وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان  دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران
وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان  دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران

تاثیر همه گیر COVID-19 بر زنجیره تامین خون- قسمت سوم

موضوع: تأثیرات COVID-19: دیدگاه یک مرکز خون منطقه ای

چکیده

همه گیری Covid-19 فشار زیادی را برای همه مردم در سراسر جهان ایجاد کرده است. نه تنها سیستم مراقبت های بهداشتی عمومی مملو از بیماران است، بلکه مردم نیز دچار وحشت هستند، رفت و آمد آنها محدود شده و زندگی روزمره آنها کاملاً تغییر کرده است. 3 ماه اول سال 2020 به عنوان مرکز خون منطقه ای در چین، در مدیریت ایمنی و تامین خون هم دردناک و هم استرس زا بود. با این حال، تجربیات به دست آمده و اقدامات انجام شده برای غلبه بر کمبود خون و جلب اعتماد اهداکنندگان در اهدای خون ایمن، ثمربخش بود. همه اینها باید بعداً در برنامه احتمالی موجود در مدیریت بیماریهای عفونی در حال ظهور گنجانده شود و در بین همکاران در جوامع انتقال تزریق شود.

 

 

مقدمه

تکامل سریع ذات الریه کروناویروس جدید (COVID-19) از ووهان، چین ، به یک بیماری همه گیر جهانی، تأثیر قابل توجهی بر سیستم های مراقبت های بهداشتی در سراسر جهان و اختلال در زندگی روزمره ایجاد کرده است. هر کشوری اقدامات و تلاشهای بسیاری را برای کنترل شیوع بیماری و مدیریت همه بیمارانی که نیاز به درمان دارند انجام داده است. تا اواسط آوریل ۲۰۲۰، تعداد موارد تایید شده به ۱.۹ میلیون نفر رسیده است و بیش از 123000 مورد مرگ گزارش شده است. با این حال، هنوز مشخص نشده است که چه زمانی می توان همه گیری را تحت کنترل قرار داد و درمان موثر واقع شد.

اگرچه بسیاری از موارد تأیید شده به طور جدی بیمار نیستند، اما تعداد زیادی از افراد مسن و کسانی که دارای بیماری های همراه هستند در بیمارستان بستری می شوند و باعث اضافه بار قابل توجهی از سیستم مراقبت های بهداشتی موجود می شود. در حالی که این گروه از بیماران بستری کمتر احتمال دارد تزریق خون کنند، گروه کمی از بیماران نیستند که هنوز برای حفظ زندگی خود نیاز به تزریق خون دارند. در نتیجه ترس و وحشت شدید بین مردم برای دستیابی به اهدای خون و محدودیت رفت و امد ف اقدامات فاصله گذاری اجتماعی که توسط دولتها اعمال شده است، پایداری تامین ایمن خون به ویژه چالش برانگیز می شود. در حالی که در رسانه ها به خوبی دیده می شود که بسیاری از مراکز خونی در سراسر جهان برای جمع آوری "خون کافی" برای برآوردن تقاضای بیمارستان با مشکلات زیادی روبرو هستند، اما گزارشات دقیق از مشکل در مدیریت خون تا همین اواخر محدود است.

هنگ کنگ که یک مرکز خون منطقه ای در یک منطقه اداری خاص در چین است، ابتدا تحت تأثیر مرحله اولیه COVID-19 قرار گرفت که در پایان سال 2019 اتفاق افتاد. با اولین مورد تایید شده COVID-19 در 23 ژانویه 2020، دولت محلی 2 روز بعد، یعنی اولین روز سال نو چینی، برنامه واکنش خود را تشدید کرد. با این حال، از اوایل ژانویه، سرویس انتقال خون (BTS) برنامه واکنش خود را برای مقابله با تأثیر COVID-19 بر عرضه خون فعال کرده است. این طرح با استفاده از تمام تجربیات حاصل از دوره SARS، آنفولانزای مرغی و آنفولانزای خوکی در دو دهه گذشته به دست آمده است.

ایمنی خون و اقدامات کنترل عفونت

به عنوان ویروس، SARS-CoV-2 که باعث COVID-19 می شود نسبتاً جدید است و باید از سایر کروناویروس ها مرجع گرفته شود. از تجربیات قبلی در SARS و MERS، اعتقاد بر این است که خطر انتقال عفونت منتقل شده از طریق تزریق برای COVID-19 نظری است. هر چند ویرمی می تواند تشخیص داده شود. با این حال، از آنجا که SARS-CoV-2 بسیار عفونی است، لازم است اقدامات پیشگیرانه ای برای کاهش خطر خون، ایمنی اهداکنندگان و کارکنان انجام شود. با توجه به اینکه هیچ آزمایش غربالگری اهدای خون در حال حاضر در دسترس نیست، BTS باید به سیاست تعویق متکی باشد تا اهداکنندگان خون احتمالی بدون خطر و بدون علامت را از بین ببرد. در ابتدا، سیاست تعویق امکان اهدا در ووهان و استان هبی را در 14 روز اخیر که بیشترین موارد گزارش شده بود، محدود می کرد. با این حال، تحول سریع در بسیاری از مناطق دیگر چین، ایتالیا، کره، ایران و بسیاری از کشورهای جهان، سیاست تعویق را در بر گرفت و کل چین را تحت پوشش قرار داد، که پس از آن به یک محرومیت جهانی از اهداکنندگان که سابقه سفر در این کشور داشتند تبدیل شد. علاوه بر سیاست تعویق اهداکنندگان، BTS اقدامات متعددی را برای اطمینان از ایمنی از اهدا کنندگان گرفته تا محصولات خونی ارائه کرده است. به منظور مطابقت با الزامات فاصله گذاری اجتماعی به اهداکنندگان عمومی و آینده توصیه می شود که قرارهای قبلی بگذارند تا از زمان انتظار و مدت طولانی اقامت در مکانهای اهدایی جلوگیری شود. علاوه بر این، افراد همراه نیز از حضور در محل اهدای خون دلسرد می شوند.

به غیر از خوداظهاری بدون علامت بودن، عدم سفر و نداشتن سابقه تماس با موارد تأیید شده و مشکوک، اهداکنندگان احتمالی باید از ماسک استفاده کنند، درجه حرارت خود را بررسی کنند و قبل از ورود از الکل برای ضدعفونی دست خود استفاده کنند. در مکان های اهدایی برای همه اهداکنندگان، باید از ماسک استفاده شود و استفاده از الکل برای ضدعفونی دست نیز باید انجام شود. همین اقدامات برای کارکنان (از جمله کارکنان قراردادی با منابع خارج) که در مکانهای اهدایی کار می کنند نیز اعمال می شود. در عین حال  افزایش فاصله صندلی های اهدایی، ضدعفونی مکرر صندلی های اهدا کننده، تجهیزات و محل تماس با لمس زیاد از طریق ضدعفونی کردن و افزایش تهویه مناسب تبادل هوا حفظ می شود. مطابق جدول زیر، اهداف نه تنها به حداقل رساندن خطر ورود COVID-19 به زنجیره تامین خون و محافظت از اهداکنندگان و کارکنان در برابر ابتلا به عفونت از افراد بدون علامت، بلکه افزایش اطمینان مردم و اهداکنندگان از اهدای خون برای بیمارانی که نیاز به تزریق در بیمارستان دارند، ایمن و ضروری است.

اقدامات لازم برای کنترل عفونت

اهداکنندگان

v      هنگام ورود به محل اهدا، از ماسک صورت استفاده کنید، درجه حرارت را بررسی کنید و از دستمال الکلی استفاده کنید.

v      در صورت داشتن سابقه مسافرت، سابقه تماس با موارد تأیید شده یا مشکوک، با هرگونه علامت، اجازه ورود ندهید

v      در طول حضور در مراکز، از ماسک صورت استفاده کنید و در صورت نیاز از دستمال الکلی استفاده کنید

پرسنل

v      پایبندی به سیاست کنترل عفونت سازمانی

v      همیشه ماسک صورت بزنید و در صورت لزوم از دستمال الکل استفاده کنید

محیط و تجهیزات

v      ضدعفونی پیشرفته و پیاپی و منظم برای صندلی، تجهیزات و مناطق

v      فاصله را افزایش دهید

v      تبادل هوای تهویه را افزایش دهید

عرضه و تقاضای خون

در حالی که اطمینان از تامین خون در زمان همه گیری از اهمیت بالایی برخوردار است، به موقع بودن و در دسترس بودن فرآورده های خونی بسیار چالش برانگیز است. محدودیت های اجتماعی، تعلیق فعالیت های عمومی، مدرسه و دانشگاه ها و تغییر کار در دفتر کار خانه، اهدای خون را تحت فشار زیادی قرار می دهد. یک دوره طولانی و نامشخص از عدم وجود کامل مراکز خون سیار وجود داشت. در عین حال، ترس از عفونت های عمومی و اهداکنندگان بر لغو اهدای خون و عدم تمایل به حضور در مراکز اهدای خون برای اهدای خون افزود. علاوه بر این، در ژانویه 2020، هنگ کنگ نیز در طول سال نو چینی با دوره کم معمولی اهدای خون مواجه شد. علاوه بر این، با فعالیتهای فرامرزی و مسافرتی قابل توجه در بین ساکنان هنگ کنگ، انتظار می رفت قرنطینه تأثیر قابل توجهی بر عرضه خون داشته باشد. در کمتر از 2 هفته پس از سال نو چینی، جمع آوری خون و موجودی سرزمین آنقدر کم شد که درخواست تجدید نظر رسمی شد، که به تدریج از طریق رادیو، تلویزیون و رسانه های اجتماعی انجام شد. در عرض یک هفته، ذخیره و موجودی خون به میزان کافی بازسازی شد.

از طرف تقاضا، مقامات بهداشت عمومی طرح پاسخگویی خود را فعال کرده و برنامه ریزی مجدد خدمات غیر اضطراری انجام شد. با این حال، گروهی از بیماران مبتلا به بیماری های خونی، تحت درمان سرطان یا آسیب هایی هستند که نیاز به تزریق خون دارند. به منظور برآوردن نیاز به انتقال خون و همچنین اطمینان از در دسترس بودن فرآورده های خونی با عمر کوتاه مانند پلاکت ها، BTS باید بر روی اقدامات ذکر شده در بالا برای دعوت و درخواست از اهداکنندگان عادی خون و مردم برای اهدای خون کار کند. جدا از نیاز به اهدای خون برای نجات جان افراد، پیام اصلی تنظیم شده است تا شامل اقدامات لازم برای جلب اعتماد عمومی و اهداکنندگان از اهدای ایمن خون در طول همه گیری شود. این نه تنها بر اقدامات سختگیرانه کنترل عفونی در حال اجرا، بلکه بر رعایت فاصله اجتماعی در محل اهدای خون به صورت منظم، از طریق قرارهای قبلی برای کوتاه نگه داشتن زمان اهدای آنها، عدم حضور گروهی و همراهی تأکید کرد. اشخاص موارد فوق بارها و بارها از طریق رسانه های سنتی و اجتماعی با مردم و اهداکنندگان در ارتباط بوده است. در عین حال، به پزشکان در مورد لزوم در نظر گرفتن جایگزین هایی برای انتقال خون و مدیریت خون بیمار یادآوری شده است. با تمام تلاشهای صورت گرفته و حمایتهای دریافتی، خون و موجودی خون مطابق شکل زیر تا پایان ماه فوریه بازیابی شد.

به طور خلاصه، خدمات انتقال خون با مشکلات مهمی برای حفظ یک منبع ایمن خون مواجه می شود. با اقدامات فوق، عموم مردم و اهداکنندگان اطمینان خود را در مورد ایمن بودن اهدای خون به دست آورده اند. با این حال، همچنان که محدودیت های حرکتی همچنان اعمال می شود، همچنان جمع آوری خون کافی برای برآوردن تقاضای انتقال بیماران به چالش کشیده شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد