وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان  دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران
وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان  دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران

بررسی مقالات با موضوع زمان تحویل در زنجیره تامین – بررسی مقاله دوم

موضوع: پیکربندی کانال و سرویس پرداخت در زمان تحویل با درنظر گرفتن زمان تحویل درون‌زا

چکیده:

این مقاله به استراتژی پیکربندی کانال بهینه‌ برای تولیدکننده پرداخته است. این تولیدکننده در کانال فروش آنلاین خود سرویس پرداخت در زمان تحویل را به مشتریان ارائه می‌دهد. چرا که زمان تحویل باعث می‌شود مشتریان کمتر از خرید آنلاین استفاده کنند. از طرفی خرده‌فروش برای جذب مشتری در مقابل سیاست پرداخت در زمان تحویل از کاهش قیمت و/یا گروه‌بندی مشتریان (خرید از کدام کانال) استفاده می‌کند. به علاوه، استراتژی‌های تعادلی شرکت‌ها با توجه به حساسیت مشتری به زمان تحویل، هزینه‌ تحویل و هزینه‌ نهایی کانال غیرمستقیم (آفلاین- خرده‌فروشی) تعیین می‌گردند. وقتی هزینه‌های فروش از طریق کانال غیرمستقیم بسیار بیشتر است، تخطی تولیدکننده از کانال غیرمستقیم (راه‌اندازی کانال آنلاین) می‌تواند منجر به بهبود پارتو شود. نتایج نشان می‌دهند در مقایسه با پرداخت قبل از تحویل، تخطی تولیدکننده در سیاست پرداخت در زمان تحویل بیشتر است. در این مقاله، طرح پرداخت در زمان تحویل با قیمت‌گذاری‌های متفاوت توسعه داده‌ شده است و وضعیتی که در آن مشتری‌ها و تولیدکننده عوامل کاهشی مختلفی دارند درنظر گرفته شده است.

کلمات کلیدی: زنجیره تامین با دوکانال فروش، پرداخت در زمان تحویل، زمان تحویل، نظریه‌ بازی  

مقدمه:

رشد سریع استفاده از اینترنت موجب شده است بسیاری از زنجیره‌های تامین در کنار کانال سنتی و خرده‌فروشی خود فروش از طریق کانال مستقیم و آنلاین را راه‌اندازی کنند. از مزایای کانال آنلاین می‌توان به جذب مشتری بیشتر از طریق مکمل بودن کانال غیرمستقیم و کاهش هزینه‌های عملیاتی مربوط به مغازه‌های خرده‌فروشی اشاره کرد. با این حال، مشکلاتی نظیر شکایت‌ها و نارضایتی‌های مشتری‌ها به دلیل زمان تحویل، پرداخت هزینه، معیوب بودن، برگرداندن کالا و دریافت پول و ... در فروش مستقیم از طریق کانال آنلاین وجود دارد. دو شاخص مهم در کانال آنلاین که باید مورد توجه قرار گیرند، زمان تحویل و قیمت آنلاین می‌باشند. به همین دلیل بسیاری از مدیران زنجیره‌های تامین به سیاست پرداخت در زمان تحویل روی آورده‌اند که رضایت‌مندی مشتریان را افزایش دهند. تحت این سیاست، مشتری‌ها می‌توانند هزینه‌ کالا را هنگام دریافت کالا پرداخت کنند و اگر کالا معیوب باشد از پذیرفتن آن اجتناب کنند. سرویس پرداخت در زمان تحویل قدرت بازار کانال آنلاین را افزایش می‌دهد و یک تهدید برای خرده‌فروشان سنتی به حساب می‌آید تا جایی که ممکن است خرده‌فروشان تبانی کرده و کانال آنلاین را تحریم کنند. در این مقاله، پیکربندی کانال بر عهده‌ تولیدکننده درنظر گرفته شده است که ممکن است هر یک از کانال‌های سنتی، آنلاین یا ترکیبی (سنتی و آنلاین) را انتخاب کند. به علاوه، پذیرش و ارزش‌گذاری کانال آنلاین توسط مشتریان به زمان تحویل و سرعت تحویل محصول به مشتری نهایی این کانال بستگی دارد. بر اساس شاخص‌های رقابت در قیمت‌گذاری و زمان تحویل، سوالاتی که در کانال آنلاین باید پاسخ داه شوند عبارتند از:

·         تاثیر سرویس پرداخت در زمان تحویل کانال آنلاین بر پیکربندی کانال یک تولیدکننده چگونه است؟

·         اگر یک تولیدکننده تصمیم بگیرد که کانال آنلاین را راه‌انداری کند، زمان تحویل بهینه چه قدر باید باشد؟

·         قیمت‌های رقابتی چه قدر باید باشند و توابع هدف تولیدکننده یا خرده‌فروش چگونه به حساسیت زمان و هزینه نهایی عکس‌العمل نشان می‌دهند؟

مقالات قبلی اکثرا به استراتژی پیکربندی کانال و بحث درباره اینکه اضافه کردن کانال اینترنتی می‌تواند منجر به بهبود پارتو شود پرداخته‌اند. بسیاری از مقالات پیشین، زمان تحویل را به عنوان عامل اصلی که تاثیر منفی بر تصمیمات خرید آنلاین مشتریان دارد درنظر می‌گیرند. اما نوآوری‌ها و تفاوت‌های این مقاله در زیر آمده است.

نوآوری‌ها:

·         این مقاله طرح پرداخت در زمان تحویل را بررسی کرده است و نتایج جالب و کاربردی گرفته است.

·         فرمول‌بندی پذیرش کانال آنلاین توسط مشتری به‌طوری‌که این شاخص به‌طور اثربخشی تحت تاثیر زمان تحویل درنظر گرفته شده است.

·         این مقاله از معدود مقالاتی است که زمان تحویل و برنامه پرداخت را ترکیب کرده است.

·         در این مقاله، از زمان تحویل گزارش شده (توسط تولیدکننده) برای تفاوت قائل شدن بین مشتری‌ها و تمرکز بر تاثیرشان بر پیکربندی کانال تولیدکننده استفاده شده است.

مدل ارائه شده:

 

در این مقاله، برای پاسخ به سوالات مطرح‌شده در بخش مقدمه یک زنجیره تامین شامل یک تولیدکننده و یک خرده‌فروش مستقل درنظر گرفته شده است. تولیدکننده به قیمت عمده‌فروشی محصول را به خرده‌فروش می‌فروشد. سپس، تولیدکننده به قیمت خرده‌فروشی محصول را به مشتری نهایی می‌فروشد.  تولیدکننده همچنین می‌تواند یک مغازه آنلاین با قیمت خرده‌فروشی خود راه‌اندازی کند. مشتری‌ها به اندازه مدت زمان تحویل گفته‌شده باید برای محصول سفارش‌داده خود صبر کنند. تولیدکننده سرویس پرداخت در زمان تحویل را ارائه می‌دهد به این صورت که مشتریان هزینه را هنگام دریافت کالا پرداخت می‌کنند. تولیدکننده همچنین می‌تواند سرویس پرداخت پیش از دریافت را ارائه دهد به این شکل که مشتریان هزینه را هنگامی که سفارش آنلاین را می‌دهند پرداخت کنند.

مفروضات:

 

·         توابع مطلوبیت مشتری در کانال غیرمستقیم (آفلاین - خرید از خرده‌فروش) و کانال مستقیم (آنلاین - خرید از تولیدکننده)

فرض می‌کنیم که ارزش مصرف کالا برای مشتری عدد v که بین صفر و یک یکنواخت توزیع شده و برای هر مصرف‌کننده متفاوت است، می‌باشد. پس، تابع مطلوبیت خرده‌فروشی در زمان جاری برابر است با: . برای کانال آنلاین، درنظر می‌گیریم که مطلوبیت مشتری در طی مدت زمان تحویل t با نرخ ثابت آلفا بزرگتر از صفر کاهش می‌یابد. پس برای کانال آنلاین با سیاست پرداخت در زمان تحویل خواهیم داشت: که، همچنین، برای کانال آنلاین با سیاست پرداخت پیش از زمان تحویل خواهیم داشت:

·         توابع تقاضای کانال خرده‌فروشی (r) و کانال مستقیم (d) در حالت پرداخت موقع تحویل

یک مشتری با ارزش مصرف v از کانال خرده‌فروشی اگر و فقط اگر شروط   و  برقرار باشند خرید می‌کند. همان مشتری از تولیدکننده خرید می‌کند اگر و فقط اگر شروط  برقرار باشند. در نتیجه، توابع تقاضای خرده‌فروشی و آنلاین به ترتیب به صورت زیر بدست می‌آیند:

 

·         توابع تقاضای کانال خرده‌فروشی (r) و کانال مستقیم (d) در حالت پرداخت پیش از تحویل

طبق شروطی شبیه شروط حالت قبل و با توابع مطلوبیت حالت پرداخت پیش از تحویل، توابع تقاضا به صورت زیر محاسبه می‌شوند:

·         ساختار نظریه بازی مسئله

در این بخش از بازی استکلبرگ استفاده شده است که تولیدکننده رهبر است. ابتدا تولیدکننده در مورد زمان تحویل t تصمیم می‌گیرد. سپس، قیمت عمده‌فروشی و قیمت فروش مستقیم را تعیین می‌کند. نهایتا، خرده‌فروش قیمت خرده‌فروشی خود را تعیین می‌کند. شکل زیر توالی این بازی را نشان می‌دهد:

·         قیمت‌های عمده‌فروشی، آنلاین، خرده‌فروشی، توابع تقاضا و توابع سود در حالت پرداخت در زمان تحویل

در این قسمت، پیکربندی کانال سنتی (غیرمستقیم) به عنوان معیار درنظر گرفته شده است که در آن تولیدکننده و خرده‌فروش بر قیمت‌ها با هم رقابت می‌کنند. قیمت‌های تعادلی تولیدکننده و خرده‌فروش به ترتیب  و  هستند. همچنین، توابع تولیدکننده و خرده‌فروش به ترتیب  و  هستند. بنابراین، به‌طور کلی خواهیم داشت:

که در آن، هزینه‌ نهایی تولیدکننده در کانال خرده‌فروشی   هست. هزینه‌ تحویل هر واحد محصول به مشتری هست، که m بزرگتر از صفر و حساسیت هزینه به زمان تحویل است.

·         قیمت‌های عمده‌فروشی، آنلاین، خرده‌فروشی، توابع تقاضا و توابع سود در حالت پرداخت پیش از تحویل

 

 

نتایج:

 

·         سیاست پرداخت در زمان تحویل هم می‌تواند مانند سیاست پرداخت پیش از تحویل باشد و خرده‌فروش را مجبور به کاهش قیمت کند.

·         تولیدکننده می‌تواند یک کانال آنلاین راه‌انداری کند که مشتری‌ها را به نوع پرارزش که از کانال آنلاین خرده‌فروشی خرید می‌کنند و کم‌ارزش که از کانال مستقیم خرید می‌کنند گروه‌بندی کند.

·         تصمیم‌گیری در مورد زمان و هزینه نهایی کانال غیرمستقیم دو شاخص مهم هستند که استراتژی کانال و توابع هدف شرکت‌ها را تعیین می‌کنند.

·         زمانیکه هزینه نهایی کانال غیرمستقیم متوسط است، پرداخت پیش از تحویل می‌تواند به بهبود پارتو دست یابد.

·         پرداخت در زمان تحویل تنها زمانی برای هر دو تولیدکننده و خرده‌فروش مفید است که کانال غیرمسقیم بسیار ناکارآمد باشد.

·         در عمل، زمانی که هزینه‌های توسعه کانال خرده‌فروشی برای تولیدکننده زیاد است، راه‌اندازی کانال مستقیم با سرویس پرداخت در زمان تحویل می‌تواند اوضاع را بهبود بخشد.

زمانیکه تولیدکننده نرخ کاهش زمانی بیشتری دارد، از طرح پرداخت پیش از تحویل بیشتر سود می‌برد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد