وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان  دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران
وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان  دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران

بررسی مقالات با موضوع زمان تحویل در زنجیره تامین – بررسی مقاله سوم

موضوع: تاثیر برگشت محصولات بر رقابت قیمت و زمان تحویل در خرده‌فروشی آنلاین

چکیده:

این مقاله رقابت قیمت و زمان تحویل تعهد شده بین دو خرده‌فروش اینترنتی را در فضای تجارت الکترونیک مطالعه می‌کند. برگشت محصول که تحت تاثیر تحویل با تاخیر یا زودتر از موعد است بررسی شده است. هدف بررسی وجود تعادل نش در رقابت و یافتن تاثیر برگشت محصول بر راه‌حل تعادلی است. دو وضعیت که حساسیت نرخ برگشت به تحویل با تاخیر یا تحویل زودتر از موعد متقارن (حساسیت نرخ برگشت به زمان تحویل با تاخیر و زمان تحویل زودتر از موعد برابر است) یا نامتقارن (عدم تساوی حساسیت نرخ برگشت به زمان تحویل با تاخیر و زمان تحویل زودتر از موعد) هستند درنظر گرفته شده است. نتایج پیشنهاد می‌هند که (1) شرکت‌ها با نرخ برگشت یا حساسیت نرخ برگشت پایین‌تر، همیشه قیمت‌های بالاتر و زمان‌های تحویل تعهد شده کوتاهتری را اعلام کنند؛ (2) همیشه لزوما افزایش پارامترهای برگشتی رقبای شرکت‌ها برای شرکت‌ها سودآور نمی‌باشد.

کلمات کلیدی: برگشت محصول، قیمت‌گذاری، زمان تحویل تعهد شده

مقدمه:

مسئله برگشت محصول در فروش آنلاین بیشتر از فروش از طریق خرده‌فروشی سنتی پیش می‌آید. برگشت محصول علاوه بر هزینه‌های بسته‌بندی مجدد، انتقال و ... برای شرکت‌ها، هزینه‌های اتلاف منابع برای جامعه را به همراه دارد. بسیاری از این برگشت‌ها، برگشت محصولات بدون عیب از نظر عملکردی یا ظاهری هستند که به برگشت‌های اشتباه معروف هستند. برگشت محصول به عنوان سیاستی برون‌زا در شرایط رقابت شدید استفاده می‌شود. مثلا شرکت‌ها از سیاست‌های برگشت محصول بدون شرط یا بسیار آسان‌گیرانه استفاده می‌کنند. عوامل مهم دیگری مانند زمان تحویل در کانال آنلاین وجود دارد. از آن‌جایی‌که خرده‌فروشان اینترنتی باید بعد از سفارش آنلاین خود صبر کنند، تعداد زیادی از خرده‌فروشان اینترنتی از زمان تحویل تعهد شده به عنوان یک مزیت رقابتی استفاده می‌کنند. زمان تحویل تعهد شده به اندازه قیمت در شرایط رقابتی بازار موثر است. به همین دلیل یکپارچه‌سازی تصمیمات قیمت و زمان تحویل تعهد شده در مقالات بسیاری درنظر گرفته شده است. هدف این مقاله، نشان دادن رقابت واقعی شرکت‌ها بر تصمیمات قیمت و زمان تحویل تعهد شده در تجارت الکترونیک با درنظر گرفتن برگشت محصولات است. فرض شده است که شرکت‌ها یک سیاست برگشت به مشتری‌ها پیشنهاد می‌دهند و با تقاضای حساس به قیمت و زمان تحویل تعهد شده مواجه هستند. تحت این شرایط، می‌توان بر تاثیر برگشت محصول بر هر دو تصمیم قیمت و زمان تحویل تعهد شده (دو تصمیم حیاتی شرکت‌ها) تمرکز کرد. این مقاله سعی بر این دارد که به سوالات زیر پاسخ دهد:

  •  آیا در رقابت تعادل نش وجود دارد؟ اگر جواب مثبت است، این تعادل یکتا هست؟
  • تاثیر برگشت محصول بر راه حل‌های تعادلی چیست؟ به‌ویژه، تاثیر عدم تقارن بر پارامترهای نرخ برگشت و همینطور سایر پارامترها بر تعادل بررسی می‌شود.
  • آیا همیشه برای شرکت‌ها بهتر است که رقبایشان نرخ حساسیت برگشت بالایی داشته باشند؟    

  اکثر مقالات قبلی مرتبط با زمان تحویل تعهد شده، توزیع زمان تحویل را نمایی درنظر گرفته‌اند. در اغلب مطالعات پیشین هزینه‌های تاخیر درنظر گرفته نشده است یا هزینه‌های تاخیر به عنوان هزینه‌های دیرکرد عمومی فرض شده است. نوآوری‌ها و تفاوت‌های این مقاله در زیر آمده است.

نوآوری‌ها:

·         این مقاله بدون درنظر گرفتن فرض خاصی در مورد زمان تحویل و توزیع آن یک مدل عمومی را در مورد زمان تحویل بررسی کرده است. سپس یک حالت خاص توزیع زمان تحویل را در مثال عددی درنظر گرفته است.

·         برگشت محصول به عنوان هزینه زمان تحویل به دلیل اشتباه در زمان تحویل (تحویل با تاخیر یا تحویل زودتر از موعد) درنظر گرفته شده است، که واقعی‌تر و به یافته‌های تجربی نزدیک‌تر است.

·         سیاست برگشت برون‌زا درنظر گرفته شده است و بر تاثیر برگشت محصول بر رقابت قیمت و زمان تحویل تعهد شده در فضای بازار تجارت الکترونیک تمرکز شده است.

·         نرخ برگشت ثابت درنظر گرفته نشده بلکه تحت تاثیر تحویل با تاخیر یا تحویل زودتر از موعد است. به این صورت که تحویل با تاخیر موجب بازگرداندن محصول توسط مشتری می‌شود و تحویل زودتر از موعد موجب می‌شود که مشتری با گذشت رفتار کند و از بازگرداندن محصول صرف‌نظر کند.

 

مدل ارائه شده:

در این مقاله، دو شرکت که بر قیمت و زمان تحویل تعهد شده در زمینه تجارت الکترونیک رقابت می‌کنند درنظر گرفته شده است. هر شرکت با تقاضای حساس به قیمت و زمان تحویل تعهد شده مواجه است. شرکت‌ها محصولات را با قیمت‌های متفاوت و یک سیاست برگشتی بازپرداخت کامل به مشتری‌ها می‌فروشند. یک زمان تحویل تعهد شده کوتاهتر نه تنها می‌تواند سطح فروش، بلکه ریسک تاخیر را که موجب برگشت بیشتر محصولات می‌شود افزایش می‌دهد.

 

مفروضات:

 

·         تابع تقاضای شرکت‌ها وابسته به قیمت خود و رقیب، زمان تحویل تعهد شده خود و رقیب

 

·         تابع برگشت با درنظر گرفتن t به عنوان متغیر تصادفی زمان تحویل واقعی با تابع چگالی احتمال (.)    f

که،  و  به ترتیب زمان تحویل با تاخیر و زمان تحویل زودتر از موعد هستند. این تابع نسبتی از تقاضا است.

 

 ·         نرخ برگشت کل، وابسته به برگشت پایه، زمان تحویل با تاخیر و زمان تحویل زودتر از موعد

·         مسئله بهینه‌سازی تابع سود شرکت‌ها

 


محدودیت اول بیان می‌کند که قیمت و زمان تحویل تعهدشده نامنفی هستند. محدودیت دوم بیان می‌کند که برگشت محصولات هرگز از مقدار تقاضا بیشتر نمی‌شود و هر دو نامنفی هستند.

نتایج:

·         ثابت می‌شود وقتی حساسیت نرخ برگشت به تحویل زودتر از موعد و با تاخیر متقارن است، یک تعادل نش یکتا وجود دارد.

·         وقتی حساسیت نرخ برگشت به تاخیر، بزرگتر از تاثیر تحویل زودتر از موعد بر نرخ برگشت است، نشان داده می‌شود یک تعادل نش یکتا تنها در رقابت بر زمان تحویل تعهد شده وجود دارد و رقابت هم‌زمان قیمت و زمان تحویل تعهد شده از طریق توسعه مثال‌های عددی بررسی می‌شود.

·         شرکت‌ها باید قیمت‌های خود را کاهش دهند و زمان‌های تحویل تعهد شده خود را اگر نرخ برگشت پایه‌ای یا حساسیت مشتریان به زمان تحویل زیاد است، افزایش دهند.

·         زمانیکه تاثیر قیمت شرکت رقیب بر تقاضای شرکت‌ها کم است، شرکت‌ها قیمت را افزایش می‌دهند و یک زمان تحویل تعهد شده کمتری را اعلام می‌کنند.

·         همیشه برای شرکت‌ها سودآور نیست که پارامترهای برگشتی رقبایشان افزایش یابد.

·         بر اساس عدم تقارن پارامترهای برگشتی، نتیجه می‌شود که شرکت‌های با نرخ برگشت پایه‌ای کمتر یا حساسیت کمتر زمان تحویل به نرخ برگشت، همیشه قیمت‌های بالاتر و زمان تحویل تعهد شده کوتاهتری را اعلام می‌کنند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد