وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان  دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران
وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان  دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران

بررسی مقالات با موضوع زمان تحویل در زنجیره تأمین – بررسی مقاله چهارم

عنوان: مدیریت یک زنجیره تأمین دوکاناله تحت تقاضای تصادفی وابسته به قیمت و زمان تحویل

چکیده:

در سال‌های اخیر، تولیدکننده‌های بسیاری کانال خرده‌فروشی سنتی و کانال آنلاین مستقیم را برای جذب مشتری بیشتر ترکیب کرده‌اند. این مقاله، چنین زنجیره تأمین دوکاناله‌ای را تحت تقاضای مشتری تصادفی وابسته به قیمت و زمان تحویل بررسی کرده است. در این مقاله، پنج متغیر تصمیم، قیمت و مقدار سفارش برای هر دو کانال خرده‌فروشی و آنلاین و زمان تحویل برای کانال آنلاین در نظر گرفته‌شده است. به دلیل عدم قطعیت‌های کانال‌های آنلاین و خرده‌فروشی، مدیریت موجودی برای کنترل کمبود یا مازاد موجودی لازم است چراکه بر مقدار سفارش بهینه، قیمت و زمان تحویل تأثیر دارد. در این مقاله، ساختار‌های متمرکز و غیرمتمرکز هم برای توابع با توزیع نامشخص (با رویکرد بدون تابع توزیع) و هم برای توابع با توزیع شناخته‌شده بررسی‌شده است. از طرفی، تأثیر زمان تحویل و ترجیح مشتریان به کانال‌های فروش بر عملکرد بهینه بررسی‌شده است. برای هماهنگی کانال از قرارداد ترکیبی تخفیف مقداری تمام واحدی و هزینه فرانشیز استفاده‌شده است. به‌علاوه، از مدل چانه‌زنی نش برای توزیع سود اضافی استفاده‌شده است.

 

کلمات کلیدی: مدیریت زنجیره تأمین، هماهنگی زنجیره تأمین، زنجیره تأمین دوکاناله، تقاضای وابسته به قیمت، تقاضای وابسته به زمان تحویل، تقاضای تصادفی، رویکرد بدون تابع توزیع

مقدمه:

دلیل اصلی راه‌اندازی کانال آنلاین جذب طیف گسترده‌تری از مشتریان است. تعدادی از مشتریان خرید آنلاین و تعدادی خرید از خرده‌فروشی‌های سنتی را ترجیح می‌دهند که این رفتار مشتری ترجیح کانال مشتری یا شاخص سازگاری نامیده می‌شود.

قیمت و زمان تحویل دو عامل مهم برای مشتریان در هنگام خرید می‌باشند. سرعت خرید برای افزایش وفاداری مشتریان آنلاین بسیار مهم است. مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهند برای اکثر مشتریان زمان تحویل از قیمت محصول مهم‌تر است؛ بنابراین، مدیریت زمان تحویل کانال آنلاین نقش مهمی در کانال آنلاین دارد.

این مقاله، یک زنجیره تأمین دوکاناله دوسطحی (تولیدکننده و خرده‌فروش) را با در نظر گرفتن تقاضای تصادفی که وابسته به قیمت فروش و زمان تحویل است بررسی می‌کند. برای در نظر گرفتن عدم قطعیت‌ها، این مقاله فرض می‌کند که تقاضای هر دو کانال آنلاین و خرده‌فروشی تصادفی است و تأثیر این عدم قطعیت تقاضا بر تصمیمات بهینه را با توسعه ادبیات موجود نشان می‌دهد. هدف حداکثر سازی سود کل زنجیره تأمین است. در ساختار غیرمتمرکز از بازی استکلبرگ برای مدل‌سازی ارتباط بین تولیدکننده و خرده‌فروش استفاده‌شده است. همچنین، سؤالات مدیریتی زیر پاسخ داده می‌شوند:

·         تأثیر زمان تحویل بر قیمت فروش بهینه چیست؟

·         چگونه نرخ جابه‌جایی مشتریان از کانال آنلاین به کانال خرده‌فروشی تصمیم بهینه را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟

·         چگونه می‌توان سود اضافی را بین اعضای کانال تقسیم کرد؟

·         بازه شدنی سازگاری محصول (ترجیح مشتریان به کانال‌های فروش) برای موفقیت عملکرد یک زنجیره تأمین دوکاناله چیست؟

در مقالات پیشین، مقاله‌ای که بیشترین شباهت را با این مقاله داشته است مقاله‌ای است که در آن تصمیمات بهینه قیمت‌گذاری و زمان تحویل در ساختار متمرکز و غیرمتمرکز یک زنجیره تأمین دو کاناله تعیین‌شده است. همچنین، تأثیر زمان تحویل و سازگاری محصول (ترجیح مشتریان به کانال‌های فروش) بر تصمیمات قیمت‌گذاری خرده‌فروش و تولیدکننده در فضای تقاضای قطعی بررسی‌شده است. این مقاله، تقاضا را غیرقطعی در نظر گرفته و تأثیرش را بر متغیرهای تصمیم ازجمله تصمیمات مقدار سفارش دهی بررسی کرده است.

 

نوآوری‌ها:

·         در اکثر مقالات قبلی که زنجیره تأمین دوکاناله بررسی‌شده است، تقاضا قطعی در نظر گرفته‌شده است. در این مقاله، تقاضا غیرقطعی است.

·         در مقالات زنجیره تأمین دوکاناله‌ای که تقاضا غیرقطعی در نظر گرفته‌شده است تقاضا وابسته به قیمت نیست.

·         تعداد کمی از مقالات زنجیره تأمین دوکاناله تأثیر تصمیمات زمان تحویل بر کانال آنلاین را در نظر گرفته‌اند.

·         در این مقاله، علاوه بر تصمیم زمان تحویل، تصمیم مقدار سفارش هم در نظر گرفته‌شده است.

·         متغیرهای تصادفی با توزیع شناخته‌شده و شناخته‌نشده در نظر گرفته‌شده‌اند.

مدل ارائه‌شده:

در این مقاله، یک زنجیره تأمین دوکاناله دوسطحی برای یک دوره و یک محصول در نظر گرفته‌شده است. تولیدکننده محصول را برای فروش به خرده‌فروش عرضه می‌کند و همچنین به‌طور مستقیم از طریق کانال آنلاین محصول را به مشتری می‌فروشد. مشتری‌ها ممکن است کانال آنلاین یا خرده‌فروشی را برای خرید محصول انتخاب کنند. تقاضا وابسته به قیمت خرده‌فروشی، قیمت آنلاین و زمان تحویل کانال آنلاین است. شکل ساختار کانال در زیر آمده است:

مفروضات:

 

·         تابع تقاضای کانال آنلاین وابسته به قیمت خود، زمان تحویل کانال آنلاین و جابه‌جایی مشتریان از کانال خرده‌فروشی به کانال آنلاین به ازای هر واحد افزایش اختلاف قیمت کانال خرده‌فروشی و کانال آنلاین است:

·         تابع تقاضای کانال خرده‌فروشی وابسته به قیمت خود، زمان تحویل کانال آنلاین و جابه‌جایی مشتریان از کانال خرده‌فروشی به کانال آنلاین به ازای هر واحد افزایش اختلاف قیمت کانال خرده‌فروشی و کانال آنلاین است:

·         تصادفی بودن توابع تقاضای آنلاین و خرده‌فروشی به ترتیب به‌صورت زیر است:

و اپسیلون‌ها متغیرهای تصادفی‌ای هستند که یک‌بار با توزیع مشخص و یک‌بار بدون تابع توزیع خاصی در نظر گرفته می‌شوند.

·         تابع هدف انتظاری زنجیره تأمین یکپارچه (ساختار متمرکز) به‌صورت زیر است:


که در آن، z ها بیانگر مقدار سفارش هستند.

·         مسئله بهینه‌سازی تحت رویکرد بدون تابع توزیع به‌صورت زیر است:

 

که در آن،

·         تابع هدف انتظاری خرده‌فروش در ساختار غیرمتمرکز به‌صورت زیر است:

·         تابع هدف انتظاری تولیدکننده در ساختار غیرمتمرکز به‌صورت زیر است:

که در آن مقدار انتظاری تقاضای تصادفی در کانال خرده‌فروشی و آنلاین به ترتیب به‌صورت زیر می‌باشند:

و مقدار انتظاری تقاضای تصادفی ازدست‌رفته در دو کانال به ترتیب به‌صورت زیر می‌باشند:

بینش‌های مدیریتی:

 

·         در ساختار متمرکز، زمانی که زمان تحویل کانال آنلاین افزایش می‌یابد، قیمت فروش آنلاین کاهش می‌یابد؛ بنابراین، زمان تحویل تأثیر معکوس بر قیمت فروش آنلاین و همین‌طور سود کانال آنلاین دارد.

·         مادامی‌که حساسیت زمان تحویل کانال آنلاین افزایش می‌یابد، مشتریان بیشتری کانال آنلاین را ترک می‌کنند و بخشی از آن‌ها به کانال خرده‌فروشی روی می‌آورند. در این موقعیت، زمان تحویل بهینه افزایش می‌یابد و درنتیجه تقاضا در کانال خرده‌فروشی افزایش می‌یابد.

·         قیمت‌های فروش بهینه در هر دو کانال آنلاین و خرده‌فروشی به دلیل تصادفی بودن تقاضا افزایش می‌یابد، چراکه هر دو کانال مجبور به نگهداری موجودی اضافه و افزایش هزینه می‌شوند.

·         زمان تحویل بهینه در فضای تقاضای غیرقطعی کوتاه‌تر از فضای تقاضای قطعی است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد