وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان  دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران
وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان  دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران

مساله قیمت گذاری و موجودی با تقاضای احتمالی وابسته به قیمت (مقاله دهم)

چکیده

بازار امروز بسیار پویا و رقابتی است. بسیاری از محصولات، مانند پوشاک، فناوری، مد و محصولات مربوط به کریسمس، عمر کوتاهی دارند و منسوخ می‌شوند. مثال دیگر اقلام مواد غذایی است. برخی از آن‌ها فاسد می‌شوند یا تاریخ انقضا دارند. این محصولات برای مشتریان جذابیت کمتری پیدا می‌کنند زیرا با گذشت زمان تازگی آن‌ها کمتر می‌شود. بسیاری از شرکت‌ها تصمیمات مربوط به قیمت‌گذاری و موجودی را برای به حداقل رساندن ضرر و زیان و بهبود سودآوری به دلیل منسوخ شدن یا فسادپذیری مهم می‌دانند. آن‌ها همچنین سعی می‌کنند استفاده از ظرفیت کامیون را به حداکثر برسانند و هزینه حمل و نقل را کاهش دهند تا صرفه‌جویی بیشتری انجام دهند.  به همین دلیل، تامین‌کنندگان اغلب تخفیفات مقداری برای همه واحدها را برای خریداران ارائه می‌دهند. این مطالعه با بررسی موضوع قیمت‌گذاری و تصمیم‌گیری موجودی به‌طور همزمان با ظرفیت و هزینه حمل و نقل به این مسائل می‌پردازد. این مساله یک مدل تک دوره‌ای را در نظر می‌گیرد که در آن خریدار یک کالا را از یک تامین‌کننده خریداری می‌کند که تخفیف مقداری برای همه واحدها می‌دهد. تقاضای محصول تصادفی و وابسته به قیمت است. دو مدل ریاضی جدید توسعه داده شد. نتایج نشان می‌دهد که ارائه تخفیف، سود را برای تامین‌کننده و خریدار افزایش می‌دهد و استفاده بهتر از ظرفیت کامیون‌ها هزینه‌های حمل و نقل را کاهش میدهد. مدل‌ها همچنین با ارائه محصول با قیمت رقابتی به نفع مشتری نهایی هستند.  

 برای مشاهده مقاله به‌صورت کامل روی این لینک کلیک کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد