وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان  دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران
وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان  دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران

بررسی تاثیر تبلیغات در تقاضای تصادفی

قرار داد  تاخیر در پرداخت برای هماهنگ سازی بازبینی دوره ای در یک زنجیره تامین دوسطحی با درنظر گرفتن تقاضای تصادفی وابسته به تبلیغات

چکیده:

تبلیغات خرده فروشان تاثیر بسزایی بر تقاضا و درنتیجه افزایش سود کل زنجیره تامین دارد. در این مقاله، هماهنگی یک زنجیره تامین دوسطحی برای اتخاذ تصمیمات بازپرسازی و تبلیغات انجام شده توسط خرده فروشان تحت ساختارهای غیر متمرکز و متمرکز بررسی شده است. سپس یک قرارداد تاخیر در پرداخت با نرخ سرمایه گذاری متفاوت برای ترغیب خرده فروشان پیشنهاد داده ایم. نتایج بدست آمده از عملکرد این مدل هماهنگ نشان می دهد که طرح هماهنگی ارائه شده به طور قابل توجهی باعث افزایش سود کل زنجیره تامین و اعضای آن در مقایسه با ساختار غیر متمرکز می شود.

مقدمه:

در دنیای امروز تبلیغات نقش مهمی در تقاضای بازار یک کالا ایفا می کند.  برای مثال رستوران های بسیاری مانند مک دونالد هستند که با استفاده از کوپن های تخفیفی سعی در جذب مشتری دارند، یا شرکت RPN که علاوه بر فروش وسایل پزشکی در بازاریابی هم فعالیت می کند. در این مقاله یک زنجیره تامین دو سطحی شامل یک تامین کننده و یک خرده فروش فرض گردیده است. زنجیره تامین در سه ساختار غیر متمرکز، متمرکز، و هماهنگ مدل گردیده است. که در نهایت یک ساختارهماهنگ مبتنی بر قرارداد تاخیر در پرداخت با نرخ سود متفاوت برای ترغیب خرده فروش برای شرکت در این ساختار هماهنگ پیشنهاد گردیده است.

نوآوری:

·         درنظر گرفتن تاثیر تبلیغات بر روی تقاضای تصادفی و همزمانی آن با تصمیمات بازپرسازی و بازنگری دوره ای موجودی با هدف حداکثر کردن سود کل زنجیره تامین

ساختار غیر متمرکز:

در این ساختار هر یک از اعضای زنجیره تامین به طور مستقل تصمیم می گیرند.

گر در نظر بگیریمR  مقدار کافی موجودی و برابر با:

کمبود تقاضا مورد انتظار در انتهای دوره برابر است با:

و  متغیر تصمیم گیری تلاش تبلیغات خرده فروش است. و سطح موجودی هر T واحد مرور می شود.
لذا تابع سود خرده فروش قابل تبدیل است به:

که در آن عبارت اول درآمد خرده فروش، عبارت دوم و سوم به ترتیب میزان انتظار سالیانه سفارش و هزینه های نگهداری سالیانه، عبارت چهارم هزینه کمبود موجودی, وعبارت پنجم هزینه تبلیغات است.

مقدار بهینه سود تامین کننده در ساختار غیر متمرکز برابر است با:

ساختار متمرکز:

سود زنجیره در این ساختار برابر است با:

ساختار هماهنگ:

تابع سود خرده فروش در این ساختار برابر است با:

تابع سود تامین کننده در این ساختار برابر است با:

نتایج و بینش های مدیریتی:

·         افزایش تاثیر تبلیغات خرده فروش باعث افزایش تقاضا گردیده، و سود خرده فروش و تامین کننده را در ساختار هماهنگ نسبت به ساختار غیرمتمرکز و متمرکز افزایش می دهد.

·         در شرایط عدم اطمینان سود ساختار هماهنگ نسبت به ساختار غیر متمرکز برای کل زنجیره تامین و اعضای آن بیشتر است.

·         با افزایش هزینه های نگهداری، سود تامین کننده در ساختار هماهنگ نسبت به ساختار غیر متمرکز  کاهش کمتریپیدا می کند، و این یعنی ساختار هماهنگ عملکرد بهتری در این شرایط دارد.

·         در صورتی که نرخ بازگشت سرمایه برای اعضای زنجیره تامین در ساختار متمرکز و ساختار هماهنگ برابر باشد سود این دو ساختار نیز با یکدیگر برابر است.

·         اگر نرخ بازگشت سرمایه برای خرده فروش بیشتر باشد، سود کل زنجیره تامین در ساختار هماهنگ نسبت به ساختار متمرکز افزایش خواهد داشت.

اگر نرخ بازگشت سرمایه تامین کننده خیلی بیشتر از خرده فروش باشد زنجیره تامین هماهنگ نخواهد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد