وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان  دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران
وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان  دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران

بررسی مقالات حوزه پایداری زنجیره تامین با درنظر گرفتن مکانیزم مدت اعتبار- بررسی مقاله چهارم

عنوان

تحلیل استراتژی کم‌کربن برای اعضای زنجیره تامین با استفاده از رویکرد نظریه بازی تکاملی

چکیده:

این مقاله بر رفتار تکاملی کاهش کربن شرکت‌های زنجیره تامین و مسائل راهبردی مرتبط با سیاست‌های کاهش کربن دولت و تقاضایی که براساس کاهش کربن شکل می‌گیرد تمرکز دارد. یک زنجیره تامین دو سطحی شامل یک خرده‌فروش و یک تولید‌کننده درنظر گرفته شده‌ است. پس از اینکه استراتژی‌های کاهش کربن اعضا با استفاده از رویکرد بازی‌ تکاملی تحلیل شد برای حلِ 4 ترکیب از استراتژی کاهش کربن تولیدکننده و خرده‌فروش از بازی استکلبرگ استفاده شده است. استراتژی پایدار تکاملی (ESS) نشان داده است که 1) در مرحله توسعه فناوری کاهش کربن فقط یک بازیکن (خرده‌فروش یا تولیدکننده) باید رفتار کاهش کربن را به کار گیرد. 2) در مرحله‌ بعدیِ کاهش کربن، فقط خرده‌فروش باید رفتار کاهش کربن را در پیش گیرد. در نهایت اثرِ تغییرات از سیاست‌های کاهش کربن دولت، حساسیت‌های مشتری و نرخ‌های بهره/ کمک‌هزینه تامین مالی کربن خرده‌فروش بر ESS تحلیل شده است. نتایج عبارت­اند از: 1) دولت از طریق کنترل قیمت­ کربن به ‌جای اعمال سقف کربن، قادر به تشویق شرکت‌ها برای کاهش انتشارات کربن است؛ 2) افزایش حساسیت‌های مشتریان، انتشار بلند مدت کربن را در سطح عملیاتی کاهش خواهد داد؛ و 3) خرده‌فروشان می­‌توانند سیستم زنجیره تامین تکاملی را از طریق کاهش نرخ بهره مالی کربن پایدار سازند. 

 کلمات کلیدی: زنجیره تامین کم‌کربن، نظریه بازی تکاملی، قانون تجارت کربن، ترجیحات کاهش کربن مشتری

مقدمه:

مکانیسم تجارت کربن رایج‌ترین سیاست کاهش کربن است که تحت آن دولت سقف انتشاری برای شرکت‌هایی که کربن انتشار می­دهند تعیین می‌کند و اجازه می‌دهد که شرکت‌ها مازاد مجوزهای انتشار کربن را در بازار تجارت کربن خرید و فروش کنند. رشد تمایل مصرف‌کنندگان به محصولات کم‌کربن، به‌نوعی برای شرکت‌ها فرصت جدیدی ایجاد می‌کند. در راستای نیاز برای پیاده‌سازی سیاست‌های کاهش کربنِ دولت و پاسخ به تغییرات تقاضای مصرف‌کنندگان شرکت‌ها به دنبال توسعه محصولات کم‌کربن هستند. خرده‌فروشان نیز، توجه بیشتری به بسته‌بندی دوست‌دارِ محیط زیست و کیف‌های خرید غیر یکبار مصرف دارند. در مقایسه با خرده‌فروشان سنتی استراتژی‌های بازاریابی خرده‌فروشان کم‌کربن معطوف به توسعه پایدار و حفاظت از محیط‌ زیست است. اگرچه این استراتژی‌ها اقتصادی نیستند، خرده‌فروشان کم‌کربن محصولات مصرفی کم‌کربن را توسعه می‌دهند تا به دغدغه مشتریان در تغییرات زیست محیطی پاسخ دهند. در این مسیر خرده‌فروشان و شرکت‌های بالادستی با چالش‌های زیادی روبرو هستند. مهمترین چالش محدودیت‌ سرمایه و بودجه است که باعث می‌شود شرکت‌ها بدون به‌ روز رساندن فناوری‌های تولید محصولاتشان عمل کنند. بنابراین تامین مالی کربن از خرده‌فروشان بزرگ‌تر راه بهتری برای تولید محصولات کم‌کربن برای تولیدکنندگان با سرمایه محدود است. خرده‌فروشان و تولید‌کنندگان می‌توانند در راستای برآورده‌سازی سیاست‌های کاهش کربن دولت و تقاضای بازار کاهش کربن و در نتیجه پایداری زنجیره تامین همکاری کنند. شرکت‌ها همچنین می‌توانند از سود فعالیت‌های کاهش کربن از طریق شرکای دیگر زنجیره‌تامین بدون اینکه هزینه‌های مربوطه را متحمل شوند، بهره‌مند شوند. در نتیجه بازی‌ تکاملیِ رفتار کاهش کربن برای شرکت‌های زنجیره تامین، به حوزه تحقیقاتی محبوبی برای تعیین روش‌های باثبات جهت توسعه پایدارِ ظهور خرده‌‌فروشان کم‌کربن تبدیل شده است.

مرور ادبیات و شکاف تحقیقاتی

در این بخش تمرکز ادبیات در 4 حوزه تحقیقاتی بررسی شده است: 1) مدیریت زنجیره تامین تحت سیاست کاهش کربن دولت، 2) مدیریت زنجیره تامین در بازارهای کاهش کربن، 3) تامین مالی زنجیره تامین و مسائل کاهش کربن و 4) به‌کارگیری بازی تکاملی برای زنجیره‌های تامین کم‌کربن. در بخش اول، مطالعات بررسی شده نشان داده‌اند که سیاست‌های کاهش کربن دولت اثر مثبتی بر تولید و عملیات شرکت‌ها دارد. از این‌رو، این مقاله اثرات سیاست‌های کاهش کربن را درنظر گرفته است و اثر این سیاست‌ها را بر شرکت‌های زنجیره تامین با استفاده از نظریه بازی تکاملی به‌منظور ارائه توصیه‌های راهبردی مورد بررسی قرار داده است. مقالات بررسی شده در حوزه دوم، اثر حساسیت‌های کاهش کربن مشتریان را بر تصمیمات زنجیره تامین بررسی کرده‌اند. مطالعه ترجیحات کاهش کربن مشتری نشان داد که حساسیت‌های مشتریان رفتار کاهش کربن شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد. بنابراین، این مقاله همزمان اثر بلند مدتِ ‌ترجیحات کاهش کربن مشتریان و پیاده‌سازی تصمیمات دولت را بر زنجیره تامین مورد بررسی قرار داده است. در بخش سوم، با وجود اینکه مطالعات بسیاری سود تامین مالی کربن در اقتصاد را بررسی کرده‌اند اما تعداد کمی کاربرد آن را در زنجیره تامین مورد بررسی قرار داده‌اند و اندکی از آنها فاکتور‌های دیگر را ترکیب کرده‌اند. بنابراین این مقاله اثر تامین مالی کربن را بر رفتار کم‌کربن شرکت‌ها بررسی کرده است و فضای کم‌کربن خارجی را با توسعه استراتژی کم‌کربن بلندمدت شرکت یکپارچه کرده است.

نظریه بازی‌ تکاملی، نظریه‌ بازی‌ را با تحلیل فرایند تکاملی پویا ترکیب کرده است و ظرفیت زیاد برای مدلسازی مسائل اقتصادی دارد. نظریه بازی تکاملی دو بازیکن محدود و منطقی را درنظر می‌گیرد که بر اساس روش آزمایش و خطا (Trial-and-error)، که در راستای اصول تکامل زیستی است، به دنبال دستیابی به نقطه تعادل بازی هستند. در بازی تکاملی، استراتژی‌های هر دو بازیکن نهایتا به ESS همگرا خواهد شد. هنگام انتخاب استراتژی‌ها در بازی تکراری، شرکت‌ها باید شرایط کنونی و اثر استراتژی کنونی را بر شرایط آتی درنظر بگیرند. نوآوری‌های اصلی این مقاله عبارت‌اند از:

1)       بر مبنای شرایط واقعی این مطالعه ۴ راهبرد مختلف را برای رفتار کاهش کربن شرکت‌های زنجیره تامین توسعه داده است: رفتار بدون کاهش کربن، رفتار کاهش کربن یک‌جانبه (از طرف دو عضو) و رفتار کاهش کربن همکارانه.

2)       این مطالعه رفتار کاهش کربن شرکت‌ها را با استفاده از نظریه بازی‌ تکاملی برای دستیابی به استراتژی پایدار تکاملی تحلیل کرده است.

3)      استراتژی پایدار تکاملی (ESS) در بلند مدت را برای کاهش کربن مشخص نموده است. برای دستیابی انطباق بهتر شرکت‌ها با تغییرات محیطی درونی و خارجی، این مطالعه اثر این تغییرات را بر فضای خارجی کاهش کربن زنجیره تامین (سیاست دولت و ترجیحات مصرف‌کنندگان) و عوامل داخلی (نرخ بهره تامین مالی کربن) را بر ESS تحلیل کرده‌ است.

تعریف مسئله

یک زنجیره تامین دو سطحی شامل یک خرده‌فروش و یک تولیدکننده بالادستی منتشر کننده کربن درنظر گرفته شده است. عملکرد خرده‌فروش و محصولات تولیدکننده هر دو تحت تاثیر فضای بازار کاهش کربن‌اند و تولیدکننده موظف به اجرای قوانین کاهش کربن دولت است. خرده‌فروش می‌تواند انتخاب کند که محصولات کم‌کربن سفارش دهد و بفروشد. در این صورت هزینه این سفارشی‌سازی را باید به تولیدکننده پرداخت کند. تولیدکننده نیز می‌تواند انتخاب کند که در تولید کم‌‌کربن سرمایه‌گذاری کند. در این مقاله فرض شده است که تولیدکننده محدودیت سرمایه و نیاز به تامین مالی کربن از خرده‌فروش برای ارائه محصول کم‌کربن دارد. استراتژی کاهش کربن برای خرده‌فروش سفارشی‌سازی یا عدم سفارشی‌سازی، و برای تولیدکننده، سرمایه‌گذاری یا عدم سرمایه گذاری است.

مفروضات

  1. سرمایه‌گذاری یا سفارشی‌سازی کم‌کربن، سطح کاهش کربن محصولات را بالا می‌برد. در این تحقیق، سطح کاهش کربن، تلاش زیست‌محیطی شرکت‌ها در محصولاتشان برای مصرف‌کنندگان را نشان می‌دهد. هزینه سفارشی‌سازی یا سرمایه‌گذاری به شکل زیر درنظر گرفته شده است و به این معنی است که سطح بالاتر کاهش کربن سرمایه‌گذاری بیشتری نیاز دارد.

2)      قیمت محصول، p، به طور مشترک توسط خرده‌فروش و تولیدکننده تعیین می‌شود. مشتریان در بازار کاهش کربن محصولات کم‌کربن را ترجیح می‌دهند. تقاضا نیز تابعی خطی از قیمت محصول و سطح کاهش کربن درنظر گرفته شده است.

3)      دولت سیاست تجارت کربن را تصویب کرده است و سقف کربن G را برای تولیدکننده درنظر گرفته است. مازاد مجوزهای کربن می‌توانند در بازار تجارت کربن خرید و فروش شوند.

4)      خرده‌فروش رهبر این بازی استکلبرگ با سرمایه کافی فرض شده است. تولیدکننده، بعنوان پیرو با محدودیت سرمایه مواجه است و فقط سرمایه در گردش کافی برای تولید روزانه دارد. اگر تولیدکننده انتخاب کند که در تولید کم‌کربن سرمایه گذاری کند، تامین مالی کربن از خرده‌فروش را نیاز خواهد داشت. هر دو عضو نسبت به ریسک خنثی هستند.

شکل زیر استراتژی‌های مختلف اعضا را در زنجیره تامین مورد بررسی نشان می‌دهد.

ترکیب استراتژی‌ کاهش کربن (low-carbon strategy combination)

این بخش استراتژی‌های محصول کم‌کربن را بین خرده‌فروش و تولیدکننده ترکیب می‌کند. چهار ترکیب ممکن عبارتند از: 1) خرده‌فروش استراتژی سفارشی‌سازی را اتخاذ نکند، تولیدکننده استراتژی سرمایه‌گذاری را اتخاذ نکند (استراتژی N) ؛ 2) خرده‌فروش استراتژی سفارشی‌سازی را اتخاذ کند و تولید‌کننده استراتژی سرمایه‌گذاری را اتخاذ نکند (استراتژی R)؛ 3) خرده‌فروش استراتژی سفارشی‌سازی را اتخاذ نکند و تولیدکننده استراتژی سرمایه‌گذاری را اتخاذ کند (استراتژی M)؛ و 4) خرده‌فروش استراتژی سفارشی‌سازی اتخاذ کند و تولیدکننده استراتژی سرمایه‌گذاری اتخاذ کند (استراتژیB).

در استراتژی ترکیبی (N) هنگامی که خرده‌فروش و تولیدکننده هیچ فعالیت کاهش کربنی انجام ندهند، مدل بازی استکلبرگ با رهبری خرده‌فروش ایجاد می‌شود که در آن خرده‌فروش به دنبال حداکثرسازی سود خود ابتدا متغیر تصمیم خود، m (اختلاف قیمت کالا و قیمت عمده‌فروشی یا حاشیه سود) را تعیین می‌کند و سپس، تولیدکننده در راستای حداکثرسازی سود خود قیمت عمده‌فروشی را تعیین می‌کند. در این حالت تابع سود خرده‌‌فروش برابر خواهد بود با  mD که D تقاضای بازار است. تابع سود تولیدکننده نیز برابر است با: 

در این ترکیب استراتژی، سطح کاهش کربن صفر است. مقادیر بهینه نیز با مشتق‌گیری از توابع سود با استفاده از استقرای معکوس و پس از اثبات تقعر توابع سود به‌دست می‌آیند.

در استراتژی ترکیبی (R)، خرده‌فروش محصولات کم‌کربن سفارش می‌دهد و هزینه این سفارشی‌سازی را به تولیدکننده پرداخت می‌کند. در واقع خرده‌فروش همه هزینه‌های کاهش کربن را تقبل می‎کند. خرده‌فروش به‌دنبال حداکثرسازی سودش ابتدا حاشیه سود خود، m را تعیین کرده و سپس براساس تصمیم او تولیدکننده سودش را با تعیین قیمت عمده‌فروشی حداکثر می‌نماید. در این حالت تابع سود خرده‌فروش و تولیدکننده برابر خواهند بود با:

مقادیر بهینه تصمیمات در این ترکیب استراتژی نیز با مشتق‌گیری از توابع سود و با استفاده از استقرای معکوس و پس از اثبات تقعر توابع سود به‌دست می‌آیند.

در استراتژی ترکیبی M، تولیدکننده همه هزینه محصول کم‌کربن را تقبل می‌کند. با این‌حال، به‌علت محدودیت سرمایه‌ که دارد، به تامین مالی کربن از خرده‌فروش نیاز دارد. خرده‌فروش مستقیما در تصمیم‌گیری بدون توجه به سطح سرمایه‌گذاری کاهش کربن تولیدکننده وارد نمی‌شود. به‌منظور برآورده‌سازی تقاضای مشتری برای محصولات کم‌کربن، خرده‌فروش تولیدکننده را تشویق به تولید محصول کم‌کربن می‌کند و تامین مالی‌ کربن را با نرخ بهره (r) پایین به تولیدکننده ارائه می‌کند. در اینجا خرده‌فروش هنوز رهبر محسوب می‌شود. تولیدکننده قیمت عمده‌فروشی و سطح کاهش کربن را براساس حاشیه سود خرده‌فروش مشخص می‌کند. توابع سود اعضا در این حالت به‌شکل زیر خواهند بود:

در استراتژی ترکیبی (Bخرده‌فروش به تولیدکننده برای تامین مالی کربن با نرخ مشخصی φ کمک هزینه ارائه می‌کند. در واقع، خرده‌فروش و تولیدکننده هزینه‌های کاهش کربن را باهم به اشتراک می‌گذارند. اگر φ r< خرده‌فروش در سرمایه‌گذاری محصول کم‌کربن مشارکت خواهد کرد. توابع سود اعضا در این حالت برابر خواهد بود با:

اعضا فعالیت مشترک را تحت استراتژی ترکیبی انجام می‌دهند، اگر نرخ کمک هزینه خرده‌فروش شروط زیر را نقض نکند.

 

تحلیل تکاملی استراتژی کاهش کربن

تحت پیشامدهای نرمال، شرکت کنندگان در بازی، منطق محدود و کوته‌نگرانه‌ دارند زیرا اطلاعات کافی یا توانایی تصمیم‌گیری بهینه را ندارند. در نتیجه استراتژی بهینه بازیکنان تصمیمی نیست که در زمان مشخصی می‌گیرند، بلکه نتیجه یادگیری پیوسته و پویاست. این تحقیق نظریه بازی تکاملی را برای تحلیل استراتژی پایدار تکاملی کاهش کربن خرده‌فروش و تولیدکننده به کار برده است. روند تکاملی به این صورت است که خرده‌فروش و تولیدکننده قادر به تصمیمات کاهش کربن به طور مستقل هستند و بازی‌های تکرار شونده‌ برای همکاری بلند مدت پیوسته دارند. فرض شده است احتمال این که خرده‌فروش استراتژی سفارشی‌سازی اتخاذ کند یا اتخاذ نکند xو 1-x است. احتمال اینکه تولیدکننده استراتژی سرمایه‌گذاری اتخاذ کند یا اتخاذ نکند y و 1-y است. برازش استراتژی از طریق سود تعریف می‌شود. ماتریس توابع سود به شکل زیر است:

برای خرده‌فروش تابع برازش تحت سفارشی‌سازی برابر است با:

و تحت عدم سفارشی‌سازی برابر خواهد بود با:

متوسط تابع برازش برابر خواهد بود با:

برای تولیدکننده نیز توابع به‌شکل مشابه تعریف می‌گردد. نرخ رشد مقدار استراتژی سفارشی‌سازی برای خرده‌فروش برابر است با 1/x(dx/dt) که برابر است با تابع برازش خرده‌فروش تحت سفارشی‌سازی منهای متوسط تابع برازش. t بیانگر زمان است. درصد اتخاذ استراتژی برای خرده‌فروش و تولیدکننده به شکل زیر بدست می‌آید:

در نهایت 5 نقطه تعادل بهینه موضعی به دست آمده است که می‌توانند بعنوان ESS تعبیر شود. مسیر تکاملی مربوطه برای 3 استراتژی اول و استراتژی چهارم در شکل زیر نشان داده شده است. از موارد کلیدی که استراتژی 1 تا 3 و استراتژی 4 را متمایز می‌کند ضریب سرمایه‌گذاری کاهش کربن است. وقتی زیاد یا متوسط باشد، استراتژی 1تا 3 اتفاق می‌افتد وقتی کم باشد استراتژی 4. مقادیر بزرگ آن هزینه توسعه فناوری کاهش کربن بیشتری را نشان می‌دهد.

بنابراین استراتژی 1 تا 3 می‌توانند به‌عنوان شرایطی تفسیر گردند که در آن فناوری کاهش کربن توسعه می‌یابد و استراتژی 4 به‌عنوان شرایطی که فناوری توسعه نمی‌یابد. در شکل بالا خطی که نقاط A-E-D را بهم متصل نموده فضای تکاملی را به دو ناحیه تقسیم کرده است: یکی ناحیه همگرا به نقطه (1,0)- سفارشی‌سازی و عدم سرمایه‌گذاری- و دیگری ناحیه همگرا به (0,1)- عدم سفارشی‌سازی و سرمایه‌گذاری. در نتیجه هنگامی که فناوری کاهش کربن هنوز در حال توسعه است بازی بین خرده‌فروش و تولیدکننده در دو مسیر تکامل می‌یابد: خرده‌فروش استراتژی سفارشی‌سازی را اتخاذ می‌کند و تولیدکننده سرمایه گذاری می‌کند، یا خرده‌فروش سفارشی‌سازی انجام نمی‌دهد و تولیدکننده سرمایه‌گذاری انجام می‌دهد در واقع فقط یک شرکت هزینه‌های کاهش کربن را متحمل می‌شود.

تحت شرایط استراتژی 4، تنها نقطه پایدار تکاملی وقتی است که خرده‌فروش محصولات کم‌کربن سفارش‌ می‌دهد. در نتیجه هنگامی که فناوری کاهش کربن توسعه یافته است بازی بین خرده‌فروش و تولیدکننده فقط در یک مسیر گسترش می‌یابد: خرده‌فروش استراتژی سفارشی‌سازی را اتخاذ می‌کند و تولیدکننده هیچ فعالیتی نخواهد داشت. بنابراین به عنوان رهبر بازی فقط خرده‌فروش فعالیت کاهش کربن انجام می‌دهد و این تنها نقطه پایدار تکاملی تحت این شرایط است. مرحله فناوری کاهش کربن ممکن است برای مدت طولانی در وضعیت درحال توسعه بماند. قوانین کاهش کربن دولت بر عملکرد شرکت‌ها اثرگذار است و بازار کاهش کربن نیز به عنوان عامل محرکی برای توسعه فناوری کاهش کربن شرکت‌ها عمل می‌کند. از سویی قوانین کاهش کربن دولت آگاهی مشتریان را افزایش می‌دهد و عامل محرک دوگانه بازار-دولت به وجود می‌آید.

روند تکاملی و وضعیت پایدار نهایی موارد 1 تا 3 متاثر از مرحله اولیه بازی و موقعیت نقطه زینی است. وقتی نقطه زینی در ناحیه ABDE باشد، سیستم به (1,0) همگراست. موقعیت نقطه زینی نیز به احتمال وضعیت اولیه بازی وابسته است که در ABDE باشد یا در ACDE. بنابراین مساحت ناحیه ABDE با احتمالی که سیستم به (1,0) همگرا شود برابر است. در حالتی‌که استراتژی تکاملی پایدار باشد، مقدار مورد انتظار انتشار کربن برابر خواهد بود با:

به‌منظور نمایش اثر بازار کاهش کربن و سیاست‌های کاهش کربن دولت بر ESS و روند تعادل بلند مدت زنجیره تامین هنگامی‌که فناوری تولید کربن در حال توسعه است، تحلیل حساسیت صورت گرفته است که نتایج آن به شرح زیر است:

1)      دولت می‌تواند به‌طور موثری انتشار کربن اعضای زنجیره تامین را از طریق افزایش قیمت مجوز انتشار کربن کاهش دهد که احتمال سفارشی‌سازی خرده‌فروش برای کاهش کربن را کاهش و احتمال سرمایه‌گذاری تولیدکننده را افزایش می‌دهد.

2)      قوانین دولت برای سقف انتشار کربن شرکت‌ها، اعضای زنجیره تامین را برای کاهش انتشار کربن، تقویت نمی‌کنند و اثر معناداری بر رفتار کاهش کربن اعضای زنجیره تامین ندارند.

3)      هر چه حساسیت مشتریان به محصولات کم‌کربن افزایش می‌یابد شرکت‌ها به کاهش انتشار کربن متمایل‌تر می‌شوند.

4)      افزایش حساسیت مصرف‌کنندگان به قیمت، شرکت‌ها را برای کاهش کربن ترغیب می‌کند.

5)      نرخ مناسب کمک‌هزینه تامین مالی کربن ‌می‌تواند انتشار کربن مورد انتظار زنجیره تامین را کمینه کند. در این حالت احتمال اینکه خرده‌فروش سفارشی‌سازی را اتخاذ کند بیشترین و احتمال اینکه تولیدکننده سرمایه‌گذاری در محصول کم‌کربن صورت دهد کمترین است. اگر خرده‌فروش سفارشی‌سازی انجام دهد، کاهش زیادی در انتشار کربن زنجیره تامین بوجود می‌آید.

6)      هنگامی که شرایط خارجی (قوانین دولت یا آگاهی مشتریان) تغییر نکند، تامین مالی کربن با نرخ بهره پایین اثر معناداری بر انتشار کربن زنجیره تامین یا نقطه پایدار تکاملی ندارد. اگر نرخ بهره بالا باشد و خرده‌فروش سفارشی‌سازی انجام دهد کاهش زیادی در انتشار کربن زنجیره تامین به وجود خواهد آمد.

بینش‌های مدیریتی

1)      در بلند مدت پاداش دولت‌ها به شرکت‌های کم مصرف به طور معناداری متاثر از سقف انتشار کربن نیست. مقدار نهایی ESS شرکت در کاهش کربن تحت تاثیر قیمت مجوز کربن است. بنابراین دولت‌ها می‌توانند قیمت کربن را برای تشویق شرکت‌ها به کاهش انتشار کربن افزایش دهند. با این حال قیمت‌های شدیداً بالای کربن می‌تواند منجر به آشفتگی عملیاتی در شرکت‌های با انتشار کربن بالا شود. بنابراین دولت‌ها می‌توانند برای کنترل و نظارت انتشار کربن شرکت‌ها به‌تدریج قیمت‌ها را تنظیم کنند.

2)      در مرحله توسعه فناوری کاهش کربن و در مرحله بعد از آن، خرده‌فروشانی که سفارشی‌سازی انجام می‌دهند توسعه بازار کاهش کربن را تقویت کرده و سود را افزایش می‌دهند. خرده‌فروشان قدرتمند متعهد هستند که سفارشی‌سازی انجام دهند و صنعت کاهش کربن مربوطه را در راستای توسعه پایدار رهبری کنند.

3)      اگرچه دولت‌ها محدودیت‌های کربن را به خرده‌فروشان تحمیل نمی‌کنند، خرده‌فروشان باید از نگاه توسعه پایدار زنجیره تامین و ترجیحات مصرف کنندگان، به مشتریان محصولات کم‌کربن ارائه کنند. در فضای بازار کاهش کربن، خرده‌فروشان باید از طریق بازاریابی کاهش‌ کربن به ترجیحات مشتریان حساس باشند و باید با تولیدکنندگان برای ارائه محصولات کم‌کربن برای افزایش سهم بازار همکاری کنند. با درنظرگیری هزینه‌های سفارشی‌سازی، خرده‌فروشان باید از حساسیت مشتریان به قیمت آگاه باشند چرا که هزینه‌ها در نهایت در افزایش قیمت برای محصول کم‌کربن نمود می‌یابند.

4)      نرخ‌های پایین بهره بطور کلی روابط پایدار ایجاد می‌کند و اشتیاق تولیدکننده را برای سرمایه‌گذاری افزایش می‌دهد. در نرخ پایین تامین مالی کربن، تولیدکننده فشار کمتری برای تامین‌مالی محصول کم‌کربن خواهد داشت. از سوی دیگر نرخ‌های پایین بهره درآمد سرمایه‌گذاری خرده‌‌فروش را کاهش می‌دهد که اثر کمی بر عملکرد خرده‌فروش خواهد داشت. بنابراین برای خرده‌فروش و تولید‌کننده نرخ  پایین بهره اثر اندکی بر استراتژی‌های کاهش کربن و عملیات خواهد داشت و نیز اثر معناداری بر کاهش کربن زنجیره تامین یا ESS نخواهد داشت. اگرچه خرده‌فروشان در انتشار کربن تولید درگیر نیستند باید توسعه پایدار کم‌کربن را از طریق موقعیتشان در زنجیره فروش توسعه دهند. آنها باید رسانه‌های مختلف و شیوه‌های متنوع را برای مصرف کم‌کربن، تحریک تقاضای محصولات کم‌کربن و رفتارهای خرید به‌کار گیرند. چون محصولات کم‌کربن هزینه بیشتری دارند، خرده‌فروشان باید سطح مصرف را در هنگام قیمت‌گذاری درنظر بگیرند.

5)      تولیدکنندگان نیز باید قیمت کربن و رفتارهای تغییر در بازار تجارت کربن را تحلیل کنند. همچنین تغییرات مربوطه را در سرمایه‌گذاریشان برای کاهش کربن در راستای بیشینه‌سازی سود خود انجام دهند. از آنجا که خرده‌فروشان پایین‌دست معمولاً به مقدار بیشتری از اطلاعات مشتریان دسترسی دارند تولیدکنندگان باید همکاری‌شان را با خرده‌فروشان برای آگاهی از حساسیت‌های قیمت و کاهش کربن مصرف‌کنندگان مستحکم نمایند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد