی استفاده شده­است. با توجه به امتیاز هر یک از روش­های همسایگی از انتخاب چرخ رولت برای تصمیم­گیری راجعبه اینکه کدوم روش برای مسئله دریافت و ارسال همزمان موثرتر و موفق­تر عمل می­کند استفاده می­شود.

در الگوریتم پیشنهادی مکانیزم انتخاب همسایگی انطباقی به دو قسمت انتخاب انطباقی روش همسایگی تخریب و بهبود تقسیم می­شود. انتخاب انطباقی در روش همسایگی بهبود بدین صورت است که هر روش همسایگی بهبود توسط روش انتخاب چرخ رولت با احتمالی متناسب با کیفیت تجربی­اش، انتخاب شده­است (مثلا اگر k روش وجود داشته باشد وزن روش j ام می­شود احتمال وزن روش j تقسیم بر مجموع وزن کل k تا روش). در شروع جستجو وزن­های برابر به همه روش­های بهبود داده می­شود. اما در طول جستجو، وزن روش­ها در هر مرحله بسته به موفقیت هر یک از روش­ها به­روزرسانی می­شود. وزن هر روش از طریق سه مرحله زیر تنظیم می­شود:

مرحله1: تقسیم فرآیند جستجو به بخش­های زیادی که هر بخش شامل تکرار زیادی باشد.

مرحله 2: محاسبه امتیاز هر روش بعد از تکمیل هر بخش. درواقع زمانیکه یک روش جدید پیدا شود امتیاز h1 می­گیرد. اگر روش در الگوریتم ILS بعنوان روش بهبود انتخاب شود امتیاز h2 می­گیرد و اگر راه­حل پذیرفته شود امتیاز h3 می­گیرد.

مرحله3: در هر مرحله بهبود وزن­ها بروزرسانی می­شوند.

انتخاب انطباقی در روش همسایگی تخریب هم مثل روش همسایگی بهبود است با این تفاوت که در وزن­دهی اولیه متفاوت است. اگر بهترین راه­حل جدید بدست آید امتیاز h4 و در غیر این صورت امتیاز h5 فقط در یک صورت بعد از پذیرش روش همسایگی تخریب اعمال می­شود. روش مرحله بعد یا بطور مستقیم یا از طریق چرخ رولت انتخاب می­شود.

تابع هدف و مکانیزم تنوع

برای اینکه جستجو را تقویت کنیم در تابع هدف (1)، فاصله و حداکثر بار مجاز هر مسیر را با یکسری وزن به تابع هدف اضافه می­کنیم که باعث می­شود به جواب عملی­تر و بهتر دست پیدا کنیم.

پذیرش و توقف معیار

هرگاه بهترین راه­حل جدید در مرحله بهبود پیدا شد، جایگزین جواب فعلی می­شود و اگر این جواب قبلا پذیرفته نشده باشد، در این مرحله پذیرفته می­شود. هرگاه بعد از تکرارهای از پیش تعیین شده، راه­حل فعلی بهبود نیافت آنگاه عملگر تخریب دوباره اعمال خواهد شد. الگوریتم زمانی متوقف می­شود که تعداد مشخصی تکرار صورت گیرد.

نتایج محاسبات

در مقاله 22 تا مسئله چند انباره (2-5 انبار، 50-249 مشتری) و 28 مسئله تک انباره (50-199 مشتری) درنظر گرفته شده است. ویژگی­های این مسائل بصورت جزئی در جدول های (1) و (2) آورده شده است. هدف حل کمینه مسئله از نظر تعداد وسایل مورد استفاده و بعد مسافت طی شده می­باشد که هزینه­های ثابت و متغیر بصورت قطعی درنظر گرفته شده است. در جدول (4) نتایج حل و یافتن بهترین جواب ILS تعبیه شده در دو الگوریتم انتخاب همسایگی انطباقی ILS-ANS و انتخاب همسایگی تصادفی ILS-SNS گزارش شده است. همانطور که مشاهده می­شود الگوریتم ILS-ANS بهترین راه­حل ها را ارائه داده است در صورتیکه که الگوریتم ILS-SNS فقط در 4 تا نمونه از 22 نمونه از لحاظ زمان محاسباتی نسبت به الگوریتم انطباقی عملکرد خوبی داشته است. در جدول 5 جواب­های بهینه الگوریتم پیشنهادی نسبت به الگوریتم­های ارائه شده در مقالات قبلی محاسبه شده است و حتی میانگین تابع­هدف بدست­آمده از جواب­های الگوریتم ILS-ANS، نسبت به میانگین مقدار تابع هدف الگوریتم­های ارائه شده پیشین 10٪ بهبود داشته است و در جواب بهینه نهایی بدست آمده درصد بهبود تا 14٪ هم بهبود یافته است. درواقع این بهبود نسبت به الگوریتم­های فراابتکاری به این دلیل است که زمانیکه جواب در بهینه­های محلی گیر می­افتد باید از طریق عملگر تخریب از این بهینه محلی خارج شود درصورتیکه الگوریتم­های ابتکاری پیشین این امکان را درنظر نگرفته­اند. همچنین نتایج نشان می­دهد که عملکرد الگوریتم ILS-ANS با الگوریتم­های جستجو همسایگی بزرگ، بهینه­سازی ازدحام ذرات، بهینه­سازی مورچگان برای روش­های پیچیده برای مسائل VRPSDP رقابت می­کند.

نتیجه­گیری

  • در این مقاله از یک روش ILS با مکانیزم انتخاب انطباقی در دو مرحله بهبود و تخریب استفاده کرده است و با استفاده از قوانین احتمالی انتخاب یک جواب بدتر را بر اساس تعداد تکرار برای خارج شدن از بهینه­های محلی درنظر گرفته است.

  • روش پیشنهادی در مقایسه با روش­های دیگر انعطاف­پذیرتر است زیرا می­توان با شناسایی جواب اولیه و بررسی شدنی بودن جستجوی همسایگی به راحتی مسائل را حل کرد.

  • در قسمت نتایج محاسبات نشان داده شده که رویکرد پیشنهادی بهتر از رویکردهای قبلی جواب داده است و جواب بهینه نسبت به حل با الگوریتم­های بهینه­سازی ذرات، مورچگان، جستجوی همسایگی بزرگ بهتر بوده است.

  • برای پیشنهادات آتی می­توان به ارائه الگوریتم پیشنهادی با ویژگی­های مختلف در مرحله بهبود و تخریب برای بررسی و ارزیابی کارایی روش جستجو پرداخت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد