چکیده
تخصیص منابع امدادی یکی از مهمترین عملیات های پاسخگویی در حوزه مدیریت بحران میباشد. این مقاله مسئله تخصیص منابع اضطراری را که شامل چندین نواحی بحران زده و یک منبع مرکزی امدادی، تحت کمبود در عرضه و عدم قطعیت، است در فاز پس از بحران بیان میکند. در شرایط انسانی، رعایت عدالت و کارآمدی در سیاستهای تخصیص تاثیر قابل توجهی بر کارایی عملیات پاسخ گویی اضطراری دارد. بنابراین، در این مقاله یک مدل رباست دوهدفه تخصیص منابع امدادی ارائه شده است که سعی در افزایش کارایی همزمان با رعایت عدالت در شرایط عدم قطعیت دارد. برای در نظر گرفتن شرایط متمایل با نظر تصمیمگیرنده مراحلی انجام شده که در ادامه توضیح داده شده است.
یک مکانیزم تسهیم درآمد برای زنجیره تامین چند سطحی
مقدمه :
در یک زنجیره تامین چند سطحی یک کالا توسط تولید کننده با صرف هزینه اولیه ، تولید شده و جهت پاسخ گویی به تقاضای مصرف کننده از سطوح مختلف زنجیره تامین عبور می کند . هر عضو زنجیره تامین با عضو بالادست و عضو پایین دست خود در ارتباط دوطرفه است . زنجیره تامین را می توان به دو ساختار متمرکز و غیر متمرکز تقسیم کرد .در زنجیره تامین متمرکز اعضای زنجیره در تعامل با یکدیگر هستند و هدف از این همکاری، کسب حداکثر سود برای کل زنجیره تامین در بلند مدت است. در ساختار متمرکز،تصمیمات توسط یک نهاد واحد گرفته می شود و آن نهاد مسئول بهینه سازی و ایجاد هماهنگی در کل زنجیره تامین است اما در زنجیره تامین غیر متمرکز هر یک اعضا بر بهینه سازی سود خود بدون توجه به هماهنگی و تعامل با دیگر اعضای زنجیره تمرکز می کنند که این امر باعث عدم بهینگی کل زنجیره تامین خواهد شد .
یکی از مهمترین مسائل در حوزه مدیریت زنجیره تامین جلوگیری از زیربهینه سازی های بدون توجه به هماهنگی در زنجیره تامین است . مکانیزم قرارداد ابزاری است که جهت هماهنگی اعضابه کار گرفته می شود ، این مکانیزم با تغییر دادن یا اصلاح کردن شرایط تجارت از طریق معرفی پارامترهای تجاری بین اعضای زنجیره، برای آنها انگیزه ایجاد می کند تا در ریسک و پاداش با هم شریک شوند. یکی دیگر از ویژگی های مطلوب مکانیزم قرارداد نتیجه ی برد-برد آن است که در آن سود هر یک از نهادهای شرکت کننده در مقایسه با حالت غیر متمرکز افزایش می یابد.
اساس یک مکانیزم تسهیم درآمد (که محور پژوهش در این مقاله نیز است) به گونه ای است که در معاملات بین تامین کننده و خریدار ، بخشی از درآمد خریدار توسط تامین کننده دریافت می شود. تقریبا تمام ادبیات موجود در مکانیزم قراردادها، تنها بر روی دو تصمیم گیرنده، یک خریدار و یک تامین کننده تمرکز کرده اند، در صورتی که در دنیای واقعی، زنجیره تامین بیش از دو عضو دارد. حال این سوال مطرح می شود که چگونه می توان زیربنای ایده های اساسی مکانیزم قرارداد را به ساختار یک زنجیره تامین چند سطحی تعمیم داد؟
یکی از راه های استفاده مکانیزم قرارداد در یک زنجیره تامین چند سطحی، به کار گرفتن قراردادها بین دو جفت از نهاد های مجاور در زنجیره است. اما این قراردادهای دو به دو بین نهادهای مجاور، اشکالات عمده ای از نظر اجرا دارند. در این قراردادها فرض شده است که قراردادها بین هر جفت از نهاد ها به طور همزمان برقرارشده اند که این فرض خود یکی از مشکلات اصلی است، زیرا چنین فرضی نیاز دارد اطمینان حاصل شود که تمام قراردادها بدلیل وابستگی پارامترهای قرارداد های مختلف به یکدیگر، برای تمام سطح های زنجیره تامین به طور موفقیت آمیز برقرار شده است. به عنوان مثال، یک قرارداد نمی تواند بدون آگاهی از قراردادهای دیگر حل و فصل شود وزمانی که همه قرارداد های دو به دو به طور همزمان بسته نشوند، در این صورت وضعیت به حالت بازی در می آید. از سوی دیگر ممکن از اشخاص ترجیح دهند، صبر کنند تا دیگر نهادها به امضای قرارداد بپردازند تا اینکه خود شروع کننده قرار دو به دو با آنها باشند، در نتیجه ممکن است قراردادهای دو به دو برای تمام زنجیره تامین هرگز برقرار نشود .
ادامه مطلب ...مقدمه
تبلیغات همکارانه به عنوان مکانیزمی متداول در هماهنگی زنجیره تامین، در دنیای رقابتی امروز از لحاظ تئوری و تجربی، مورد توجه بسیار قرار گرفته است. تبلیغات را می توان به دو دسته تبلیغات محلی و سراسری تقسیم نمود. هدف تبلیغات سراسری تاثیرگذاری بر مشتریان بالقوه برای توجه به نام تجاری خاص و افزایش آشنایی با آن نام تجاری می باشد. در حالی که تبلیغات محلی، قصد برانگیختن رفتار خرید آنی مشتریان را دارد. تولیدکننده به منظور ترغیب خرده فروش برای سرمایه گذاری بیشتر در تبلیغات محلی، معمولا در بخشی از هزینه تبلیغات محلی خرده فروش شریک می شود. اگرچه مطالعات بسیاری موضوع تبلیغات همکارانه را بررسی نموده اند، اما مسئله اثر قیمت پایه که پدیده ای مهم در بازاریابی است، در مدل های مربوط به تبلیغات همکارانه در نظر گرفته نشده است؛
ادامه مطلب ...
مقدمه:
افزایش میزان انتشار کربن منجر به یک نگرانی جهانی شده است. کشورها به منظور کنترل انتشار کربن، قوانین و سیاست هایی را در نظر گرفتهاند که یکی از موثرترین قوانین در کاهش انتشار کربن، قانون cap-and-trade می باشد. طبق این قانون، اعتبار انتشار کربن به میزان مشخص برای شرکت ها تعیین می شود و شرکت ها می توانند این اعتبار را در بازار تجارت کربن با یکدیگر خرید و فروش کنند. اگر میزان انتشار کربن تعیین شده برای یک شرکت در جهت تولید کالا کافی نباشد، او میتواند از بازار تجارت کربن، اعتبار انتشار کربن مازاد خریداری کند یا به منظور کاهش میزان انتشار کربن هنگام تولید، تکنولوژی سبز را اتخاذ کند. در دهه های اخیر، هماهنگی زنجیره تامین سبز با قانون cap-and-trade بسیار مورد توجه قرار گرفتهاست. اکثر شرکت ها جهت پاسخگویی سریع تمایل داشته که در مکانیزم های هماهنگی زنجیره تامین شرکت کنند. در بیشتر کشورها تجارت کربن بین شرکت ها صورت می گیرد و مصرف کنندگان هنگام انتخاب کالا به میزان انتشار کربن در زمان تولید کالا توجه دارند. قراردادهای متفاوتی جهت هماهنگی زنجیره تامین وجود دارد. در این مقاله، دو قرارداد قیمت عمده فروشی و تسهیم هزینه به کار گرفته شده است.
حل بهینهسازی مجدد دورهای برای مسائل مسیریابی وسائل نقلیه پویا
مقدمه:
مساله مسیریابی وسیله نقلیه یکی از مسائل پیچیده و سطح بالای مسائل مسیریابی میباشد. یکی از انواع آن، مساله مسیریابی وسیله نقلیه پویا میباشد که در آن همهی مشتری ها از قبل مشخص نیستند اما با گذشت زمان آشکار و مشخص میشوند. مساله مسیریابی وسیله نقلیه پویا یک مساله بهینهسازی پویا میباشد که در دو دهه اخیر، به یک موضوع تحقیقاتی داغ و چالش برانگیز تبدیل شده است. در مسائل بهینهسازی پویا، حداقل یک قسمت (عنصر) از مساله، با گذشت زمان تغییر میکند. کاربردهای مساله مسیریابی وسیله نقلیه پویا به وضوح در مسائل دنیای واقعی دیده میشوند. تا به امروز، از یک رویکرد ارزیابی بر مبنای زمان برای سیستمهای مساله مسیریابی پویا دورهای استفاده میشد اما در این مقاله، ما از الگوریتم پیشرفته شده ژنتیک استفاده میکنیم که سعی دارد هم واگرایی و هم توانایی دور شدن از جواب بهینه محلی را افزایش دهد.
ادامه مطلب ...مقدمه
در مدیریت زنجیره تامین، هماهنگی بین اعضای زنجیره تامین، موضوع استراتژیک بسیار مهمی می باشد. با وجود هماهنگی، عضو بالادست قراردادهایی را به منظور ترغیب عضو پایین دست و همراستا کردن تابع هدف این عضو با تابع هدف کل زنجیره تامین، به او پیشنهاد می کند. در صورت عدم وجود هماهنگی، اعضای زنجیره تامین در زمان تصمیم گیری، تنها به حاشیه سود خود توجه می نمایند و حاشیه سود کل زنجیره تامین را نادیده می گیرند. استفاده از یک قرارداد هماهنگی که به درستی طراحی شده باشد، می تواند این مشکل را کاملا برطرف سازد. بسیاری از قراردادهای موجود، برای هماهنگی مناسب شناخته شده اند. برای مثال، می توان قرارداد تسهیم درآمد و سیاست های بازگشت را نام برد. سیاست بازگشت به طور گسترده در صنایع مربوط به کالاهایی که دارای چرخه عمر کوتاهی می باشند، مورد استفاده قرار گرفته است و قرارداد تسهیم درآمد، بخش عظیمی از ادبیات مربوط به هماهنگی را در مسائلی که خرده فروش با شرایط مسئله روزنامه فروش روبرو می باشد و هم چنین مسائلی که تقاضا در آن وابسته به قیمت می باشد، به خود اختصاص داده است؛ برخی مطالعات نشان داده اند که این قراردادها در حالتی که تقاضا علاوه بر قیمت، تحت تاثیر فعالیت های خرده فروش جهت افزایش تقاضا (همچون تبلیغات و فعالیت های مشابه) قرار دارد، مناسب نمی باشند؛ به دلیل اهمیت این عوامل در تعیین میزان موفقیت زنجیره تامین، یکی از اهداف این مقاله، مطالعه هماهنگی زنجیره تامین با استفاده از قراردادها، در مواقعی که خرده فروش علاوه بر مقدار موجودی، در مورد قیمت خرده فروشی و فعالیت های بهبود دهنده تقاضا نیز تصمیم گیری می نماید، می باشد.
ادامه مطلب ...
حل مساله مکانیابی-موجودی-مسیریابی برای اقلام فسادپذیر با استفاده از رویکرد الگوریتم ژنتیک
مقدمه:
محققان تصمیمات زنحیره تامین را بر اساس افق زمانی تاثیری که دارند، به سه دسته تصمیات استراتژیک، تاکتیکال و عملیاتی تقسیم بندی میکنند. تصمیمات استراتژیک افق زمانی طولانیتری دارند، چیزی در حدود حتی چند سال و معمولا به تصمیماتی اطلاق میشوند که به آسانی قابل تغییر نیستند، مانند تاسیس و مکانیابی یک تسهیل. تصمیمات تاکتیکال، افقهای زمانی در حدود چند ماه دارند که میتوان به مدیریت موجودی به عنوان یک تصمیم تاکتیکال یا میانمدت اشاره نمود. درنهایت، تصمیمات عملیاتی، تصمیماتی روزانه میباشند مانند تصمیمات توزیع محصولات. تعداد بسیاری کمی از مدلها هر سه سطح از تصمیمات را در یک مدل به صورت همزمان در نظر میگیرند. به عبارت دیگر مدلهای مکانیابی-موجودی-مسیریابی به صورت خیلی زیادی در ادبیات کار نشده اند. ممکن است کسی معتقد باشد که در نظرگرفتن تصمیمات استراتژیک مانند مکانیابی و تصمیمات تاکتیکال مانند موجودی و مسیر یابی با هم شاید کار درستی نباشد. بله این ادعا درست میباشد چونکه این دسته از تصمیمات مرتبط با افقهای زمانی مختلفی میباشند و یکپارچه نمودن این تصمیمات میتوانند منجر به پیچیدگی بیش از حد مدل ارائه شده گردد. به هر حال ما در مدل ارائه شده در این مقاله، تصمیم مکانیابی که یک تصمیم استراتژیک میباشد را به مدل ارائه شده توسط لی و همکاران اضافه میکنیم. مدل لی و همکاران با بحث انبارش و انتقال واحدهای خونی بین بیمارستانها و مراکز خاصی سر و کار دارد.
مقدمه:
در سال های اخیر، رشد سریع اقتصادی و افزایش مصرف، اکوسیستم جهانی را تحت تاثیر قرار داده است. تغییرات آب و هوا، بالا آمدن سطح دریاها، آلودگی هوا و آب، باران های اسیدی و فرسایش خاک، همگی نشانههایی از تخریب محیط زیست میباشند. اگر رشد اقتصادی با الگوی نادرست و غیرمسئولانه کنونی افزایش یابد، تخریب محیط زیست بیشتر خواهد شد. در دهه های اخیر، افزایش توجه عمومی به مسئله تخریب محیط زیست، برنامهها و عملکرد زنجیره تامین را تحت تاثیر قرار داده است. در نتیجه، در زنجیره های تامین مدرن، کاهش تخریب محیط زیست به منظور کسب مزیت رقابتی، به مسئله مهمی تبدیل شده است. سازمانهای بین المللی و دولت ها جهت کاهش میزان انتشاز گاز گلخانهای برای 10 تا 50 سال آینده برنامه هایی در نظر گرفتهاند. در دهه های اخیر، محیط زیست مورد توجه بسیار واقع شده است؛ به طور مثال آژانس حفاظت از محیط زیست در آمریکا، مشتریان را به خرید کالاهایی که با محیط زیست سازگاری دارند تشویق میکند. با افزایش نگرانی مشتریان و افزایش آگاهی آنها در ارتباط با محیط زیست، در خرید کالا بسیار هوشیار عمل میکنند. هنگامی که آگاهی مردم در مورد محیط زیست افزایش یابد، خرید کالاهای سازگار با محیط زیست نسبت به کالاهای معمولی، با وجود هزینه های بیشتر، افزایش مییابد. همچنین تبلیغات سبز نیز باعث افزایش آگاهی مردم و حفظ محیط زیست میشود. در نتیجه، ورود کالاهای سبز به بازار اهمیت مییابد. در این مقاله سه سوال مورد بررسی قرار میگیرد:
با ورود کالای سبز به همراه کالای قبلی، تقاضا چه تغییری میکند؟
آگاهی مصرف کنندگان از محیط زیست و کیفیت محصول سبز چه تاثیری در هماهنگی دارد؟
مقادیر بهینه تبلیغات سبز، کیفیت محصول سبز و قیمت فروش جهت افزایش سود زنجیره تامین چه مقدار میباشد؟
ادامه مطلب ...
مساله مسیریابی وسیله نقلیه ترکیبی با استفاده از شبیه سازی تبرید
چکیده:
در این مقاله به بررسی مساله مسیریابی وسیله نقلیه ترکیبی که تعمیمی از مساله مسیریابی وسیله نقلیه سبز است، میپردازد. ما در این مقاله بر روی وسایل نقلیهای که از منابع انرژی ترکیبی استفاده میکنند، تمرکز میکنیم و برای کمینه کردن هزینه کل مسافرت با این وسایل نقلیه، یک مدل ریاضی را توسعه میدهیم. بنابراین مدل، استفاده از هر دو نوع انرژی سوخت و الکتریکی با توجه به در دسترس بودن مراکز شارژ الکتریکی و ایستگاههای سوختگیری در نظر میگیرد. در این مقاله، شبیهسازی تبرید با یک استراتژی شروع مجدد برای حل این مساله استفاده میشود و شامل دو نسخه میباشد. نسخه اولیه، احتمال پذیرش بدترین جواب را با استفاده از تابع بولتزمان تعیین میکند. نسخه دوم، احتمال پذیرش بدترین جواب را با استفاده از تابع کوشی تعیین میکند. الگوریتم تبرید شبیه سازی ارائه شده در این مقاله، ابتدا با دادههای معیار از مساله مسیریابی وسیله نقلیه با ظرفیت محدود بررسی میشود که نشاندهندهی این قضیه است که به خوبی عمل میکند و کارایی آن را در حل مسائل مسیریابی وسیله نقلیه با ظرفیت محدود تایید میکند. تحلیلها نشان میدهد که تابع کوشی در مقایسه با تابع بولتزمان ترجیح داده میشود و اینکه شبیهسازی تبرید با یک استراتژی شروع مجدد نسبت به شبیهسازی تبرید بدون یک استراتژی شروع مجدد، عملکرد بهتری دارد. ما از تابع کوشی برای حل مساله مسیریابی وسیله نقلیه ترکیبی استفاده میکنیم. آزمونهای عددی نشان میدهند که نوع وسیله نقلیه و تعداد ایستگاههای شارژ الکتریکی تاثیر بسیار زیادی بر روی کل هزینهی سفر دارد.
ادامه مطلب ...
چکیده:
در این مقاله، قرار است مساله مسیریابی وسیله نقلیه ترکیبی معرفی و فرموله شود. مساله جدید، حالت توسعه یافته ای از مساله مسیریابی وسایل نقلیه میباشد که در آن وسایل نقلیه میتوانند به دو صورت انرژی مورد نیاز برای حرکت خود را تامین کنند که عبارتند از : 1. سوخت الکتریکی 2. سوخت سنتی. وسایل نقلیه در هر برهه از زمان میتوانند استفاده از هر کدام از سوخت ها را انتخاب کنند و تغییر دهند. هزینه واحد سفر برای حالتی که از سوخت الکتریکی استفاده میشود خیلی کمتر میباشد ولی هر باتری الکتریکی ظرفیت محدودی دارد و باید در ایستگاه های شارژ مجدد، شارژ گردد. تعداد ایستگاههای شارژ مجدد نیز محدود میباشد. هر بار که باتری الکتریکی تخلیه میشود، وسیله نقلیه برای ادامه سفر خود، به طور خودکار از سوختهای سنتی استفاده میکند. در این مقاله، یک مدل ریاضی مختلط عدد صحیح توسعه دادهشده است و برای حل از روشی که ترکیبی از روشهای فراابتکاری و برنامهریزی ریاضی میباشد، به نام جستجوی همسایگی بزرگ استفاده شده است. این الگوریتم با یک جواب موجه شروع میکند و سپس با استفاده از مکانیزمی، همسایگی بزرگی را در زمان محاسباتی بسیار کمی جستجو و بررسی میکند. برای اعتبارسنجی مدل از مدل سادهتر مسیریابی وسیله نقلیه ترکیبی که در ادبیات موجود است استفاده شده است.
ادامه مطلب ...